glas och flaskor fest och man som somnat med en flaska

Hälsorisker med alkohol – vad gäller?

Det kommer ständigt nya rön om alkoholens nytta och onytta. Och precis som när det kommer till kaffe och choklad vill vi gärna tro att alkohol faktiskt kan vara bra för oss. Men hur står det till med det egentligen och vika är riskerna med att dricka alkohol? 

I dagarna publicerades den stora studien “Global Burden of Disease” i den vetenskapliga tidskriften The Lancet som visar att riskerna med alkohol är så pass stora att vi gör klokast i att avstå helt. Men alkohol är ett stående inslag vid många högtider, sociala evenemang och andra firanden och för många är ett glas vin en självklar del av en god middag. Och trots de välkända riskerna omsätter alkoholindustrin enorma summor så att bryta alkoholnormen är inget som görs i en handvändning.

Sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom
Varje år dör 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. För personer mellan 15 och 49 år är alkohol den ledande riskfaktorn att dö i förtid, rapporterar TT. Sambandet mellan cancer och alkohol – även vid förhållandevis små mängder – är bekant sedan tidigare men nu slår studien fast att riskerna med alkohol alltid överskuggar eventuella fördelar.

 

Negativa effekter av alkohol
De flesta känner till att en hög alkoholkonsumtion kan vara skadlig för hälsan även om definitionen av vad som är för mycket kan variera. Här följer några av de vanligaste hälsoriskerna.
• Leversjukdom, inklusive cirros och livshotande leverskador som kräver levertransplantation.
• Ökad risk för högt blodtryck, hjärtsvikt och demens.
• Ökad risk för cancer i matsmältningskanalen, tjocktarm, bröst och lever.
• Ökad risk för skada vid rattfylla och fall, även mord och självmord är ofta alkoholrelaterade.
• Bristande omdöme ökar risken för riskabelt sexuellt beteende eller att använda andra droger.
• Ökad risk för depression, ångest och missbruk, vilket i sin tur kan påverka förmågan att upprätta och upprätthålla sociala relationer, jobb eller studier.
• Alkoholförgiftning – många inser inte att mycket alkohol under kort tid kan vara dödligt.
• Fosterskador – alkohol kan skada ett barns växande hjärna och även påverka utvecklingen negativt på andra sätt.
Alkohol kan även orsaka stora problem för närstående, vänner, kollegor och arbetsgivare.

LÄS OCKSÅ: Alkoholkonsumtionen bland unga fortsätter minska

Finns det fördelar med alkohol?
Medan listan över hälsorisker är lång, finns det de som menar att det kan finnas fördelar med att dricka måttligt. Utöver de gynnsamma effekter man sett på hjärthälsan fungerar alkohol dessutom som ett “socialt smörjmedel”, det gör oss uppsluppna och mer avslappnade och kan underlätta socialt umgänge.

Studier pekar på att måttligt drickande kan minska risken för:
• Hjärtattack
• Den vanligaste typen av stroke
• Död på grund av kardiovaskulär sjukdom
• Diabetes
• Gallsten

Många av fördelarna är dock ganska små och man kan heller inte vara helt säker på orsakssambanden. Det är dessutom svårt att veta vem som verkligen kommer att dra nytta av och vem som istället riskerar skadas av alkoholen. Sammantaget bedöms riskerna vara större än fördelarna och ökar i takt med mängden alkohol som konsumeras.

LÄS OCKSÅ: Många dricker mer på sommaren

Hur mycket alkohol är för mycket?
Enligt Systembolaget anses måttlig alkoholkonsumtion vara ett standardglas eller mindre per dag för kvinnor och två eller mindre för män. Den lägre rekommendationen för kvinnor beror inte bara på att kvinnor i genomsnitt är mindre än män, alkohol påverkar dessutom kvinnor annorlunda. De producerar mindre av det enzym som bryter ner alkohol, kvinnor har även vanligtvis mer kroppsfett, vilket har en förmåga att binda alkohol.

Definitionen för ett standardglas är 50 centiliter för folköl, ungefär en 33-centiliters flaska starköl, 1,5-2 deciliter vin och för starksprit går gränsen vid 4 centiliter.

Riskbruk och intensivkonsumtion 
Intensivkonsumtion anger hur mycket en person kan dricka vid ett och samma tillfälle utan förhöjd risk.
• För kvinnor innebär en konsumtion över 9 standardglas per vecka en förhöjd risk. Intensivkonsumtion är mer än 3 standardglas vid ett och samma tillfälle.
• För män innebär en konsumtion över 14 standardglas per vecka en förhöjd risk. Intensivkonsumtion är mer än 4 standardglas per tillfälle.
Riskkonsumtionsgränsen ska emellertid enligt Systembolaget inte ses som en rekommendation över hur mycket man kan dricka då vi är olika känsliga för alkohol och dess skadeverkningar.

LÄS OCKSÅ: Ett glas rött för hälsans skull?

Påverkan på livslängden
En studie analyserade data från nästan 600 000 personer som drack alkohol och övervakade sin hälsa över tid. Oavsett kön var hög alkoholkonsumtion sammanknippad med en högre risk för stroke, dödliga aneurysmer, hjärtsvikt och dödsfall.
• Vuxna som dricker sju till 14 standardglas per vecka kan förvänta sig sex månaders kortare livslängd per 40 år.
• 14-25 standardglas per vecka kortar livslängden med ett till två år.
• De som dricker mer än 25 standardglas per vecka kortar enligt studien livslängden med fyra till fem år.

Forskning har brister
Forskning om alkoholkonsumtion anses ha stora begränsningar, dels bygger den på självrapportering, dels analyserar den inte vad som händer när man till exempel dricker mycket till helgen, inte heller bedöms alkoholkonsumtionen över en livstid. Den tar heller inte hänsyn till att vissa kan ha minskat sin alkoholkonsumtion på grund av alkoholrelaterade hälsoproblem.

Systembolagets varnande finger
Systembolaget menar att det alltid är en fördel att dricka mindre och varnar för att använda exmplen med standardglas som måttstock för vad som är OK. Det finns nämligen flera viktiga aspekter att ta hänsyn till när det gäller gränsen för riskkonsumtion enligt Systembolaget. De skriver bland annat att alkohol aldrig är helt ofarligt då det är ett gift och att ligga under riskkonsumtionsgränsen inte är lika med noll risk. Och de får alltså stöd av forskarna bakom studien “Global Burden of Disease” som nämns ovan som drar slutsatsen att det inte finns någon säker gräns för hur mycket man kan dricka utan att det är skadligt.

Av Nina Törmark

Källa: Harvard health publication, NSD och Systembolaget

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hjärnträning hjälper utmattade

Forskning

Många som drabbas av utmattningssyndrom får också problem med minne och koncentration. Nu visar ny forskning att det är möjligt att förbättra sina kognitiva funktioner – och att detta även kan ha positiva effekter på återhämtningsförloppet.

sågspån och trästockar

Sågspån – den nya maten?

Forskning

Nu ska sågspån och halm omvandlas till livsmedel.  Det är Miljö- och energidepartementet som nu gör en mångmiljonsatsning på klimatsmart mat – närmare bestämt på ett forskningsprojekt där trä ska göras ätbart genom fermentering. Satsningen skulle i förlängningen kunna innebära vinster för Sveriges skogs- och lantbruk.

3 superknep vid förkylning

3 superknep vid förkylning

Förkylning

Vid den här tiden på året, när våren står precis bakom dörren och vädret ser olika ut från dag till dag, är det lätt att bli förkyld. Vilket många gånger faktiskt är helt onödigt.  För de virushämmande knepen finns där – och ser man bara till att ta hand om sig i övrigt är chansen att hålla sig frisk större än många tror.  Här är infon som hjälper dig på vägen. 

Dansk duo bakom ny bok om växtbaserad kost

Kost

Det ökade intresset för miljö, etik och hälsa har lett till ett växande intresse för veganism och en mer växtbaserad kost. Många frågar sig om det verkligen är hälsosamt att bara äta mat från växtriket, mycket tyder på att de som äter växtbaserat löper lägre risk för många vanliga folksjukdomar. Det menar läkaren Tobias Schmidt Hansen och dietisten Maria Felding som skrivit boken "Den växtbaserade kosten".

“Vinterkräksjukan sprids via luften”

Mage

Det är högsäsong för vinterkräksjukan, och stora som små drabbas. Nu tror forskare att det smittsamma viruset kan transporteras i mycket små vattendroppar. Det gör att det i fortsättningen kan komma att räknas som luftburet och att det kan behövas andra metoder än vi hittills trott för att begränsa spridningen.

ögg

Nu är ägg farligt – igen

Forskning

Först var det farligt, sedan var det inte farligt, sedan var det farligt igen.  Äggens vara eller inte vara som livsmedel har diskuterats i decennier. Anledningen? Jo, huruvida ägget – på grund av sin mängd kolesterol, i främst gulan – är farligt för oss eller inte. Buden har varit olika. De senaste åren har ägg ansetts ofarliga på grund av tesen att kroppen faktiskt förmår kontrollera kolesterolmängden i blodet. Men – nu är de alltså farliga igen, enligt en ny studie presenterad i tidskriften Jama.

D-vitamin

Så länge räcker ditt lager av D-vitamin

Naturlig hälsa

Nu när solen är tillbaka, innebär det att du kan lägga undan burken med D-vitamin? undrar du. Eller tog du kanske aldrig fram den – eftersom du solgassade en hel del när du var i Thailand i julas – och tänker att ditt lager nog fortfarande räcker? Ja, det är inte helt lätt att veta hur det står till med kroppens D-vitamindepåer – så låt oss reda ut saken.

Nu slipper Marita nätter med värmevallningar

Hälsa

När Marita kom in i klimakteriet fick hon kraftiga värmevallningar och orolig sömn. Hon vaknade blöt av svett nästan varje natt. I somras började Marita ta ett växtbaserat läkemedel för klimakteriebesvär och efter ett tag var svettningarna i princip helt borta.

Skönhetspanelen testar: Ansiktsrengöring

Hud

Att tvätta ansiktet är något de flesta gör åtminstone en gång om dagen, vanligen på kvällen då vi vill bli rena från den smuts vi samlat på oss under dagen och ta bort eventuell make-up. Det finns många olika sorters rengöring att välja på men experter menar att krämer och geler är att föredra framför att tvätta sig med vanlig tvål som riskerar torka ut huden. Kureras skönhetspanel har testat fyra populära märken inom naturlig hudvård och utsett en favorit.

kvinna på soffa tar sig åt ryggen

En av tio har tyst njursjukdom

Allmänt

En av tio svenskar lider av kronisk njursjukdom, en sjukdom som både sänker livskvaliteten och kan bli livshotande. Men de flesta vet inte om att de är drabbad, trots att tidig upptäckt kan leda till att utvecklingen hinner bromsas. Det handlar om en tyst folksjukdom som ofta missas av vården – men helt i onödan, enligt experterna.  Det finns nämligen några enkla sätt att få en indikation på huruvida man är drabbad eller ej. Vilka får du veta mer om här.

Sallad med romantisk touch

Recept

Rödbetor, röda äpple och gojibär sprider ett rosa skimmer över denna enkla men goda sallad, varför inte bjuda på en både nyttig och välsmakande överraskning vid nästa romantiska tillfälle.

öga

Behandling vid glaukom – ögonsjukdomen många missar

Hälsa

Glaukom anses vara en lömsk sjukdom. Förloppet går så långsamt att många inte förstår att de är drabbade. Skulle de få diagnosen i tid skulle de sannolikt lyckas bromsa sjukdomen – som annars riskerar att göra dem blinda.  I och med Världsglaukomveckan 10-16 mars poängterar därför Glaukomförbundet vikten av att kontrollera sina ögon regelbundet – och Kureras näringsexpert Zarah Öberg tipsar om naturliga knep som kan förbättra läget för dem som fått sjukdomen konstaterad.

kvinna med selleriknippe och sellerijuice i glas

Hört talas om trenden sellerijuice? Detta sägs det vara bra för

Trendspaning

Din syster gör det, Robert DeNiro gör det, till och med din läkare gör det. Din granne gör det däremot ABSOLUT inte, avfärdar det tvärtom bestämt som en myt. Plötsligt har selleri, eller snarare sellerijuice, blivit någonting superhypat. Men varför har det blivit en sådan enorm hälsotrend, vad sägs sellerijuice vara så bra för – och hur ska man egentligen förhålla sig till hela grejen? Kurera har tittat närmare på sellerijuice-trenden, en av senare års absolut största virala hälsohyper.

Carl Schlyter: “Minskade klyftor förbättrar hälsan”

Kurera debatt

Debatten kring sjukvård handlar ofta om hur vi behandlar ohälsa. Vi behöver mer resurser, fler sjuksköterskor och hur vården ska organiseras blir till ändlösa debatter. Mer sällan talar vi om hur individen kan förebygga ohälsa. Träning för äldre, bättre kosthållning, minskad stress i arbetslivet. Allra mest sällan talar vi om hur samhällsstrukturer kan skapa ohälsa. Det vill Carl Schlyter partiledare för det nybildade partiet Vändpunkt ändra på.

Forskning stödjer naturens läkande krafter

Eko/miljö

Naturens inverkan på vår hälsa studeras flitigt, och resultaten talar ett samstämmigt språk. Både grönska och närhet till vatten bidrar starkt till vårt välmående och är därför viktiga att ha tillgång till och helst så nära som möjligt enligt svenska forskare.

kvinna vid kontorsbord

16:06-rörelsen: “Vi kan inte vänta 25 år till på jämställda löner”

Politik

Trots att många lever i tron att Sverige är ett jämställt land ligger kvinnors löner fortfarande i genomsnitt 11,3 procent lägre än mäns. Dessutom är Sverige långt ifrån jämlikt när det gäller fördelningen av föräldrapenning- och vabbdagar, något som i förlängningen även det får stora ekonomiska konsekvenser för kvinnorna. "Vi kräver att regering, arbetsgivare och arbetsmarknadens parter vidtar nödvändiga åtgärder för att jämna ut dessa skillnader och att det görs nu", säger Carina Ohlsson, S-kvinnornas förbundsordförande och en av talespersonerna för 16:06-rörelsen, till Kurera.

Jenny hjälper kvinnor att förstå sin menscykel

Gravid/barn

Jenny Koos är sexualhälsorådgivare och föreläsare. Till henne söker sig kvinnor som inte får hjälp i den konventionella vården. Framförallt hjälper Jenny kvinnor att bli gravida, men hon utbildar dem också i hur de på ett naturligt sätt kan undvika att bli gravida.

Första hjälpen för fnasiga nagelband

Hud

Händer och naglar är väldigt utsatta. Kyla, värme, starka tvålar, föroreningar och kemikalier kan göra att huden torkar ut med fnasiga nagelband till följd. Något som kan märkas lite extra när vintern börjar lida mot sitt slut, men ömmande och trasiga nagelband går att läka och genom lite omsorg kan man se till att förhindra problemet. Kureras hudexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips.

Enkla vardagstips för en hälsosammare kost

Kost

Det finns inte en enda metod, kosthållning eller diet som passar alla. Bästa sättet att hitta rätt kost för dig är att är att testa sig fram enligt nutritionisten Lina Åhlén. Den här gången tipsar hon om hur vi får i oss mer grönsaker.

Bättre sömn och fokus med ashwagandha

Hälsa

Katarina jobbar natt på ett stödboende vilket betyder att hon kan bli störd när som helst i sin sömn. Att försöka hålla normala sovrutiner de nätter hon inte arbetar blev under en period svårt, men med hjälp av ashwagandha blev både sömnen och fokuset bättre.

Sova ikapp under helgen? Lita inte på det!

Forskning

Vi har väl alla gjort det, kompromissat med sömnen för att få arbetsveckan att gå ihop. Men det som kan ge kortsiktig vinning i form av mer tid kan stå oss dyrt i längden. Att sova längre på helgen för att komma ikapp räcker en bit men inte hela vägen visar ny forskning. 

Nu känner Maj sig pigg och klar i huvudet igen

Hälsa

När Maj Zimmerman hade känt sig trött och okoncentrerad ovanligt länge gick hon till doktorn för att få hjälp. Provtagningen visade inget avvikande och Maj blev rådvill. Efter lite letande hittade hon till slut ett tillskott som gjorde henne alert igen.

Socialstyrelsen

Nytt beslut från Socialstyrelsen ger minskad insyn i läkemedelsstatistik 

Politik

Socialstyrelsen begränsar tillgången till statistik och det ska inte längre gå att få ut uppgifter som specifika läkemedels försäljningsvolymer ur myndighetens läkemedelsregister. "Vi ska alltså inte längre kunna ta reda på vad som säljs av de medel som vi, folket, finansierar. Detta är skrämmande och på gränsen till en smygdiktatur!" rasar "Nätverket för integrativ medicin" – en sammanslagning av yrkesföreningarna "Läkarföreningen för integrativ medicin" och "Föreningen för integrativ medicin" som arbetar hälsobefrämjande för en integrativ vård med helhetssyn, ökad öppenhet och kvalitet i Sverige.