Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil.
Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra.
Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Färska örter och kryddor
Smaksätt din mat med färska örter och kryddor istället för att använda mängder med salt och fett. Det ger utsökt smak och är hälsosammare för hjärtat. Många örter och kryddor har dessutom andra positiva effekter på hälsan.

Svarta bönor
Svarta bönor är fulla med hjärtvänliga näringsämnen. Magnesium, folsyra och antioxidanter är några av näringsämnena som kan hjälpa till att sänka blodtrycket. Dessutom är bönorna rika på fibrer som är bra för att bibehålla normala kolesterol- och blodsockervärden. Bönor kan lätt adderas till din sallad eller göra soppan mer matig.

Rött vin
Att dricka rött vin med måtta anses ha en skyddande effekt mot flera sjukdomar, bland annat hjärt- och kärlsjukdom. Det är framförallt resveratrol och katekinerna i det röda vinet som ger de positiva hälsoeffekterna, bland annat en skyddande effekt på artärväggarna. Även druvjuice innehåller antioxidanterna.

 

Läs också: Ett glas rött för hälsans skull

Lax
Lax är en bra källa till omega-3-fettsyror som bland annat kan minska risken för hjärtrytmrubbningar, högt blodtryck och inflammation. Svenska livsmedelsverket rekommenderar att man äter fisk två till tre gånger per vecka.

Olivolja
Olivolja är en viktig del av medelhavskosten som är allmänt känd för att vara bra för hjärt- och kärlhälsan. Oljan är rik på antioxidanter som kan ha en skyddande effekt på blodkärlen.  Tillskott med antioxidanten hydroxytyrosol från olivolja finns att köpa för att upprätthålla ett normalt blodtryck och normala kolesterolnivåer.

Läs också: Omega-3 effektivt vid problem med hjärta och kärl

Valnötter
En handfull näve valnötter om dagen kan hjälpa dig att bibehålla ett normalt blodtryck och skydda dina blodkärl mot inflammation. Nötterna är fulla av nyttiga fetter och fibrer. Perfekt som ett nyttigare mellanmål!

Mandlar
Mandlar innehåller hjärtvänliga växtsteroler, fibrer och fetter.  Växtsterolerna är bland annat bra för att sänka det onda kolesterolet. Ät en näve som mellanmål eller byt ut den vanliga mjölken till mandelmjölk. 

 

Edamamebönor
Dessa sojabönor är en vanlig aptitretare på asiatiska resturanger. Rika på fibrer och protein som kan hjälpa till att sänka kolesterolet.

Sötpotatis
Sötpotatis är en bra källa till långsamma kolhydrater, fiber, kalium, vitamin A och lykopen.  Det rika innehållet på kalium gör sötpotatisen till hjärtvänlig mat då kalium kan motverka hjärtinfarkt och stroke. Mineralet upprätthåller också en normal vätskebalans vilket har en stabiliserande effekt på blodtrycket och hjärtfunktionen.

Apelsiner
Apelsiner innehåller kolesterolsänkande pektin och kalium som kan hjälpa till att sänka högt blodtryck.

Läs också: Näringsfysiologen: Så är du rädd om ditt hjärta

Mangold
Dessa mörkt gröna salladsblad är naturligt rika på blodtryckssänkande kalium och magnesium. De innehåller också hjärtvänliga fibrer, vitamin A och antioxidanter som lutein och zeaxantin. Antioxidanterna är inte bara hjärtvänliga utan också bra för synen.

Korn
Korn innehåller fibrer som kan hjälpa till att sänka kolesterolet och stabilisera blodsockret. Hela korn kan till exempel ersätta ris i maten.

 

Havregrynsgröt
Att starta dagen med havregrynsgröt gör dig inte bara mätt, det är också en frukostvana som kan hjälpa dig att sänka det onda kolesterolet och skydda ditt hjärta mot sjukdomar. Det visar en stor forskningsstudie från Harvard University.

Linfrön
Fröet som innehåller tre viktiga näringsämnen för hjärtat; fibrer, lignaner och omega-3. En riktig hälsobomb helt enkelt!

Bär
Röda och blåa bär är naturligt rika på antocyanin, en typ av antioxidant som ger bär och växter en starkt röd, blå eller violett färg. Ämnet skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar eftersom det förhindrar att fetter oxiderar i blodet, verkar inflammationshämmande, kolesterolsänkande och kärlvidgande.

Läs också: 10 anledningar att äta mer blåbär

Av Johanna Gustafsson

Källa: Webmd.com, kurera.se, zarahssida.se

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

 

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.