Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Martin Engberg

Hälsoingenjören Ewa Meurk: ”Jag älskar att röra på mig”

Ewa Meurk

Namn: Ewa Meurk
Yrke: Funktionsmedicinsk terapet, ingenjör och tidigare VD och företsgsledare.
Aktuell: Skrivit boken "Bli din egen hälsoingenjör".
Bor: Stockholm
Mer om Ewa: Läs mer om Ewa på hennes hemsida där du även kan testa din metabola status.

Ren mat utan innehållsförteckning, motion och styrketräning är viktiga ingredienser för ett hälsosamt liv enligt Ewa Meurk. I sitt jobb som hälsorådgivare brinner hon för att hjälpa andra att förbättra sin hälsa.

Civilingenjören Ewa Meurk är utbildad inom funktionsmedicin och arbetar som coach för personer som vill ha hjälp att komma till rätta med olika besvär och få ordning på sin hälsa. Men även om Ewa numera lever helt sockerfritt kan hon fortfarande njuta av att titta på program som  "Dessertmästarna" eller "Hela Sverige bakar". Nyligen kom hon ut med boken ”Bli din egen hälsoingenjör” på Blahd by Bladh.

Vad är hälsa för dig?
– Hälsa för mig är inte frånvaro av sjukdom utan ett tillstånd, precis som WHO definierar det, av fysisk och psykisk balans. I dagens samhälle är det inte så lätt att säga huruvida man är sjuk eller frisk. Gränsen är flytande och därför är det viktigt att hela tiden arbeta holistiskt med hälsa. Sömn, avslappning, kost, motion och nära relationer är alla viktiga aspekter. Att vakna pigg, glad utan värk varje morgon, redo att ta itu med vad dagen kommer erbjuda. Det är hälsa för mig.

 

LÄS OCKSÅ: Biggest loserdieten är direkt skadlig”

Vad ledde till att du utvecklade ett så starkt engagemang för just hälsa?
– Under många år trodde jag att hälsa handlade om att äta fettsnålt och att kompensationsträna för de dagar jag inte åt fettsnålt. Jag följde massor av dieter vars enda resultat var mer övervikt i slutändan och en tunnare plånbok. Men jag hade turen att få hjälp av personer som hade en helt annan syn på det där med  kost- och hälsa än gängse normen. 2001 träffade jag Bitten Jonsson och hon förändrade mitt liv. Jag började göra precis tvärt emot vad Livsmedelsverket rekommenderade och plötsligt började jag bli piggare, smalare och smartare. Sedan dess har jag ägnat all min lediga tid åt att granska och ifrågasätta dagens moderna kostråd. Det har resulterat i att jag utbildat mig inom näringslära, funktionsmedicin och är även certifierad beroendeterapeut inom mat och socker. Nu jobbar jag heltid med att coacha och föreläsa, både för företag men även privatpersoner hur de kan bli både piggare och smalare genom att utnyttja sin egen unika biokemi.

LÄS OCKSÅ: ”Ketogen kost hjälpte mig bli fri från depression”S

Vad är roligast med kost och hälsa?
– Att hjälpa människor genom att höja deras kunskapsnivå och på så sätt möjliggöra indvuella hälsoförbättringar oavsett var på skalan de befinner sig. Många vet mycket mer gör lite. Ibland tvärtom. För varje mail jag får när någon berättar hur deras liv förändrats för att de kanske har läst min bok eller ändrat någonting i sin livsstil så känner jag att det varit värt allt arbete.

Hur äter du för att ta hand om dig?
– Jag äter mat. Mat som saknar innehållsförteckning i den utsträckning det går. För 20 år sedan trodde jag allt som gick att äta var mat. Jag trodde sega råttor var mat eller konstiga näringsbarer. Nu äter jag kött och fisk tillsammans med massor av grönsaker och naturliga fetter såsom avocado, nötter, smör, ister och kokosolja.

Väljer du bort något?
– Mat med innehållsförteckning det vill säga processad mat. Socker, läsk, lightprodukter och gluten. Fast jag upplever inte att jag väljer bort någonting för jag har lagt till så mycket mat som jag aldrig hade ätit annars så egentligen äter jag  en bredare kost nu än förut.

Hur kan en vanlig matdag se ut?
– Till frukost äter jag kokosyoghurt med lite kokosflingor och kanel. En bit kött från gårdagens middag. Bönbröd med smör. Ibland äter jag inte frukost alls. Till lunch blir det kött eller fisk med en god sallad med olivolja. Middagen får gärna bestå av kött med varma grönsaker som rostad blomkål och auberginegratäng. Jag äter sällan mellanmål men om jag gör det så äter jag lite kokossmör eller lite skinka kanske.

 

Vad finns alltid i ditt kylskåp och skafferi?
– Kött från gräsbetande djur, kokosyoghurt, smör och blomkål.

Har du någon favoriträtt, i så fall vilken?
– Jag har verkligen ändrat mina matpreferenser de senaste 20 åren. Från att ha levt på pasta och ris så kan jag nu tycka att en knaperstekt fläsksida är bland det godaste som finns. Lammstek med rosmarin och vitlök med rostad blomkål är också en favorit som jag äter ofta, både till lunch och middag.

Vad tycker du att alla borde äta mer av?
– Blomkål, vitkål, kött från gräsbetande djur och riktigt smör. Efter en måltid med dessa ingredienser så känner man sig verkligen stark och pigg.

Och mindre?
– Socker i alla dess former och processad mat. Om man undviker det så har man kommit 80 procent i sitt hälsoarbete vad gäller mat.

Har du några hemliga laster?
– Eftersom jag har en hjärna som triggar på sött så måste jag vara jätteförsiktig när det gäller söta smaker. Men min hemliga last är matlagningsprogram typ ”Dessertmästarna” eller ”Hela Sverige bakar”. Fast jag vet att det inte är bra för min hjärna kan jag inte låta bli att ligga på kvällarna ibland och titta på hur andra bakar fantastiska efterrätter på mjöl och socker. Ibland försöker jag själv baka utan socker och vitt mjöl men på senare år har jag försökt begränsa det.

LÄS OCKSÅ: Ny studie: Funktionsmedicin förknippas med bättre livskvalitet

Vad är ditt förhållande till motion och träning?
– Jag älskar att röra på mig och vandra, åka skidor och vara utomhus men har ett avslappnat förhållande till att träna. Försöker alltid få in två pass i veckan med styrketräning och tränar mycket hemma för att spara tid.

 

Tar du några tillskott i så fall vilka?
– Oj, jag måste erkänna att jag gillar kosttillskott. Eftersom jag är delägare i Upgrit så får jag prova mycket av deras spännande produkter som kommer ut. Jag äter alltid en multivitamintablett, omega 3, magnesium och ett B-vitamintillskott. Ibland äter jag Ugrit:s Ren Fokus när jag har viktiga möten och ibland tar jag extra C-vitamin i förkylningstider.

Hur tänker du om kosttillskott och så kallade superfoods?
– Jag tycker man ska mäta och se om man lider av några brister. Alla människor är biokemiskt unika och jag som dagligen går igenom blodprover med mina kunder ser att järn, B12, EPA, D-vitamin och magnesium är det många som lider brist på. Man kan aldrig kompensera en näringsfattig kost med kosttillskott utan det är ett komplement i syfte att stötta och läka.

Vilket är ditt bästa hälsotips?
– Det är faktiskt sedan jag började tejpa munnen på natten när jag sover och säkerställa att jag inte munandas. Jag tycker min sömn blivit djupare och jag känner mig mer utvilad. Sedan vill jag även tipsa om att om ni känner er sugna på något sött eller vrålhungriga när ni kommer hem från jobbet och börjar länsa kylskåpet eller Pressbyrån på vägen hem så beror det nästan alltid på att man ätit för lite under dagen. Att börja dagen med mycket protein och fett brukar borga för att man har högre energinivå och minskat sug på eftermiddagarna.

Av Nina Törmark

 


Ewa Meurk

Namn: Ewa Meurk
Yrke: Funktionsmedicinsk terapet, ingenjör och tidigare VD och företsgsledare.
Aktuell: Skrivit boken "Bli din egen hälsoingenjör".
Bor: Stockholm
Mer om Ewa: Läs mer om Ewa på hennes hemsida där du även kan testa din metabola status.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

 

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

 

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!