Hälsopionjärens mest effektiva förkylningskurer

Fakta

Tänk också på att:
• Sova mycket, äta en bra och näringsrik kost, gå ut i friska luften så mycket du orkar så länge du inte har feber.
• Ha ett väl utvädrat sovrum, undvik att åka buss eller tåg eftersom förkylningsvirus lätt sprider sig där.
• Förkylning trots allt är träning för immunsystemet - men en långdragen och rejäl förkylning kan vara svår att häva och då kan kosttillskott var den extra hjälp man behöver.
• Motion i lagom dos gynnar immunförsvaret.

Vad gör man när hostan aldrig vill ge med sig och nysningarna avlöser varandra? När virus får fäste i kroppen är det inte sällan det biter sig fast länge, speciellt under den mörkare delen av året.
Alfred Vogel, hälsopionjären som förespråkade ekologiska naturmediciner, visste hur man effektivt gjorde sig av med virus. Han skapade därför  naturliga slemlösande, luftrörsvidgande och hostdämpande alternativ.
Här är Vogels mest effektiva förkylningskurer.

Generna som styr vårt immunsystem följer en årscykel och blir mer aktiva på vintern. Sannolikt beror det på att kroppen förbereder sig för hot som kan påverka vår hälsa negativt. Men trots detta blir vi mer förkylda vintertid, vilket fortfarande förbryllar forskarna.

Därför ökar förkylningarna vintertid
En teori till att förkylningarna ökar vintertid är att när det blir kallt kyls nässlemhinnan ned av inandningsluften och det kan kanske försvaga försvaret mot virusangrepp.
En annan teori är att vi vistas mer inomhus och har andra människorna närmare under längre perioder, vilket kan öka smittorisken.
Förr i tiden tog människor det betydligt lugnare under vintern än vad vi gör idag. Det berodde dels på att dagarna var kortare och dels på att de behövde spara på energin så att maten skulle räcka fram till sommaren.
Att jobba så hårt som vi gjort de senaste tre, fyra decennierna, när kroppen egentligen behöver vila precis som naturen gör, kan vara en annan anledning till att vi kanske blir lättare mottagliga för förkylningar. Under vintern cirkulerar dessutom mer virus runt. På sommaren dödas viruspartiklar av solens ultravioletta ljus.

 

► Läs också: Barn som får probiotika är mindre benägna att bli sjuka (och blir snabbare friska)

Alfred Vogel runt 1960. Foto: Okänd -Wikimedia commons

Alfred Vogel runt 1960. Foto: Okänd -Wikimedia commons

Hälsopionjär med passion för naturlig viruslindring
Varför vi så ofta drabbades av virus under vintern bekymrade inte den schweiziske forskaren, författaren och hälsopionjären Alfred Vogel. Hans fokus var att hitta rätt sorts sammansättning av örter för att lindra, bota och så småningom förebygga förkylning och influensa – oavsett årstid.
Vogel är till exempel ”pappa” till Echinaforce förkylningsdroppar (har det verkligen lyckats undgå någon?) och i hans husapotek finns även hostmedicin, inhalationsdroppar och en tinktur på färska groblad som kan göra sig av med elaka förkylningsvirus.

► Läs också: Forskning: Röd solhatt halverar risken för influensa

Antiinflammatorisk hostmedicin av granskott och murgröna – ett milt alternativ för barn
Till exempel är han även far till örtsirapen Drosinula som verkar lenande för hals och luftrör och där de verksamma örterna är färska granskott, sileshår och murgröna.
Färska granskott: kommer från helt vanliga granar och de dämpar hosta, heshet och halsont.
Sileshår (daggört): en köttätande växt som livnär sig på insekter, vilken producerar ett enzym som bryter ned insekterna. På daggörten finns slemdroppar och när du tar Drosinula lösgör de slem som fastnat i andningsvägarna.
Blad från murgröna: innehåller ämnen som löser slem och är därför välgörande för förkylda luftvägar.
Örtsirapen är lätt antiinflammatorisk och kramplösande, den dämpar förkylningshosta och heshet, och är ett naturligt alternativ till slemlösande mediciner med starka läkemedelssubstanser. Den är också ett mildare alternativ som kan ges till barn. Smaken är söt på grund av det tillsatta rörsockret, päronkoncentratet samt honungen som också är antibakteriell. Här är ett råd att ta hostmedicinen varannan timma och att vid behov ”spetsa” hostmedicinen med Echinaforce.

► Läs också: Mjölksyrabakterier i färsk honung kanske mer effektivt än antibiotika

Pepparmyntsolja vidgar andningsvägarna
Redan 1929 använde Alfred Vogel pepparmyntsoljan när han åkte skidor i alperna på våren för att inte bränna sig av den starka solen. Så småningom utvecklade han den för att stävja bihåleproblem och vidga luftrören så att andningen blir lättare.
Vogel ville ha fler samverkande örter för bästa effekt och tillsatte därför eteriska oljor från eukalyptus, enbär, fänkål och kummin och kallade förkylningsdropparna för PoHo-olja. PoHo är pepparmint på kinesiska.
Eukalyptus och enbär: vidgar luftrören och lättar upp andningen.
Pepparmynta: är kramplösande och motverkar inflammationer.
Fänkål: är slemlösande och när andningsvägarna vidgas blir det lättare för slemmet att komma upp.

► Läs också: Så slipper du och familjen undan sjukdomsmånaden ”vabruari”

Sju steg för hur du kan använda Poho-olja när du är täppt i näsan:
1. Ta tre, fyra droppar i en skål hett vatten. Ta en handduk och täck över huvudet och andas i fem, tio minuter.
2. Ta en, två droppar i en kopp te. PoHo-oljan verkar desinficerande för munhålan.
3. Ta en, två droppar i lite vatten och gurgla munnen efter tandborstning. Det är viktigt att sköta munhälsan när man är förkyld.
4. Ta tio droppar på näsduk och sätt under kudden när du ska sova eller lägg den på sängbordet. Den friska doften gör det enklare att andas under natten. Det är speciellt bra för barn som har mycket luftvägsbesvär.
5. Vid snuva kan du sätta en droppe under näsan.
6. Vid huvudvärk, smörj in i pannan.
7. Vid tung andning, smörj in på bröstet och övre delen av ryggen. Ta bara några droppar och gnugga inte eftersom oljan är stark.
Den kraftfulla oljan får luftrören att fungera bättre och det går snabbare att häva förkylningen.

► Läs också: Ny forskning: Zink ÄR förkylningarnas botemedel

Färska groblad = bra vid hosta och slem
Alfred Vogel menade också att ett ogräs som groblad är en underskattad växt i husapoteket. Han framställde slemlösande tinktur på bladen från groblad av arten svartkämpe. Bladen hos svartkämpar innehåller tanniner och garvämnen som har en milt sammandragande effekt på svullna slemhinnor. Fråga efter till exempel Plantago på hälsokosten.
15-20 droppar av Plantago tinktur i ett glas vatten eller i teet hjälper vid nästäppa och hosta men också vid öroninflammation. Då droppar man tinkturen på en bomullstuss och sätter den i örat.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Tänk också på att:
• Sova mycket, äta en bra och näringsrik kost, gå ut i friska luften så mycket du orkar så länge du inte har feber.
• Ha ett väl utvädrat sovrum, undvik att åka buss eller tåg eftersom förkylningsvirus lätt sprider sig där.
• Förkylning trots allt är träning för immunsystemet - men en långdragen och rejäl förkylning kan vara svår att häva och då kan kosttillskott var den extra hjälp man behöver.
• Motion i lagom dos gynnar immunförsvaret.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Cannabisplanta

Förbjuden ört ska testas mot nervsmärta

Allmänt

Cannabis är en kontroversiell växt då den vanligtvis används som drog. På grund av dessa egenskaper är den också förbjuden på många håll i världen men då den även visat sig ha medicinsk effekt vid bland annat smärta börjar allt fler länder lätta på restriktionerna.

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.