Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Loppet Color me Rad Foto: colormerad.se/media

Här är de 14 roligaste loppen 2016

Gillar du att kuta? Gillar du tokigheter, karnevalkänsla – och upplevelser utöver det vanliga? Då är det här listan för dig.
Här är nämligen loppen med extra ALLT.

Metros hälsobloggare Anja Forsnor har samlat ihop årets roligaste - och galnaste – löparfester. Det gäller allt från färgsprakande femkilometare och läskiga zombiejakter till långa, astuffa hinderbanor.
Håll dig godo!

Läs också: Ny studie: Därför är högintensiv träning mest effektiv

1. Women’s Health Halfmaraton – loppet som du och kompisen kan springa halva var
Det här är Europas största halvmara för kvinnor. Loppet slingrar sig 21,1 kilometer längs Djurgården och Östermalm i Stockholm. Något som är nytt för i år är att du kan dela denna halvmara med en kompis – ungefär som en stafett där du och din vän springer varsitt varv.
När: 23 april
Läs mer på: whhm.se

2. Tough Viking – tuffaste obstacle racet i Skandinavien
Tough Viking är det största och mest utmanande obstacle racet i Skandinavien. Hindren är konstruerade i samarbete med det svenska elitförbandet Kustjägarna. Det går att tävla både i lag och individuellt.
När: Göteborg 8 km 23 april, Stockholm 8 km 14 maj, Stockholm 15 km 29 augusti
Läs mer på: toughviking.se

 

ough Viking - tuffaste obstacle racet i Norden

Tough Viking - här vid tävlingens premiär i Norge. Foto: Tough Viking

3. Salomon Citytrail – loppet där du upptäcker Stockholm på nytt
Här kan du hitta nya vägar, trappor och bakgator när du upptäcker huvudstaden under Sveriges första trail-lopp i innerstadsmiljö.
När: Stockholm 24 april
Läs mer på: salomoncitytrailse.businesscatalyst.com

4. Ultimate OCR – det ultimata hinderloppet (på alla typer av underlag)
Inga eltrådar, inga fotbollsspelare, inga gladiatorer och inga vikingar. Här är det bara du – och din prestation. OCR står för Obstacle Course Racing på den elva kilometer långa banan finns 40 hinder att ta sig genom. Loppet går genom skog och mark och erbjuder alla typer av underlag.
När: 30 april
Läs mer på: ultimateocr.se

5. Toughest – Nordens största och kanske mest intensiva hinderbanelopp
Det här är Nordens största hinderbanelopp med fler och större hinder än något annat lopp. Du ska ta dig igenom en åtta kilometer bana som går på land, i skog och i vatten. På vägen har du 40 hinder som du väntas klara. Do you?
När: Malmö 7 maj, Stockholm 4 juni, Umeå 17 september, Göteborg 8 oktober
Läs mer på: toughest.se

Läs också: 6 skäl att träna intervaller

6. Wings of Life Worldrun – ett globalt lopp utan förbestämd sträcka
Ett helt unikt lopp utan förbestämd sträcka. Du springer helt enkelt så långt du hinner innan mållinjebilen passerar dig. Loppet är globalt och starten går samtidigt världen över.
Hela anmälningsavgiften går till ryggmärgsforskning.
När: Kalmar 8 maj
Läs mer på: wingsforlifeworldrun.com

7. The Color Run – bli täckt i färgpulver 
Color Run är en löparfest utöver det vanliga. De tusentals deltagarna blir täckta i färgpulver från topp till tå och efter varje kilometer springer du igenom en färgstation med musik, fest – och ännu mer färg.
När: Stockholm 22 maj, Lund 28 maj
Läs mer på: thecolorrun.se

 

8. Stockholms brantaste – Sveriges största backlopp
"Sveriges brantaste" kallas Sveriges största backlopp som går 3,3 kilometer runt om Hammarbybacken, med tre tuffa stigningar a´85 höjdmeter vardera. Efter en ordentlig mjölksyrefest kan du nöjt pusta ut till en storslagen utsikt över Stockholm.
När: 28 maj
Läs mer på: stockholmsbrantaste.se

Läs också: Det här får du – och det här får du inte – friskvårdsbidrag för

9. Color me Rad – kom vitklädd, spring i mål regnbågsfärgad
Precis som på Color Run springer du genom en hög med färgstationer där du kommer att bli täckt i färg från topp till tå. Kom vitklädd och spring i mål som en regnbåge.
Här är det inte tid eller prestation som är i fokus utan det viktigaste är att ha kul.
När: Göteborg 11 juni, Örebro 13 augusti
Läs mer på: colormerad.se

10. Superior OCR – ett hinderlopp med gladiatorer
OCR står för Obstacle Course Racing. Detta är ett hinderlopp i tre distanser (5+10+18 kilometer), där den sista utmaningen i varje lopp är att ta sig förbi stenhårda gladiatorer. Are you woman (or man) enough?
Det finns även en specialanpassad hinderbana för barn: Superior Kids. Banan är cirka två kilometer lång med 15 roliga och spännande hinder som håller hög säkerhet. Alla hinder har minst en funktionär på plats under loppet. Ingen tidtagning.
När: Stockholm 18 juni
Läs mer på: superiorocr.com

11. Tough Race Sweden – terränglöpning med hemligheter
Tough Race Sweden innebär riktig terränglöpning där du förflyttar dig över åkermark, på stigar, genom skog, över myrar, bäckar, diken och vattendrag. Bansträckning och hur hindren kommer att se ut hålls hemligt ändå fram till tävlingsdagen.
När: Borlänge 2 juli
Läs mer på: toughrace.se

Läs också: Därför ökar du din uthållighet av att dricka rödbetsjuice!

 

12. Midnattsloppet – loppet du springer när andra hoppar i pyjamasen
Spring tio kilometer i sensommarnatten längs gatorna i city. Njut av skön musik, hejande stadsbor och en karnevalskänsla hetare än en Rionatt. Årets folkfest!
När: Stockholm 13 augusti, Göteborg 20 augusti, Malmö 27 augusti
Läs mer på: midnattsloppet.com

13. Tjurruset – ett tufft och skitigt terränglopp
Det roligaste, tuffaste, blötaste och garanterat skitigaste terrängloppet. Årets häftigaste utmaning för löpsugna hårdingar – ett lopp på en tuff och strapatsfylld milbana. Här sätts din styrka, uthållighet och vilja på prov. Förbered dig på tio kilometer med branta backar, lerig sankmark och blöta träsk.
När: Stockholm 1 och 2 oktober
Läs mer på: tjurruset.se

Kureras bloggare Bella Håkansson och pojkvännen Leo Gustafsson springer Tjurruset

Kureras bloggare Bella Håkansson och sambon Leo Gustafson efter Tjurruset 2015.

Läs också: Jessica Almenäs och Lofsans bästa tips för dig som vill börja löpträna

14. Run For Your Lives – spring från zombies
Detta är utan någon tvekan alls årets läskigaste lopp och ett lopp som verkligen ger dig en anledning att träna - på riktigt. Du kan välja att springa, gå eller krypa de sex kilometrarna genom ett apokalyptiskt Örebro där du bör känna till att du under tiden är jagad av horder av zombies. Ja, du läste helt rätt. Banan går genom en upp- och nervänd stadskärna, direkt hämtad från Walking Dead, kaotisk och full av hungriga zombies. Du springer i mörker i rökeffekter, tonvis med rekvisita och riktiga stridsvagnar.
Var redo att springa för ditt liv – zombies gillar inte fastfood.
När: Örebro 29 oktober
Läs mer på: runforyourlives.se

Av Isabelle G Hedander

Källa: Metro

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

 

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.