Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

hannah sjöström. olja

Hannah Sjöström tipsar: Så får du glow med oljor

Oljor kan – förutom att ge glow – hjälpa till att jämna ut hudtonen, sätta fart på kollagenproduktionen, bleka ärr, mjuka upp linjer och förbättra hudens elasticitet. Hannah Sjöström delar med sig av tips ur sin bok "Hello Glow".

Det finns en stor mängd vegetabiliska basoljor som är lämpade för huden och de har alla olika egenskaper. En del är väldigt torra, ljusa och lätta i känslan och absorberas snabbt, andra är feta, mörka och tröga och vissa som havtorns-, nyponfrö- och morotsfröolja har en fin orange ton som gör att man får ett snyggt glow. Oljorna är också olika i sitt innehåll när det kommer till fettsyror, vitaminer och antioxidanter.

Vilken basolja passar din hud?
I dag finns det mängder av vegetabiliska oljor som passar såväl ansikte och kropp som hår. Vissa passar bättre som rengöring, medan andra är de du vill använda som serum eller istället för ansiktskräm. Bra rengöringsoljor är kokosolja, rapsolja, ricinolja, mandelolja och jojobaolja. Feel free att blanda! Bra oljor att använda som ansiktsserum eller ansiktskräm är till exempel: aprikoskärneolja, nattljusolja, tistelolja, macadamianötsolja, morotsfröolja, kaktusfikonfröolja. Spännande men också svårt att välja. Här är några oljor att spana in lite närmare:

 

LÄS OCKSÅ: Grön omställning: Ansiktsvård och fukt

Arganolja
En torr olja som reparerar huden och är rik på hudkompisen E-vitamin. Den passar utmärkt som både dag- och nattvård. Jag brukar använda den under sommaren då den ger bra skydd för soltorr hud. En bra olja för mogen hud.

Avokadolja
En lite fetare grönaktig olja som passar dig med torr hud. Den innehåller växtsteroler som hjälper till att upprätthålla cellmembranen och att tackla torr och skadad hud.

Jojobaolja
Snarare ett flytande vax än en olja. Liknar hudens eget sebum och passar alla hudtyper, särskilt fet hud och blandhud. Passar också bra som rengöring och vid rakning.

LÄS OCKSÅ: Naturligt snygga Hannah: “Det är inte svårt att få huden att stråla”

Kokosolja
Älskad av många för sin härliga doft och för att den smälter snabbt och gör huden mjuk. På lång sikt kan den dock ha en uttorkande effekt eftersom den enbart innehåller mättade fetter. Bör därför blandas med andra oljor. Också perfekt som ansiktsrengöring och att ha som hårinpackning.

Mandelolja
En lätt allroundolja som passar alla hudtyper, även dig med känslig sådan – i synnerhet om din hud är irriterad eller om du har eksem. Den ger huden en skyddande barriär som hindrar den från att torka ut. Även bra som rengöringsolja.

 

Nyponfröolja
En klassisk olja som tack vare sitt höga innehåll av A-vitamin och omega-3 passar bra för mogen hud, men också för dig med akne. Den hjälper huden att fajtas mot fina linjer och synliga ådror.

LÄS OCKSÅ: Så slipper du torra händer på naturligt vis

hello glow omslagVetegroddsolja
Rik på E-vitamin och passar mogen hud men även känslig hud. Sägs boosta kollagenproduktionen och kunna ha effekt på ärrad hud.

Olja på olika sätt
Det finns olika sätt att använda ansiktsolja. Ibland kan man ha den som en extra vårdande kur och exempelvis använda den under en veckas tid till natten – antingen som den är eller under en nattkräm. Eller så kan den fungera som ett serum, en extra boost, innan man smörjer in sin vanliga
ansiktskräm.

Av Malin Holm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

 

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.