Gröna äpplen med vattendroppar på sig

Här är 10 skal du bör äta

... och 10 anledningar varför.
Mycket mat hamnar i soptunnan trots att den inte hör hemma där. Det är dags att börja ta till vara frukt- och grönsaksskal. Skalens revansch är här.

Skal är inte skräp, även om man kan tro det. Faktum är att ofta sitter huvudparten av de hälsosamma ämnena i frukt och grönt just i skalet eller strax därunder, medan själva frukt- eller grönsaksköttet först och främst innehåller vatten och kolhydrater.

Mer än bara yta
Frukt och grönsaker är inte vackra enbart för att vara en fröjd för ögat. Ytterhöljet och skalet har som funktion att skydda frukten och grönsakerna mot externa attacker och är därför fullmatade med hälsosamma ämnen som kan skydda även dig och din hälsa, och ofta mycket bättre än själva fruktköttet, skriver MSN Träning & Hälsa.

 

Många hälsovinster
I Thailand har forskarna undersökt 28 frukter och funnit – med ganska få undantag – att alla var mer hälsosamma utanpå än inuti.
Tips: Se bara till att välja ekologiskt så att du inte får i dig onyttigheter från besprutning.

10 anledningar till varför du bör äta skal:

1. Rödlök – hälsosamt
I rödlökens yttersta lager gömmer sig mängder av hälsosamma ämnen. Ju fler lager som du skalar bort, desto fler nyttigheter avlägsnar du faktiskt från löken.
Tips: Ät den rå, antingen i på en macka eller i en sallad. Du kan också baka hela rödlöken i ugnen, i cirka en timme, och äta med andra ugnsbakade grönsaker.

2. Aubergine – skyddar cellerna i hjärnan
Aubergineskal innehåller rikligt med vattenlösliga fibrer vilka förstärker din tarmflora. Det bästa med skalet är något som kallas "antocyaninen nasunin" och som skyddar cellerna i hjärnan och förebygger åderförkalkning. Nasunin fungerar också antiinflammatoriskt.
Tips: Köp blanka, orepade auberginer. Skär i skivor och och salta lite för att få bort den bittra smaken. Skölj innan användning. Gott i till exempel lasagne, moussaka och gryta.

3. Apelsin – för kolesterolet
Apelsinskalet och den vita hinnan innehåller flavonoiden hesperidin, vilken sänker blodtrycket och håller kolesterolnivåerna nere. Hesperidin verkar dessutom antiinflammatoriskt.
Tips: Riv skalet och använd i dressing, bakverk eller smoothies. Låt lite av den vita hinnan följa med. Det innehåller nämligen pektin som bland annat är en effektiv kolesterolsänkare.

4. Gurka – motverkar rynkor
Det nyttigaste på en gurka är skalet, som annars består till 90 procent av vatten. Äter du skalet får du i dig fibrer och K-vitamin och gör samtidigt din hud en tjänst eftersom skalet innehåller kvarts som motverkar rynkor och stärker hår och naglar.
Tips: Ta en tugga direkt alternativt skiva den eller skär i stavar. Använd på till exempel bröd eller som ett av grönsakstilltuggen till fredagsdippen (som för övrigt finns helt utan tillsatser om du letar). Du kan också riva den och blanda den med avrunnen yoghurt och vitlök till en tsatziki.

 

5. Potatis – för matsmältningen
Att koka potatisen med skalet på garanterar att de vattenlösliga vitaminerna B och C stannar kvar inuti potatisen. Skalet innehåller dessutom mängder av fibrer, vilket gynnar din matsmältning.
Tips: Ät med skalet på, alternativt baka potatisskalen till chips i ugnen. Var inte rädd för att prova nya sorter men leta gärna extra efter: sparrispotatis, Cherie, Jutlandia, Sava, Hamlet, Lady Christ, Minerva, Rocket, Saxon och Solist.

6. Äpple – motverkar cancer
Äppelskalet kan halvera tillväxttakten för tarmcancerceller på grund av de många fytokemikalierna, visar ny forskning från Cornell University i New York.
De mest hjärtvänliga fibrerna sitter i skalet - det vill säga de vattenlösliga, som sänker blodets nivåer av LDL-kolesterol. Dessutom innehåller skalen fytokemikalier som anses förebygga lung- och bröstcancer.
Tips: Tvätta ordentligt – gärna med vinäger så får du bort mer av besprutade kemikalier – och ät det som det är, baka i ugnen med hackade nötter och torkad frukt i mitten eller använd rivet äpple i sallad eller i bröd- eller kaksmet.

7. Kiwi – rikt på C-vitamin
Det håriga kiwiskalet (efter att ha tvättat det naturligtvis) innehåller tre gånger så mycket fibrer och antioxidanter som själva fruktköttet, visar forskning. Äter du skalet undviker du samtidigt att förlora de C-vitaminer som sitter precis under skalet.
Tips: Skär i tunna skivor - då är skalets smak inte så dominerande. Alternativt hacka i bitar till fruktsallad eller smoothie. innehåller tre gånger så mycket antioxidanter som själva fruktköttet

8. Ananas – rikt på fibrer
Nu kanske du känner dig lurad... för själva skalet på en ananas går inte att äta. Det gör däremot den hårda stocken i mitten som många ofta kasserar, men som faktiskt innehåller betydligt mer fibrer än resten av ananasköttet och är full av C-vitamin.
Tips: Skär i skivor och dela varje skiva i fyra ”pajbitar”. På det sättet kommer varje del både att innehålla mjukt, saftigt fruktkött och lite av den hårdare träaktiga delen.

 

9. Morötter – för A-vitamin, K-vitamin, kalium och klorofyll
Morötter innehåller mer A-vitamin om man äter dem med skalet på. Dessutom innehåller morotens gröna topp mycket K-vitamin, kalium och klorofyll. Klorofyll har starka antioxidativa effekter och anses förhindra vissa cancerformer.
Tips: Skrubba i stället för att skala samt tvätta och ät även den gröna toppen. Ät råa (kan dock göra dig lite gasig) eller ät dem lätt ångkokta. Toppen kan användas i sallader eller som "strössel", riven då förstås, över på en varmrätt eller en potatissallad.

10. Squash – nyttigt och bra som ersättning till bak istället för fett
Squashens vackra gröna skal innehåller massor av K-vitaminer och kostfibrer som är bra för matsmältningen. Om du skalar squashen så förlorar den faktiskt hela 95 procent av de K-vitaminer som den innehåller.

Tips: Riv skalet och blanda i mat, till exempel grytor, strax före servering för att undvika förlust av vitaminer. Du kan också ersätta en del av fettet i kakor med riven squash som gör degen mjuk och smidig.

Av Isabelle G Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fredrik Ölander

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att ett tillskott av omega-3 är ett sätt att minska inflammation i tarmen och göra skoven färre och lindrigare. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut som dagligen träffar klienter med besvärliga magar.

Kaeng phet – röd currygryta med grönsaker

Recept

Denna thailändska gryta är fullproppad med av grönsaker. Detta och många andra goda vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av matprofilen Zeina Mourtada – känd för sin uppskattade blogg "Zeinas kitchen" och sin medverkan i TV.

”Jag valde bort medicinen och blev frisk av träning och bra mat”

Hälsa

För tio år sedan när Benny Ottosson fick reda på att blodtrycket var förhöjt valde han bort medicinen och ändrade livsstil. På tre månader lyckades han sänka sitt blodtryck till normal nivå, men för två år sedan, när han fick en hudcancerdiagnos gjorde han en ny och djupare förändring – denna gång i sin inre värld. Om sin hälsoresa berättar Benny Ottosson i boken, "Frisk, lugn, utvilad, stark. Hela livet".

 

Kvinna som sitter i yogaställning

Naturens under lindrar ledbesvär

Forskning

Kådan boswellia och roten gurkmeja har i årtusenden använts inom den ayurvediska medicinen för att lindra ledbesvär. Ny forskning visar att effekten förstärks när de renodlas och används tillsammans så att ett plus ett inte bara blir två – utan tre.

Snart kan vi läsa av psykisk ohälsa i blodet

Mental hälsa

Det kommer ständigt nya siffror på att den psykiska ohälsan bland unga ökar men inte så mycket som visar på varför. Vid Uppsala universitet bedrivs sedan några år en studie som ska öka den kunskapen genom att bland annat studera gener för att göra det möjligt att ställa tidigare diagnoser.

Högt blodtryck – Så funkar det

Hjärt- kärlhälsa

Högt blodtryck är en av våra vanligaste hjärt-kärlsjukdomar, de flesta som drabbas är män. Högt blodtryck kan leda till flera allvarliga sjukdomar och bör därför tas på allvar. Mycket kan göras genom livsstilsförändringar och kostomläggning, hjälper inte det bör man överväga andra behandlingsmetoder.

Skönhetspanelen testar: body scrubs

Hud

Kall och torr luft på ingång betyder att det är dags att vårda huden lite extra. Genom att återfukta – och inte minst skrubba får du både lyster och en len hud. Kureras skönhetspanel har testat några naturliga kroppsskrubbar och hittat en favorit.

 

Glutenintoleranta får oftare selenbrist

Kost

Närmare tre procent av svenskarna har diagnosen celiaki - en autoimmun sjukdom som kräver livslång kostbehandling, och även om man äter rätt kan tarmen ha svårare att ta upp näring. Därför kan glutenintoleranta oftare lida av vitamin- och mineralbrist. Studier visar en tydlig koppling mellan glutenintolerans och bland annat brist på selen.

Peder Gustafsson

“Rödbetan boostar min träning”

Hälsa

Peder Gustafsson har idrottat i hela sitt liv. Numera är skidträningen det han satsar mest på och i årets Vasalopp kom han på 331 plats. Det tackar han åtminstone delvis ett tillskott med rödbetsextrakt för. Med hjälp av det kan han träna hårdare och orka mer.

 

Ann blev kvitt sina ständiga urinvägsinfektioner

Hälsa

Anns urinvägsinfektioner började för tio år sedan och hon har flera gånger om året behandlats med penicillin. – Jag har haft en enda urininfektion i mitt liv tidigare, men efter klimakteriet har det varit tre, fyra gånger om året. Sedan jag hittade tranbärsextraktet har infektionerna försvunnit helt, säger hon.

Växtbaserad kost kan lindra reumatoid artrit

Forskning

En växtbaserad kost kan bidra till att lindra smärtsamma symtom vid reumatid artrit.   Tidigare har man sett förbättringar hos patienter med fibromyalgi, mycket talar nu för att flera autoimmuna sjukdomar kan förebyggas med en kost basesrad på frukt och grönt.

apelsiner och citroner

Därför behöver immunförsvaret C-vitamin

Hälsa

Just nu lider miljontals människor i världen av C-vitaminbrist, en brist som till slut kan leda till olika sjukdomar och i sällsynta fall till döden. Immunologen Sanna Ehdin, forskare, föreläsare och författare, säger att C-vitamin stärker immunförsvaret och ger ökat motstånd mot infektioner, influensa och förkylning

 

“Nu är magen lugnare och jag är mitt pigga jag igen”

Hälsa

I många år tänkte Annette att magvärken var något hon fick stå ut med och lära sig att acceptera. När hon efter akuta magsmärtor på en semesterresa provade kisel blev magen lugnare och värken kommer nu allt mer sällan. – Jag är positivt överraskad att jag får så bra effekt. Jag behöver inte känna att jag måste gilla läget, säger hon.

Magsyran är viktig för mer än matsmältningen

Mage

För många är magsyra något som till varje pris ska kontrolleras, det kopplas till magkatarr och sura uppstötningar som vi tar läkemedel för att dämpa. Men flera problem beror på att vi har för lite snarare än för mycket och magsyran spelar en viktig roll inte bara för matsmältningen utan också för att hålla oss friska i övrigt.

Marie Sjödin

Så fann Marie ork att leva fullt ut!

Hälsa

Kanske var det vårtrötthet, kanske arbetstempot, men Marie Sjödin var trött. När hon stod i gymmet kändes det tungt och hemma tog orken slut innan dagen var över. När hon hittade tabletter med aminosyror så ökade marginalerna och hon orkade mer – på flera plan

Återfukta hår och hud – inifrån och ut

Skönhet

Sommarsolen kan torka ut både håret och huden och så här frampå höstkanten behöver vi ge oss själva det bästa för att återfukta och reparera både inifrån och ut! Här ger Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström tips på några sköna produkter att ladda upp med inför kallare tider.

Tappade fisknät fångar upp stora mängder fisk 

Eko/miljö

Fisknät som tappas ute till havs kallas spökgarn. De sjunker ner till botten och blir en till en dödsfälla för fiskar i många år efteråt. Ett djurplågeri som aldrig tillåtits på land. I FN pågår nu förhandlingar om att ta fram ett globalt havsavtal men även lokalt efterlyser man åtgärder.

 

Lukas Färenstedt- Widerberg

Så fick Lukas, 16, hjälp med sin adhd

Intervju

Sedan Lukas Färenstedt-Widerberg fick sin adhd-diagnos har han provat olika mediciner för att få bukt med känsloutbrott och koncentrationen, men ingenting har fungerat. Det var inte förrän han provade ett näringstillskott som han kände sig lugnare, mer fokuserad och kunde sova bättre

Mellanösternpanna med broccoli

Recept

En rätt som går hem hos många barn är ugnsrostad broccoli. I det här receptet från kokboken "Little Green Kitchen" får broccolin sällskap av kikärter, kanel, granatäppel­kärnor, tahiniyoghurt och en fräsch melonsallad.

Sober October: Ta en vit månad för din egen skull

Kurera debatt

Med hösten flyttar aktiviteter och umgänge inomhus. Mycket är kopplat till alkohol som after work med kollegorna, middagar med vin eller krogkvällen med vännerna. Det är frestande enkelt att slå på alkoholens autopilot som en genväg till att ha trevligt, skriver Johnny Mostacero förbundsordförande IOGT-NTO i denna debattartikel där han uppmanar att haka på traditionen med sober october och ta en vit månad.