magnesium finns bland annat i räkor

Har du magnesiumbrist?

Ständigt sugen på choklad? PMS-besvär ? Migrän eller krypningar i benen? Det kan bero på magnesiumbrist. Här får du veta mer.

Magnesiumbrist är en av de vanligaste mineralbristerna. Mycket beror på att maten vi äter ofta är hårt raffinerad. När helkorn och råris raffineras till vitt mjöl och vitt ris försvinner över 80 procent av magnesiuminnehållet.

Magnesium vs kalcium
Förutom det låga magnesiuminnehållet i maten vi äter så förbrukas intaget när vi dricker läsk och alkohol. Raffinerad och fettrik mat ökar också förbrukningen av denna mycket viktiga mineral.
Ytterligare en orsak till att vi ofta lider brist på magnesium är att vi ofta äter en kalciumrik kost. Högt intag av kalcium minskar magnesiumupptaget. Mjölkprodukter innehåller 8-9 gånger mer kalcium (Ca) än magnesium (Mg). I Sverige får de allra flesta i sig ca 5-10 gånger mer kalcium än magnesium. Ett intag av 1-3:1 Ca:Mg är att rekommendera.

 

Det dagliga intaget
En frisk människa behöver minst 300-450 mg magnesium per dag enligt officiella rekommendationer. I takt med att våra kostvanor har förändrats så har vårt intag av magnesium minskat från ca 1250 mg till knappt 250 mg per dag sedan början på 1900-talet. 30-50 procent av det magnesium vi får i oss tas upp i tunntarm och tjocktarm. Resten åker ut med avföringen.

Vad har magnesium för funktion i kroppen?
Det fungerar som ett koenzym till kolhydrat- och proteinomsättningen. Den bidrar till upptaget av andra mineraler som exempelvis kalcium, fosfor, natrium och kalium. Magnesium innehåller enzymer som krävs för att vitaminerna B, C och E ska fungera på ett bra sätt.

Påverkar sömnen och är kramplösande
Magnesium är inblandat i över 325 olika enzymreaktioner i kroppen. De flesta av dessa har att göra med produktion, transport, lagring och användning av energi.
Kalcium har en sammandragande effekt på musklerna medan magnesium har en avslappnande effekt. Magnesium reglerar tillgång och användning av kalcium i cellerna.
Magnesiumets avslappnande effekt påverkar sömnen positivt och är kramplösande på både inre och yttre muskler. Blodets pH-värde regleras till viss del av magnesium och kroppens syra-/basbalans påverkas positivt.

Mycket som kan leda till brist
Magnesium reglerar blodtrycket och kan ha en blodtryckssänkande effekt. Det kan förebygga och förhindra kärl-kramp och minska risken för kalkavlagringar i blodkärlen. Magnesium bidrar till att blodkoagulationen fungerar och minskar risken för blodproppar. Inflammation i kroppen minskar och blodsockerregleringen fungerar bättre med hjälp av magnesium.
Förutom risken för brist på grund av dagens kosthållning så finns det ytterligare faktorer som kan ge en ökad risk för magnesiumbrist.
Lider vi av ett nedsatt näringsupptag så ökar risken även för att vi får brist på magnesium. Användning av preventivmedel som p-piller eller p-stav, amning, stress, hormonstörningar och hård träning kan leda till brist. Laxermedel, urindrivande och andra läkemedel minskar också upptaget av magnesium. Brist kan även uppstå efter kirurgiska ingrepp och vid brännskador.

Vilka är då symtomen vid magnesiumbrist?
Några exempel nämndes inledningsvis men symtomen kan vara många, bland annat dålig aptit, allmän svaghet, sömnbesvär, utmattning, lättretlighet, darrningar, svårighet att svälja, hörselstörningar, ljuskänslighet, yrsel, förvirring, depression, inlärningssvårigheter, rikliga svettningar, stark kroppslukt, snabb puls, urinvägsinfektioner, menskramper, allergi och överkänslighet.

Det finns många skäl till att säkerställa att vi tillför kroppen tillräckliga mängder magnesium.

Följande livsmedel bör ingå i kosthållningen för att undvika brist:

  • Vetekli
  • Sötmandlar, Hassel- och cashewnötter
  • Sojabönor
  • Bovete
  • Råris
  • Hirs
  • Räkor
  • Banan
  • Ostron
  • Potatis
  • Vitkål
  • Råg och grahamsmjöl

 

Var försiktig med kokning och ät vitaminrikt
Vid kokning och stekning av grönsaker försvinner stora mängder magnesium. Koka och stek under kort tid och spara vattnet som grönsakerna kokar i.
Ett extra magnesiumtillskott är att rekommendera och om vi undviker raffinerade livsmedel och istället ser till att välja en kost som har ett naturligt högt vitamin- och mineralinnehåll så minimerar vi risken för magnesiumbrist och de besvär som det kan ge.

Av Carolin Helt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

blodgrupp AB

Blodgrupp AB – Nutidsmänniskan

Kost

Ulrika Davidsson, kostrådgivare och expert på Kurera, är förespråkare för blodgruppsdieten. Genom att äta en kost anpassad efter sin blodgrupp kan man återställa kroppen naturliga och genetiska balans. Bland den nyaste men också ovanligaste blodgruppen finns AB. Bäst mår Grupp AB av att äta en vegetarisk bas med ett litet intag av kött och mejeriprodukter. 

7_goda_skal_att_ata_en_morot

7 goda skäl till att äta en morot

Kost

För att galla och blodsockret ska fungera optimalt ska man helst äta flera mindre måltider om dagen. Tre lite större mål om dagen och gärna två till tre mindre mål däremellan. Johanna Bjurström, näringsterapeut  inom funktionsmedicin och mikronäring, tipsar om det bästa mellanmålet. En morot - näringsrik och lätt att ha med sig i väskan.

blodgrupp 0

Blodgrupp 0 – Jägaren

Kost

Den äldsta och ursprungliga blodgruppen är blodgrupp O. Den härstammar från tiden då människorna levde som samlare och jägare. För att vara i genetisk balans bör den som tillhör blodgrupp O äta en kost som är rik på animaliskt protein och bladgrönsaker och utesluta mejerier och sädesslag. Ulrika Davidsson kostrådgivare och expert på Kurera rekommenderar en blodgruppsanpassad kost för god hälsa och naturlig viktminskning.

blodgrupp A

Blodgrupp A – Vegetarianen

Kost

Enligt blodgruppsdieten mår personer med blodgrupp A bra av att äta en övergripande vegetarisk kost och undvika mjölkprodukter. Ulrika Davidsson är kostrådgivare och expert på Kurera och förespråkar en blodgruppsanpassad diet för att uppnå god hälsa och en naturlig viktminskning.

Man pekar man håller upp handen

Stressexperten: ”Säg nej!”

Mental hälsa

Stressexperten Karin Isberg har skrivit boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del elva tar Karin upp vikten av att säga nej.

Städa bort 99,99% av hemmets bakterier* med bara vatten!

Annons från Kärcher

Med en ångtvätt hemma klarar du de minsta, mest envetna och elakaste smutspartiklarna. I köket, inte minst på köksbänken, samsas råa färskvaror, grönsaker, matkassar som lyfts direkt från butiksgolvet. Men ångtvätten klarar förstås hela hemmet, badrummet, alla hårda ytor som stål och kakel, gardiner och barnens leksaker m.m. Det allra bästa – inga som helst kemikalier behövs!

blodgrupp

Må bättre med en blodgruppsanpassad kost

Kost

Olika människor mår bra av olika sorters mat. En anledning kan vara våra olika blodgruppstillhörigheter. Genom att äta en kost som är anpassad efter sin blodgrupp kan man återställa kroppens naturliga och genetiska balans, skriver Kureras expert, kostrådgivaren Ulrika Davidsson i en serie om blodgruppsdieten.

helena nyblom lakarens guide till den naturliga supermaten

Doktorn ordinerar naturlig supermat

Intervju

Helena Nyblom tillhör de läkare som tar matens inverkan på hälsan på allvar. Utöver sina läkarutbildningar har hon även förkovrat sig i livsstilsmedicin och förebyggande medicin. Tidigare arbetade Helena bland annat på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg, numera är Helena bosatt i Norge och ägnar sig idag främst åt att föreläsa om kost och hälsa.

stora_pepp_boken carina sunding marie tthorslund

Förändring med glimten i ögat

Intervju

Nätverket 4Good startades av Carina Sunding, Marie Thorslund och två tjejer till. Det växte fram ur en längtan om ett annat sätt att leva och arbeta efter mammaledigheten, så här 13 år och mängder av inspirationsresor och peppande evenemangskvällar senare släpper de så sin första bok – "Stora peppboken".



cecilia davidsson

Cecilia lagar magar med hemsnickrad makrobiotik

Hälsoprofilerna berättar

Cecilia Davidsson är utbildad näringsterapeut och kock och håller bland annat kurser i hälsosam matlagning. Cecilia har en gediget CV när det kommer till mat och har ansvarat för menyerna på flera uppskattade restauranger med hälsoprofil. Hon har även skrivit böckerna ”Yogamat” och ”Hälsosam mat för en friskare mage”. 

kvinna och man i lotusställning i solnedgång

8 anledningar att äta ashwagandha

Naturlig hälsa

Ashwagandha är en av de viktigaste örterna inom den ayurvediska medicinen där den  använts i mer än 4 000 år. Idag vet vi att effekten är ett resultat av att örten påverkar stresshormonet kortisol. Här är åtta tillfällen då ashwagandha hjälper – allt enligt ny forskning.  

karin isberg

Stressexperten: ”Låt saker hända”

Mental hälsa

Att försöka forcera fram resultat eller tvinga till dig någons kärlek eller uppskattning är sällan särskilt lyckat. Att göra sitt, kliva tillbaka och låta saker utvecklas i sin egen takt kan vara en utmaning för många av oss. Tålamod är många gånger det som saknas när vi blir stressade över något, berättar stressexperten Karin Isberg i del 10 av Kureras artikelserie om stress.

barn dricker mjolk

Havremjölksproducent kräver granskning av EU-stöd

Eko/miljö

Havremjölkproducenten Oatly drar sig inte för att gå i klinch med tunga institutioner. Tidigare har de stridit för rätten att kalla sin dryck för mjölk - en strid de förlorade. Kanske fick de blodad tand för nu ger de sig på EU och det stöd som betalas ut till mjölk till skolbarn, då de anser stödet förlegat och att det snedvrider konkurrensen på bekostnad av miljön.

stress

Kureras bästa tips för att motverka stress

Mental hälsa

Symptom på stress är ett sätt för kroppen att tala om att allt inte står rätt till. Stress kan uppstå av flera anledningar och kan innebära såväl fysiska som mentala påfrestningar. Då är det extra viktigt att börja göra rätt prioriteringar, vända den onda spiralen och återfå balansen.

Lillebil

Fick hjälp med sin känsliga hy

Skönhet

Lillebil Möller hade i många år problem med känslig hy och fick ibland rodnader och andra hudirritationer. Det tog tid att prova sig fram till det som gjorde hennes hud bra igen, men för tio år sedan hittade hon rätt i djungeln av hudvårdsprodukter.

endometrios pcos

Kvinnhohälsa: Lindring vid endometrios och PCOS

Hälsa

Många kvinnor lider av problem och symptom som är kopplade till obalans i könshormonerna. Dessa obalanser kan exempelvis ge endometrios och innebär svårigheter att bli gravid, smärta vid menstruationer och samlag. PCOS är en annan hormonell obalans som kan utmärkas av uteblivna menstruationer, infertilitet, ökad kroppsbehåring, bukfetma och akne. Men det finns hjälp att få. Kureras näringsexpert Zarah Öberg tipsar om några lätta sätt att förbättra tillstånden.