Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Martin Engberg

Hälsoingenjören Ewa Meurk: ”Jag älskar att röra på mig”

Ewa Meurk

Namn: Ewa Meurk
Yrke: Funktionsmedicinsk terapet, ingenjör och tidigare VD och företsgsledare.
Aktuell: Skrivit boken "Bli din egen hälsoingenjör".
Bor: Stockholm
Mer om Ewa: Läs mer om Ewa på hennes hemsida där du även kan testa din metabola status.

Ren mat utan innehållsförteckning, motion och styrketräning är viktiga ingredienser för ett hälsosamt liv enligt Ewa Meurk. I sitt jobb som hälsorådgivare brinner hon för att hjälpa andra att förbättra sin hälsa.

Civilingenjören Ewa Meurk är utbildad inom funktionsmedicin och arbetar som coach för personer som vill ha hjälp att komma till rätta med olika besvär och få ordning på sin hälsa. Men även om Ewa numera lever helt sockerfritt kan hon fortfarande njuta av att titta på program som  "Dessertmästarna" eller "Hela Sverige bakar". Nyligen kom hon ut med boken ”Bli din egen hälsoingenjör” på Blahd by Bladh.

Vad är hälsa för dig?
– Hälsa för mig är inte frånvaro av sjukdom utan ett tillstånd, precis som WHO definierar det, av fysisk och psykisk balans. I dagens samhälle är det inte så lätt att säga huruvida man är sjuk eller frisk. Gränsen är flytande och därför är det viktigt att hela tiden arbeta holistiskt med hälsa. Sömn, avslappning, kost, motion och nära relationer är alla viktiga aspekter. Att vakna pigg, glad utan värk varje morgon, redo att ta itu med vad dagen kommer erbjuda. Det är hälsa för mig.

 

LÄS OCKSÅ: Biggest loserdieten är direkt skadlig”

Vad ledde till att du utvecklade ett så starkt engagemang för just hälsa?
– Under många år trodde jag att hälsa handlade om att äta fettsnålt och att kompensationsträna för de dagar jag inte åt fettsnålt. Jag följde massor av dieter vars enda resultat var mer övervikt i slutändan och en tunnare plånbok. Men jag hade turen att få hjälp av personer som hade en helt annan syn på det där med  kost- och hälsa än gängse normen. 2001 träffade jag Bitten Jonsson och hon förändrade mitt liv. Jag började göra precis tvärt emot vad Livsmedelsverket rekommenderade och plötsligt började jag bli piggare, smalare och smartare. Sedan dess har jag ägnat all min lediga tid åt att granska och ifrågasätta dagens moderna kostråd. Det har resulterat i att jag utbildat mig inom näringslära, funktionsmedicin och är även certifierad beroendeterapeut inom mat och socker. Nu jobbar jag heltid med att coacha och föreläsa, både för företag men även privatpersoner hur de kan bli både piggare och smalare genom att utnyttja sin egen unika biokemi.

LÄS OCKSÅ: ”Ketogen kost hjälpte mig bli fri från depression”S

Vad är roligast med kost och hälsa?
– Att hjälpa människor genom att höja deras kunskapsnivå och på så sätt möjliggöra indvuella hälsoförbättringar oavsett var på skalan de befinner sig. Många vet mycket mer gör lite. Ibland tvärtom. För varje mail jag får när någon berättar hur deras liv förändrats för att de kanske har läst min bok eller ändrat någonting i sin livsstil så känner jag att det varit värt allt arbete.

Hur äter du för att ta hand om dig?
– Jag äter mat. Mat som saknar innehållsförteckning i den utsträckning det går. För 20 år sedan trodde jag allt som gick att äta var mat. Jag trodde sega råttor var mat eller konstiga näringsbarer. Nu äter jag kött och fisk tillsammans med massor av grönsaker och naturliga fetter såsom avocado, nötter, smör, ister och kokosolja.

Väljer du bort något?
– Mat med innehållsförteckning det vill säga processad mat. Socker, läsk, lightprodukter och gluten. Fast jag upplever inte att jag väljer bort någonting för jag har lagt till så mycket mat som jag aldrig hade ätit annars så egentligen äter jag  en bredare kost nu än förut.

Hur kan en vanlig matdag se ut?
– Till frukost äter jag kokosyoghurt med lite kokosflingor och kanel. En bit kött från gårdagens middag. Bönbröd med smör. Ibland äter jag inte frukost alls. Till lunch blir det kött eller fisk med en god sallad med olivolja. Middagen får gärna bestå av kött med varma grönsaker som rostad blomkål och auberginegratäng. Jag äter sällan mellanmål men om jag gör det så äter jag lite kokossmör eller lite skinka kanske.

 

Vad finns alltid i ditt kylskåp och skafferi?
– Kött från gräsbetande djur, kokosyoghurt, smör och blomkål.

Har du någon favoriträtt, i så fall vilken?
– Jag har verkligen ändrat mina matpreferenser de senaste 20 åren. Från att ha levt på pasta och ris så kan jag nu tycka att en knaperstekt fläsksida är bland det godaste som finns. Lammstek med rosmarin och vitlök med rostad blomkål är också en favorit som jag äter ofta, både till lunch och middag.

Vad tycker du att alla borde äta mer av?
– Blomkål, vitkål, kött från gräsbetande djur och riktigt smör. Efter en måltid med dessa ingredienser så känner man sig verkligen stark och pigg.

Och mindre?
– Socker i alla dess former och processad mat. Om man undviker det så har man kommit 80 procent i sitt hälsoarbete vad gäller mat.

Har du några hemliga laster?
– Eftersom jag har en hjärna som triggar på sött så måste jag vara jätteförsiktig när det gäller söta smaker. Men min hemliga last är matlagningsprogram typ ”Dessertmästarna” eller ”Hela Sverige bakar”. Fast jag vet att det inte är bra för min hjärna kan jag inte låta bli att ligga på kvällarna ibland och titta på hur andra bakar fantastiska efterrätter på mjöl och socker. Ibland försöker jag själv baka utan socker och vitt mjöl men på senare år har jag försökt begränsa det.

LÄS OCKSÅ: Ny studie: Funktionsmedicin förknippas med bättre livskvalitet

Vad är ditt förhållande till motion och träning?
– Jag älskar att röra på mig och vandra, åka skidor och vara utomhus men har ett avslappnat förhållande till att träna. Försöker alltid få in två pass i veckan med styrketräning och tränar mycket hemma för att spara tid.

 

Tar du några tillskott i så fall vilka?
– Oj, jag måste erkänna att jag gillar kosttillskott. Eftersom jag är delägare i Upgrit så får jag prova mycket av deras spännande produkter som kommer ut. Jag äter alltid en multivitamintablett, omega 3, magnesium och ett B-vitamintillskott. Ibland äter jag Ugrit:s Ren Fokus när jag har viktiga möten och ibland tar jag extra C-vitamin i förkylningstider.

Hur tänker du om kosttillskott och så kallade superfoods?
– Jag tycker man ska mäta och se om man lider av några brister. Alla människor är biokemiskt unika och jag som dagligen går igenom blodprover med mina kunder ser att järn, B12, EPA, D-vitamin och magnesium är det många som lider brist på. Man kan aldrig kompensera en näringsfattig kost med kosttillskott utan det är ett komplement i syfte att stötta och läka.

Vilket är ditt bästa hälsotips?
– Det är faktiskt sedan jag började tejpa munnen på natten när jag sover och säkerställa att jag inte munandas. Jag tycker min sömn blivit djupare och jag känner mig mer utvilad. Sedan vill jag även tipsa om att om ni känner er sugna på något sött eller vrålhungriga när ni kommer hem från jobbet och börjar länsa kylskåpet eller Pressbyrån på vägen hem så beror det nästan alltid på att man ätit för lite under dagen. Att börja dagen med mycket protein och fett brukar borga för att man har högre energinivå och minskat sug på eftermiddagarna.

Av Nina Törmark

 


Ewa Meurk

Namn: Ewa Meurk
Yrke: Funktionsmedicinsk terapet, ingenjör och tidigare VD och företsgsledare.
Aktuell: Skrivit boken "Bli din egen hälsoingenjör".
Bor: Stockholm
Mer om Ewa: Läs mer om Ewa på hennes hemsida där du även kan testa din metabola status.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

 

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

 

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.