Hälsosammare vardag

Enkla övningar att göra hemma

26 oktober, 2014 | Kommentera (0)

Jag bor 5 minuters gångavstånd från gymmet så jag föredrar att träna där, men för er som har lite längre till nämsta gym eller har det svårare att lämna hemmet finns det övningar som enkelt kan genomföras hemma.

Börja med att värma upp några minuter så du känner dig lite varm. Tex köra lite höga knän, hoppa hopprep eller göra upphopp, dvs börja på huk och hoppa upp och sträck ut hela kroppen, detta svider efter några gånger kan jag lova!

Lovisa Forsman träning 1Vanliga bicepscurl. Börja med helt utsläppta armar och avsluta när du har nått brösthöjd. Stå med fötterna i höftbredd och glöm inte att spänna magen! Du ska stå så still du bara kan med överkroppen och låta bicepsen jobba.

lovisa forsman träning 2En jättebra övning för axlarna om du sitter mycket framför datorn och blir stel. Börja med hantlarna längs med kroppen och tryck uppåt tills du är i en 90 gradig vinkel. En av mina favoritövningar då det snabbt börjar bränna på rätt ställen, men på ett skönt sätt. Stå även här med fötterna i höftbredd.

lovisa forsman träning 3 En annan av mina favoritövningar, då den är enkel att utföra och för att den snabbt ger resultat. Är du ovan är kan du börja utan hantlar då det kan vara lite vingligt, jag brukar då sätta armarna i midjan. Gå så djupt du kan utan att nudda golvet och gå ned varannan gång per ben. Du tränar främst fram- och baksida lår och även bålen då du måste hålla balansen. Slänger du på ett par hantlar så tränar du även biceps och gör det ännu tuffare för kroppen att hålla rätt position, vilket stärker dig ytterliggare.

lovisa forsman träning 4
Med en balansbräda finns det ett otal många övningar du kan utföra som är bra både för de små och stora muskelegrupperna och för din balans. Speciellt bra är det för de små musklerna i fot och vad som försvagas genom att vi går i dämpade skor, läs mer om det här. Det går ut på att alltid att hålla brädan så rak som det bara går och knäet lite böjt, i början kan det vara jobbigt att bara stå på ett ben. Känner du att det stramar under foten så är det ett bra tecken, då får de små musklerna jobba.

Här har jag tagit en vikt och gör övningen ”supermannen” då jag försöker sträcka ut mig så vågrätt som det bara går, det kändens bra jobbigt i armarna igår då jag redan hade grym träningsvärk efter gårdagens hinderbaneträning. Tänk på att spänna magen om det känns du ska tappa balansen, då blir det genast mycket enklare!

lovisa forsman 5
Jag avslutar alltid min träning med stretch och några solhälsningar, det får mig att gå ned i varm då det är som meditation för mig. Det finns inget bevis för att det minskar träningsvärk, men det gör mig definift smidigare och får mig att må mycket bättre.

Tänk på att alltid lyssna på din kropp när det kommer till träning och stärk din kropp sakta men säkert så du inte får några onödiga skador. Ha en fin söndagsgskväll allihopa!

Kram/Lovisa

Postad: 26 oktober, 2014 Av: Hälsosammare vardag Kategori: Hälsa, Lovisa, Träning | Etiketter: | Kommentera (0)

Kommentera inlägget

Enkla övningar att göra hemma

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Sök i bloggen

Om bloggen:


Namn: Jessica och Lovisa Forsman.
Ålder: 26 och 25 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Stor
Sysselsättning: Jessica jobbar som marknadsansvarig och Lovisa studerar hälsopedagogik.
Om oss: Vi är två systrar som brinner för ett hälsosammare och mer miljömedvetet tänkande.
Fokus just nu: Fokus ligger på allt… som vanligt… liksom för många andra. Jobb, plugg, blogg, vänner, sambos med mera. Allt måste prioriteras först.
Om bloggen: Vi har båda mycket erfarenhet av hur svårt det kan vara att pressa in träning och hälsa i ett redan fullspäckad schema. Vi kommer därför på denna sida att tipsa er hur vi gör för att väva in ett lite hälsosammare tänk i vardagen. Vi skriver om nyttiga recept, träning och andra inspirerande tips. Välkommen!

Följ oss på Instagram

Följ oss på Instagram

I appen – bara sök efter: Inspirana

Senaste kommentarer