Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Mansklig

Är du sympatisk eller empatisk?

Empati är en stor och viktig del i ledarskapet på arbetet. När man är empatisk innebär det att man känner in och förstår vad den andre upplever och är närbesläktat med inlevelseförmåga och medkänsla. Det är också en nyckelförmåga inom emotionell intelligens som är avgörande i relationer med andra människor. Empati är en komplex psykisk process.

Ännu mer detaljerat innebär empati 1) att känna vad den andre känner (affektiv empati) 2) att förstå vad den andre känner (kognitiv empati) och (3) en mekanism som kan avgöra från vem (själv/annan) känslan härrör (empatisk precision) Att sätta sig in i någon annans perspektiv. Förstå den andres upplevda situation. Detta betyder inte att man behöver tycka likadant eller att hålla med. Det betyder att du får hur den andra känner sig. Empati är lätt att förväxla med sympati som betyder att man tycker synd om och visa medkänsla.

Att kunna möta en annan person med öppet sinne och visa ett icke-dömande och genuint intresse så att den känner sig förstådd  och respekterad, är att vara empatisk. Det här går att träna upp rätt lätt vilket är mycket värdefullt när du träffar andra. Man lär sig mycket genom att lyssna och bekräfta det man hört till vederbörande.

Empati och sympati är båda viktiga delar att visa för sina medmänniskor.

Den fjärde empatin är att besvara den andre med en medkänsla och vänlig intention (empatisk omtanke).

De chefer som blir framgångsrika ledare är personer som har en hög empatisk förmåga.
Känner du någon som har en välutvecklad empati i din omgivning? Hur är det att umgås med hen?

I coaching är empatin viktig utifrån att kunna då och då bekräfta sin klient i vad de berättar för något.

Läs gärna mer om coaching här !

Varma hälsningar

Hans Mebius

ICF Certifierad Coach / Inspiro EQ Consulting

Källa: Wikipedia

 


Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Skriv ut artikel


Är du sympatisk eller empatisk?

Är du sympatisk eller empatisk?

arbete

Empati är en stor och viktig del i ledarskapet på arbetet. När man är empatisk innebär det att man känner in och förstår vad den andre upplever och är närbesläktat med inlevelseförmåga och medkänsla. Det är också en nyckelförmåga inom emotionell intelligens som är avgörande i relationer med andra människor. Empati är en komplex psykisk […]

Är du en av de 14% som känner engagemang för ditt jobb?

Är du en av de 14% som känner engagemang för ditt jobb?

arbete

Då får jag önska dig grattis i så fall. Dystra siffror från Gallup visar hur svenskarna känner för sitt engagemang kring arbetet. Vad beror det här på? Undersökningen är äldre än Covid-19 så mörkertalet är säkert betydligt högre idag än för ca 2 år sedan när undersökningen från Gallup presenterades. Endast 14 procent av medarbetarna i […]

Varför är det viktigt med ett hållbart ledarskap?

Varför är det viktigt med ett hållbart ledarskap?

arbete

Jag tycker det är en enormt viktig frågeställning i de tider vi lever i idag. Inte bara för att människor i ledande positioner behöver ha en bra hälsa för att leda andra utan att det leder till att även medarbetarna har större möjligheter att må bra. En medveten och hållbar ledare (chef) ser också till att […]

Framgångsfaktor 5 – Sociala relationer

Framgångsfaktor 5 – Sociala relationer

arbete

De ledare som har god social kompetens är oftast utmärkta kommunikatörer. De är också oftast öppna för att höra såväl bra som sämre nyheter and de är även experter på att få teamet omkring sig, att stötta dem och vara intresserade av nya spännande projekt. Ledare som har en väl utvecklad social talang är också […]

⭐Framgångsfaktor 4 – Empati⭐

⭐Framgångsfaktor 4 – Empati⭐

arbete

Ledare med empati har förmågan att sätta sig in i andras situationer vilket är väsentligt för att kunna leda ett team/familj framgångsrikt. De hjälper människor att utvecklas, ger konstruktiv feedback och lyssnar på dem som behöver det. Om du vill ha positiv bekräftelse och respekt från ditt team, visa dem empati i så fall. Empati […]

Framgångsfaktor 3 – Motivation

Framgångsfaktor 3 – Motivation

arbete

Självmotiverade ledare arbetar alltid mot sina uppsatta mål och de har oftast höga krav på kvalitetsnivå på sitt arbete. Hur tror du att du kan öka din motivation? En bra början kan vara att analysera varför du har detta jobb – det är lätt hänt att glömma vad du verkligen gillar i din karriär och […]

Framgångsfaktor 2 – Självkontroll som ledare

Framgångsfaktor 2 – Självkontroll som ledare

arbete

Ledare som har självkontroll brukar sällan verbalt attackera andra, fatta förhastade eller för känslomässiga beslut eller kompromissa med sina värderingar. Självkontroll handlar just om att ha kontroll på sig själv. Så, hur kan du stärka din självkontroll? Här kommer några tips på vägen som kan hjälpa dig. Självkontroll har många fördelar som ledare. Definiera dina värderingar […]

Framgångsfaktor nr 1 som ledare  – Självkännedom

Framgångsfaktor nr 1 som ledare – Självkännedom

Blogginlägg

Om du har en god självkännedom, då förstår du vad du känner och du vet hur dina känslor och handlingar kan påverka människor runtomkring dig.  Människor som har en bra självkännedom som ledare innebär ofta att de har en tydlig bild av andras styrkor och utvecklingsområden och hanterar dem på ett ödmjukt sätt. Vad kan […]

Få hela EQ-skolan på PDF – bli KänsloSmartare!

Få hela EQ-skolan på PDF – bli KänsloSmartare!

arbete

Bästa Kureraläsare! Under delar juli och augusti har min blogg handlat om emotionell intelligens (EQ). Jag har kallat den, EQ-skolan och som handlar om de 15 olika förmågorna som avgör mycket din egna framgångar i livet, relationer och arbetet.  Du kan nu helt kostnadsfritt få den maila till dig.  Allt du behöver göra är att maila […]