Studie: Här är vitaminerna som gör ditt barn 1,3 centimeter längre

Längden har betydelse, menar vissa. Den är oväsentligt, menar andra.
Oavsett vilket påstående som stämmer bör den som önskar sitt barn några extra centimetrar läsa nästkommande rader.

En ny studie visar nämligen att man genom att tillföra barn extra näring i form av zink- och multivitamin, kan få längdökning på i genomsnitt 1,3 centimeter. 

I en tid då vår mat blir allt mer näringsfattig kan en ny studie från Srinakharinwirot university i Thailand komma som en välbehövlig påminnelse om att skänka lite extra tanke åt sitt barns näringsintag.

► Läs också: Mindre näring i dagens grönsaker

 

Gäller i synnerhet barn som inte än nått tonåren
Att komplettera skolbarns kost med extra näringstillskott kan leda till en betydande längdökning, jämfört med placebo, visar den nya studien.
Längdökningen verkar gälla i synnerhet barn under tio år. Det visade sig även vara positivt för barn som vid studiens början var underviktiga.

Växte i genomsnitt 1,3 centimeter mer
Forskare inom områdena pediatrik samt förebyggande medicin, aktiva vid Srinakharinwirot universitet i Thailand, har gett skolbarn extra zink och multivitamin och sedan studerat vilken effekt detta gett på barnens tillväxt.
De barn som fick tillskott ökade under en sexmånadersperiod i genomsnitt 1,3 centimeter mer i höjd än barn som gavs placebo, enligt studieresultat som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Pediatrics International.

Gynnsamt även  för underviktiga barn
Sanguansak Rerksuppaphol och Lakkana Rerksuppaphol är två av forskarna bakom studien.
De skriver i sin rapport:
”Zink- och multivitamintillskott förbättrade linjär tillväxt, alltså höjd, framförallt hos friska thailändska skolbarn yngre än tio år – oavsett deras längd och vikt när vid start. Det ökade också vikten hos barn som vägde mindre än genomsnittlig thailändsk standard.”
Författarna noterade också att inga betydande biverkningar rapporterades.

► Läs också: Därför behöver du zink

Ett nödvändigt mineral för tillväxt och utveckling
Zink är ett viktigt näringsämne som är nödvändigt för många biologiska processer, inklusive tillväxt och utveckling, neurologisk funktion och immunitet. Det finns naturligt i proteinrika livsmedel som till exempel kött och skaldjur, där ostron tillhör de mest zinkrika livsmedlen.

Zinkbrist hos 40 procent av befolkningen
Zinkbrist är dock ett globalt problem, och i Thailand där den nya studien utförts, klassificeras som ett land med medelstor risk för zinkbrist, och drygt 40 procent av landets befolkning uppskattas lida av zinkbrist.

► Läs också: Vanligt med näringsbrist hos energibarn

Tidigare motstridiga resultat
Även om zink är välkänt för att vara viktigt för tillväxt och utveckling, har effektstudier med zinktillskott för tillväxtökning gett motstridiga resultat.

Barn i åldern 4-13 år studerades
I den aktuella thailändska studien studerades 140 friska thailändska skolbarn i åldern fyra till tretton år. Barnen valdes slumpmässigt ut att tillhöra två olika grupper. Antingen fick de tillhöra gruppen som gavs placebo eller gruppen som gavs tillskott med zink bisglycinat (som ger ungefär 20 milligram elementärt zink) plus multivitaminer (ett tillskott innehållande vitamin A, B1, B2, B6, B12, nikotinamid och vitamin D) fem dagar per vecka under sex månader.

► Läs också: Guide: Så bör du äta grönsaker för att maxa näringen

Hög absorptionsförmåga
Forskarna utvecklar sitt val av näringstillskott i rapporten:
”Vi använde kelaterad zink som har högre absorptionsförmåga jämfört med jonisk zink. Oorganiska former som sulfat har låg biotillgänglighet och högre förekomst av biverkningar på mage  och tarm”, förklarar de.
De skriver vidare:
”Dessutom kompletterade vi med multivitaminer på RDI*-nivåer tillsammans med zink för att säkerställa att barnen hade tillräckligt intag av alla vitaminer utan att bli utsatta för höga doser med potentiella farmakologiska effekter.”

Tydlig skillnad i tillväxt mellan de två grupperna – och efter endast två månader
Resultaten visade att barnen i zink- ocvh multivitamingruppen i genomsnitt växte 4,9 centimeter på sex månader, jämfört med 3,6 centimeter i placebogruppen.

Läs också: ”Jag är emot och för kosttillskott”

Efterlyser näringsberikning av livsmedel
Den extra tillväxtökningen observerades redan efter två månader med tillskotten, skriver forskarna.
De avslutar med att skriva att efterlysa fler större studier på ämnet och skriver även att de anser att näringsberikning av livsmedel bör övervägas för att förbättra barns längdtillväxt i områden där det råder zinkbrist.

Av Isabelle G Hedander

Referens: Studien: ”Effect of zinc plus multivitamin supplementation on growth in school children” i Pediatrics International.
Författare: S. Rerksuppaphol, L. Rerksuppaphol

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.

Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: ”Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.