Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Ung kvinna i solhatt med solskydd på näsan, som håller fram sitt finger med solskydd.

Här är 4 myter om solskydd

Har du börjat slarva med solskyddet i den lite snällare sensommarsolen?
Gör inte det!
Här avlivar vi 4 solskyddsmyter.

Efter en lång sommar på stranden är det lätt att börja slarva med solkrämen. Men trots sensommar är det fortfarande viktigt att skydda sig i solen. Barn är särskilt känsliga och bör undvika att befinna sig i stark sol mitt på dagen. Bär gärna luftiga kläder och solglasögon - och glöm inte solskyddet, tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om.

 

LÄS OCKSÅ: Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Här har hudvårdsserien Evy technology listat 4 myter om solskydd - med kommentarer från Johanna Bjurström.

    • Myt: Solskydd behövs inte i skuggan eller när det är molnigt.
    • Fakta: Upp till 80 procent av UV-strålarna kan penetrera genom ljusare molnlager. Torrdis kan till och med öka exponeringen av UV-strålar. Solskydd kan behövas även i skuggan, beroende på hur länge man sitter. Det viktiga är att man använder sig av solskydd utan parabener, mineraloljor, SLS-ämnen och andra syntetiska ämnen. Samt undvika kemiska solskydd.
    • Myt: Solbränna skyddar mig mot solen.
    • Fakta: På ljus hud motsvarar en mörk solbränna SPF 4. Du bör därför skydda dig mot UVA-strålarna som penetrerar längre ner i hudlagret, oavsett solbränna eller ej. Om man är röd och har bränt sig bör man inte gå ut i solen alls. Men har man en grundad färg och inte har bränt sig, och om man behöver vara ute mellan 11-15 då solen står som högst, bör du ha solskydd på dig. Smörj in dig flera gånger.
    • Myt: Solskydd motverkar inte hudcancer.
    • Fakta: Hudcancerfallen fortsätter att öka trots ökad användning av solskydd. Ökningen beror på̊ ökad solexponering. Dock tar det många år innan man kan se den positiva effekten av en ökad användning av solskydd. Kom ihåg att dagens solskydd är mer effektiva än de som fanns på marknaden för 15-30 år sedan. En högre solskyddsfaktor kan dock lura oss att tro att man kan vara ute längre i solen. Vi behöver lära oss att sola smart. Det viktiga är att man aldrig bränner sig utan slutar sola när man börjar få färg. Det finns studier idag som pekar på samband med kemiska ämnen i solprodukter (kemiska solskydd) som blir en kemisk förening i hop med solens strålar, vilket kan leda till hudcancer.
    • Myt: Jag måste vara ute i solen för att bilda D-vitamin och min kropp får inte i sig det om jag använder solskydd.
    • Fakta: Det räcker att vistas i solen en kort stund för att få dagsbehovet av D-vitamin, dock behövs ganska stark UVB- strålning, så den viktigaste källan är kosten. Det är svårare att få i sig tillräckliga nivåer av D-vitamin genom kosten och man behöver äta ganska mycket i så fall. Får du inte tillräckligt med sol kan du ta ett extra tillskott av D-vitamin.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.