Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Mansklig

⭐Framgångsfaktor 4 – Empati⭐

Ledare med empati har förmågan att sätta sig in i andras situationer vilket är väsentligt för att kunna leda ett team/familj framgångsrikt. De hjälper människor att utvecklas, ger konstruktiv feedback och lyssnar på dem som behöver det. Om du vill ha positiv bekräftelse och respekt från ditt team, visa dem empati i så fall. Empati och sympati är två ord som ofta förväxlas. Empatisk är du när du förstår och kan sätta dig in i en annan människas situation. Sympati är att tycka synd om någon eller några. Hur kan du förbättra din empati?

Sätt dig in i en annan persons situation. Det är oftast lätt att försvara din egna ståndpunkt. Men pröva att se situationen från den andres perspektiv. Hur upplever du samma situation från det perspektivet?


Notera ditt egna kroppsspråk - När du lyssnar på någon och kanske sitter med armarna i kors, dina fötter ljuger aldrig, så se åt vilket håll de pekar, eller fipplar du omkring fingrarna på olika saker, så säger det en del om vad du egentligen tycker om situationen. Uppmärksamma även den andras kroppsspråk, notera vad de signalerar med kroppen som kanske inte överensstämmer med vad som sägs.

Svara på andras känslor. Bekräfta vad du ser och hör hur den andre upplever sin situation.

Att fundera lite över - när visade du någon annan empati senat och hur agerade du då?

Kan vara mycket eller lite att fundera på men kraften i att visa empati är stor. Det handlar inte om rätt eller fel utan att bekräfta varandra i där man står och känner det man gör.

Empati ingår som en av 15 förmågor inom den emotionella intelligensen (EQ). Den precis som alla EQ-förmågor är mycket viktigt del i hur du lyckas i livet med interagera med andra människor och i slutändan hur framgångsrik du blir och känner dig. "Framgångsrik" betyder olika för olika människor.

Lär mer om emotionell intelligens här

Varma hälsningar

Hans

P.s. empati handlar också mycket om att vara värderingsfri utan egentliga åsikter utan bara lyssna och bekräfta. En coach måste jobba så när denne coachar en klient för att klienten skall känna tillit och avslappning kring sina känslor. Vad är coaching för något?


Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Skriv ut artikel


Livsviktiga ord från Anthony Hopkins

Livsviktiga ord från Anthony Hopkins

hälsa kvinnor

“Släpp de människor som inte är redo att älska dig! Det här är det svåraste du måste göra i ditt liv, och det kommer också att vara det viktigaste: sluta ge din kärlek till dem som inte är redo att älska dig.” Det här är en av de mest kraftfulla texter jag läst.   Tyvärr […]

Är du sympatisk eller empatisk?

Är du sympatisk eller empatisk?

arbete

Empati är en stor och viktig del i ledarskapet på arbetet. När man är empatisk innebär det att man känner in och förstår vad den andre upplever och är närbesläktat med inlevelseförmåga och medkänsla. Det är också en nyckelförmåga inom emotionell intelligens som är avgörande i relationer med andra människor. Empati är en komplex psykisk […]

Är du en av de 14% som känner engagemang för ditt jobb?

Är du en av de 14% som känner engagemang för ditt jobb?

arbete

Då får jag önska dig grattis i så fall. Dystra siffror från Gallup visar hur svenskarna känner för sitt engagemang kring arbetet. Vad beror det här på? Undersökningen är äldre än Covid-19 så mörkertalet är säkert betydligt högre idag än för ca 2 år sedan när undersökningen från Gallup presenterades. Endast 14 procent av medarbetarna i […]

Varför är det viktigt med ett hållbart ledarskap?

Varför är det viktigt med ett hållbart ledarskap?

arbete

Jag tycker det är en enormt viktig frågeställning i de tider vi lever i idag. Inte bara för att människor i ledande positioner behöver ha en bra hälsa för att leda andra utan att det leder till att även medarbetarna har större möjligheter att må bra. En medveten och hållbar ledare (chef) ser också till att […]

Framgångsfaktor 5 – Sociala relationer

Framgångsfaktor 5 – Sociala relationer

arbete

De ledare som har god social kompetens är oftast utmärkta kommunikatörer. De är också oftast öppna för att höra såväl bra som sämre nyheter and de är även experter på att få teamet omkring sig, att stötta dem och vara intresserade av nya spännande projekt. Ledare som har en väl utvecklad social talang är också […]

⭐Framgångsfaktor 4 – Empati⭐

⭐Framgångsfaktor 4 – Empati⭐

arbete

Ledare med empati har förmågan att sätta sig in i andras situationer vilket är väsentligt för att kunna leda ett team/familj framgångsrikt. De hjälper människor att utvecklas, ger konstruktiv feedback och lyssnar på dem som behöver det. Om du vill ha positiv bekräftelse och respekt från ditt team, visa dem empati i så fall. Empati […]

Framgångsfaktor 3 – Motivation

Framgångsfaktor 3 – Motivation

arbete

Självmotiverade ledare arbetar alltid mot sina uppsatta mål och de har oftast höga krav på kvalitetsnivå på sitt arbete. Hur tror du att du kan öka din motivation? En bra början kan vara att analysera varför du har detta jobb – det är lätt hänt att glömma vad du verkligen gillar i din karriär och […]

Framgångsfaktor 2 – Självkontroll som ledare

Framgångsfaktor 2 – Självkontroll som ledare

arbete

Ledare som har självkontroll brukar sällan verbalt attackera andra, fatta förhastade eller för känslomässiga beslut eller kompromissa med sina värderingar. Självkontroll handlar just om att ha kontroll på sig själv. Så, hur kan du stärka din självkontroll? Här kommer några tips på vägen som kan hjälpa dig. Självkontroll har många fördelar som ledare. Definiera dina värderingar […]

Framgångsfaktor nr 1 som ledare  – Självkännedom

Framgångsfaktor nr 1 som ledare – Självkännedom

Blogginlägg

Om du har en god självkännedom, då förstår du vad du känner och du vet hur dina känslor och handlingar kan påverka människor runtomkring dig.  Människor som har en bra självkännedom som ledare innebär ofta att de har en tydlig bild av andras styrkor och utvecklingsområden och hanterar dem på ett ödmjukt sätt. Vad kan […]