Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna håller om sin axel

Har du ont i axlarna? Här är 4 övningar som hjälper

Fakta

Vet du vad sets och reps är?
Reps är förkortning repetitioner, det vill säga antalet gånger du utför övningen innan du vilar. Set är antalet gånger du upprepar dina reps innan man är klar.
Vanligt är att man gör åtta till 12 repetitioner i tre set.

Om coacherna:
Anders Gatti är personlig tränare med mer än 12 000 genomförda pass och ett trettiotal utbildningar i ryggen. Han jobbar med allt från elitidrottare till klienter med rehabiliteringsbehov efter skador eller sjukdom.
Jamina Gatti är personlig tränare med ett holistiskt helhetstänk. Hon har lång erfarenhet av styrketräning, dans och kampsport och är specialiserad på individanpassad gruppträning.
Aktuella med: Nyligen öppnat ny träningsanläggning i Stockholm: Gatti Training.
Läs mer på: www.gattitraining.se
Synliga på sociala medier:
Instagram: Gattitraining
Facebook: Gatti Training

Många timmar vid datorer, paddor och smartphones tar till slut ut sin rätt.
Idag är det så illa ställt med folks axelleder att många tror att framåtroterade axlar är normalt.

Men – felställningar i axlarna kan skapa svåra följdproblem.
Hjälp finns dock att få! Här är fyra övningar som hjälper.

Framåtroterade axlar är idag någonting som många tror är ett normaltillstånd. Datorer, mobiltelefoner och stillasittande är alla saker som bidrar till att skulderbladen faller utåt och nedåt samt att axeln faller framåt. Detta skapar en dysfunktionell axel där olika smärtproblem som inklämningar, huvudvärk, tennis- och golfarmbåge bara väntar runt hörnet.

► Läs också: Så förstör sociala medier ditt förhållande

 

"Bäst effekt av att kombinera rätt träning med att förändra sin hållning"
Kurera har tagit hjälp av Jamina och Anders Gatti, personliga tränare på Gatti training, för att reda ut begreppen lite och få några handfasta råd om hur man kan bli av med smärtan. Med lång erfarenhet av att träna både motionärer och elitidrottare har paret Gatti gedigen erfarenhet av problemlösande träning.
– Man ska sträva efter att hålla axlarna bakåt och nedåt utan att kompensera med mer svank. Bäst effekt, och framförallt en bestående effekt, får man däremot när man kombinerar rätt träning med att också aktivt förändra sin hållning, konstaterar Jamina Gatti.
Här delar de med sig av fyra övningar som kan hjälpa dig mot en friskare axelled.

4 övningar vid axelsmärta

anders gatti visar övningen hänga passivt och aktivt1. Hänga passivt och aktivt

Att hänga i olika föremål som en trädgren, ett fotbollsmål, ett räcke med mera är en naturlig rörelse för Homo Sapiens. Att hänga öppnar upp din axelled och kan hjälpa till mot framåtroterade axlar.

Gör så här: Försök att hänga avslappnat med varierande grepp (överhand, underhand, neutralt).
När du blir mer van kan du jobba med att höja och sänka axlarna, gunga fram och tillbaka och i sidled.
Försök att sprida ut ditt hängande under dagen och sikta på sammanlagt fem till sju minuters hängande per dag.

► Läs också: 10 bästa knepen för snygga armar!

2. Väggänglar
jamina gatti visar väggänglar
Gör så här: Stå mot en vägg med rumpan, skulderblad och huvud mot väggen, spänn magen och för upp armarna i 90 graders vinkel mot axelleden.
För nu långsamt armarna uppåt med målet att behålla både under och överarmarna mot väggen.
När du sträckt upp armarna så högt du kan sänker du långsamt till startläget.
Undvik att lyfta axlarna och se till att din svank inte ökar.

 

Övningen ska kännas i bröstryggen mellan skulderbladen, men kan kännas mycket i axlarna också om man är väldigt stel där.
Jobba i tre set med 45-60 sekunders arbete i varje set.

Läs också: Ont i ländryggen? Här är 6 övningar som hjälper

Anders gatti visar stretch av bröstmuskel3. Stretch av bröstmuskeln

Gör så här: Stå i en dörröppning, mot en pelare eller en vägg med böjd arm, tryck dig själv framåt med bra hållning tills det sträcker i bröstmuskeln.
Håll denna position i cirka tio sekunder, pressa sedan försiktigt din arm mot väggen i cirka fem sekunder och direkt när du slappnar av flyttar du fram din kropp till ett nytt ytterläge.
Upprepa två till tre motpress följt av nya ytterlägen på varje sida.
Totalt cirka 30 sekunder per sida.

 

4. Fyrfota bröstrygg 


Gör så här: Stå på alla fyra med bra hållning. Sätt dig på dina vader, gärna med något att sitta på som till exempel en foamroller.

Sätt ena handen bakom örat och rotera upp armen mot taket i lugnt tempo, se till att bibehålla en naturlig svank och var still med höften. Kom långsamt tillbaka och upprepa.
Övningen ska kännas i bröstryggen och axelleden.
Upprepa tio till tjugo repetitioner per sida och stanna gärna statiskt i cirka 20 sekunder på sista repetitionen.

Läs också: En bra hållning bevarar vår hälsa

Av Therese Hagberg

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Vet du vad sets och reps är?
Reps är förkortning repetitioner, det vill säga antalet gånger du utför övningen innan du vilar. Set är antalet gånger du upprepar dina reps innan man är klar.
Vanligt är att man gör åtta till 12 repetitioner i tre set.

Om coacherna:
Anders Gatti är personlig tränare med mer än 12 000 genomförda pass och ett trettiotal utbildningar i ryggen. Han jobbar med allt från elitidrottare till klienter med rehabiliteringsbehov efter skador eller sjukdom.
Jamina Gatti är personlig tränare med ett holistiskt helhetstänk. Hon har lång erfarenhet av styrketräning, dans och kampsport och är specialiserad på individanpassad gruppträning.
Aktuella med: Nyligen öppnat ny träningsanläggning i Stockholm: Gatti Training.
Läs mer på: www.gattitraining.se
Synliga på sociala medier:
Instagram: Gattitraining
Facebook: Gatti Training

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna sover

Örterna som får dig att sova bättre

Hälsa

En av tre svenskar lider till och från av sömnbesvär. Att låta naturens läkande och lugnande krafter verka är ett skonsamt och snabbt sätt att få hjälp. Tillskott med örter som valeriana och humle hjälper dig att somna.

Naturliga sätt att lindra smärta

Hälsa

Smärta kan uppstå av flera anledningar och ofta känns det skönt att få lindring. En del drar sig för att behandla smärta med läkemedel på grund av rädsla för biverkningar. Men det finns flera naturliga sätt att få smärtlindring.

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

 

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.