Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

glas och flaskor fest och man som somnat med en flaska

Hälsorisker med alkohol – vad gäller?

Det kommer ständigt nya rön om alkoholens nytta och onytta. Och precis som när det kommer till kaffe och choklad vill vi gärna tro att alkohol faktiskt kan vara bra för oss. Men hur står det till med det egentligen och vika är riskerna med att dricka alkohol? 

I dagarna publicerades den stora studien "Global Burden of Disease" i den vetenskapliga tidskriften The Lancet som visar att riskerna med alkohol är så pass stora att vi gör klokast i att avstå helt. Men alkohol är ett stående inslag vid många högtider, sociala evenemang och andra firanden och för många är ett glas vin en självklar del av en god middag. Och trots de välkända riskerna omsätter alkoholindustrin enorma summor så att bryta alkoholnormen är inget som görs i en handvändning.

Sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom
Varje år dör 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. För personer mellan 15 och 49 år är alkohol den ledande riskfaktorn att dö i förtid, rapporterar TT. Sambandet mellan cancer och alkohol – även vid förhållandevis små mängder – är bekant sedan tidigare men nu slår studien fast att riskerna med alkohol alltid överskuggar eventuella fördelar.

 

Negativa effekter av alkohol
De flesta känner till att en hög alkoholkonsumtion kan vara skadlig för hälsan även om definitionen av vad som är för mycket kan variera. Här följer några av de vanligaste hälsoriskerna.
• Leversjukdom, inklusive cirros och livshotande leverskador som kräver levertransplantation.
• Ökad risk för högt blodtryck, hjärtsvikt och demens.
• Ökad risk för cancer i matsmältningskanalen, tjocktarm, bröst och lever.
• Ökad risk för skada vid rattfylla och fall, även mord och självmord är ofta alkoholrelaterade.
• Bristande omdöme ökar risken för riskabelt sexuellt beteende eller att använda andra droger.
• Ökad risk för depression, ångest och missbruk, vilket i sin tur kan påverka förmågan att upprätta och upprätthålla sociala relationer, jobb eller studier.
• Alkoholförgiftning – många inser inte att mycket alkohol under kort tid kan vara dödligt.
• Fosterskador – alkohol kan skada ett barns växande hjärna och även påverka utvecklingen negativt på andra sätt.
Alkohol kan även orsaka stora problem för närstående, vänner, kollegor och arbetsgivare.

LÄS OCKSÅ: Alkoholkonsumtionen bland unga fortsätter minska

Finns det fördelar med alkohol?
Medan listan över hälsorisker är lång, finns det de som menar att det kan finnas fördelar med att dricka måttligt. Utöver de gynnsamma effekter man sett på hjärthälsan fungerar alkohol dessutom som ett "socialt smörjmedel", det gör oss uppsluppna och mer avslappnade och kan underlätta socialt umgänge.

Studier pekar på att måttligt drickande kan minska risken för:
• Hjärtattack
• Den vanligaste typen av stroke
• Död på grund av kardiovaskulär sjukdom
• Diabetes
• Gallsten

Många av fördelarna är dock ganska små och man kan heller inte vara helt säker på orsakssambanden. Det är dessutom svårt att veta vem som verkligen kommer att dra nytta av och vem som istället riskerar skadas av alkoholen. Sammantaget bedöms riskerna vara större än fördelarna och ökar i takt med mängden alkohol som konsumeras.

 

LÄS OCKSÅ: Många dricker mer på sommaren

Hur mycket alkohol är för mycket?
Enligt Systembolaget anses måttlig alkoholkonsumtion vara ett standardglas eller mindre per dag för kvinnor och två eller mindre för män. Den lägre rekommendationen för kvinnor beror inte bara på att kvinnor i genomsnitt är mindre än män, alkohol påverkar dessutom kvinnor annorlunda. De producerar mindre av det enzym som bryter ner alkohol, kvinnor har även vanligtvis mer kroppsfett, vilket har en förmåga att binda alkohol.

Definitionen för ett standardglas är 50 centiliter för folköl, ungefär en 33-centiliters flaska starköl, 1,5-2 deciliter vin och för starksprit går gränsen vid 4 centiliter.

Riskbruk och intensivkonsumtion 
Intensivkonsumtion anger hur mycket en person kan dricka vid ett och samma tillfälle utan förhöjd risk.
• För kvinnor innebär en konsumtion över 9 standardglas per vecka en förhöjd risk. Intensivkonsumtion är mer än 3 standardglas vid ett och samma tillfälle.
• För män innebär en konsumtion över 14 standardglas per vecka en förhöjd risk. Intensivkonsumtion är mer än 4 standardglas per tillfälle.
Riskkonsumtionsgränsen ska emellertid enligt Systembolaget inte ses som en rekommendation över hur mycket man kan dricka då vi är olika känsliga för alkohol och dess skadeverkningar.

 

LÄS OCKSÅ: Ett glas rött för hälsans skull?

Påverkan på livslängden
En studie analyserade data från nästan 600 000 personer som drack alkohol och övervakade sin hälsa över tid. Oavsett kön var hög alkoholkonsumtion sammanknippad med en högre risk för stroke, dödliga aneurysmer, hjärtsvikt och dödsfall.
• Vuxna som dricker sju till 14 standardglas per vecka kan förvänta sig sex månaders kortare livslängd per 40 år.
• 14-25 standardglas per vecka kortar livslängden med ett till två år.
• De som dricker mer än 25 standardglas per vecka kortar enligt studien livslängden med fyra till fem år.

Forskning har brister
Forskning om alkoholkonsumtion anses ha stora begränsningar, dels bygger den på självrapportering, dels analyserar den inte vad som händer när man till exempel dricker mycket till helgen, inte heller bedöms alkoholkonsumtionen över en livstid. Den tar heller inte hänsyn till att vissa kan ha minskat sin alkoholkonsumtion på grund av alkoholrelaterade hälsoproblem.

Systembolagets varnande finger
Systembolaget menar att det alltid är en fördel att dricka mindre och varnar för att använda exmplen med standardglas som måttstock för vad som är OK. Det finns nämligen flera viktiga aspekter att ta hänsyn till när det gäller gränsen för riskkonsumtion enligt Systembolaget. De skriver bland annat att alkohol aldrig är helt ofarligt då det är ett gift och att ligga under riskkonsumtionsgränsen inte är lika med noll risk. Och de får alltså stöd av forskarna bakom studien "Global Burden of Disease" som nämns ovan som drar slutsatsen att det inte finns någon säker gräns för hur mycket man kan dricka utan att det är skadligt.

Av Nina Törmark

Källa: Harvard health publication, NSD och Systembolaget

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med tekopp

Ny kost gav Anna-Lena hälsan tillbaka

Naturlig hälsa

Anna-Lena Nordin hade tränat hårt, stressat och fastat och trodde att viktminskningen var ett resultat av det. Men när minnet svek och ena ögat förändrades förstod hon att något var fel. En läkarundersökning gav svaret: Graves sjukdom, överfunktion i sköldkörteln. Anna-Lena la om kosten igen, nu med fokus på autoimmunt protokoll –  och mår nu riktigt bra.

kvinna blåser på snö

Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

 

många människor

Forskare har funnit gener som skyddar mot svår covid-19 

Forskning

Bakomliggande sjukdomar och hög ålder är det största faktorerna som påverkar risken att bli svårt sjuk i covid-19. Nu har forskare vid bland annat Karolinska sjukhuset lyckats hitta en variant av gener som skyddar mot att bli allvarligt sjuk i covid-19. Hälften av alla i västvärlden bär på denna variant.

Frukt, grönsaker, bär och nötter

Tio antiinflammatoriska livsmedel

Kost

En starkt bidragande orsak till många av våra vanliga folksjukdomar är vår kost. Men du kan också hålla dig frisk med hjälp av kosten. Här listar vi 10 antiinflammatoriska råvaror att äta mer av.

Collage: Kvinna applicerar ansiktsolja och 6 olika ansiktsoljor

Skönhetspanelen testar: Ansiktsoljor

Hud

En ansiktsolja stärker och skyddar huden mot väder och vind, inte minst under kallare årstider. Vi letar efter en olja som återfuktar, gör huden mjuk och minskar synliga tecken på torr och trött hud – utan att irritera. Vilken glider in som vinnare i vårt test?

Två pastabilder: gnocchi och spaghetti med pesto

Två busenkla gröna pastarecept

Recept

Det är Veganuary och vi vill äta extra mycket grönt och köttfritt! Men när tid och ork tryter i vardagen behövs recept som är lika enkla som goda. Dessa två klassiker, gnocchigratäng och pasta al pesto, är precis det!

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

 

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

 

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

 

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.