Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Sparris steks i smör

Här är matfettet du bör steka i

Rapsolja, kokosfett eller vanligt smör.
Vilket fett är egentligen bäst att steka i?
Vi frågade Kureras näringsexpert Zarah Öberg. 

När man pratar om stekfett i höga temperaturer, stekning eller fritering, så är det flera saker man behöver ta hänsyn till, menar Kureras näringsexpert Zarah Öberg.
– Fleromättade fettsyror bryts ner och tål inte höga temperaturer. På grund av det så är det viktigt att känna till de olika oljornas rykpunkt.

 

LÄS OCKSÅ: Livsmedelsverket: Bara 3 av 21 testade oljor var extra virgin olivolja

Beror på sammansättning och renhet
Rykpunkt förklarar hon, innebär kort och gott hur höga temperaturer respektive olja klarar av. Och det beror mycket på dess sammansättning, renhet och hur oljan framställts.
– Generellt kan man säga att oljor med mättade fetter tål högre temperaturer än omättat fett. Därför rekommenderar man att man steker i smör, ghee, vilket är skirat smör och består av rent smörfett, eller kokosolja.

LÄS OCKSÅ: Hur hälsosamt är det att steka i olivolja?

Tidsödande process
Det skiljer sig också mycket mellan en kallpressad och en varmpressad olja. När man framställer kallpressad olja pressas fröet som i solrosolja eller rapsolja, eller fruktköttet i till exempel olivolja eller avokadoolja, i låga temperaturer, vanligtvis i 35-45 grader. Att framställa en kallpressad olja är en tidsödande process, och blir därför dyrare. En kallpressad olja innehåller mer vitaminer och antioxidanter än en varmpressad olja, och är alltså att föredra näringsmässigt.

Dock är en kallpressad olja även mer känslig för höga temperaturer då den inte är raffinerad utan helt ren.
– Det tokiga är att många köper en dyr kallpressad olja för att sedan hetta upp den under tillagning. En kallpressad olja tål inte särskilt höga temperaturer och bör användas kall, exempelvis på en sallad.

LÄS OCKSÅ: Ny studie: Bästa fettet att steka i – och fettet du ska undvika

Känsliga mot höga temperaturer
Rekommendationen är därför att köpa en olja som är anpassad för de temperaturer man använder.
Men du behöver inte köpa en varmpressad olja om du inte önskar en raffinerad olja, utan köp då en olja eller ett stekfett som tål höga temperaturer naturligt, som smör, avokadoolja eller kokosolja, tipsar Zarah Öberg om.
– Växtoljor är väldigt känsliga mot höga temperaturer. När vegetabiliska oljor bryts ner, så bildas giftiga ämnen och sämre smak. Den enda växtolja som inte härsknar är kokosolja, som tål väldigt höga temperaturer även om dess rykpunkt är relativt låg.

LÄS OCKSÅ: 9 saker du kan göra med kokosolja

Här är stekfett som tål högst och lägst temperatur:

Källa: Landleys kök

 

Stekfett som tål högre temperatur:
• Smör har en rykpunkt på 177 grader.
• Ghee har högre rykpunkt än vanligt smör, och dess rykpunkt beror på hur rent smöret är men ligger på omkring 250 grader.
• Avokadoolja har en rykpunkt på 249 grader om den är kallpressad och 271 grader om den är varmpressad.
• Kokosolja har en rykpunkt på 175 grader om den är kallpressad och 235 grader om den är varmpressad.
• Olivolja har en rykpunkt på 191 grader om den är kallpressad och 216 om den är varmpressad.

Stekfett som tål lägre temperatur:
• Kallpressad rapsolja har en rykpunkt på 107 grader medan varmpressad rapsolja har en rykpunkt på 240 grader.
• Kallpressad solrosolja har en rykpunkt på 107 grader medan en varmpressad solrosolja har en rykpunkt på 232 grader.
• Kallpressad majsolja har en rykpunkt på 160 grader men en varmpressad majsolja har en rykpunkt på 235 grader.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.