Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Ung kvinna i solhatt med solskydd på näsan, som håller fram sitt finger med solskydd.

Här är 4 myter om solskydd

Har du börjat slarva med solskyddet i den lite snällare sensommarsolen?
Gör inte det!
Här avlivar vi 4 solskyddsmyter.

Efter en lång sommar på stranden är det lätt att börja slarva med solkrämen. Men trots sensommar är det fortfarande viktigt att skydda sig i solen. Barn är särskilt känsliga och bör undvika att befinna sig i stark sol mitt på dagen. Bär gärna luftiga kläder och solglasögon - och glöm inte solskyddet, tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om.

 

LÄS OCKSÅ: Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Här har hudvårdsserien Evy technology listat 4 myter om solskydd - med kommentarer från Johanna Bjurström.

    • Myt: Solskydd behövs inte i skuggan eller när det är molnigt.
    • Fakta: Upp till 80 procent av UV-strålarna kan penetrera genom ljusare molnlager. Torrdis kan till och med öka exponeringen av UV-strålar. Solskydd kan behövas även i skuggan, beroende på hur länge man sitter. Det viktiga är att man använder sig av solskydd utan parabener, mineraloljor, SLS-ämnen och andra syntetiska ämnen. Samt undvika kemiska solskydd.
    • Myt: Solbränna skyddar mig mot solen.
    • Fakta: På ljus hud motsvarar en mörk solbränna SPF 4. Du bör därför skydda dig mot UVA-strålarna som penetrerar längre ner i hudlagret, oavsett solbränna eller ej. Om man är röd och har bränt sig bör man inte gå ut i solen alls. Men har man en grundad färg och inte har bränt sig, och om man behöver vara ute mellan 11-15 då solen står som högst, bör du ha solskydd på dig. Smörj in dig flera gånger.
    • Myt: Solskydd motverkar inte hudcancer.
    • Fakta: Hudcancerfallen fortsätter att öka trots ökad användning av solskydd. Ökningen beror på̊ ökad solexponering. Dock tar det många år innan man kan se den positiva effekten av en ökad användning av solskydd. Kom ihåg att dagens solskydd är mer effektiva än de som fanns på marknaden för 15-30 år sedan. En högre solskyddsfaktor kan dock lura oss att tro att man kan vara ute längre i solen. Vi behöver lära oss att sola smart. Det viktiga är att man aldrig bränner sig utan slutar sola när man börjar få färg. Det finns studier idag som pekar på samband med kemiska ämnen i solprodukter (kemiska solskydd) som blir en kemisk förening i hop med solens strålar, vilket kan leda till hudcancer.
    • Myt: Jag måste vara ute i solen för att bilda D-vitamin och min kropp får inte i sig det om jag använder solskydd.
    • Fakta: Det räcker att vistas i solen en kort stund för att få dagsbehovet av D-vitamin, dock behövs ganska stark UVB- strålning, så den viktigaste källan är kosten. Det är svårare att få i sig tillräckliga nivåer av D-vitamin genom kosten och man behöver äta ganska mycket i så fall. Får du inte tillräckligt med sol kan du ta ett extra tillskott av D-vitamin.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Fakta

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.

man bär kvinna på ryggen

Naturens apotek: Uppiggande växter

Hälsa

När dagarna blir kortare och höstmörkret blir allt mer påtagligt hinner en del av oss aldrig ut i dagsljus. Då är det lätt att tappa ork och energi. Här är några pigga växter som ger kraft till både kropp och sinne.

Lingonbröd från boken "Systrarna Perssons skafferi"

Lingonbröd med anis

Recept

Vill du lyxa till vardagsfrukosten? Svep då ihop detta lingonbröd innan du går och lägger dig på kvällen och låt kalljäsa över natten. På morgonen är det bara att skjutsa in de färdigjästa bröden i ugnen - och voíla frukosten är serverad.

 

En shake med jordnötssmör och bär

Må bra i höst med hälsosam comfort food

Kost

Matbloggaren Agnes Gällhagen har samlat sina bästa och mest trösterika comfort food-recept i en kokbok i grön tappning. Mat att laga när du vill vara lite extra snäll mot dig själv, när förkylningen lurar eller du helt enkelt behöver fylla på med extra näring och omtanke.