Kopparspiral. Foto: Wikipedia commons

Har du kopparspiral? Kom ihåg att äta extra zink!

Fakta

Låga zinkvärden kan...

  • ...ge hudförändringar som akne, eksem, rosacea, hudsprickor, nedsatt sårläkning och håravfall

  • ...ge spruckna naglar och naglar med vita fläckar

  • ... ge dålig aptit

  • ...ge tillväxtrubbningar

  • ...ge försämrad läkningsförmåga

  • ...ge minskad smakskärpa.

  • ...ge sträckmärken i huden.

  • ...ge nedsatt immunförvar med långdragna luftvägsinfektioner och förkylningar

  • ...medföra synförändringar med bland annat svårigheter att särskilja gröna och blå nyanser

  • ... leda till ett flertal ögonsjukdomar



Höga kopparvärden... 

  • ...minskar sköldkörtelns och binjurarnas funktion

  • ... ökar det totala kolesterolvärdet

  • ... bidrar till hjärt-kärlsjukdomar

  • ...ökar, i samband med intag av mättade fetter, risken för demens


 

Här kan du läsa mer om koppar och zink.

Många ogillar att laborera med hormoner och väljer därför spiral som preventivmedel.
Till och med Läkemedelsverket har ändrat sina rekommendationer och förespråkar idag spiral och p-stav före p-piller. 

Men det många inte känner till – och som förvånansvärt få barnmorskor upplyser om – är att koppar är antagonist till zink och att du måste förse kroppen med extra zink för att inte få brist på det viktiga mineralet.
Här får du veta mer.

Allt fler tjejer nobbar p-piller till förmån för ett hormonfritt alternativ. Idag är trenden att istället välja spiral – just för att den är fri från hormoner.
Till och med Läkemedelsverket valde för lite drygt ett år sedan att ändra sina rekommendationer och i första hand förespråka spiral och p-stav – och alltså inte längre p-piller.
Men de borde komma med texten: ”Varning – kan bidra till zinkbrist”, menar Kureras näringsexpert Zarah Öberg.

Läs också – Katrin Zytomierska bytte preventivmedel: ”Aldrig mer hormoner”

 

Antalet spiraler ökar
Riskerna med spiral, såsom infektioner, bedöms inte lika stora som tidigare. Spiral och p-stav är, enligt Läkemedelsverket, de mest effektiva preventivmedlen då de inte kräver att man kommer ihåg att ta ett piller – de sitter redan i kroppen.
– Visst är det en trend att vi sätter in fler spiraler i dag. Det är flera olika faktorer som styr det här. Jag tror bland annat att livsstilsfaktorer kan bidra. Vi vill äta ekologiskt till exempel, och inte heller utsätta vår kropp för hormonell påverkan i form av p-piller, sa Ingrid Wikström, gynekolog och klinisk utredare vid Läkemedelsverket, i en intervju med TT i april i år.

Läs också: Vilket preventivmedel är säkert? Barnmorskan svarar

Kureras näringsexpert Zarah Öberg närbild

Kureras näringsexpert Zarah Öberg.

Näringsexperten: ”Bör öka sitt intag av zink”
Det finns två typer av spiral. Hormonspiral och kopparspiral. Främst efterfrågas den hormonfria kopparspiralen, men även hormonspiralen är populär. Den innehåller gestagen och gör att mensen helt uteblir. Men de flesta som väljer kopparspiralen gör det just för att den är hormonfri. Däremot kan de ge ett kopparöverskott, vilket få känner till. Kureras näringsexpert Zarah Öberg berättar mer:
– Kvinnor med kopparspiral bör öka sitt intag av zink om de ska ha spiralen kvar. Detta särskilt om deras nivåer av koppar är så höga att de får problem med till exempel mycket huvudvärk, blödningar och smärta.

Högt koppar kan ge PMS-liknande besvär
– Jag var sett många patienter som påverkas negativt av kopparspiral och framförallt bidrar högt koppar till att trycka ner zink. Zink är en mineral som är viktigt för vår läkning och vårt immunförsvar. Dessa funktioner blir givetvis påverkade tillsammans med att högt koppar ofta kan ge PMS-liknande besvär samt mer smärtsamma och blödande menstruationer, berättar hon.

Läs också: Därför behöver du zink

Personer med kopparöverskott bör se upp
När man får ett kopparöverskott är det lika med att man också lider av zinkbrist, berättar hon.
– Zinkbrist är vanligt, och framför allt eftersom koppar alltså undertrycker mineralet,vilket kan ge upphov till brist. Zinkbrist beror också på dagens höga stress.
Personer som redan innan spiralen ligger i riskzonen för att ha högt koppar bör se upp särskilt, menar Zarah Öberg.
– Koppar kan till exempel ligga högt i kroppen om man har egen brunn eller på vissa ställen i Sverige, som utmed västkusten. I områden där dricksvattnet innehåller höga koppar- och låga selenhalter är det större risk för ateroskleros. Strukturella besvär som skolios kan uppstå vid kronisk kopparbrist eller kopparförgiftning.

Läs också: Har du zinkbrist?

”Sämre kolhydratomsättning vid zinkbrist”
Zarah Öberg rekommenderar personer med kopparspiral att äta extra mycket zink.
– Zink finns bland annat i skaldjur, tofu, vetegroddar, bönor, nötter, kärnor och frön.
Alla människor, djur och växter behöver zink, främst för stimulans av hormoner och enzymer. Eftersom det inverkar i cellernas förmåga att utnyttja glukos så försämras kolhydratomsättningen i takt med att zinkbristen ökar. Det kan även hämma antibiorika och vissa NSAID-läkemedel, men tillskott kan då tas två timmar efter eller före annan medicinering. Ett exempel är att tillskott av zink kan tas till lunch om antibiotika tas morgon eller kväll.

Av Isabelle Hedander

Fakta

Låga zinkvärden kan...

  • ...ge hudförändringar som akne, eksem, rosacea, hudsprickor, nedsatt sårläkning och håravfall

  • ...ge spruckna naglar och naglar med vita fläckar

  • ... ge dålig aptit

  • ...ge tillväxtrubbningar

  • ...ge försämrad läkningsförmåga

  • ...ge minskad smakskärpa.

  • ...ge sträckmärken i huden.

  • ...ge nedsatt immunförvar med långdragna luftvägsinfektioner och förkylningar

  • ...medföra synförändringar med bland annat svårigheter att särskilja gröna och blå nyanser

  • ... leda till ett flertal ögonsjukdomar



Höga kopparvärden... 

  • ...minskar sköldkörtelns och binjurarnas funktion

  • ... ökar det totala kolesterolvärdet

  • ... bidrar till hjärt-kärlsjukdomar

  • ...ökar, i samband med intag av mättade fetter, risken för demens


 

Här kan du läsa mer om koppar och zink.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.