Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Studie: Här är vitaminerna som gör ditt barn 1,3 centimeter längre

Längden har betydelse, menar vissa. Den är oväsentligt, menar andra.
Oavsett vilket påstående som stämmer bör den som önskar sitt barn några extra centimetrar läsa nästkommande rader.

En ny studie visar nämligen att man genom att tillföra barn extra näring i form av zink- och multivitamin, kan få längdökning på i genomsnitt 1,3 centimeter. 

I en tid då vår mat blir allt mer näringsfattig kan en ny studie från Srinakharinwirot university i Thailand komma som en välbehövlig påminnelse om att skänka lite extra tanke åt sitt barns näringsintag.

► Läs också: Mindre näring i dagens grönsaker

 

Gäller i synnerhet barn som inte än nått tonåren
Att komplettera skolbarns kost med extra näringstillskott kan leda till en betydande längdökning, jämfört med placebo, visar den nya studien.
Längdökningen verkar gälla i synnerhet barn under tio år. Det visade sig även vara positivt för barn som vid studiens början var underviktiga.

Växte i genomsnitt 1,3 centimeter mer
Forskare inom områdena pediatrik samt förebyggande medicin, aktiva vid Srinakharinwirot universitet i Thailand, har gett skolbarn extra zink och multivitamin och sedan studerat vilken effekt detta gett på barnens tillväxt.
De barn som fick tillskott ökade under en sexmånadersperiod i genomsnitt 1,3 centimeter mer i höjd än barn som gavs placebo, enligt studieresultat som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Pediatrics International.

Gynnsamt även  för underviktiga barn
Sanguansak Rerksuppaphol och Lakkana Rerksuppaphol är två av forskarna bakom studien.
De skriver i sin rapport:
"Zink- och multivitamintillskott förbättrade linjär tillväxt, alltså höjd, framförallt hos friska thailändska skolbarn yngre än tio år - oavsett deras längd och vikt när vid start. Det ökade också vikten hos barn som vägde mindre än genomsnittlig thailändsk standard."
Författarna noterade också att inga betydande biverkningar rapporterades.

► Läs också: Därför behöver du zink

Ett nödvändigt mineral för tillväxt och utveckling
Zink är ett viktigt näringsämne som är nödvändigt för många biologiska processer, inklusive tillväxt och utveckling, neurologisk funktion och immunitet. Det finns naturligt i proteinrika livsmedel som till exempel kött och skaldjur, där ostron tillhör de mest zinkrika livsmedlen.

Zinkbrist hos 40 procent av befolkningen
Zinkbrist är dock ett globalt problem, och i Thailand där den nya studien utförts, klassificeras som ett land med medelstor risk för zinkbrist, och drygt 40 procent av landets befolkning uppskattas lida av zinkbrist.

► Läs också: Vanligt med näringsbrist hos energibarn

 

Tidigare motstridiga resultat
Även om zink är välkänt för att vara viktigt för tillväxt och utveckling, har effektstudier med zinktillskott för tillväxtökning gett motstridiga resultat.

Barn i åldern 4-13 år studerades
I den aktuella thailändska studien studerades 140 friska thailändska skolbarn i åldern fyra till tretton år. Barnen valdes slumpmässigt ut att tillhöra två olika grupper. Antingen fick de tillhöra gruppen som gavs placebo eller gruppen som gavs tillskott med zink bisglycinat (som ger ungefär 20 milligram elementärt zink) plus multivitaminer (ett tillskott innehållande vitamin A, B1, B2, B6, B12, nikotinamid och vitamin D) fem dagar per vecka under sex månader.

► Läs också: Guide: Så bör du äta grönsaker för att maxa näringen

Hög absorptionsförmåga
Forskarna utvecklar sitt val av näringstillskott i rapporten:
"Vi använde kelaterad zink som har högre absorptionsförmåga jämfört med jonisk zink. Oorganiska former som sulfat har låg biotillgänglighet och högre förekomst av biverkningar på mage  och tarm", förklarar de.
De skriver vidare:
"Dessutom kompletterade vi med multivitaminer på RDI*-nivåer tillsammans med zink för att säkerställa att barnen hade tillräckligt intag av alla vitaminer utan att bli utsatta för höga doser med potentiella farmakologiska effekter."

Tydlig skillnad i tillväxt mellan de två grupperna - och efter endast två månader
Resultaten visade att barnen i zink- ocvh multivitamingruppen i genomsnitt växte 4,9 centimeter på sex månader, jämfört med 3,6 centimeter i placebogruppen.

 

Läs också: "Jag är emot och för kosttillskott"

Efterlyser näringsberikning av livsmedel
Den extra tillväxtökningen observerades redan efter två månader med tillskotten, skriver forskarna.
De avslutar med att skriva att efterlysa fler större studier på ämnet och skriver även att de anser att näringsberikning av livsmedel bör övervägas för att förbättra barns längdtillväxt i områden där det råder zinkbrist.

Av Isabelle G Hedander

Referens: Studien: "Effect of zinc plus multivitamin supplementation on growth in school children" i Pediatrics International.
Författare: S. Rerksuppaphol, L. Rerksuppaphol

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med tekopp

Ny kost gav Anna-Lena hälsan tillbaka

Naturlig hälsa

Anna-Lena Nordin hade tränat hårt, stressat och fastat och trodde att viktminskningen var ett resultat av det. Men när minnet svek och ena ögat förändrades förstod hon att något var fel. En läkarundersökning gav svaret: Graves sjukdom, överfunktion i sköldkörteln. Anna-Lena la om kosten igen, nu med fokus på autoimmunt protokoll –  och mår nu riktigt bra.

kvinna blåser på snö

Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

 

många människor

Forskare har funnit gener som skyddar mot svår covid-19 

Forskning

Bakomliggande sjukdomar och hög ålder är det största faktorerna som påverkar risken att bli svårt sjuk i covid-19. Nu har forskare vid bland annat Karolinska sjukhuset lyckats hitta en variant av gener som skyddar mot att bli allvarligt sjuk i covid-19. Hälften av alla i västvärlden bär på denna variant.

Frukt, grönsaker, bär och nötter

Tio antiinflammatoriska livsmedel

Kost

En starkt bidragande orsak till många av våra vanliga folksjukdomar är vår kost. Men du kan också hålla dig frisk med hjälp av kosten. Här listar vi 10 antiinflammatoriska råvaror att äta mer av.

Collage: Kvinna applicerar ansiktsolja och 6 olika ansiktsoljor

Skönhetspanelen testar: Ansiktsoljor

Hud

En ansiktsolja stärker och skyddar huden mot väder och vind, inte minst under kallare årstider. Vi letar efter en olja som återfuktar, gör huden mjuk och minskar synliga tecken på torr och trött hud – utan att irritera. Vilken glider in som vinnare i vårt test?

Två pastabilder: gnocchi och spaghetti med pesto

Två busenkla gröna pastarecept

Recept

Det är Veganuary och vi vill äta extra mycket grönt och köttfritt! Men när tid och ork tryter i vardagen behövs recept som är lika enkla som goda. Dessa två klassiker, gnocchigratäng och pasta al pesto, är precis det!

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

 

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

 

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

 

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.