Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Gröna äpplen med vattendroppar på sig

Här är 10 skal du bör äta

... och 10 anledningar varför.
Mycket mat hamnar i soptunnan trots att den inte hör hemma där. Det är dags att börja ta till vara frukt- och grönsaksskal. Skalens revansch är här.

Skal är inte skräp, även om man kan tro det. Faktum är att ofta sitter huvudparten av de hälsosamma ämnena i frukt och grönt just i skalet eller strax därunder, medan själva frukt- eller grönsaksköttet först och främst innehåller vatten och kolhydrater.

Mer än bara yta
Frukt och grönsaker är inte vackra enbart för att vara en fröjd för ögat. Ytterhöljet och skalet har som funktion att skydda frukten och grönsakerna mot externa attacker och är därför fullmatade med hälsosamma ämnen som kan skydda även dig och din hälsa, och ofta mycket bättre än själva fruktköttet, skriver MSN Träning & Hälsa.

 

Många hälsovinster
I Thailand har forskarna undersökt 28 frukter och funnit – med ganska få undantag – att alla var mer hälsosamma utanpå än inuti.
Tips: Se bara till att välja ekologiskt så att du inte får i dig onyttigheter från besprutning.

10 anledningar till varför du bör äta skal:

1. Rödlök – hälsosamt
I rödlökens yttersta lager gömmer sig mängder av hälsosamma ämnen. Ju fler lager som du skalar bort, desto fler nyttigheter avlägsnar du faktiskt från löken.
Tips: Ät den rå, antingen i på en macka eller i en sallad. Du kan också baka hela rödlöken i ugnen, i cirka en timme, och äta med andra ugnsbakade grönsaker.

2. Aubergine – skyddar cellerna i hjärnan
Aubergineskal innehåller rikligt med vattenlösliga fibrer vilka förstärker din tarmflora. Det bästa med skalet är något som kallas "antocyaninen nasunin" och som skyddar cellerna i hjärnan och förebygger åderförkalkning. Nasunin fungerar också antiinflammatoriskt.
Tips: Köp blanka, orepade auberginer. Skär i skivor och och salta lite för att få bort den bittra smaken. Skölj innan användning. Gott i till exempel lasagne, moussaka och gryta.

3. Apelsin – för kolesterolet
Apelsinskalet och den vita hinnan innehåller flavonoiden hesperidin, vilken sänker blodtrycket och håller kolesterolnivåerna nere. Hesperidin verkar dessutom antiinflammatoriskt.
Tips: Riv skalet och använd i dressing, bakverk eller smoothies. Låt lite av den vita hinnan följa med. Det innehåller nämligen pektin som bland annat är en effektiv kolesterolsänkare.

4. Gurka – motverkar rynkor
Det nyttigaste på en gurka är skalet, som annars består till 90 procent av vatten. Äter du skalet får du i dig fibrer och K-vitamin och gör samtidigt din hud en tjänst eftersom skalet innehåller kvarts som motverkar rynkor och stärker hår och naglar.
Tips: Ta en tugga direkt alternativt skiva den eller skär i stavar. Använd på till exempel bröd eller som ett av grönsakstilltuggen till fredagsdippen (som för övrigt finns helt utan tillsatser om du letar). Du kan också riva den och blanda den med avrunnen yoghurt och vitlök till en tsatziki.

 

5. Potatis – för matsmältningen
Att koka potatisen med skalet på garanterar att de vattenlösliga vitaminerna B och C stannar kvar inuti potatisen. Skalet innehåller dessutom mängder av fibrer, vilket gynnar din matsmältning.
Tips: Ät med skalet på, alternativt baka potatisskalen till chips i ugnen. Var inte rädd för att prova nya sorter men leta gärna extra efter: sparrispotatis, Cherie, Jutlandia, Sava, Hamlet, Lady Christ, Minerva, Rocket, Saxon och Solist.

6. Äpple – motverkar cancer
Äppelskalet kan halvera tillväxttakten för tarmcancerceller på grund av de många fytokemikalierna, visar ny forskning från Cornell University i New York.
De mest hjärtvänliga fibrerna sitter i skalet - det vill säga de vattenlösliga, som sänker blodets nivåer av LDL-kolesterol. Dessutom innehåller skalen fytokemikalier som anses förebygga lung- och bröstcancer.
Tips: Tvätta ordentligt – gärna med vinäger så får du bort mer av besprutade kemikalier – och ät det som det är, baka i ugnen med hackade nötter och torkad frukt i mitten eller använd rivet äpple i sallad eller i bröd- eller kaksmet.

7. Kiwi – rikt på C-vitamin
Det håriga kiwiskalet (efter att ha tvättat det naturligtvis) innehåller tre gånger så mycket fibrer och antioxidanter som själva fruktköttet, visar forskning. Äter du skalet undviker du samtidigt att förlora de C-vitaminer som sitter precis under skalet.
Tips: Skär i tunna skivor - då är skalets smak inte så dominerande. Alternativt hacka i bitar till fruktsallad eller smoothie. innehåller tre gånger så mycket antioxidanter som själva fruktköttet

8. Ananas – rikt på fibrer
Nu kanske du känner dig lurad... för själva skalet på en ananas går inte att äta. Det gör däremot den hårda stocken i mitten som många ofta kasserar, men som faktiskt innehåller betydligt mer fibrer än resten av ananasköttet och är full av C-vitamin.
Tips: Skär i skivor och dela varje skiva i fyra ”pajbitar”. På det sättet kommer varje del både att innehålla mjukt, saftigt fruktkött och lite av den hårdare träaktiga delen.

 

9. Morötter – för A-vitamin, K-vitamin, kalium och klorofyll
Morötter innehåller mer A-vitamin om man äter dem med skalet på. Dessutom innehåller morotens gröna topp mycket K-vitamin, kalium och klorofyll. Klorofyll har starka antioxidativa effekter och anses förhindra vissa cancerformer.
Tips: Skrubba i stället för att skala samt tvätta och ät även den gröna toppen. Ät råa (kan dock göra dig lite gasig) eller ät dem lätt ångkokta. Toppen kan användas i sallader eller som "strössel", riven då förstås, över på en varmrätt eller en potatissallad.

10. Squash – nyttigt och bra som ersättning till bak istället för fett
Squashens vackra gröna skal innehåller massor av K-vitaminer och kostfibrer som är bra för matsmältningen. Om du skalar squashen så förlorar den faktiskt hela 95 procent av de K-vitaminer som den innehåller.

Tips: Riv skalet och blanda i mat, till exempel grytor, strax före servering för att undvika förlust av vitaminer. Du kan också ersätta en del av fettet i kakor med riven squash som gör degen mjuk och smidig.

Av Isabelle G Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

skål med mat

Tänk på det här om du bara äter växtproteiner

Hälsa

Trenden att äta mindre kött och gå över på växtbaserade proteinkällor ökar i Sverige. Men hur förhåller det sig med upptaget av växtproteiner? Kan kroppen tillgodogöra sig dessa lika bra som kött? Nej, vi kan inte det. Robert Brummer är professor i klinisk gastroenterologi vid Örebro universitet där man forskar i ämnet. Han reder ut hur vi ska förhålla oss till växtproteiner, dess biotillgänglighet och vilka hälsoeffekter det har.

4 enkla men effektiva magövningar

Hälsa

Att ha väl fungerande magmuskler är viktigt. Bland annat hjälper magen dig att ha en bra hållning och du kutar inte ryggen när du sitter framför dataskärmen. Här kommer fyra enklar övningar du kan göra hemma.

Närbild av kvinna på toaletten på morgonen

Allt du vill veta om flytningar

Hälsa

Genomskinliga, klistriga eller fluffiga? Flytningar varierar både i mängd, utseende och lukt under menstruationscykeln och under olika faser i livet. Här är allt du vill veta - men som du kanske inte vågat fråga.

två män

Martin Lidberg: Ingen visste om vår mörka familjehemlighet

Hälsa

Den framgångsrika brottarkungen Martin Lidberg har i hela sitt liv burit på en mörk familjehemlighet. Men nu har Martin och hans bror Jimmy bestämt sig för att avslöja sitt dolda förflutna i boken, Brottarbröder – en fight för livet, som kommer ut idag. – Pappa var spelmissbrukare och alkoholist. Han drev illegala spelklubbar. Ibland levde vi i lyx och överflöd för att nästa dag få besök av kriminella som tog alla pappas pengar, berättar Martin Lidberg.

 

Stressad och bekymrad kvinna i vitt linne

Så samspelar stressen och huden

Hud

Har du testat allt – men ändå inte lyckats få bukt med din problemhy? Glöm inte bort stressen! Både psykisk, känslomässig och fysisk stress är riktiga hudsabotörer. Här är några tips längs vägen.

kvinna mäter sitt blodtryck

Maten du ska undvika om du vill hålla blodtrycket nere

Kost

Ungefär en av tre svenskar har ett förhöjt blodtryck. Ärftlighet, stress, övervikt och dåliga kostvanor bidrar till högt blodtryck. Den genetiska faktorn går förstås inte att ändra på, men motionerar du, är måttlig med alkohol och låter bli rökning samt har sunda matvanor – då kan du ofta undvika att få problem med blodtrycket. Här är några livsmedel du ska vara försiktig med om du har högt blodtryck – eller du ska undvika för att undvika att drabbas högt blodtryck.

orienteringsskärm

Ny studie: Orienterare har bättre hälsa

Övrigt

En färsk studie gjord vid Örebro universitet visar att äldre orienterare mår bättre och har en hälsosammare tarmflora än friska pensionärer som bor hemma. – Veteranorienterarna mår bättre överlag. De upplever mindre stress, är gladare och har mindre problem med magen, säger forskaren Ida Schoultz.

 

kvinna med bebis

Akupunktur gav dem lilla Lova

Hälsa

Efter fem försök att bli gravida med IVF började Carolina och Emil att fundera på om de skulle ge upp hoppet om ett eget barn. Men så kom hjälp från ett helt oväntat håll. Akupunktur parallellt med hormonbehandlingarna skapade miraklet som heter Lova och idag är fyra månader gammal.

kvinna har panikångest

Koppling mellan stress och depression funnen

Forskning

Enligt Folkhälsomyndigheten får var femte svensk diagnosen depression någon gång i livet. Orsakerna till att sjukdomen uppstår är flera. Nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat ett protein i hjärna som är viktigt för det humörreglerande serotoninet och för frisättningen av stresshormoner. Och och med denna upptäckts hoppas man kunna framställa effektiva mediciner.

kvinna sitter på marken

Ingefära motade Inga-Lills ledvärk

Hälsa

Att vara still är inte Inga-Lills melodi. Hon pysslar, bygger hus, odlar grönsaker och umgås gärna med vänner och familj. Det livet kräver att kroppen hänger med, så när hon fick ont i knäna så ville hon prova ett kosttillskott – vilket fungerade galant. 

 

Ung kvinna sitter i en park med fallna höstlöv och läser en bok

Läs dig frisk från depression

Mental hälsa

Att läsa och samtala om det man har läst kan påverka ditt välbefinnande, självförtroende och den existentiella hälsan - på ett sätt som medicinering inte kan. Nu startas landets första universitetsutbildning i biblioterapi.

Kokoboksförfattaren Therese Elgquist går i ett grönsaksland.

Therese Elgquist: ”Så lär du dig laga växtbaserad mat”

Kost

Hur lyckas man med växbaserad matlagning, när både fantasi, kunskap och tid tryter? Matprofilen Therese Elgquist är aktuell med en riktigt användbar bok om grön mat – med guider till både säsong, smak, textur, tillagningssätt och näringsinnehåll. Här avslöjar hon hur du lyckas med att skapa grön magi i köket.

En grapefrukt isolerad på rosa bakgrund, metafor för det kvinnliga könsorganet

Allt om trenden att ånga sitt underliv

Hälsa

Nyfiken på att ånga ditt underliv? Ett örtbad för snippan kan fungera både avslappnande och välgörande, stödja underlivets återhämtning efter en förlossning – det sägs också påverka hormonbalansen. Men det finns några saker att se upp med.

 

fyra kvinnor

5 av 10 glömmer att klämma på kroppen

Hälsa

Oktober månad förknippas av många med Cancerfondens Rosa bandet-kampanj. En viktig fråga som Cancerfonden driver är att tänka och agera förebyggande. En Sifo-undersöknings som nyligen gjordes visade att bara hälften av svenskarna klämmer och känner på kroppen regelbundet.

lungor

Kväveoxid hjälper vid covid-19

Fakta

När coronavirus orsakade sars-epidemin 2003 användes kväveoxid som behandling med gott resultat. Nu har forskare vid Uppsala universitet konstaterat att kväveoxid också hjälper på SARS-CoV-2, som orsakar covid-19.

Kvinna sitter vid dator

KBT på nätet lika bra som fysiska möten

Övrigt

Coronapandemin har tvingat oss leva på ett annat sätt än vad vi är vana. Hemmajobb och inställda sammanhang kan fresta på. Allt fler lever med alkoholproblem som kan eskalera vid isolering. Men nu visar ny forskning att KBT på nätet för alkoholberoende är lika effektivt som fysiska möten.

Örter med läkande effekt i kroppen

Hälsa

Läkeörter har använts i alla tider och de finns överallt. I diket, på gräsmattan och ute på ängarna. Mycket av den kunskap som användes förr har fallit i glömska, förutom hos de som verkligen är intresserade. Här kommer några vanliga örter som du kan göra te på.

 

Så här lätt får du en starkare kropp

Hälsa

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.