Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna håller om sin axel

Har du ont i axlarna? Här är 4 övningar som hjälper

Fakta

Vet du vad sets och reps är?
Reps är förkortning repetitioner, det vill säga antalet gånger du utför övningen innan du vilar. Set är antalet gånger du upprepar dina reps innan man är klar.
Vanligt är att man gör åtta till 12 repetitioner i tre set.

Om coacherna:
Anders Gatti är personlig tränare med mer än 12 000 genomförda pass och ett trettiotal utbildningar i ryggen. Han jobbar med allt från elitidrottare till klienter med rehabiliteringsbehov efter skador eller sjukdom.
Jamina Gatti är personlig tränare med ett holistiskt helhetstänk. Hon har lång erfarenhet av styrketräning, dans och kampsport och är specialiserad på individanpassad gruppträning.
Aktuella med: Nyligen öppnat ny träningsanläggning i Stockholm: Gatti Training.
Läs mer på: www.gattitraining.se
Synliga på sociala medier:
Instagram: Gattitraining
Facebook: Gatti Training

Många timmar vid datorer, paddor och smartphones tar till slut ut sin rätt.
Idag är det så illa ställt med folks axelleder att många tror att framåtroterade axlar är normalt.

Men – felställningar i axlarna kan skapa svåra följdproblem.
Hjälp finns dock att få! Här är fyra övningar som hjälper.

Framåtroterade axlar är idag någonting som många tror är ett normaltillstånd. Datorer, mobiltelefoner och stillasittande är alla saker som bidrar till att skulderbladen faller utåt och nedåt samt att axeln faller framåt. Detta skapar en dysfunktionell axel där olika smärtproblem som inklämningar, huvudvärk, tennis- och golfarmbåge bara väntar runt hörnet.

► Läs också: Så förstör sociala medier ditt förhållande

 

"Bäst effekt av att kombinera rätt träning med att förändra sin hållning"
Kurera har tagit hjälp av Jamina och Anders Gatti, personliga tränare på Gatti training, för att reda ut begreppen lite och få några handfasta råd om hur man kan bli av med smärtan. Med lång erfarenhet av att träna både motionärer och elitidrottare har paret Gatti gedigen erfarenhet av problemlösande träning.
– Man ska sträva efter att hålla axlarna bakåt och nedåt utan att kompensera med mer svank. Bäst effekt, och framförallt en bestående effekt, får man däremot när man kombinerar rätt träning med att också aktivt förändra sin hållning, konstaterar Jamina Gatti.
Här delar de med sig av fyra övningar som kan hjälpa dig mot en friskare axelled.

4 övningar vid axelsmärta

anders gatti visar övningen hänga passivt och aktivt1. Hänga passivt och aktivt

Att hänga i olika föremål som en trädgren, ett fotbollsmål, ett räcke med mera är en naturlig rörelse för Homo Sapiens. Att hänga öppnar upp din axelled och kan hjälpa till mot framåtroterade axlar.

Gör så här: Försök att hänga avslappnat med varierande grepp (överhand, underhand, neutralt).
När du blir mer van kan du jobba med att höja och sänka axlarna, gunga fram och tillbaka och i sidled.
Försök att sprida ut ditt hängande under dagen och sikta på sammanlagt fem till sju minuters hängande per dag.

► Läs också: 10 bästa knepen för snygga armar!

2. Väggänglar
jamina gatti visar väggänglar
Gör så här: Stå mot en vägg med rumpan, skulderblad och huvud mot väggen, spänn magen och för upp armarna i 90 graders vinkel mot axelleden.
För nu långsamt armarna uppåt med målet att behålla både under och överarmarna mot väggen.
När du sträckt upp armarna så högt du kan sänker du långsamt till startläget.
Undvik att lyfta axlarna och se till att din svank inte ökar.

 

Övningen ska kännas i bröstryggen mellan skulderbladen, men kan kännas mycket i axlarna också om man är väldigt stel där.
Jobba i tre set med 45-60 sekunders arbete i varje set.

Läs också: Ont i ländryggen? Här är 6 övningar som hjälper

Anders gatti visar stretch av bröstmuskel3. Stretch av bröstmuskeln

Gör så här: Stå i en dörröppning, mot en pelare eller en vägg med böjd arm, tryck dig själv framåt med bra hållning tills det sträcker i bröstmuskeln.
Håll denna position i cirka tio sekunder, pressa sedan försiktigt din arm mot väggen i cirka fem sekunder och direkt när du slappnar av flyttar du fram din kropp till ett nytt ytterläge.
Upprepa två till tre motpress följt av nya ytterlägen på varje sida.
Totalt cirka 30 sekunder per sida.

 

4. Fyrfota bröstrygg 


Gör så här: Stå på alla fyra med bra hållning. Sätt dig på dina vader, gärna med något att sitta på som till exempel en foamroller.

Sätt ena handen bakom örat och rotera upp armen mot taket i lugnt tempo, se till att bibehålla en naturlig svank och var still med höften. Kom långsamt tillbaka och upprepa.
Övningen ska kännas i bröstryggen och axelleden.
Upprepa tio till tjugo repetitioner per sida och stanna gärna statiskt i cirka 20 sekunder på sista repetitionen.

Läs också: En bra hållning bevarar vår hälsa

Av Therese Hagberg

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Vet du vad sets och reps är?
Reps är förkortning repetitioner, det vill säga antalet gånger du utför övningen innan du vilar. Set är antalet gånger du upprepar dina reps innan man är klar.
Vanligt är att man gör åtta till 12 repetitioner i tre set.

Om coacherna:
Anders Gatti är personlig tränare med mer än 12 000 genomförda pass och ett trettiotal utbildningar i ryggen. Han jobbar med allt från elitidrottare till klienter med rehabiliteringsbehov efter skador eller sjukdom.
Jamina Gatti är personlig tränare med ett holistiskt helhetstänk. Hon har lång erfarenhet av styrketräning, dans och kampsport och är specialiserad på individanpassad gruppträning.
Aktuella med: Nyligen öppnat ny träningsanläggning i Stockholm: Gatti Training.
Läs mer på: www.gattitraining.se
Synliga på sociala medier:
Instagram: Gattitraining
Facebook: Gatti Training

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Doktor känner på patients hals

Så kan du påverka din sköldkörtel

Hälsa

En halv miljon svenskar har diagnostiserats med sköldkörtelsjukdom. Det vanligaste är en underfunktion i sköldkörteln och åtta av tio som drabbas är kvinnor. Den kinesiska medicinen ställer ingen diagnos när det kommer till sköldkörteln. Det ser symtomen som brister av vitala substanser. Kurera pratade med Diamantis Koukouvinos som är naturläkare i kinesisk medicin om hur han behandlar sina patienter med sköldkörtelrubbningar.

Matrester på en köksbänk med en stekpanna och en röd kastrull i bakgrunden

Zero waste – så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

Hela 200 000 ton onödigt matsvinn produceras av de svenska hemmen varje år. Och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver helt enkelt bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i vår matlagning, för att vända trenden, det menar bokaktuella Karin Bohlin - som också bjuder på ett smarrigt "restrecept".

 

kvinna som håller blommor framför underlivet

Tvättar du underlivet rätt?

Hälsa

Besvär i underlivet är ett problem hos många kvinnor som vi sällan pratar om. Irritation som torrhet, klåda och svamp kan påverka humör som samliv. Hur tvättar du själv ditt underliv? Med vatten, tvål eller en duschgelé? Det ska du inte göra! Rätt intimvård kan återställa balansen i underlivet och du kan bli kvitt dina besvär.  

3 burkar med kosttillskott

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Det lackar mot jul – och vad är då bättre än vakna varje morgon till en julkalender? I år har vi på Kurera laddat kalendern med allt från nyttiga vitaminer och välgörande kosttillskott till hudvård och konsultationer av våra experter. Varje morgon mellan 1 december och ända fram till julafton öppnar vi en ny lucka och ger dig en ny chans att vinna! Luckan öppnas klockan 05.30 och stängs vid midnatt.

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

 

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

 

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!