Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Gröna äpplen med vattendroppar på sig

Här är 10 skal du bör äta

... och 10 anledningar varför.
Mycket mat hamnar i soptunnan trots att den inte hör hemma där. Det är dags att börja ta till vara frukt- och grönsaksskal. Skalens revansch är här.

Skal är inte skräp, även om man kan tro det. Faktum är att ofta sitter huvudparten av de hälsosamma ämnena i frukt och grönt just i skalet eller strax därunder, medan själva frukt- eller grönsaksköttet först och främst innehåller vatten och kolhydrater.

Mer än bara yta
Frukt och grönsaker är inte vackra enbart för att vara en fröjd för ögat. Ytterhöljet och skalet har som funktion att skydda frukten och grönsakerna mot externa attacker och är därför fullmatade med hälsosamma ämnen som kan skydda även dig och din hälsa, och ofta mycket bättre än själva fruktköttet, skriver MSN Träning & Hälsa.

 

Många hälsovinster
I Thailand har forskarna undersökt 28 frukter och funnit – med ganska få undantag – att alla var mer hälsosamma utanpå än inuti.
Tips: Se bara till att välja ekologiskt så att du inte får i dig onyttigheter från besprutning.

10 anledningar till varför du bör äta skal:

1. Rödlök – hälsosamt
I rödlökens yttersta lager gömmer sig mängder av hälsosamma ämnen. Ju fler lager som du skalar bort, desto fler nyttigheter avlägsnar du faktiskt från löken.
Tips: Ät den rå, antingen i på en macka eller i en sallad. Du kan också baka hela rödlöken i ugnen, i cirka en timme, och äta med andra ugnsbakade grönsaker.

2. Aubergine – skyddar cellerna i hjärnan
Aubergineskal innehåller rikligt med vattenlösliga fibrer vilka förstärker din tarmflora. Det bästa med skalet är något som kallas "antocyaninen nasunin" och som skyddar cellerna i hjärnan och förebygger åderförkalkning. Nasunin fungerar också antiinflammatoriskt.
Tips: Köp blanka, orepade auberginer. Skär i skivor och och salta lite för att få bort den bittra smaken. Skölj innan användning. Gott i till exempel lasagne, moussaka och gryta.

3. Apelsin – för kolesterolet
Apelsinskalet och den vita hinnan innehåller flavonoiden hesperidin, vilken sänker blodtrycket och håller kolesterolnivåerna nere. Hesperidin verkar dessutom antiinflammatoriskt.
Tips: Riv skalet och använd i dressing, bakverk eller smoothies. Låt lite av den vita hinnan följa med. Det innehåller nämligen pektin som bland annat är en effektiv kolesterolsänkare.

4. Gurka – motverkar rynkor
Det nyttigaste på en gurka är skalet, som annars består till 90 procent av vatten. Äter du skalet får du i dig fibrer och K-vitamin och gör samtidigt din hud en tjänst eftersom skalet innehåller kvarts som motverkar rynkor och stärker hår och naglar.
Tips: Ta en tugga direkt alternativt skiva den eller skär i stavar. Använd på till exempel bröd eller som ett av grönsakstilltuggen till fredagsdippen (som för övrigt finns helt utan tillsatser om du letar). Du kan också riva den och blanda den med avrunnen yoghurt och vitlök till en tsatziki.

 

5. Potatis – för matsmältningen
Att koka potatisen med skalet på garanterar att de vattenlösliga vitaminerna B och C stannar kvar inuti potatisen. Skalet innehåller dessutom mängder av fibrer, vilket gynnar din matsmältning.
Tips: Ät med skalet på, alternativt baka potatisskalen till chips i ugnen. Var inte rädd för att prova nya sorter men leta gärna extra efter: sparrispotatis, Cherie, Jutlandia, Sava, Hamlet, Lady Christ, Minerva, Rocket, Saxon och Solist.

6. Äpple – motverkar cancer
Äppelskalet kan halvera tillväxttakten för tarmcancerceller på grund av de många fytokemikalierna, visar ny forskning från Cornell University i New York.
De mest hjärtvänliga fibrerna sitter i skalet - det vill säga de vattenlösliga, som sänker blodets nivåer av LDL-kolesterol. Dessutom innehåller skalen fytokemikalier som anses förebygga lung- och bröstcancer.
Tips: Tvätta ordentligt – gärna med vinäger så får du bort mer av besprutade kemikalier – och ät det som det är, baka i ugnen med hackade nötter och torkad frukt i mitten eller använd rivet äpple i sallad eller i bröd- eller kaksmet.

7. Kiwi – rikt på C-vitamin
Det håriga kiwiskalet (efter att ha tvättat det naturligtvis) innehåller tre gånger så mycket fibrer och antioxidanter som själva fruktköttet, visar forskning. Äter du skalet undviker du samtidigt att förlora de C-vitaminer som sitter precis under skalet.
Tips: Skär i tunna skivor - då är skalets smak inte så dominerande. Alternativt hacka i bitar till fruktsallad eller smoothie. innehåller tre gånger så mycket antioxidanter som själva fruktköttet

8. Ananas – rikt på fibrer
Nu kanske du känner dig lurad... för själva skalet på en ananas går inte att äta. Det gör däremot den hårda stocken i mitten som många ofta kasserar, men som faktiskt innehåller betydligt mer fibrer än resten av ananasköttet och är full av C-vitamin.
Tips: Skär i skivor och dela varje skiva i fyra ”pajbitar”. På det sättet kommer varje del både att innehålla mjukt, saftigt fruktkött och lite av den hårdare träaktiga delen.

 

9. Morötter – för A-vitamin, K-vitamin, kalium och klorofyll
Morötter innehåller mer A-vitamin om man äter dem med skalet på. Dessutom innehåller morotens gröna topp mycket K-vitamin, kalium och klorofyll. Klorofyll har starka antioxidativa effekter och anses förhindra vissa cancerformer.
Tips: Skrubba i stället för att skala samt tvätta och ät även den gröna toppen. Ät råa (kan dock göra dig lite gasig) eller ät dem lätt ångkokta. Toppen kan användas i sallader eller som "strössel", riven då förstås, över på en varmrätt eller en potatissallad.

10. Squash – nyttigt och bra som ersättning till bak istället för fett
Squashens vackra gröna skal innehåller massor av K-vitaminer och kostfibrer som är bra för matsmältningen. Om du skalar squashen så förlorar den faktiskt hela 95 procent av de K-vitaminer som den innehåller.

Tips: Riv skalet och blanda i mat, till exempel grytor, strax före servering för att undvika förlust av vitaminer. Du kan också ersätta en del av fettet i kakor med riven squash som gör degen mjuk och smidig.

Av Isabelle G Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

 

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.