Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil.
Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra.
Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Färska örter och kryddor
Smaksätt din mat med färska örter och kryddor istället för att använda mängder med salt och fett. Det ger utsökt smak och är hälsosammare för hjärtat. Många örter och kryddor har dessutom andra positiva effekter på hälsan.

Svarta bönor
Svarta bönor är fulla med hjärtvänliga näringsämnen. Magnesium, folsyra och antioxidanter är några av näringsämnena som kan hjälpa till att sänka blodtrycket. Dessutom är bönorna rika på fibrer som är bra för att bibehålla normala kolesterol- och blodsockervärden. Bönor kan lätt adderas till din sallad eller göra soppan mer matig.

Rött vin
Att dricka rött vin med måtta anses ha en skyddande effekt mot flera sjukdomar, bland annat hjärt- och kärlsjukdom. Det är framförallt resveratrol och katekinerna i det röda vinet som ger de positiva hälsoeffekterna, bland annat en skyddande effekt på artärväggarna. Även druvjuice innehåller antioxidanterna.

 

Läs också: Ett glas rött för hälsans skull

Lax
Lax är en bra källa till omega-3-fettsyror som bland annat kan minska risken för hjärtrytmrubbningar, högt blodtryck och inflammation. Svenska livsmedelsverket rekommenderar att man äter fisk två till tre gånger per vecka.

Olivolja
Olivolja är en viktig del av medelhavskosten som är allmänt känd för att vara bra för hjärt- och kärlhälsan. Oljan är rik på antioxidanter som kan ha en skyddande effekt på blodkärlen.  Tillskott med antioxidanten hydroxytyrosol från olivolja finns att köpa för att upprätthålla ett normalt blodtryck och normala kolesterolnivåer.

Läs också: Omega-3 effektivt vid problem med hjärta och kärl

Valnötter
En handfull näve valnötter om dagen kan hjälpa dig att bibehålla ett normalt blodtryck och skydda dina blodkärl mot inflammation. Nötterna är fulla av nyttiga fetter och fibrer. Perfekt som ett nyttigare mellanmål!

Mandlar
Mandlar innehåller hjärtvänliga växtsteroler, fibrer och fetter.  Växtsterolerna är bland annat bra för att sänka det onda kolesterolet. Ät en näve som mellanmål eller byt ut den vanliga mjölken till mandelmjölk. 

 

Edamamebönor
Dessa sojabönor är en vanlig aptitretare på asiatiska resturanger. Rika på fibrer och protein som kan hjälpa till att sänka kolesterolet.

Sötpotatis
Sötpotatis är en bra källa till långsamma kolhydrater, fiber, kalium, vitamin A och lykopen.  Det rika innehållet på kalium gör sötpotatisen till hjärtvänlig mat då kalium kan motverka hjärtinfarkt och stroke. Mineralet upprätthåller också en normal vätskebalans vilket har en stabiliserande effekt på blodtrycket och hjärtfunktionen.

Apelsiner
Apelsiner innehåller kolesterolsänkande pektin och kalium som kan hjälpa till att sänka högt blodtryck.

Läs också: Näringsfysiologen: Så är du rädd om ditt hjärta

Mangold
Dessa mörkt gröna salladsblad är naturligt rika på blodtryckssänkande kalium och magnesium. De innehåller också hjärtvänliga fibrer, vitamin A och antioxidanter som lutein och zeaxantin. Antioxidanterna är inte bara hjärtvänliga utan också bra för synen.

Korn
Korn innehåller fibrer som kan hjälpa till att sänka kolesterolet och stabilisera blodsockret. Hela korn kan till exempel ersätta ris i maten.

 

Havregrynsgröt
Att starta dagen med havregrynsgröt gör dig inte bara mätt, det är också en frukostvana som kan hjälpa dig att sänka det onda kolesterolet och skydda ditt hjärta mot sjukdomar. Det visar en stor forskningsstudie från Harvard University.

Linfrön
Fröet som innehåller tre viktiga näringsämnen för hjärtat; fibrer, lignaner och omega-3. En riktig hälsobomb helt enkelt!

Bär
Röda och blåa bär är naturligt rika på antocyanin, en typ av antioxidant som ger bär och växter en starkt röd, blå eller violett färg. Ämnet skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar eftersom det förhindrar att fetter oxiderar i blodet, verkar inflammationshämmande, kolesterolsänkande och kärlvidgande.

Läs också: 10 anledningar att äta mer blåbär

Av Johanna Gustafsson

Källa: Webmd.com, kurera.se, zarahssida.se

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Män tränar löpning mer än kvinnor

Hälsa

 I Sverige tycker vi om att träna – drygt 70 procent tränar flera gånger i veckan. Men träningsformer  och skälen till att vi tränar skiljer sig åt mellan män och kvinnor. För män är det mest löpning och styrketräning som gäller, medan kvinnor gärna yogar.

 

Varför är det så lätt att bli sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

Behandla svårläkta sår med manukahonung 

Hälsa

Den speciella manukahonungen som kommer från Nya Zeeland har både antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper. Den lämpar sig inte bara för invärtes bruk utan fungerar utmärkt som behandling vid svårläkta sår. Framförallt kan den vara en hjälp för anhöriga som vill hjälpa äldre personer med besvärliga bensår.

Vad händer när vi inte får kramas?

Forskning

Kerstin Uvnäs Moberg, professor i fysiologi, var först i världen att prata om hur och varför må-bra hormonet oxytocin påverkar vårt välbefinnande. Men nu när vi inte har kunnat kramas på ett tag, och även måste vara försiktiga en stund till – vad händer då med vårt välbefinnande? – Det är förödande för vår hälsa att vara isolerade. Oxytocin frisätts inte bara vid beröring utan även vid möten, det blir inte på samma sätt när vi pratar i telefon, säger Kerstin.

Nu slipper Jacob smärtan i magen

Hälsa

Jacob Löthman var elva år när han fick diagnosen Aspergers syndrom och ADHD. Medicinerna gav biverkningar – och ända sedan tonåren har han levt med magsmärta, gaser och svullnad. För knappt två år sedan hittade han kapslarna med mjölksyrabakterier och effekten kom omedelbart. Idag är i princip alla hans problem borta.

 

 

Jadå, klart du ska testa gado gado!

Recept

Gado gado är en klassisk indonesisk sallad med tempeh. Namnet betyder potpurri på indonesiska, vilket beror på att man ofta använder olika grönsaker beroende på säsong. Gör gärna det du också! En krämig jordnötssås är kronan på  verket.

Sofia har hittat sin hudvård

Hälsa

Sofia Marklund har haft problem med sin hud i många år och aldrig hittat en hudvårdsrutin som funkar – förrän nu. Efter bara några veckor med en svensk serie av veganska produkter både ser och känner hon skillnad.

Camilla kan springa med hundarna igen

Hälsa

När Camilla Hallgren såg hur hennes hundar blev piggare och rörligare i lederna av ett tillskott med musselextrakt så bestämde hon sig för att prova själv. Artrosen i ett knä som hindrat henne att leva ett aktivt liv är nu helt borta. Nu springer hon milen utan problem igen.

 

Går det att träna bort gäddhänget?

Hälsa

Kroppen förändras efter en graviditet, en viktnedgång och samband med klimakteriet. Utebliven fysisk aktivitet och sämre kosthållning sätter också spår på kroppen. En sak som kan uppstå är överskottshud – och något kvinnor ofta pratar om är gäddhänget, som plötsligt blivit påtagligt. Men går det att få bort gäddhänget? Vi frågade vår träningsexpert Monika Björn, som har flera goda råd att ge.

Åsa: ”Jag har fått min kropp tillbaka”

Hälsa

Två graviditeter gjorde huden på Åsa Engströms mage slapp och skrynklig. Och när hon hade gått ner 42 kilo såg magen ut som ett russin. En kräm med ämnen som stramar upp huden, gjorde skillnad. Hård träning förbättrade resultatet – så mycket att Åsa ställde upp i en Bikini Fitness-tävling!

 

Hälsointresse-boom i coronakrisen

Hälsa

Vi har fått ett större hälsointresse under coronapandemin, i alla fall om man får tro statistiken från magasinappen Readly – där läsandet av hälsomagasin har ökat markant jämfört med i fjol. Det här intresserar oss mest just nu.

9-halsopoddar-for-hangmattan

9 hälsopoddar för hängmattan

Hälsa

Oavsett om du sitter på bryggan, cyklar till jobbet eller vilar i hängmattan är det härligt med en inspirerande podd i lurarna. Här ger vi dig tips på sommarens skönaste lyssning med fokus på hälsa och välmående.