Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Handtvätt med löddrande tvål

Handtvättens 10 gyllene steg – som räddar liv

Inget handfat nära?

Handtvätt med tvål och varmt vatten är det allra bästa sättet att eliminera virus och bakterier. Men när du inte är nära ett handfat rekommenderas som bekant handsprit. Ett nytt, hållbart och skonsammare alternativ till vanlig handsprit för dig som gärna gör miljövänliga val, är den alkoholfria Biopolymer plus. "Nästa generations handsprit" som i kliniska studier faktiskt visat sig bekämpa bakterier bättre än tvål och vatten. Den oskadliggör 99,99 % av bakterier, noro- och coronavirus, utan att torka ut huden.

Att tvätta händerna på rätt sätt är en av flera livsviktiga sätt att hindra spridningen av såväl covid-19 som andra skadliga virus och bakterier. Den 5 maj är det Internationella handhygiendagen!

Sedan tidig vår 2020 har vi svenskar tvättat händerna som aldrig förr, då vi blev påminda om vikten av god handhygien för att minska spridningen av det nya coronaviruset. Ihop med att hålla fysisk distans och stanna hemma vid symtom på sjukdom har just noggrann handtvätt varit det viktigaste budskapet i bekämpningen av viruset, vilket gjort att även andra vanliga "säsongssmittor", som vinterkräksjukan, minskat som en välkommen sidoeffekt.

LÄS OCKSÅ: Skönhetspanelen testar: Flytande handtvålar

Handhygiendag funnits sedan 2009

Men precis som med andra restriktioner kan det vara lätt att man inte orkar ”hålla i och hålla ut” – och en del av oss har kanske börjat glömma, eller slarva med, hur en effektiv och skyddande handtvätt egentligen går till? För en handtvätt är mer än att bara snabbt skölja av händerna. Det vill WHO påminna oss om nu genom Internationella handhygiendagen, eller World Hand Hygiene Day , en temadag som faktiskt uppmärksammats årligen i 12 år, sedan 2009.

 

Kampanjen riktar sig till såväl vårdpersonal som allmänheten och påminner oss om hur vi bör tvätta våra händer för att minska risken för smitta av olika slag. Det tar bara 20–30 sekunder att tvätta händerna rena – men det är sekunder som kan hindra smittspridning och rädda liv. Bakterier och virus kan nämligen hamna på våra händer efter att vi rört vid förorenade ytor, som handfat, handtag och disk- eller arbetsbänkar. Och om vi sedan petar oss i ögat eller stoppar fingret i munnen kan dessa bakterier eller virus göra oss sjuka.

LÄS OCKSÅ: Så får du mjuka händer – året om

Tvätta händerna när:

  • Du varit ute bland andra människor.
  • Efter toalettbesök.
  • Innan du ska äta eller laga mat.

Följ handtvättens 10 gyllene steg:

  1. Blöt händerna med vatten och ta så mycket tvål att det täcker handens alla ytor.
  2. Gnugga handflatorna mot varandra.
  3. Lägg höger handflata över vänster handrygg och gnugga med sammanflätade fingrar, och sedan andra handen.
  4. Gnugga sedan handflata mot handflata, med fingrarna sammanflätade.
  5. "Kroka" fingrarna i varandra och gnugga, med ena handens handflata uppåt, och den andra nedåt.
  6. Låt vänster tumme rotera instängd i din stängda högra hand. Och gör sedan samma sak med höger tumme i vänster hand.
  7. Gnugga vänster hands fingrar roterande fram och tillbaka i höger handflata, och sedan höger hand i vänster handflata.
  8. Skölj händerna i rinnande vatten och torka dem torra, helst med pappersservett som sedan slängs.
  9. Stäng sedan av kranen, med pappersservetten som skydd.
  10. Vänta sedan 40-60 sekunder innan du vidrör något. Nu är dina händer "säkra"!

Krångligt? Se WHO:s egna bilder på hur du går tillväga här (med instruktioner på engelska)!

 

LÄS OCKSÅ: Så undviker du smitta – nio goda råd

Av Carolina Eriksson

 


Inget handfat nära?

Handtvätt med tvål och varmt vatten är det allra bästa sättet att eliminera virus och bakterier. Men när du inte är nära ett handfat rekommenderas som bekant handsprit. Ett nytt, hållbart och skonsammare alternativ till vanlig handsprit för dig som gärna gör miljövänliga val, är den alkoholfria Biopolymer plus. "Nästa generations handsprit" som i kliniska studier faktiskt visat sig bekämpa bakterier bättre än tvål och vatten. Den oskadliggör 99,99 % av bakterier, noro- och coronavirus, utan att torka ut huden.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

 

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala