vsttenglas

Har du koll på elektrolyterna?

Elektrolyter har många viktiga funktioner i kroppen och är inblandade i allt från att reglera våra hjärtslag till att styra våra nerver och vår muskelfunktion.

Vi får i oss elektrolyter genom olika livsmedel och drycker och vi förlorar dem bland annat när vi svettas och går på toaletten. Elektrolyter finns i kroppsvätskor som urin, blod och svett och de har fått sitt namn av att de bokstavligen har en “elektrisk laddning”. En elektrolysobalans kan uppstå som följd av bland annat undermålig kost, för mycket eller för lite motion och sjukdom.  En elektrolytobalans kan orsaka en rad allvarliga symptom.

Vikigaste elektrolyterna
De viktigaste elektrolyterna är kalcium, magnesium, kalium, natrium, fosfat och klorid. Dessa näringsämnen bidrar bland annat till att stimulera nerver och balansera vätskenivån.
• Kalcium. Behövs för muskelkontraktioner, nervsignaler, blodkoagulering, celldelning samt bibehålla ben och tänder.
• Kalium. Bidrar till stabilt blodtryck och understödjer muskelfunktionen.
• Magnesium. Även magnesium behövs för behövs för muskelkontraktioner, stabil hjärtrytm, nervfunktion, benbyggnad och styrka, motverkar ångest och stödjer matsmältningen.
• Natrium. Bidrar till att upprätthålla vätskebalansen, som behövs för muskelkontraktioner, och hjälper till med nervsignalering.
• Klorid. Upprätthåller vätskebalansen.

 

LÄS OCKSÅ: För lite salt ger dig högt blodtryck

Hur elektrolyter fungerar och orsaker till obalans
En elektrolytobalans kan orsakas av ett antal olika faktorer som sjukdom, medicinering, vätskebrist och underliggande kroniska störningar andra störningar. Vanligaste orsakerna är att vi förlorar vätska, men elektrolytobalans bkan uppstå av flera orsaker, bland annat.

• Kräkningar, diarré, svettning och hög feber.
• En kost som är låg i viktiga näringsämnen.•• Svårighet att ta upp näring på grund av tarm- eller matsmältningsfrågor
• Hormonobalans och endokrina störningar
• Antibiotika, diuretika, kemoterapi samt vissa mediciner som ges vid behandling av cancer, hjärtsjukdomar eller hormonella störningar.
• Njursjukdom eller skada då njurarna bland annat spelar en viktig roll vid reglering av klorid i blodet.

LÄS OCKSÅ: Få en skön känsla med sommardetox

Symtom på elektrolytbalans
Eftersom elektrolyter har så många viktiga funktioner i kroppen märks en obalans ganska snabbt, symptom kan visa sig som bland annat:

• Muskelvärk , spasmer, ryckningar och svaghet
• Rastlöshet
• Ångest
• Huvudvärk
• Stark törst
• Sömnlöshet
• Feber
• Hjärtklappning eller oregelbundna hjärtslag
• Matsmältningsbesvär, kramper, förstoppning eller diarré
• Förvirring och koncentrationssvårigheter
• Ledvärk
• Förändringar i blodtrycket
• Förändringar i aptit eller kroppsvikt
• Trötthet
• Smärta i lederna
• Yrsel, särskilt när du ställer dig upp

LÄS OCKSÅ: Hur får jag kroppen att absorbera vattnet jag dricker?

Kom till rätta med obalansen
En kost med mycket processade livsmedel med mycket natrium men låg andel andra elektrolyter som magnesium eller kalium, banar väg för obalans. I många fall kan en mindre elektrolytbalans korrigeras genom kostförändringar. Genom att dra ned på färdigmat och istället laga mer mat från grunden är mycket vunnet.

Ät mycket frukt och grönt
Låt tyngdpunkten ligga på frukt och grönsaker som ger kalium och magnesium. Några av de bästa källorna är broccoli, kål, sötpotatis, squash, bananer och avokado. Det är även viktigt att få i sig tillräckligt med kalcium. Den som inte äter mejeriprodukter kan få kalcium från exempelvis gröna grönsaker, bönor och baljväxter.

Följade livsmedel är bra för att förhindra uttorkning och återställa elektrolytbalansen

1. Kokosnötsvatten
2. Selleri
3. Vattenmelon
4. Gurka
5. Kiwi
6. Paprika
7. Citrusfrukt
8. Morötter
9. Fermenterade mejeriprodukter som yoghurt och kefir
10. Ananas

Ha koll på natriumhalten
Om kosten innehåller mycket natrium utsöndras mer vatten från njurarna, vilket kan leda till svårigheter att balansera andra elektrolyter. Kontrollera därför altid natriumhalten när du köper till exempel charkproduter som kan innehålla mycket natrium och dra ned på den typen av livsmedel.

Drick lagom
Elektrolytobalans kan uppstå när vätskemängden i kroppen rubbas. Genom att dricka lagom mängd vatten kan du reglera nivåerna av natrium och kalium och hindra dem att bli för höga eller för låga.

Kissa var tredje timma
Vad som är lagom varierar från person till person och påverkas av om man tränar mycket, bor i ett varmt klimat eller äter mycket vätskerika frukter och grönsaker. En bra tumregel är att dricka så att man urinerar var tredje till var fjärde timma, vilket för de flesta innebär cirka två till tre liter om dagen.

Av redaktionen

Källa: Dr Axe

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Att dansa och lära nytt kan motverka demens

Forskning

Det är inte ovanligt att både den fysiska och mentala formen försämras när vi kommer upp i åren, något som kan förvärras ytterligare av demensjukdomar. En ny studie visar att regelbunden träning kan göra att tecken på åldrande i hjärnan går tillbaka och absolut bäst är det att dansa.

Julgodiset är inte så oskyldigt som du tror – vägra palmolja!

Kurera debatt

Hur kan choklad skövla regnskog? Kakor utrota orangutanger? Snacks bidra till klimatkatastrof? Den gemensamma nämnaren heter palmolja. Enorma arealer av världens mest artrika regnskog har huggits ned för att ersättas av oljepalmsodlingar. Utöva din konsumentmakt och säg ifrån till företagen uppmanar grundarna av palmoljekalendern i detta debattinlägg. 

Vad alla borde veta om psykisk ohälsa

Mental hälsa

Psykisk ohälsa blir allt vanligare och drabbas allt yngre personer. Cirka en femtedel av alla människor i västvärlden kommer någon gång i livet att drabbas av en depression. Men du kan göra mycket själv för att bryta en nedåtgående spiral.

Rök från stearinljus kan ha positiv effekt på hjärtat

Forskning

Tidigare har man kunnat konstatera kopplingar mellan luftburna partiklar och hjärt- och kärlproblem. Men nu visar en ny avhandling från Lunds tekniska högskola att partiklarna från ett brinnande stearinljus istället kan vara välgörande för hälsan. Men det gäller bara om ljuset brinner stilla och inte innehåller färg- eller doftämnen.

Vanligt att unga slarvar med lunchmaten

Kost

Åtta av tio svenskar uppger att de äter en nyttig och hälsosam lunch. De som inte väljer nyttig mat till lunch uppger två huvudanledningar, dels uppskattar de inte smaken och dels är de ointresserade av hälsosam kost.

palmolja_biodiesel

Palmolja i biodiesel är skadlig för miljön – nu stoppas skattelättnaden

Eko/miljö

Ett led i att minska koldioxidutsläppen är att gå över till drivmedel från förnyelsebara källor, något som gjort att det blivit populärt med biodiesel. Men biodiesel är inte fullt så miljövänligt som det framställs och i november beslutade regeringen stoppa skattelättnaden till PFAD – den restprodukt från palmolja som återfinns i mycket av den biodiesel som finns på marknaden.

läkare undersöker kvinnas hjärta

Selen och Q10 samverkar för bättre hjärthälsa

Forskning

Selen och Q10 samverkar och kan förbättra vår hjärthälsa, ge bättre livskvalitet och förlänga våra liv. Men de flesta svenskar har låga selenvärden. Här berättar professorn och forskaren Mikael Björnstedt om den senaste forskningen kring hur spårämnet selen samverkar med antioxidanten Q10.

Borrelia kan bli en utdragen historia

Naturlig hälsa

Den som blev biten av en fästing i somras och fick antibiotika tror kanske att faran är över och för många är den det. Den som har starkt immunförsvar klarar sig oftast bra och slipper fortsatta besvär men en borreliainfektion kan bli en långdragen och plågsam historia.

spiral

Läkemedelsverket JO-anmält efter larm om kopparspiral

Allmänt

Antalet anmälningar om biverkningar kopplade till det hormonfria preventivmedlet kopparspiral har ökat avsevärt på senare år. Läkemedelsverket får nu kritik av kvinnor som menar att man inte tagit deras misstankar på allvar och flera har nu anmält Läkemedelsverket till Justitieombudsmannen.

Hudexperten: Så vårdar du din vinterhud

Hud

Olika årstider innebär olika påfrestning och olika behov för såväl huden som resten av kroppen, det kan därför vara en fördel  att anpassa både hudvård och kost efter säsong. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström ger tips om hur vi bäst vårdar huden under årets kalla månader.

Så slapp Lotta sin krånglande mage

Mage

Lottas mage har krånglat så länge hon kan minnas. Och efter en rad undersökningar hade hon resignerat inför att hon var ett "magbarn", en som ständigt hade kramper, förstoppningar, diarréer och magknip. Det var den ena hundens magonda som blev väckarklockan, för när Lotta vårdat sin hund tillbaka till en frisk mage tog hon även itu med sin egen. Att stötta matsmältningen löste ett livslångt problem.

frallor

Glutenfria småfrallor

Recept

Vad passar bättre till grytor och soppor än gott nybakat bröd? Dessa små frallor är helt glutenfria och passar lika väl som tillbehör till maten som på frukostbordet. Frallorna är enkla att göra men kräver lite jästid för att de ska bli som allra bäst.

Havtorn – det lilla bäret med de stora egenskaperna

Naturlig hälsa

Det orangea lilla havtornsbäret ser inte mycket ut för världen men har i årtusenden använts för sina helande egenskaper, inte minst för torra slemhinnor. På en av de renaste platserna i världen, den tibetanska platån, växer havtornsbär i ett ekosystem helt utan kemisk påverkan. Växtförhållandena gör bären extra näringstäta. Tina Yuen är läkare och driver världens största ekologiska havtornsodling i Tibet, här berättar hon mer om bärets egenskaper.

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

En femtedel av alla människor i västvärlden kommer någon gång i livet att drabbas av depression och ännu fler av nedstämdhet och oro. Naturen har mycket att erbjuda, både i förebyggande av psykisk ohälsa och när nedstämdheten är ett faktum. Här är fem tips.

Henrik Ennarts tips för lyckliga magar

Mage

I sina böcker om mag- och tarmfloran berättar vetenskapsjournalisten Henrik Ennart om de mikrober som befolkar vårt inre och hur de påverkar vårt mående på många plan. Här följer några av de tips som Henrik nämner i sina böcker som bidrar till en balanserad tarmflora

fyra goda och nyttiga godisbitar

Fira första advent med nyttiga godsaker

Recept

Inget adventsfirande ska behöva vara tråkigt bara för att man väljer att äta hälsosamt och dra ned på raffinerat socker – tvärtom. Det finns många goda alternativ för den som vill prova lite nyttigare varianter. Dessa favoriter i repris är signerade Karin Haglund.