Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

vsttenglas

Har du koll på elektrolyterna?

Elektrolyter har många viktiga funktioner i kroppen och är inblandade i allt från att reglera våra hjärtslag till att styra våra nerver och vår muskelfunktion.

Vi får i oss elektrolyter genom olika livsmedel och drycker och vi förlorar dem bland annat när vi svettas och går på toaletten. Elektrolyter finns i kroppsvätskor som urin, blod och svett och de har fått sitt namn av att de bokstavligen har en "elektrisk laddning". En elektrolysobalans kan uppstå som följd av bland annat undermålig kost, för mycket eller för lite motion och sjukdom.  En elektrolytobalans kan orsaka en rad allvarliga symptom.

Vikigaste elektrolyterna
De viktigaste elektrolyterna är kalcium, magnesium, kalium, natrium, fosfat och klorid. Dessa näringsämnen bidrar bland annat till att stimulera nerver och balansera vätskenivån.
• Kalcium. Behövs för muskelkontraktioner, nervsignaler, blodkoagulering, celldelning samt bibehålla ben och tänder.
• Kalium. Bidrar till stabilt blodtryck och understödjer muskelfunktionen.
• Magnesium. Även magnesium behövs för behövs för muskelkontraktioner, stabil hjärtrytm, nervfunktion, benbyggnad och styrka, motverkar ångest och stödjer matsmältningen.
• Natrium. Bidrar till att upprätthålla vätskebalansen, som behövs för muskelkontraktioner, och hjälper till med nervsignalering.
• Klorid. Upprätthåller vätskebalansen.

 

LÄS OCKSÅ: För lite salt ger dig högt blodtryck

Hur elektrolyter fungerar och orsaker till obalans
En elektrolytobalans kan orsakas av ett antal olika faktorer som sjukdom, medicinering, vätskebrist och underliggande kroniska störningar andra störningar. Vanligaste orsakerna är att vi förlorar vätska, men elektrolytobalans bkan uppstå av flera orsaker, bland annat.

• Kräkningar, diarré, svettning och hög feber.
• En kost som är låg i viktiga näringsämnen.•• Svårighet att ta upp näring på grund av tarm- eller matsmältningsfrågor
• Hormonobalans och endokrina störningar
• Antibiotika, diuretika, kemoterapi samt vissa mediciner som ges vid behandling av cancer, hjärtsjukdomar eller hormonella störningar.
• Njursjukdom eller skada då njurarna bland annat spelar en viktig roll vid reglering av klorid i blodet.

LÄS OCKSÅ: Få en skön känsla med sommardetox

Symtom på elektrolytbalans
Eftersom elektrolyter har så många viktiga funktioner i kroppen märks en obalans ganska snabbt, symptom kan visa sig som bland annat:

• Muskelvärk , spasmer, ryckningar och svaghet
• Rastlöshet
• Ångest
• Huvudvärk
• Stark törst
• Sömnlöshet
• Feber
• Hjärtklappning eller oregelbundna hjärtslag
• Matsmältningsbesvär, kramper, förstoppning eller diarré
• Förvirring och koncentrationssvårigheter
• Ledvärk
• Förändringar i blodtrycket
• Förändringar i aptit eller kroppsvikt
• Trötthet
• Smärta i lederna
• Yrsel, särskilt när du ställer dig upp

 

LÄS OCKSÅ: Hur får jag kroppen att absorbera vattnet jag dricker?

Kom till rätta med obalansen
En kost med mycket processade livsmedel med mycket natrium men låg andel andra elektrolyter som magnesium eller kalium, banar väg för obalans. I många fall kan en mindre elektrolytbalans korrigeras genom kostförändringar. Genom att dra ned på färdigmat och istället laga mer mat från grunden är mycket vunnet.

Ät mycket frukt och grönt
Låt tyngdpunkten ligga på frukt och grönsaker som ger kalium och magnesium. Några av de bästa källorna är broccoli, kål, sötpotatis, squash, bananer och avokado. Det är även viktigt att få i sig tillräckligt med kalcium. Den som inte äter mejeriprodukter kan få kalcium från exempelvis gröna grönsaker, bönor och baljväxter.

Följade livsmedel är bra för att förhindra uttorkning och återställa elektrolytbalansen

1. Kokosnötsvatten
2. Selleri
3. Vattenmelon
4. Gurka
5. Kiwi
6. Paprika
7. Citrusfrukt
8. Morötter
9. Fermenterade mejeriprodukter som yoghurt och kefir
10. Ananas

 

Ha koll på natriumhalten
Om kosten innehåller mycket natrium utsöndras mer vatten från njurarna, vilket kan leda till svårigheter att balansera andra elektrolyter. Kontrollera därför altid natriumhalten när du köper till exempel charkproduter som kan innehålla mycket natrium och dra ned på den typen av livsmedel.

Drick lagom
Elektrolytobalans kan uppstå när vätskemängden i kroppen rubbas. Genom att dricka lagom mängd vatten kan du reglera nivåerna av natrium och kalium och hindra dem att bli för höga eller för låga.

Kissa var tredje timma
Vad som är lagom varierar från person till person och påverkas av om man tränar mycket, bor i ett varmt klimat eller äter mycket vätskerika frukter och grönsaker. En bra tumregel är att dricka så att man urinerar var tredje till var fjärde timma, vilket för de flesta innebär cirka två till tre liter om dagen.

Av redaktionen

Källa: Dr Axe

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!