Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

ung kvinna med förkläde

Hantverkare upplever minst stress

Det psykiska välbefinnandet har fått sig en törn av coronapandemin. Många mår dåligt på grund av rädslan att bli sjuk och oron för framtiden. Men en yrkesgrupp som inte alls oroar sig i samma utsträckning som andra, det är hantverkare. Enligt en undersökning är det bara 16 procent av hantverkarna som stressas av pandemin jämfört med 37 procent i övriga yrkeskategorier.

Varför mår just hantverkare bättre i sin vardag än andra yrkesgrupper? Psykologen Linnea Werner tror att det bland annat kan handla om att de har kontroll över sin vardag. Studier på fysisk aktivitet visar att motion och rörelse är bra mot all form av stress.

 

– Hantverkare som rör på sig i vardagen stresshanterar utan att tänka på det. Dessutom kan de sällan jobba hemma, vilket betyder att de bibehåller sina vardagsrutiner och fortsätter ha sociala kontakter. Men jag tror att det viktigaste är att hantverkare planerar och lägger upp sitt arbete på egen hand. Det kan ge en känsla av kontroll över sin tid och arbetssituation, och forskning visar att en hög upplevd kontroll över sitt arbete minskar upplevelsen av stress, säger Linnea Werner.

LÄS OCKSÅ: Idrott skyddar mobbade pojkars mentala hälsa

Håll kontakten – och avståndet
Undersökningen visade att fyra av tio hantverkare är nöjda med sitt arbete jämför med drygt två i andra yrken. Tre av tio hantverkare är mycket motiverade jämfört med 15 procent inom andra yrken.

Är du inte hantverkare så kan du agera och tänka som en hantverkare. Linnea Werner menar att det är en bra idé att skapa rutiner under sin arbetsdag.

– Att arbeta som hantverkare innebär en vardag av rutin, något som förmodligen har främjat deras psykiska hälsa och minskat stress i vardagen. Kom ihåg att unna dig en liten paus med egentid i början och slutet av dagen. I vanliga fall när vi pendlar till och från jobbet får vi också tid att landa i dagen när vi scrollar i mobilen, lyssnar på en podd eller läser en bok, säger Linnea Werner.

 

Rör på dig och ta en promenad under dagen även om den blir kort. Fysisk aktivitet ger bättre sömn, vilket påverkar på hur mycket stress du upplever. Det är viktigt med sociala kontakter. Pandemin har satt krokben för detta, men träffa andra så mycket du kan, men se till att hålla avstånd och tvätta händerna.

Ta välförtjänta pauser och låt både kropp och hjärna vila. Schemalägg dina pauser och se till att dom blir gjorda. Du mår bättre och får troligen mer gjort om du tillåter dig att vila. Svara inte på mejl eller i telefon när du tar rast.

Av Inger Palm

Om undersökningen: Den är genomförd av Kantar Sifo på uppdrag av Snickers Workwear.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.