Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Illustration av silhuett som sitter ner och reser på sig med uppsträckta armar

Har du fastnat i en känslofälla?

Brukar du skjuta upp saker, oroa dig eller agera spontant i stunden, trots att det inte gynnar dig i längden? Då kanske du låter känslorna styra för mycket. Psykologen Siri Helle tipsar här om hur du tar dig ur känslofällorna som sätter krokben för ditt drömliv.

Legitimerade psykologen Siri Helle arbetar med KBT-behandling av depression, stress och ångest och har bland annat synts både som expert i TV4 och i Sveriges Radio.

Hon är dessutom aktuell med boken ”Känslofällan” (Bonnier Fakta). En bok om hur du kan förändra ditt beteende och på så sätt även dina känslor och tankar samt komma förbi de mentala hinder som kan hindra dig att leva det liv du vill leva, få bättre självkänsla, mindre oro och stress och mer glädje och motivation.

 

LÄS OCKSÅ: Känslor av tacksamhet är bra för hälsan

Siri Helle

Psykolog Siri Helle. (Foto: Caroline Andersson Renaud)

Låt inte mentala hinder stoppa dig

Siri Helle förklarar att idén till boken uppstod då den vanligaste kommentaren hon som psykolog brukar få efter en lyckad behandling är: "Varför har jag inte fått lära mig det här förut?".

–  Jag ville ge de här verktygen till fler, så vi slipper träffas i terapirummet om tio år. Då vill jag i stället att människor lever drömlivet och gör alla de där sakerna som deras mentala hinder stoppar dem från att göra idag. Vare sig det är att söka drömjobbet, säga ifrån eller bjuda ut någon på dejt.

Så vad innebär det egentligen att hamna i en "känslofälla" och vilka är de vanligaste fällorna?

– En känslofälla är när man gör det som känns rätt i stunden, trots att det orsakar problem på sikt. Det här är något de flesta av oss gör flera gånger om dagen. Det kan exempelvis handla om att man skjuter upp något man behöver göra för det är skönare att dega i soffan eller att man har svårt att säga nej. I boken finns en lång rad med exempel. (I rutan här nedanför listar vi ett gäng! Reds.anm)

 

LÄS OCKSÅ: Finn ditt inre lugn – gör en “brain dump”

Känslorna saboterar för våra långsiktiga mål

I boken lär Siri Helle läsaren fördelarna med att anamma den så kallade "beteendeprincipen".

Vad går beteendeprincipen ut på? Och vilka är fördelarna med den?

– Grunden i KBT är den psykologiska triangeln – att tankar, känslor och beteenden hänger ihop och påverkar varandra. Genom att bryta dina invanda mönster och agera annorlunda kan du förändra dina tankar och känslor. Beteendeprincipen innebär att du, i stället för att agera i linje med känslan du har, agerar i linje med känslan du vill uppnå. Genom att spela modig så krymper rädslan. Agerar du lugnt sjunker stressnivåerna. Upprepar du samma beteende flera gånger kan det bli en bestående förändring som minskar oro och stress och stärker motivation och självkänsla.

Vilka är riskerna med att ofta agera på sina känslor i stunden?

– För det mesta är känslor hjälpsamma, eftersom de gör att vi agerar snabbt och instinktivt. Men ibland är känslorna "felkalibrerade", till exempel genom att vi får lust att undvika något som vi rent intellektuellt förstår vore bra för oss. Då kan vi sabotera om vi agerar på våra tillfälliga känslor, i stället för våra långsiktiga mål.

 

Boken Känslofällan

LÄS OCKSÅ: 5 mantran som hjälper mot ångest

En myt att förändring ska komma inifrån

Siri Helle går också igenom flera vanliga myter och missförstånd inom välmående som florerar idag, men som inte alltid fungerar.

Varför fungerar inte många av dagens populära råd?

– En populär myt är att förändring måste ske inifrån och ut, genom att du "ändrar ditt mindset" eller "tänker positivt". Faktum är att det ofta är lättare att börja med att förändra beteendet. Handlingar är, till skillnad från tankar och känslor, lättare att styra med vilja. Genom att agera som om du redan hade stark självkänsla växer din självrespekt, även om det kan kännas lite ovant i början. Det handlar om att ta det stegvis och upprepa beteendet flera gånger. Då kan man bryta ingrodda tankemönster och på sikt klara av saker man inte trodde var möjligt.

Av Carolina Eriksson


Här är 10 klassiska känslofällor! 

  • Du prokrastinerar genom att sitta med mobilen, småäta eller plocka med saker i stället för att ta tag i det där som du verkligen behöver göra.

  • Du ställer in träningspasset för att det känns så förföriskt skönt att dega i soffan.

  • Du drömmer om allt det där du skulle göra om du bara hade bättre självkänsla eller mer motivation – men kommer aldrig till skott.

  • Du låter rädslorna stå i vägen för dina drömmar.

  • Du är så upptagen med att tänka på jobbiga saker som har hänt eller hemska saker som skulle kunna hända att du har svårt att njuta av nuet. Eller ägnar timmar åt ångestfyllt ältande kring varför det har blivit så här för dig – snarare än att försöka göra något åt situationen.

  • Du sprätter iväg pengar på alkohol, spel eller shopping för att döva jobbiga känslor.

  • Du ägnar timmar åt att googla symtom och övertyga dig själv om att du har fullständigt osannolika men livshotande sjukdomar.

  • Du sitter med ditt ex’ gamla tröja och gråter till era låtar trots att du egentligen borde gå vidare.

  • Du jagar bekräftelse genom likes och flashiga prylar, fast det i slutet av dagen känns som att ingen har sett dig på riktigt.

  • Du stressar som ett djur för att hinna koppla av någon gång. Märkligt nog verkar den pausen aldrig komma.

    (Källa: Boken "Känslofällan", av Siri Helle)
  • Skriv ut artikel


    Nytt på Kurera

    Yogagrupp sträcker ut armarna

    Yogan som hjälper traumadrabbade

    Mental hälsa

    Den som varit med om svåra och traumatiska händelser i livet kan få hjälp att må bättre och känna sig trygga genom en speciell, anpassad yogaform. Josefin Wikström är grundare av "Traumaanpassad yoga" i Sverige. Här berättar hon hur yogan kan lindra symtom på traumatisk stress.

    Då bör du ta D-vitamin

    Hälsa

    Under vinterhalvår är det väldigt svårt för oss nordbor att lagra D-vitamin eftersom solen står lågt. Då kan det vara en god idé att ta ett tillskott för att säkerställa sina behov. Men varför vill Livsmedelsverket sänka maxgränsen för dagligt intag när forskningen säger något annat? Kurera frågade näringsterapeuten Leif Östberg om hur vi ska tänka kring D-vitamin.

     

    Kolhydraten som bekämpar infektioner

    Hälsa

    Immunförsvarets uppgift är först och främst att skydda oss mot bakterier, virus och gifter. Kurera frågade Graeme Jones, klinisk fysiolog vid Nordic Clinic, om hur vi ger immunförsvaret en boost och på vilket sätt betaglukaner från en speciell alg kan stödja immunförsvaret. 

    “Nu kan jag äta lök igen”

    Mage

    Peter Rönnholm har haft ett resande jobb och lärt känna många olika matkulturer. Han tycker lika mycket om att prova nya rätter som att laga mat i sitt eget kök. Hans mage däremot sätter ibland gränser för det han tycker om. Men så började han ta ett tillskott med matsmältningsenzymet alfa-galaktosidas. Och nu klagar inte Peters mage längre.

    Närbild på händer som virkar en korg

    Stressa ner och må bättre – med hjälp av hantverk

    Mental hälsa

    Årets julklapp 2022 blev det hemstickade plagget – vilket säger något om vår samtid. Hantverk är en sysselsättning som inte bara står för hållbarhet – det får oss även att stressa ner och må bra. Oona von Zweygbergk har länge använt virkning som stresshantering. Här är hennes bästa tips för att komma igång med hantverk!

    Illustration av silhuett som sitter ner och reser på sig med uppsträckta armar

    Har du fastnat i en känslofälla?

    Mental hälsa

    Brukar du skjuta upp saker, oroa dig eller agera spontant i stunden, trots att det inte gynnar dig i längden? Då kanske du låter känslorna styra för mycket. Psykologen Siri Helle tipsar här om hur du tar dig ur känslofällorna som sätter krokben för ditt drömliv.

     

    “Jag vill vara aktiv i många år till ”

    Hälsa

    Viveca Söderlund, 74 år, gillar att hålla igång. Hon är nybliven pensionär och har inga problem att sysselsätta sig. Men är hon för mycket i farten får hon värk i kroppen. Numera gör det ingenting, för de senaste åren har hon använt en CBD-kräm som ger smärtlindring efter en liten stund.

    Barrskog mot blå himmel

    Forskning: Träd kan också bli stressade

    Eko/miljö

    Ja du läste rätt! De gaser som träd i skogen utsöndrar i form av dofter kallas terpener. Dessa luktar gott , men fungerar även som ett försvar för träden, mot bland annat luftföroreningar och värme. Att träden börjar dofta annorlunda kan vara tecken på att träden är stressade på grund av klimatförändringar.

    Friskare tänder med rätt tandkräm

    Munhälsa

    Blödande tandkött, karies och tandlossning drabbar inte bara munhälsan. Det kan även orsaka sjukdomar i resten av kroppen. Bra munvård är därför enormt viktigt. Hydroxiapatit är ett ämne i tandkräm som bromsar kariesangrepp tidigt, jämnar ut emaljen och fyller ut ojämnheter.

    Ont i ryggen? Så blir du bra

    Värk

    När forskare i Australien analyserade drygt 30 000 personers data för att ta reda på hur de kommit tillrätta med smärtor i ländryggen visade det sig att regelbunden fysisk aktivitet var det bästa sättet att få bukt med värken.

    Probiotika – tarmens hjältar

    Hälsa

    Tarmen är intelligent. Den kallas i dag för vår andra hjärna, och mellan tarmen och hjärnan pågår en ständig kommunikation. I tarmen lever goda bakteriestammar som skyddar oss mot skadliga inkräktare. Ett bra sätt att hålla sig frisk, är att se till att få i sig en mångfald av de snälla mjölksyrabakterier.

    Träning kan minska risken för att utveckla epilepsi

    TRÄNING

    Träning mår vi riktigt bra av. Våra blodkärl säger tack när vi rör på oss, skelettet blir starkare och vår mentala hälsa stärks. Samtidigt minskar träning risken för flera av våra stora folksjukdomar. När forskare jämförde Vasaloppsåkare med övrig befolkning upptäckte de att risken att utveckla epilepsi var hälften så stor hos längdskidåkarna.

     

    kvinna soml ligger i en soffa

    Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

    Träning

    Många löser medlemskap i ett gym men sätter aldrig sin fot där. Eller bestämmer sig för att ta tag i träningen, men håller aldrig i sin satsning.  Du kanske känner igen dig? Det här beteende kallar forskare "fysisk aktivitet paradoxen", och har  visat sig i flera studier. Men det beror faktiskt inte alltid på att det saknas vilja – och det går att lösa.

    Blomkålspizza med ruccola

    Blomkålspizza med pesto och zucchini

    Recept

    Sugen på pizza, men vill helst undvika bröd och gluten? Testa en lite hälsosammare variant som funkar även för glutenkänsliga magar, med botten gjord av blomkål, ägg och ost. Toppa sedan med mozarella, ruccola, zucchini och paprika!

     

    Så styr tarmfloran ditt immunförsvar

    Forskning

    Uppemot 80 procent av immunförsvarets celler finns i tarmen. Goda tarmbakterier kan stötta immunförsvaret och hjälpa dig att slippa bli trött, förkyld eller få influensa. Ett snabbt sätt att stärka immunförsvaret är att ta probiotika, exempelvis mjölksyrabakterier från släktet Lactobacillus.

    planet I genomskärning som står i grön miljö

    För 2,5 miljarder år sedan förändrade Q10 livet på jorden

    Hjärta-kärl

    Q10 är ett ämne som kroppen kan tillverka själv, men med ökad ålder minskar produktionen. Q10 är bra för hjärthälsan och minskar inflammationer i kroppen.  Molekylen som också kallas ubiqinon utvecklades från början av förhistoriska bakterier för att hjälpa dessa att överleva. Utan Q10 hade det livet på jorden troligen sett annorlunda ut.

     

    Kvinna blundar i profil mot dramatisk himmel

    5 myter om självkänsla – och sanningar!

    Mental hälsa

    Vi har hört mycket om vikten av en god självkänsla för vårt välmående. En god självkänsla behövs för att vi ska kunna ta oss igenom livet på stabil grund, stå upp för oss själva och möta livets motgångar. Men enligt psykolog Siri Helle, är mycket av det vi lärt oss om självkänsla fel!

    Naturliga ämnen som dämpar värk i lederna

    Leder

    Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.