Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Hälsoingenjören Ewa Meurk: “Kvinnor börja ät”

Fakta

Namn: Ewa Meurk
Yrke: Funktionsmedicinsk terapet, ingenjör och tidigare VD och företsgsledare.
Aktuell: Skrivit boken "Bli din egen hälsoingenjör".
Bor: Stockholm
Mer om Ewa: Läs mer om Ewa på hennes hemsida där du även kan testa din metabola status.

Det krävs riktig mat för att förändra världen. Kvinnor behöver exempelvis dubbelt så mycket järn som män, ändå är det de som äter biff medan vi petar i en sallad. Så skriver Ewa Meurk, författare till boken "Bli din egen hälsoingenjör" i denna krönika, hon menar att kvinnors matvanor blivit en jämställdhetsfråga och att det är dags att säga nej till bantningshets och svältdieter.

Jag hoppas att detta kommer bli kvinnornas århundrade. Med den ökade digitaliseringen kommer det att ställas helt andra krav på kommunikation och sociala färdigheter än någonsin förr. Förmågan att bygga nätverk och sociala relationer kommer vara nyckelkompetens för framtidens företag. Positivt är att ovanstående egenskaper är någonting som kvinnor generellt sett är skickliga på. När kvinnor dessutom har bättre betyg från gymnasiet och det är fler kvinnor som läser vidare på högskola och universitet än män så borde det finnas goda förutsättningar för att jämställdheten på arbetsplatserna skulle öka under de närmaste decennierna. 

 

Män är mätta och kvinnor sugna på choklad
Men det finns en parameter som kan stjälpa den ambitionen och det är maten. Eller bristen på mat kanske. Kvinnor måste börja äta. Det duger inte att sitta och pilla i några salladsblad om vi ska ut och förändra världen. Det krävs riktig mat och fullvärdiga proteiner för att vi ska uppnå våra mål. Dessutom behöver vi järn, nästan dubbelt så mycket som männen. Ändå är det män som sätter i sig stora köttbitar, medans vi äter lite broccoli. Kvinnor kan inte sitta bleka, trötta och hungriga och tänka på choklad när männen på samma möten är mätta, belåtna och fullt fokuserade på sina ämnet för dagen.

LÄS OCKSÅ: Dina matvanor beror på din socioekonomiska status

Smal till varje pris
Mat har blivit en jämställdhetsfråga. För hur ska kvinnor kunna konkurrera på lika villkor om förutsättningarna inte är lika? Hur ska vi kunna konkurrera om toppjobben när våra kroppar svälter. När den gängse normen för kvinnor är att de ska vara smala till vilket pris som helst och att det är okvinnligt att äta riktig mat så borgar det för bantningshets, viktångest och näringsbrister. Näringsbrister i sin tur leder till trötthet, stress, sömnbrist, sötsug, huvudvärk, ångest och depression. Inte precis de bästa förutsättningarna för att skapa sig ett bra liv. Oavsett om det gäller privat eller arbetsmässigt.

LÄS OCKSÅ: Bukfetma – farligare för kvinnor än för män

Bantar oss igenom våra liv
Under mina år som VD och företagsledare och de senaste åren även som föreläsare och funktionsmedicinsk terapeut har jag träffat många kvinnor i alla åldrar (studenter, nyblivna mammor, kvinnor mitt i karriären och pensionärer). Gemensamt för nästan alla dessa kvinnor är att de är oerhört ambitiösa och målinriktade samt att bantat sig igenom stora delar av sina liv. Många har provat viktväktarna, ITRIM, flygvärdinnedieten och en mängd andra dieter som jag inte ens minns namnet på. Mat, vikt, motion är de tankar som snurrar i deras huvuden likt en repig LP-skiva. 

Intressant är att det finns studier som visar att bantning och svält föder matbesatthet oavsett kön. Det krävs alltså inga äggstockar för att bli fast i mat-vikt-motion träsket utan det handlar om att kroppar som inte får sitt näring- och energibehov tillgodosett blir mat och viktbesatta, oavsett kön. Skönt att kunna klargöra detta så här på internationella kvinnodagen.

 

LÄS OCKSÅ: Ny rapport: Kvinnor drabbas hårdare av åldersdiskriminering än män

Måste börja äta riktigt mat
Jag är övertygad om att vi kvinnor skulle kunna topprestera utan att bli utslitna om vi säkerställde att våra kroppar fick alla näringsämnen som den behöver för att bygga en stark och frisk kropp (och hjärna). Men för att klara det så måste vi börja äta riktigt mat. Sådan mat som våra kroppar behöver, inte vad våra hjärnor vill ha. Om du känner dig trött, stressad och utarbetad så är inte lösningen att börja äta mindre mat och följa någon svältdiet. Lösningen är att börja äta mer. Våra kroppar är uppbyggda av fett, protein och mineraler och vatten och följaktligen är det det som vi ska se till att få i oss. Vi ska äta mer av fullvärdiga proteiner (animaliskt eller plantbaserat), naturligt fett som finns i till exempelvis smör, avocado, nötter och kokosolja och massor av näringsrika grönsaker. När vi sedan går ut i arbetslivet - mätta, nöjda och starka kommer vi kunna konkurrera på samma villkor som männen.

LÄS OCKSÅ: 5 orsaker till att du är sötsugen – och så tar du kontroll

Säg nej till bantningshets
All förändring börjar när någon säger nej och nu är det vår tur att säga nej. Nej till bantningshets, svältdieter och lightprodukter. Nej till träningsångest, morgonångest och hetsätning. Nej till perfektionism. För varje nej vi vågar uttala desto större kommer vår förändring bli. Vi har låtit andra människor bestämma vad vi ska äta och hur vi ska se ut alldeles för länge. Nu är det dags att vi börjar bestämma det själva! Vi ska hädanefter avge två löften till oss själva.  Det ena är att aldrig mer gå hungrig och det andra är faktiskt att ha bra skor  – för det är inte livskvalitet att ha ont i fötterna heller. 

Av Ewa Meurk, ingenjör och funktionsmedicinsk terapeut

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta: webbredaktor(@)kurera.se.



Fakta

Namn: Ewa Meurk
Yrke: Funktionsmedicinsk terapet, ingenjör och tidigare VD och företsgsledare.
Aktuell: Skrivit boken "Bli din egen hälsoingenjör".
Bor: Stockholm
Mer om Ewa: Läs mer om Ewa på hennes hemsida där du även kan testa din metabola status.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sallad i en träskål

Fräsch regnbågssallad med tahinisås

Recept

En matig, god och fräsch sallad i regnbågens alla färger är perfekt, enkel och vitaminspäckad mat – året om. Denna innehåller både grönkål, sötpotatis, zucchini och kikärter. Ringla över en smakrik tahinisås och njut!

Anders Wallensten

Anders Wallenstens svar på hälsogåtan

Hälsa

Han är läkaren som blev rikskänd under början av coronapandemin, då han syntes flitigt i tv i sin roll som biträdande statsepidemiolog. I sin bok och podd ”Hälsogåtan” utgår Anders Wallensten från naturlig hälsa ur ett helhetsperspektiv med sex delar. Han tycker vi ska sluta fokusera på en viss sorts träning eller mat – och istället se att allt hänger ihop och att även små val i vardagen är viktiga.

kvinna sover

Örterna som får dig att sova bättre

Hälsa

En av tre svenskar lider till och från av sömnbesvär. Att låta naturens läkande och lugnande krafter verka är ett skonsamt och snabbt sätt att få hjälp. Tillskott med örter som valeriana,  humle och silverax hjälper dig att somna, men också magnesium ger ro på kvällen.

Ljusa plagg hängande på galgar

Här är de miljövänligare textilvalen

Eko/miljö

Det bästa för miljön att köpa second hand eller laga sina kläder. Men när du ändå vill köpa nytt finns det bättre och sämre textilval att göra. Visste du till exempel att polyester framställs av olja, medan det naturliga valet hampa tillför jorden näringsämnen?

 

Omega-3 viktigt för kvinnor över 50 som tränar

Forskning

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

lever i genomskärning

Fettlever förkortar livet

Forskning

Ungefär 15 procent av svenskarna har så kallad fettlever. Det betyder att fett lagrats in i levern och ökar risken för skrumplever. En analys visade att personer med fettinlagring i levern kommer att ha förkortad sitt liv med i snitt tre år.

Ung kvinna snyter sig med hund i famnen

Allergivänliga husdjur, finns det?

Husdjur

Vissa hundar och katter sägs vara mindre allergiframkallande än andra. De kan därmed locka husdjurssugna personer som vanligen tvekar på att skaffa fyrbent vän på grund av sin sin allergi. Men stämmer det verkligen att vissa raser är ”allergivänliga”?

 

Ugnsfrittata med broccoli

Smidig ugnsfrittata med broccoli och ost

Recept

Visst är det skönt med maträtter som bara går att ösa ner i en form och ställa in i ugnen? Den här smarriga, enkla versionen av en frittata är fylld med broccoli och ost och dessutom får du användning för torra brödbitar som annars kanske hade gått till svinn!

Alun hjälper dina svullna ben

Hälsa

Tunga, trötta och svullna ben som spänner och gör ont... När kirurgen Ivan Letterfors, som opererar åderbråck, hörde talas om krämen som stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningar i benen vaknade hans intresse. Tack vare honom kom alunkrämen till Sverige och många kan kasta sina stödstrumpor. 

kvinna tar sig i ögat

Vitamin B3 kan motverka glaukom

Hälsa

Glaukom är en ögonsjukdom som gör att synen kan gå förlorad. Upp emot 200 000 svenskar beräknas ha sjukdomen och 80 miljoner totalt i hela världen. Svenska forskare har tittat på effekten av vitamin B3 som behandling av glaukom.

kvinna tittar ut över vatten

Trött och utmattad? Här är näringen som ger energi

Naturlig hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

 

Jamande kattunge i gräset

Det betyder din katts jamanden

Husdjur

När din katt jamar kan det betyda en rad olika saker, från att den är sjuk till att den är uttråkad och vill ha uppmärksamhet. Men hur vet du vilket jam som signalerar smärta, respektive kel? Vi reder ut mjauandet!

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Kost

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

glad gravid kvinna

Vanliga värktabletter kan påverka fostret

Gravid/barn

Paracetamol är en smärtdämpande substans som finns i värktabletter som Alvedon. En studie vid Karlstad universitet visar att paracetamol kan påverka fostret negativt. – Vi säger inte att kvinnor helt ska sluta ta paracetamol, men man bör överväga om man behöver ta den varje gång, säger Carl-Gustaf Bornehag, professor i folkhälsovetenskap.

 

Hund sträcker fram tassen till pojke

Så undersöker du din hund hemma 

Husdjur

Om du regelbundet känner igenom din hund och lär dig hur den ser ut och beter sig så upptäcker du snabbt när något avviker. Det säger veterinären Sara Klinga Myr som har skrivit en pedagogisk handbok för stora och små som vill lära sig att undersöka sin hund på egen hand.

Ung kvinna ligger på soffa och håller i temugg

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektiva blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka varmt te med örterna i utspädd form kan också hjälpa.