Hälsorådgivarens tips för en skön semester

Fakta

Namn: Carolina Björk
Ålder: 34 år
Bor: Ystad
Familj: Man och två barn
Gör: Auktoriserad hälsorådgivare på hälsokostbutik
Tips: Om du bara får ha med en sak på semestern: Kokosolja!

Sommaren är här och har du inte redan gjort det är det hög tid att planera och förbereda inför semestern.
Här är hälsorådgivarens bästa tips för allt från orolig mage till solsvedd hud och snarkningar på campingsemestern.

Någon som tydligt märker av att sommarsemestern är på väg är Carolina Björk. Hon är auktoriserad hälsorådgivare och arbetar i en hälsokost-butik i Ystad.
– Nu är tiden när kunderna köper på sig allsköns semestersmarta produkter. En del förbereder sig för långa flyg, andra för flera veckor i husvagnen. För mig är semestern en tid att koppla av. Man slipper krav och ska bara njuta. Det är därför jag tror att många handlar på hälsokosten inför semestertider, eftersom det handlar om att må bra.

Magen –  vanligaste semesterproblemet
Det vanligaste som kunder kommer in och rådfrågar om inför sommaren är maghälsan. Både hård och lös mage kan ställa till det på semestern.
– Det är ett vanligt bekymmer om man kommer till en ny miljö, äter på oregelbundna tider, får i sig annorlunda mat eller använder offentliga toaletter. Det kan förstöra en hel semesterresa, konstaterar Carolina.

 

► Läs också: Så slipper du magproblem på semesterresan

Tips vid hård respektive lös mage
För en hård mage rekommenderar hon fiberprodukter som underlättar vid toalettbesök.
– Det finns flera olika sorter. Själv gillar jag fibertärningar. Det får fart på magen och är lätta att packa med sig.
För att undvika stressad och lös mage äter Carolina alltid probiotika i förebyggande syfte innan en resa.
– På mig lugnar det och balanserar magen, för jag är jättekänslig för nya matkulturer, berättar hon.

► Läs också: Ny forskning bekräftar: Probiotika och fibertillskott hjälper vid IBS

Naturliga solskydd
Det andra stora ämnet inför sommaren är huden. Carolina upplever att fler och fler använder naturliga solskydd, vilket hon tycker är en positiv utveckling.
– Jag kan reagera ganska starkt på alla barn som springer runt med färgade solskydd som är gröna eller röda och doftar starkt av parfym. Vad ska man med alla dessa kemikalier till? Huden är vårt största organ och den tar med lätthet in denna kemikaliecocktail i gassande värme. Jag skulle istället rekommendera ett naturligt solfilter. Det ligger utanpå huden och skyddar genom att fungera som en spegel. Det är också vattenfast och utan doft.
Hon råder att barn ska ha högt solskydd, helst 50. Då kan man som förälder vara lugn i att barnen är skyddade. Men att man givetvis ska ha respekt för solens starka strålar och gärna vara i skuggan mitt på dagen.

► Läs också: Tips på bra naturliga solskyddskrämer

Carolina Björk

Hälsorådgivaren Carolina Björk

Tips för hudvård på sommaren
För att vårda huden tipsar Carolina om betakaroten – en antioxidant som finns rikligt i morötter och är det som ger upphov till dess starka färg. Betakaroten lagras i hudens fettlager och förstärker hudens bruna färg. Det skapar också ett naturligt skydd mot solen. Betakaroten hjälper nämligen kroppens hudceller att producera melanin som skyddar huden.
– Min kära mamma får bukt med sina soleksem med betakaroten och som bonus får hon alltid en extra djup brun färg på kroppen. Hon äter betakaroten i tablettform som även innehåller lite vitaminer och mineraler, berättar Carolina.
Om solsvedan ändå bränner på kroppen ska du plocka fram aloe vera-gelen tycker hon.
– Det är en räddare i nöden som ska finnas i alla sommarhusapotek! Den är perfekt vid solsveda, insektsbett och småsår.

► Läs också: 8 måsten för din hud i sommar!

För magen och gnisslande dörrar
En annan produkt som har många användningsområden är kokosoljan. Carolina berättar att flera av hennes kunder sätter igång sina tröga magar genom att äta kokosolja varje dag.
– Den är perfekt på resan. Du kan ha den på mackan, du kan steka i den och även använda den som hudolja. Den är också strålande bra som hårinpackning och som sminkborttagare. Om du blandar ut den med bikarbonat kan du använda den som tandkräm. Du kan till och med smörja den gnisslande dörren i sommarstugan med den, berättar hon med ett skratt.

► Läs också: Kokosolja som hudvård – 3 knep!

Tips som gynnar sömn och motverkar kramp
Carolina åker dessutom inte en meter utan magnesium-tillskott.
– När det är varmt ute både dricker jag mera vatten och tar många promenader, vilket kan leda till magnesiumbrist. Då brukar jag få vadkramper mitt i natten. För att kunna njuta maximalt på semestern och sova gott vill hon helst undvika det.

► Läs också: 7 tecken på att du inte får i dig tillräckligt med magnesium

Snarkande pappor
En annan sak Carolina gärna undviker är att ligga vaken på grund av snarkningar.
– Om jag åker på semester med min pappa tar jag med en snarkspray till honom för hans snarkningar hörs genom väggar. Snarksprayen gör underverk! Det är framförallt en storsäljare till campingfolket.

Knep för rent vatten
Något annat som passar bra för camping, eller i husvagnen är en vattenreningskanna. Den renar dricksvattnet från tungmetaller och orenheter. Det kan även vara praktiskt om man har egen brunn vid sommarstugan.
– Semestern handlar om att njuta så därför ska man vara förberedd tycker jag. Man kan undvika flera av de eventuella semesterbesvären om man planerar lite.

Läs också: 5 tips för att komma ihåg att dricka (rent) vatten i sommar

Av Emma V Larsson

Namn: Carolina Björk
Ålder: 34 år
Bor: Ystad
Familj: Man och två barn
Gör: Auktoriserad hälsorådgivare på hälsokostbutik
Tips: Om du bara får ha med en sak på semestern: Kokosolja!

Av Therese Hagberg

Källor:
Ewg.org/foodnews/summary.php
• Ewg.org/foodnews/clean_fifteen_list.php
Ewg.org/foodnews/dirty_dozen_list.php

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Carolina Björk
Ålder: 34 år
Bor: Ystad
Familj: Man och två barn
Gör: Auktoriserad hälsorådgivare på hälsokostbutik
Tips: Om du bara får ha med en sak på semestern: Kokosolja!

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.