Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag | Kurera.se

Här är den hjärtvänliga maten du ska äta varje dag

Hjärt- och kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och idag är 1,4 miljoner svenskar drabbade av sjukdomarna som till stor del kan förebyggas med en hälsosam livsstil.
Bra mat och regelbunden motion är två faktorer som främjar hjärthälsan. Att undvika tobak och reducera stress är två andra.
Här får du tips på mat som är bra för hjärtat – 15 livsmedel du kan äta med gott samvete.

Färska örter och kryddor
Smaksätt din mat med färska örter och kryddor istället för att använda mängder med salt och fett. Det ger utsökt smak och är hälsosammare för hjärtat. Många örter och kryddor har dessutom andra positiva effekter på hälsan.

Svarta bönor
Svarta bönor är fulla med hjärtvänliga näringsämnen. Magnesium, folsyra och antioxidanter är några av näringsämnena som kan hjälpa till att sänka blodtrycket. Dessutom är bönorna rika på fibrer som är bra för att bibehålla normala kolesterol- och blodsockervärden. Bönor kan lätt adderas till din sallad eller göra soppan mer matig.

Rött vin
Att dricka rött vin med måtta anses ha en skyddande effekt mot flera sjukdomar, bland annat hjärt- och kärlsjukdom. Det är framförallt resveratrol och katekinerna i det röda vinet som ger de positiva hälsoeffekterna, bland annat en skyddande effekt på artärväggarna. Även druvjuice innehåller antioxidanterna.

 

Läs också: Ett glas rött för hälsans skull

Lax
Lax är en bra källa till omega-3-fettsyror som bland annat kan minska risken för hjärtrytmrubbningar, högt blodtryck och inflammation. Svenska livsmedelsverket rekommenderar att man äter fisk två till tre gånger per vecka.

Olivolja
Olivolja är en viktig del av medelhavskosten som är allmänt känd för att vara bra för hjärt- och kärlhälsan. Oljan är rik på antioxidanter som kan ha en skyddande effekt på blodkärlen.  Tillskott med antioxidanten hydroxytyrosol från olivolja finns att köpa för att upprätthålla ett normalt blodtryck och normala kolesterolnivåer.

Läs också: Omega-3 effektivt vid problem med hjärta och kärl

Valnötter
En handfull näve valnötter om dagen kan hjälpa dig att bibehålla ett normalt blodtryck och skydda dina blodkärl mot inflammation. Nötterna är fulla av nyttiga fetter och fibrer. Perfekt som ett nyttigare mellanmål!

Mandlar
Mandlar innehåller hjärtvänliga växtsteroler, fibrer och fetter.  Växtsterolerna är bland annat bra för att sänka det onda kolesterolet. Ät en näve som mellanmål eller byt ut den vanliga mjölken till mandelmjölk. 

 

Edamamebönor
Dessa sojabönor är en vanlig aptitretare på asiatiska resturanger. Rika på fibrer och protein som kan hjälpa till att sänka kolesterolet.

Sötpotatis
Sötpotatis är en bra källa till långsamma kolhydrater, fiber, kalium, vitamin A och lykopen.  Det rika innehållet på kalium gör sötpotatisen till hjärtvänlig mat då kalium kan motverka hjärtinfarkt och stroke. Mineralet upprätthåller också en normal vätskebalans vilket har en stabiliserande effekt på blodtrycket och hjärtfunktionen.

Apelsiner
Apelsiner innehåller kolesterolsänkande pektin och kalium som kan hjälpa till att sänka högt blodtryck.

Läs också: Näringsfysiologen: Så är du rädd om ditt hjärta

Mangold
Dessa mörkt gröna salladsblad är naturligt rika på blodtryckssänkande kalium och magnesium. De innehåller också hjärtvänliga fibrer, vitamin A och antioxidanter som lutein och zeaxantin. Antioxidanterna är inte bara hjärtvänliga utan också bra för synen.

Korn
Korn innehåller fibrer som kan hjälpa till att sänka kolesterolet och stabilisera blodsockret. Hela korn kan till exempel ersätta ris i maten.

 

Havregrynsgröt
Att starta dagen med havregrynsgröt gör dig inte bara mätt, det är också en frukostvana som kan hjälpa dig att sänka det onda kolesterolet och skydda ditt hjärta mot sjukdomar. Det visar en stor forskningsstudie från Harvard University.

Linfrön
Fröet som innehåller tre viktiga näringsämnen för hjärtat; fibrer, lignaner och omega-3. En riktig hälsobomb helt enkelt!

Bär
Röda och blåa bär är naturligt rika på antocyanin, en typ av antioxidant som ger bär och växter en starkt röd, blå eller violett färg. Ämnet skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar eftersom det förhindrar att fetter oxiderar i blodet, verkar inflammationshämmande, kolesterolsänkande och kärlvidgande.

Läs också: 10 anledningar att äta mer blåbär

Av Johanna Gustafsson

Källa: Webmd.com, kurera.se, zarahssida.se

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Martina Johansson: Dämpa inflammation och lev friskare

Naturlig hälsa

Inte bara kosten spelar roll för en god hälsa, även våra relationer är viktiga och att ha mål och mening i livet. Härom året kom biohackern och hälsoboksförfattaren Martina Johansson  ut med boken "Inflammation" som hon skrivit tillsammans med läkaren Ralf Sundberg.  Nu är de aktuella med uppföljaren "Dämpa inflammation – en praktisk guide till ett friskare liv". 

Antalet fall av gonorré och klamydia ökar

Sex- och relationer

Könssjukdomen gonorré ökar lavinartat, förra året smittades cirka 2 700 personer i Sverige. För tio år sedan låg siffran på omkring 800. Samtidigt blir sjukdomen allt svårare att behandla i takt med att den utvecklar resistens mot antibiotika. Även klamydia ökar – främst bland unga kvinnor.

 

Spenat- och kesovåfflor med topping

Recept

Det jobbigaste med att göra våffor är att göra rent våffeljärnet efteråt. Resten är en barnlek. Så muta någon att ta hand om rengöringen och sätt igång! Dessa läckerheter från kokboken "Little green kitchen" fungerar både som matvåfflor och som efterrätt – välj själv vilken topping du vill använda.

 

Magsyrahämmande läkemedel kan öka risken för allergier

Forskning

Magsyrahämmande läkemedel är bland de vanligaste läkemedlen och säljs receptfritt i Sverige. Nu visar en ny studie att användningen av främst PPI ökar risken för att drabbas av olika allergier. Forskarna varnar nu för att ta dessa läkemedel i onödan och manar istället att komma till rätta med bakomliggande orsaker till magbesvären.

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

 

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.