Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil.
Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra.
Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Färska örter och kryddor
Smaksätt din mat med färska örter och kryddor istället för att använda mängder med salt och fett. Det ger utsökt smak och är hälsosammare för hjärtat. Många örter och kryddor har dessutom andra positiva effekter på hälsan.

Svarta bönor
Svarta bönor är fulla med hjärtvänliga näringsämnen. Magnesium, folsyra och antioxidanter är några av näringsämnena som kan hjälpa till att sänka blodtrycket. Dessutom är bönorna rika på fibrer som är bra för att bibehålla normala kolesterol- och blodsockervärden. Bönor kan lätt adderas till din sallad eller göra soppan mer matig.

 

Rött vin
Att dricka rött vin med måtta anses ha en skyddande effekt mot flera sjukdomar, bland annat hjärt- och kärlsjukdom. Det är framförallt resveratrol och katekinerna i det röda vinet som ger de positiva hälsoeffekterna, bland annat en skyddande effekt på artärväggarna. Även druvjuice innehåller antioxidanterna.

Läs också: Ett glas rött för hälsans skull

Lax
Lax är en bra källa till omega-3-fettsyror som bland annat kan minska risken för hjärtrytmrubbningar, högt blodtryck och inflammation. Svenska livsmedelsverket rekommenderar att man äter fisk två till tre gånger per vecka.

Olivolja
Olivolja är en viktig del av medelhavskosten som är allmänt känd för att vara bra för hjärt- och kärlhälsan. Oljan är rik på antioxidanter som kan ha en skyddande effekt på blodkärlen.  Tillskott med antioxidanten hydroxytyrosol från olivolja finns att köpa för att upprätthålla ett normalt blodtryck och normala kolesterolnivåer.

Läs också: Omega-3 effektivt vid problem med hjärta och kärl

Valnötter
En handfull näve valnötter om dagen kan hjälpa dig att bibehålla ett normalt blodtryck och skydda dina blodkärl mot inflammation. Nötterna är fulla av nyttiga fetter och fibrer. Perfekt som ett nyttigare mellanmål!

Mandlar
Mandlar innehåller hjärtvänliga växtsteroler, fibrer och fetter.  Växtsterolerna är bland annat bra för att sänka det onda kolesterolet. Ät en näve som mellanmål eller byt ut den vanliga mjölken till mandelmjölk. 

Edamamebönor
Dessa sojabönor är en vanlig aptitretare på asiatiska resturanger. Rika på fibrer och protein som kan hjälpa till att sänka kolesterolet.

Sötpotatis
Sötpotatis är en bra källa till långsamma kolhydrater, fiber, kalium, vitamin A och lykopen.  Det rika innehållet på kalium gör sötpotatisen till hjärtvänlig mat då kalium kan motverka hjärtinfarkt och stroke. Mineralet upprätthåller också en normal vätskebalans vilket har en stabiliserande effekt på blodtrycket och hjärtfunktionen.

Apelsiner
Apelsiner innehåller kolesterolsänkande pektin och kalium som kan hjälpa till att sänka högt blodtryck.

Läs också: Näringsfysiologen: Så är du rädd om ditt hjärta

Mangold
Dessa mörkt gröna salladsblad är naturligt rika på blodtryckssänkande kalium och magnesium. De innehåller också hjärtvänliga fibrer, vitamin A och antioxidanter som lutein och zeaxantin. Antioxidanterna är inte bara hjärtvänliga utan också bra för synen.

Korn
Korn innehåller fibrer som kan hjälpa till att sänka kolesterolet och stabilisera blodsockret. Hela korn kan till exempel ersätta ris i maten.

Havregrynsgröt
Att starta dagen med havregrynsgröt gör dig inte bara mätt, det är också en frukostvana som kan hjälpa dig att sänka det onda kolesterolet och skydda ditt hjärta mot sjukdomar. Det visar en stor forskningsstudie från Harvard University.

Linfrön
Fröet som innehåller tre viktiga näringsämnen för hjärtat; fibrer, lignaner och omega-3. En riktig hälsobomb helt enkelt!

Bär
Röda och blåa bär är naturligt rika på antocyanin, en typ av antioxidant som ger bär och växter en starkt röd, blå eller violett färg. Ämnet skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar eftersom det förhindrar att fetter oxiderar i blodet, verkar inflammationshämmande, kolesterolsänkande och kärlvidgande.

Läs också: 10 anledningar att äta mer blåbär

Av Johanna Gustafsson

Källa: Webmd.com, kurera.se, zarahssida.se

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Carina Ahlqvist på expedition för klimatet

Äventyr

Från cykeldemonstrationer för en bilfri innerstad till klimatexpeditioner på 8000 meter höga berg, för Carina Ahlqvist från Solna sitter miljöengagemanget djupt. Idag är hon en av ett trettiotal svenska medlemmar i anrika Explorers club i New York och i april bär det iväg på en ny expedition.

“5G medför både hälso- och miljöfaror”

Kurera debatt

5G framställs i enbart positiv dager i svensk media. Ingen har hittills brytt sig om att rapportera om riskerna, menar Mona Nilsson ordförande i Strålskyddsstiftelsen som tycker att det är på tiden att vi får upp ögonen för de faror för hälsa och miljö som en utbyggnad av 5G för med sig.

Skiljas: Hitta tillbaka till dig själv

Mental hälsa

Det första året efter en skilsmässa är det vanligt att människor beter sig ganska konstigt. Det beror på att sidor vi hållit tillbaka hos oss själva får fritt spelrum igen. Det är inget fel, utan hjälper oss att hitta tillbaka till oss själva efter att länge ha varit en del av ett par förklarar stresscoachen Karin Isberg.

Hudexperten: Så undviker du torra läppar

Hud

Vintertid blir läpparna ofta torra och fnasiga, det beror främst på att vi växlar mellan att vara inne i den varma och torra luften och att gå ut i kylan men kan även ha andra orsaker. Då är det bra att ge dem lite extra omvårdnad och kärlek. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips. 

Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Kost

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Träning

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" Delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt. 

Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Hud

Tillsammans med duschkräm är schampo den hygienprodukt de flesta av oss förbrukar mest av. Därför är det viktigt att välja ett som både är snällt mot kroppen och miljön. Kureras skönhetspanel har testat naturliga och ekologiska schampon för att hjälpa dig att hitta din favorit.

Snabb mikroomelett med spenat

Recept

Att tillaga ägg i mikron gör att en omelett bara tar ett par minuter att bli klar och mängden disk blir minimal. Inspirerade av Charlotte Kallas "mugcake", bjuder vi på ett mikrorecept till,  för er som tycker om att laga mat i mikrovågsugnen.

Nanoplast påverkar fiskars beteende

Eko/miljö

Vår konsumtion av plast är ett välkänt miljöproblem och omkring 10 procent av all plast som tillverkas hamnar i haven. Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast som kan påverka fiskars beteende.

charlotte kalla

Charlotte Kallas bästa motivationstips

Intervju

Om någon kan det här med pepp och motivation är det Charlotte Kalla. För idrottare är det viktigt med självdisciplin men belöningar som middag med vännerna eller att bara ge sig själv en klapp på axeln är minst lika viktiga.

Därför ska du unna dig en tupplur

Hälsa

Svårt att hålla ögonen öppna efter lunch? Unna dig en tupplur! Det finns en hel rad goda hälsoskäl att knoppa in på soffan en stund. Och så får du några råd för att få ut det mesta av din lilla extra slummer.