Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Hälsoingenjören Ewa Meurk: “Kvinnor börja ät”

Fakta

Namn: Ewa Meurk
Yrke: Funktionsmedicinsk terapet, ingenjör och tidigare VD och företsgsledare.
Aktuell: Skrivit boken "Bli din egen hälsoingenjör".
Bor: Stockholm
Mer om Ewa: Läs mer om Ewa på hennes hemsida där du även kan testa din metabola status.

Det krävs riktig mat för att förändra världen. Kvinnor behöver exempelvis dubbelt så mycket järn som män, ändå är det de som äter biff medan vi petar i en sallad. Så skriver Ewa Meurk, författare till boken "Bli din egen hälsoingenjör" i denna krönika, hon menar att kvinnors matvanor blivit en jämställdhetsfråga och att det är dags att säga nej till bantningshets och svältdieter.

Jag hoppas att detta kommer bli kvinnornas århundrade. Med den ökade digitaliseringen kommer det att ställas helt andra krav på kommunikation och sociala färdigheter än någonsin förr. Förmågan att bygga nätverk och sociala relationer kommer vara nyckelkompetens för framtidens företag. Positivt är att ovanstående egenskaper är någonting som kvinnor generellt sett är skickliga på. När kvinnor dessutom har bättre betyg från gymnasiet och det är fler kvinnor som läser vidare på högskola och universitet än män så borde det finnas goda förutsättningar för att jämställdheten på arbetsplatserna skulle öka under de närmaste decennierna. 

 

Män är mätta och kvinnor sugna på choklad
Men det finns en parameter som kan stjälpa den ambitionen och det är maten. Eller bristen på mat kanske. Kvinnor måste börja äta. Det duger inte att sitta och pilla i några salladsblad om vi ska ut och förändra världen. Det krävs riktig mat och fullvärdiga proteiner för att vi ska uppnå våra mål. Dessutom behöver vi järn, nästan dubbelt så mycket som männen. Ändå är det män som sätter i sig stora köttbitar, medans vi äter lite broccoli. Kvinnor kan inte sitta bleka, trötta och hungriga och tänka på choklad när männen på samma möten är mätta, belåtna och fullt fokuserade på sina ämnet för dagen.

LÄS OCKSÅ: Dina matvanor beror på din socioekonomiska status

Smal till varje pris
Mat har blivit en jämställdhetsfråga. För hur ska kvinnor kunna konkurrera på lika villkor om förutsättningarna inte är lika? Hur ska vi kunna konkurrera om toppjobben när våra kroppar svälter. När den gängse normen för kvinnor är att de ska vara smala till vilket pris som helst och att det är okvinnligt att äta riktig mat så borgar det för bantningshets, viktångest och näringsbrister. Näringsbrister i sin tur leder till trötthet, stress, sömnbrist, sötsug, huvudvärk, ångest och depression. Inte precis de bästa förutsättningarna för att skapa sig ett bra liv. Oavsett om det gäller privat eller arbetsmässigt.

LÄS OCKSÅ: Bukfetma – farligare för kvinnor än för män

Bantar oss igenom våra liv
Under mina år som VD och företagsledare och de senaste åren även som föreläsare och funktionsmedicinsk terapeut har jag träffat många kvinnor i alla åldrar (studenter, nyblivna mammor, kvinnor mitt i karriären och pensionärer). Gemensamt för nästan alla dessa kvinnor är att de är oerhört ambitiösa och målinriktade samt att bantat sig igenom stora delar av sina liv. Många har provat viktväktarna, ITRIM, flygvärdinnedieten och en mängd andra dieter som jag inte ens minns namnet på. Mat, vikt, motion är de tankar som snurrar i deras huvuden likt en repig LP-skiva. 

Intressant är att det finns studier som visar att bantning och svält föder matbesatthet oavsett kön. Det krävs alltså inga äggstockar för att bli fast i mat-vikt-motion träsket utan det handlar om att kroppar som inte får sitt näring- och energibehov tillgodosett blir mat och viktbesatta, oavsett kön. Skönt att kunna klargöra detta så här på internationella kvinnodagen.

 

LÄS OCKSÅ: Ny rapport: Kvinnor drabbas hårdare av åldersdiskriminering än män

Måste börja äta riktigt mat
Jag är övertygad om att vi kvinnor skulle kunna topprestera utan att bli utslitna om vi säkerställde att våra kroppar fick alla näringsämnen som den behöver för att bygga en stark och frisk kropp (och hjärna). Men för att klara det så måste vi börja äta riktigt mat. Sådan mat som våra kroppar behöver, inte vad våra hjärnor vill ha. Om du känner dig trött, stressad och utarbetad så är inte lösningen att börja äta mindre mat och följa någon svältdiet. Lösningen är att börja äta mer. Våra kroppar är uppbyggda av fett, protein och mineraler och vatten och följaktligen är det det som vi ska se till att få i oss. Vi ska äta mer av fullvärdiga proteiner (animaliskt eller plantbaserat), naturligt fett som finns i till exempelvis smör, avocado, nötter och kokosolja och massor av näringsrika grönsaker. När vi sedan går ut i arbetslivet - mätta, nöjda och starka kommer vi kunna konkurrera på samma villkor som männen.

LÄS OCKSÅ: 5 orsaker till att du är sötsugen – och så tar du kontroll

Säg nej till bantningshets
All förändring börjar när någon säger nej och nu är det vår tur att säga nej. Nej till bantningshets, svältdieter och lightprodukter. Nej till träningsångest, morgonångest och hetsätning. Nej till perfektionism. För varje nej vi vågar uttala desto större kommer vår förändring bli. Vi har låtit andra människor bestämma vad vi ska äta och hur vi ska se ut alldeles för länge. Nu är det dags att vi börjar bestämma det själva! Vi ska hädanefter avge två löften till oss själva.  Det ena är att aldrig mer gå hungrig och det andra är faktiskt att ha bra skor  – för det är inte livskvalitet att ha ont i fötterna heller. 

Av Ewa Meurk, ingenjör och funktionsmedicinsk terapeut

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta: webbredaktor(@)kurera.se.


Fakta

Namn: Ewa Meurk
Yrke: Funktionsmedicinsk terapet, ingenjör och tidigare VD och företsgsledare.
Aktuell: Skrivit boken "Bli din egen hälsoingenjör".
Bor: Stockholm
Mer om Ewa: Läs mer om Ewa på hennes hemsida där du även kan testa din metabola status.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Lucka 5: Tävla och vinn ett julpaket från Organics by Sara som är ekologisk hudvård. Christmas Gift Set är ett kit med ekologisk ansiktsvård som innehåller rengöring, ansiktsvatten och ansiktsolja. Huden får en näringsboost med nyttiga vitaminer och oljor. 

Glasburkar med rawbollar med pepparkakssmak

Raw pepparkaksbollar med apelsin

Recept

Tid för adventsmys, tända ljus och julgodis! Men allt godis behöver inte innehålla vitt socker och mjöl utan kan istället innehålla många vitaminer och mineraler – samtidigt som de är söta och goda. Rulla ihop och bjud på dessa raw pepparkaksbollar och njut!

Doktor känner på patients hals

Så kan du påverka din sköldkörtel

Hälsa

En halv miljon svenskar har diagnostiserats med sköldkörtelsjukdom. Det vanligaste är en underfunktion i sköldkörteln och åtta av tio som drabbas är kvinnor. Den kinesiska medicinen ställer ingen diagnos när det kommer till sköldkörteln. Det ser symtomen som brister av vitala substanser. Kurera pratade med Diamantis Koukouvinos som är naturläkare i kinesisk medicin om hur han behandlar sina patienter med sköldkörtelrubbningar.

 

Matrester på en köksbänk med en stekpanna och en röd kastrull i bakgrunden

Zero waste – så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

Hela 200 000 ton onödigt matsvinn produceras av de svenska hemmen varje år. Och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver helt enkelt bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i vår matlagning, för att vända trenden, det menar bokaktuella Karin Bohlin - som också bjuder på ett smarrigt "restrecept".

kvinna som håller blommor framför underlivet

Tvättar du underlivet rätt?

Hälsa

Besvär i underlivet är ett problem hos många kvinnor som vi sällan pratar om. Irritation som torrhet, klåda och svamp kan påverka humör som samliv. Hur tvättar du själv ditt underliv? Med vatten, tvål eller en duschgelé? Det ska du inte göra! Rätt intimvård kan återställa balansen i underlivet och du kan bli kvitt dina besvär.  

3 burkar med kosttillskott

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Det lackar mot jul – och vad är då bättre än vakna varje morgon till en julkalender? I år har vi på Kurera laddat kalendern med allt från nyttiga vitaminer och välgörande kosttillskott till hudvård och konsultationer av våra experter. Varje morgon mellan 1 december och ända fram till julafton öppnar vi en ny lucka och ger dig en ny chans att vinna! Luckan öppnas klockan 05.30 och stängs vid midnatt.

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

 

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

 

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.