Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

Vem vill inte vakna utvilad, känna sig pigg och energifylld och redo att möta dagen. Det är tyvärr alltför vanligt med sömnproblem. Sover dåligt, det gör var tredje person lite då och då. Stress är oftast boven i dramat men att känna stress ibland är bara bra, annars är risken stor att du skulle få väldigt lite uträttat. När du känner stress frigörs kortisol från binjurarna. Kortisol är ett aktivitetshöjande hormon som frigör blodsocker från levern, aminosyror från musklerna och fettsyror från din fettvävnad. Det gör att du tillfälligt känner dig alert, klarare i huvudet och starkare i kroppen.

 

LÄS OCKSÅ: 13 symptom på långvarig stress

Lagom stress är bra
I dagens moderna samhälle är bristen på stressaktiverande händelser knappast problemet, snarare är det tvärtom. Vi har ofta en alldeles för hög stressnivå i kroppen. Är den bara förhöjd och aktiverad under någon dag, för att sedan gå ner, då är det ingen fara för din hälsa. Det är när stressen är konstant hög under en längre period som den är skadlig. Det är då du blir glömsk, känner dig lockad att äta snabba kolhydrater och tar en till kopp kaffe för att sortera tankarna. När stressen blir så pass påtaglig att den skapar ångest och sömnproblem – då bör du ta tag i din livssituation.

En del har svårt att somna medan andra somnar av utmattning och vid uppvaknandet känner du dig inte utvilad utan snarare tröttare än när du gick till sängs. Det som hänt i kroppen är att binjurarna är så utmattade att de inte kan producera tillräckligt med kortisol inför uppvaknandet – vilket kan göra det svårt att vakna och komma ur sängen. Binjureutmattning är en form av utmattningssyndrom.

LÄS OCKSÅ: Stress påverkar binjurar och sköldkörtel

Vila och återhämtning
Lösningen är att vila, då återställs din naturliga sömncykel. Produktionen av kortisol återhämtar sig efter några dagars rejäl vila, men det går snabbt att falla tillbaka i samma problem igen om du inte är försiktig och minskar den stress som gör kroppen utmattad.

Under normala omständigheter ska nivån av kortisol växla under dygnet, men inte bara som ett svar på stress. Det har en egen grundrytm, och när livet fungerar som det ska, då ska kortisolhalten vara nästan obefintlig vid sänggående, detta för att kroppen ska varva ner och underlätta insomnandet. På morgonen, efter en avslutad sömncykel och direkt när du vaknar, stiger kortisolhalten kraftigt. Det är kroppens naturliga system för att göra dig alert när du ska stiga upp.

Är återhämtningen otillräcklig, till exempel om du sovit för lite, leder det till att kortisolvärdena inte hinner gå ner tillräckligt under natten. Då får inte heller kroppen och nervsystem den tid för reparation och uppbyggnad. Det kan liknas vid ett batteri som inte laddas tillräckligt.

 

LÄS OCKSÅ: Livskompass mot stress

Dra i nödbromsen om det behövs
Stress, dålig sömn och utmattningssyndrom hör ihop. Vi fungerar alla olika och är olika känsliga för stress. Att sova bra hör ihop med din inre klocka och det styrs till stor del av ljus och mörker. Vissa klarar fem timmars sömn medan andra behöver åtta-nio timmar. Olika hormonnivåer i hjärnan och kroppen reglerar sedan vår vakenhet och sömn. Många pusselbitar i livet ska klaffa för att sömnen ska fungera bra.

Tänk så här innan läggdags:

  • Lär dig hur lång tid du behöver för att varva ner på kvällen.
  • Avstå TV och skärmar innan läggdags.
  • Undvik kaffe på kvällen.
  • Meditera och låt hjärnaktiviteten gå ner.
  • Ett varmt bad innan du ska sova gör att du blir tröttare.
  • En promenad varje dag gör nattsömnen bättre.
  • Magnesium är ett mineral som får dina muskler att slappna av.
  • B-vitaminer förbrukas mer vid stress. Se till att tillföra ett B-vitaminkomplex.
  • Prova ett rogivande te.
  • Ha ett mörkt, tyst och svalt sovrum.

Fungerar det här inte efter en tid, se hur mycket du kan påverka din stress under dagen. Med andra ord – dra i nödbromsen om det behövs.

Källa: SHI, feelgoodhavefun.com

Av Inger Palm

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

 

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.

 

händer tar på ett knä

Inflammation – en fiende som kan bli din vän

Leder

Inflammation förknippas oftast med något negativt, men vi behöver inflammation för att läka skador och infektioner. Att däremot gå med en låggradig inflammation under en längre tid ökar risken för sjukdom, menar överläkaren Stefan Branth. Gurkmeja och boswellia är två örter som kan hjälpa kroppen att nå balans och läka inflammation.

äldre par promenerar

Fler hjärtinfarkter kopplas till låg inkomst

Hälsa

Det forskas mycket på hjärt-kärlsjukdomar eftersom det är ett stort problem i samhället. Nu visar en ny svensk avhandling, som omfattar runt 30 000 personer, att det finns en tydlig koppling mellan risken att få fler hjärtinfarkter och låg inkomst.