Hälsoingenjören Ewa Meurk: “Kvinnor börja ät”

Fakta

Namn: Ewa Meurk
Yrke: Funktionsmedicinsk terapet, ingenjör och tidigare VD och företsgsledare.
Aktuell: Skrivit boken "Bli din egen hälsoingenjör".
Bor: Stockholm
Mer om Ewa: Läs mer om Ewa på hennes hemsida där du även kan testa din metabola status.

Det krävs riktig mat för att förändra världen. Kvinnor behöver exempelvis dubbelt så mycket järn som män, ändå är det de som äter biff medan vi petar i en sallad. Så skriver Ewa Meurk, författare till boken "Bli din egen hälsoingenjör" i denna krönika, hon menar att kvinnors matvanor blivit en jämställdhetsfråga och att det är dags att säga nej till bantningshets och svältdieter.

Jag hoppas att detta kommer bli kvinnornas århundrade. Med den ökade digitaliseringen kommer det att ställas helt andra krav på kommunikation och sociala färdigheter än någonsin förr. Förmågan att bygga nätverk och sociala relationer kommer vara nyckelkompetens för framtidens företag. Positivt är att ovanstående egenskaper är någonting som kvinnor generellt sett är skickliga på. När kvinnor dessutom har bättre betyg från gymnasiet och det är fler kvinnor som läser vidare på högskola och universitet än män så borde det finnas goda förutsättningar för att jämställdheten på arbetsplatserna skulle öka under de närmaste decennierna. 

 

Män är mätta och kvinnor sugna på choklad
Men det finns en parameter som kan stjälpa den ambitionen och det är maten. Eller bristen på mat kanske. Kvinnor måste börja äta. Det duger inte att sitta och pilla i några salladsblad om vi ska ut och förändra världen. Det krävs riktig mat och fullvärdiga proteiner för att vi ska uppnå våra mål. Dessutom behöver vi järn, nästan dubbelt så mycket som männen. Ändå är det män som sätter i sig stora köttbitar, medans vi äter lite broccoli. Kvinnor kan inte sitta bleka, trötta och hungriga och tänka på choklad när männen på samma möten är mätta, belåtna och fullt fokuserade på sina ämnet för dagen.

LÄS OCKSÅ: Dina matvanor beror på din socioekonomiska status

Smal till varje pris
Mat har blivit en jämställdhetsfråga. För hur ska kvinnor kunna konkurrera på lika villkor om förutsättningarna inte är lika? Hur ska vi kunna konkurrera om toppjobben när våra kroppar svälter. När den gängse normen för kvinnor är att de ska vara smala till vilket pris som helst och att det är okvinnligt att äta riktig mat så borgar det för bantningshets, viktångest och näringsbrister. Näringsbrister i sin tur leder till trötthet, stress, sömnbrist, sötsug, huvudvärk, ångest och depression. Inte precis de bästa förutsättningarna för att skapa sig ett bra liv. Oavsett om det gäller privat eller arbetsmässigt.

LÄS OCKSÅ: Bukfetma – farligare för kvinnor än för män

Bantar oss igenom våra liv
Under mina år som VD och företagsledare och de senaste åren även som föreläsare och funktionsmedicinsk terapeut har jag träffat många kvinnor i alla åldrar (studenter, nyblivna mammor, kvinnor mitt i karriären och pensionärer). Gemensamt för nästan alla dessa kvinnor är att de är oerhört ambitiösa och målinriktade samt att bantat sig igenom stora delar av sina liv. Många har provat viktväktarna, ITRIM, flygvärdinnedieten och en mängd andra dieter som jag inte ens minns namnet på. Mat, vikt, motion är de tankar som snurrar i deras huvuden likt en repig LP-skiva. 

Intressant är att det finns studier som visar att bantning och svält föder matbesatthet oavsett kön. Det krävs alltså inga äggstockar för att bli fast i mat-vikt-motion träsket utan det handlar om att kroppar som inte får sitt näring- och energibehov tillgodosett blir mat och viktbesatta, oavsett kön. Skönt att kunna klargöra detta så här på internationella kvinnodagen.

 

LÄS OCKSÅ: Ny rapport: Kvinnor drabbas hårdare av åldersdiskriminering än män

Måste börja äta riktigt mat
Jag är övertygad om att vi kvinnor skulle kunna topprestera utan att bli utslitna om vi säkerställde att våra kroppar fick alla näringsämnen som den behöver för att bygga en stark och frisk kropp (och hjärna). Men för att klara det så måste vi börja äta riktigt mat. Sådan mat som våra kroppar behöver, inte vad våra hjärnor vill ha. Om du känner dig trött, stressad och utarbetad så är inte lösningen att börja äta mindre mat och följa någon svältdiet. Lösningen är att börja äta mer. Våra kroppar är uppbyggda av fett, protein och mineraler och vatten och följaktligen är det det som vi ska se till att få i oss. Vi ska äta mer av fullvärdiga proteiner (animaliskt eller plantbaserat), naturligt fett som finns i till exempelvis smör, avocado, nötter och kokosolja och massor av näringsrika grönsaker. När vi sedan går ut i arbetslivet - mätta, nöjda och starka kommer vi kunna konkurrera på samma villkor som männen.

LÄS OCKSÅ: 5 orsaker till att du är sötsugen – och så tar du kontroll

Säg nej till bantningshets
All förändring börjar när någon säger nej och nu är det vår tur att säga nej. Nej till bantningshets, svältdieter och lightprodukter. Nej till träningsångest, morgonångest och hetsätning. Nej till perfektionism. För varje nej vi vågar uttala desto större kommer vår förändring bli. Vi har låtit andra människor bestämma vad vi ska äta och hur vi ska se ut alldeles för länge. Nu är det dags att vi börjar bestämma det själva! Vi ska hädanefter avge två löften till oss själva.  Det ena är att aldrig mer gå hungrig och det andra är faktiskt att ha bra skor  – för det är inte livskvalitet att ha ont i fötterna heller. 

Av Ewa Meurk, ingenjör och funktionsmedicinsk terapeut

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar. Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta: webbredaktor(@)kurera.se.


Fakta

Namn: Ewa Meurk
Yrke: Funktionsmedicinsk terapet, ingenjör och tidigare VD och företsgsledare.
Aktuell: Skrivit boken "Bli din egen hälsoingenjör".
Bor: Stockholm
Mer om Ewa: Läs mer om Ewa på hennes hemsida där du även kan testa din metabola status.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Jag har inte varit förkyld på flera år”

Hälsa

Nina ÅkesDotters immunförsvar svajade och hon kunde få dras med snuva och hosta under hela vintern. Men så hörde hon talas om förkylningsörten echinacea. Efter att hon stöttat immunförsvaret under nästan ett år med det växtbaserade läkemedlet går det numera flera år mellan förkylningarna.

Gör ditt egna karantän-spa

Hud

Med mer tid hemma finns också lite extra tid att ta hand om dig själv. Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du fixar ett avkopplande karantän-spa.

Gröna sköna påskrecept

Fest

Vad sägs om en sallad med brie och jordgubbar, en rödbetstzatziki och en påskbakelse med kardemumma och cannelinibönor. Kokboksförfattaren Birgitta Höglund bjuder på enkla tillbehör till påskbuffén.

D-vitamin kan minska risken för virusinfektion

Hälsa

En vanlig vitaminbrist hos svenskar är vitamin D. Maten vi äter ger väldigt lite D-vitamin jämfört med vad solen gör under sommarhalvåret. Forskning visar att brist på D-vitamin spelar en roll i flera olika sjukdomar. Idag vet vi att D-vitamin kan stärka immunförsvaret och minska risken för luftvägsinfektion. I USA ställer sig man frågan om kraftig D-vitaminbrist spelar en roll i svårighetsgraden av covid-19.

 

Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Hälsa

Coronapandemin förändrar vår värld en bit dag för dag. Vad vi kan göra för att skydda oss från att bli smittade är ett hett samtalsämne. Den senaste tiden har de som arbetar med alternativmedicin blivit attackerade på olika sätt. Peter Martin är legitimerad läkare med inriktning på funktionsmedicin. Han säger: – Det finns en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken att insjukna i virussjukdomar. Vi vet inte så mycket om SARS CoV-2, därför ska vi inte använda näringstillskott urskillningslöst, och ett starkt immunförsvar byggs under lång tid. Vi vet att vitaminer och mineraler bidrar till ett väl fungerande immunförsvar och att echinacea och vitlök kan skydda mot vissa virus.

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

 

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

Katter skänker tröst i oroliga tider

Mental hälsa

Många av oss tvingas stanna hemma, då umgås vi också mer med våra husdjur än vanligt. Katt är ett omtyckt sällskapsdjur och en färsk undersökning visar att de flesta värdesätter sina katter högt och många tycker att katten är den som ger mest tröst när de är ledsna.

 

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

 

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.