Gröna äpplen med vattendroppar på sig

Här är 10 skal du bör äta

… och 10 anledningar varför.
Mycket mat hamnar i soptunnan trots att den inte hör hemma där. Det är dags att börja ta till vara frukt- och grönsaksskal. Skalens revansch är här.

Skal är inte skräp, även om man kan tro det. Faktum är att ofta sitter huvudparten av de hälsosamma ämnena i frukt och grönt just i skalet eller strax därunder, medan själva frukt- eller grönsaksköttet först och främst innehåller vatten och kolhydrater.

Mer än bara yta
Frukt och grönsaker är inte vackra enbart för att vara en fröjd för ögat. Ytterhöljet och skalet har som funktion att skydda frukten och grönsakerna mot externa attacker och är därför fullmatade med hälsosamma ämnen som kan skydda även dig och din hälsa, och ofta mycket bättre än själva fruktköttet, skriver MSN Träning & Hälsa.

 

Många hälsovinster
I Thailand har forskarna undersökt 28 frukter och funnit – med ganska få undantag – att alla var mer hälsosamma utanpå än inuti.
Tips: Se bara till att välja ekologiskt så att du inte får i dig onyttigheter från besprutning.

10 anledningar till varför du bör äta skal:

1. Rödlök – hälsosamt
I rödlökens yttersta lager gömmer sig mängder av hälsosamma ämnen. Ju fler lager som du skalar bort, desto fler nyttigheter avlägsnar du faktiskt från löken.
Tips: Ät den rå, antingen i på en macka eller i en sallad. Du kan också baka hela rödlöken i ugnen, i cirka en timme, och äta med andra ugnsbakade grönsaker.

2. Aubergine – skyddar cellerna i hjärnan
Aubergineskal innehåller rikligt med vattenlösliga fibrer vilka förstärker din tarmflora. Det bästa med skalet är något som kallas ”antocyaninen nasunin” och som skyddar cellerna i hjärnan och förebygger åderförkalkning. Nasunin fungerar också antiinflammatoriskt.
Tips: Köp blanka, orepade auberginer. Skär i skivor och och salta lite för att få bort den bittra smaken. Skölj innan användning. Gott i till exempel lasagne, moussaka och gryta.

3. Apelsin – för kolesterolet
Apelsinskalet och den vita hinnan innehåller flavonoiden hesperidin, vilken sänker blodtrycket och håller kolesterolnivåerna nere. Hesperidin verkar dessutom antiinflammatoriskt.
Tips: Riv skalet och använd i dressing, bakverk eller smoothies. Låt lite av den vita hinnan följa med. Det innehåller nämligen pektin som bland annat är en effektiv kolesterolsänkare.

4. Gurka – motverkar rynkor
Det nyttigaste på en gurka är skalet, som annars består till 90 procent av vatten. Äter du skalet får du i dig fibrer och K-vitamin och gör samtidigt din hud en tjänst eftersom skalet innehåller kvarts som motverkar rynkor och stärker hår och naglar.
Tips: Ta en tugga direkt alternativt skiva den eller skär i stavar. Använd på till exempel bröd eller som ett av grönsakstilltuggen till fredagsdippen (som för övrigt finns helt utan tillsatser om du letar). Du kan också riva den och blanda den med avrunnen yoghurt och vitlök till en tsatziki.

5. Potatis – för matsmältningen
Att koka potatisen med skalet på garanterar att de vattenlösliga vitaminerna B och C stannar kvar inuti potatisen. Skalet innehåller dessutom mängder av fibrer, vilket gynnar din matsmältning.
Tips: Ät med skalet på, alternativt baka potatisskalen till chips i ugnen. Var inte rädd för att prova nya sorter men leta gärna extra efter: sparrispotatis, Cherie, Jutlandia, Sava, Hamlet, Lady Christ, Minerva, Rocket, Saxon och Solist.

6. Äpple – motverkar cancer
Äppelskalet kan halvera tillväxttakten för tarmcancerceller på grund av de många fytokemikalierna, visar ny forskning från Cornell University i New York.
De mest hjärtvänliga fibrerna sitter i skalet – det vill säga de vattenlösliga, som sänker blodets nivåer av LDL-kolesterol. Dessutom innehåller skalen fytokemikalier som anses förebygga lung- och bröstcancer.
Tips: Tvätta ordentligt – gärna med vinäger så får du bort mer av besprutade kemikalier – och ät det som det är, baka i ugnen med hackade nötter och torkad frukt i mitten eller använd rivet äpple i sallad eller i bröd- eller kaksmet.

7. Kiwi – rikt på C-vitamin
Det håriga kiwiskalet (efter att ha tvättat det naturligtvis) innehåller tre gånger så mycket fibrer och antioxidanter som själva fruktköttet, visar forskning. Äter du skalet undviker du samtidigt att förlora de C-vitaminer som sitter precis under skalet.
Tips: Skär i tunna skivor – då är skalets smak inte så dominerande. Alternativt hacka i bitar till fruktsallad eller smoothie. innehåller tre gånger så mycket antioxidanter som själva fruktköttet

8. Ananas – rikt på fibrer
Nu kanske du känner dig lurad… för själva skalet på en ananas går inte att äta. Det gör däremot den hårda stocken i mitten som många ofta kasserar, men som faktiskt innehåller betydligt mer fibrer än resten av ananasköttet och är full av C-vitamin.
Tips: Skär i skivor och dela varje skiva i fyra ”pajbitar”. På det sättet kommer varje del både att innehålla mjukt, saftigt fruktkött och lite av den hårdare träaktiga delen.

9. Morötter – för A-vitamin, K-vitamin, kalium och klorofyll
Morötter innehåller mer A-vitamin om man äter dem med skalet på. Dessutom innehåller morotens gröna topp mycket K-vitamin, kalium och klorofyll. Klorofyll har starka antioxidativa effekter och anses förhindra vissa cancerformer.
Tips: Skrubba i stället för att skala samt tvätta och ät även den gröna toppen. Ät råa (kan dock göra dig lite gasig) eller ät dem lätt ångkokta. Toppen kan användas i sallader eller som ”strössel”, riven då förstås, över på en varmrätt eller en potatissallad.

10. Squash – nyttigt och bra som ersättning till bak istället för fett
Squashens vackra gröna skal innehåller massor av K-vitaminer och kostfibrer som är bra för matsmältningen. Om du skalar squashen så förlorar den faktiskt hela 95 procent av de K-vitaminer som den innehåller.

Tips: Riv skalet och blanda i mat, till exempel grytor, strax före servering för att undvika förlust av vitaminer. Du kan också ersätta en del av fettet i kakor med riven squash som gör degen mjuk och smidig.

Av Isabelle G Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Läskedryck

Nya rön: Sötningsmedel en större bov än man tidigare trott?

Forskning

Med jämna mellanrum kommer påståenden att syntetiska sötningsmedel som till exempel aspartam som bland annat används i lightläsk är helt ofarliga, något som backas upp både av Livsmedelsverket och EUs myndighet för livsmedelssäkerhet EFSA. Men nästan lika ofta kommer forskningsresultat som visar på motsatsen. Sötningsmedel pekas nu ut som möjlig orsak till både vuxendiabetes, stroke, alzheimers och cancer.

Cannabisplanta

Förbjuden ört ska testas mot nervsmärta

Allmänt

Cannabis är en kontroversiell växt då den vanligtvis används som drog. På grund av dessa egenskaper är den också förbjuden på många håll i världen men då den även visat sig ha medicinsk effekt vid bland annat smärta börjar allt fler länder lätta på restriktionerna.

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.