Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna håller om sin axel

Har du ont i axlarna? Här är 4 övningar som hjälper

Fakta

Vet du vad sets och reps är?
Reps är förkortning repetitioner, det vill säga antalet gånger du utför övningen innan du vilar. Set är antalet gånger du upprepar dina reps innan man är klar.
Vanligt är att man gör åtta till 12 repetitioner i tre set.

Om coacherna:
Anders Gatti är personlig tränare med mer än 12 000 genomförda pass och ett trettiotal utbildningar i ryggen. Han jobbar med allt från elitidrottare till klienter med rehabiliteringsbehov efter skador eller sjukdom.
Jamina Gatti är personlig tränare med ett holistiskt helhetstänk. Hon har lång erfarenhet av styrketräning, dans och kampsport och är specialiserad på individanpassad gruppträning.
Aktuella med: Nyligen öppnat ny träningsanläggning i Stockholm: Gatti Training.
Läs mer på: www.gattitraining.se
Synliga på sociala medier:
Instagram: Gattitraining
Facebook: Gatti Training

Många timmar vid datorer, paddor och smartphones tar till slut ut sin rätt.
Idag är det så illa ställt med folks axelleder att många tror att framåtroterade axlar är normalt.

Men – felställningar i axlarna kan skapa svåra följdproblem.
Hjälp finns dock att få! Här är fyra övningar som hjälper.

Framåtroterade axlar är idag någonting som många tror är ett normaltillstånd. Datorer, mobiltelefoner och stillasittande är alla saker som bidrar till att skulderbladen faller utåt och nedåt samt att axeln faller framåt. Detta skapar en dysfunktionell axel där olika smärtproblem som inklämningar, huvudvärk, tennis- och golfarmbåge bara väntar runt hörnet.

► Läs också: Så förstör sociala medier ditt förhållande

 

"Bäst effekt av att kombinera rätt träning med att förändra sin hållning"
Kurera har tagit hjälp av Jamina och Anders Gatti, personliga tränare på Gatti training, för att reda ut begreppen lite och få några handfasta råd om hur man kan bli av med smärtan. Med lång erfarenhet av att träna både motionärer och elitidrottare har paret Gatti gedigen erfarenhet av problemlösande träning.
– Man ska sträva efter att hålla axlarna bakåt och nedåt utan att kompensera med mer svank. Bäst effekt, och framförallt en bestående effekt, får man däremot när man kombinerar rätt träning med att också aktivt förändra sin hållning, konstaterar Jamina Gatti.
Här delar de med sig av fyra övningar som kan hjälpa dig mot en friskare axelled.

4 övningar vid axelsmärta

anders gatti visar övningen hänga passivt och aktivt1. Hänga passivt och aktivt

Att hänga i olika föremål som en trädgren, ett fotbollsmål, ett räcke med mera är en naturlig rörelse för Homo Sapiens. Att hänga öppnar upp din axelled och kan hjälpa till mot framåtroterade axlar.

Gör så här: Försök att hänga avslappnat med varierande grepp (överhand, underhand, neutralt).
När du blir mer van kan du jobba med att höja och sänka axlarna, gunga fram och tillbaka och i sidled.
Försök att sprida ut ditt hängande under dagen och sikta på sammanlagt fem till sju minuters hängande per dag.

► Läs också: 10 bästa knepen för snygga armar!

2. Väggänglar
jamina gatti visar väggänglar
Gör så här: Stå mot en vägg med rumpan, skulderblad och huvud mot väggen, spänn magen och för upp armarna i 90 graders vinkel mot axelleden.
För nu långsamt armarna uppåt med målet att behålla både under och överarmarna mot väggen.
När du sträckt upp armarna så högt du kan sänker du långsamt till startläget.
Undvik att lyfta axlarna och se till att din svank inte ökar.

 

Övningen ska kännas i bröstryggen mellan skulderbladen, men kan kännas mycket i axlarna också om man är väldigt stel där.
Jobba i tre set med 45-60 sekunders arbete i varje set.

Läs också: Ont i ländryggen? Här är 6 övningar som hjälper

Anders gatti visar stretch av bröstmuskel3. Stretch av bröstmuskeln

Gör så här: Stå i en dörröppning, mot en pelare eller en vägg med böjd arm, tryck dig själv framåt med bra hållning tills det sträcker i bröstmuskeln.
Håll denna position i cirka tio sekunder, pressa sedan försiktigt din arm mot väggen i cirka fem sekunder och direkt när du slappnar av flyttar du fram din kropp till ett nytt ytterläge.
Upprepa två till tre motpress följt av nya ytterlägen på varje sida.
Totalt cirka 30 sekunder per sida.

 

4. Fyrfota bröstrygg 


Gör så här: Stå på alla fyra med bra hållning. Sätt dig på dina vader, gärna med något att sitta på som till exempel en foamroller.

Sätt ena handen bakom örat och rotera upp armen mot taket i lugnt tempo, se till att bibehålla en naturlig svank och var still med höften. Kom långsamt tillbaka och upprepa.
Övningen ska kännas i bröstryggen och axelleden.
Upprepa tio till tjugo repetitioner per sida och stanna gärna statiskt i cirka 20 sekunder på sista repetitionen.

Läs också: En bra hållning bevarar vår hälsa

Av Therese Hagberg

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Vet du vad sets och reps är?
Reps är förkortning repetitioner, det vill säga antalet gånger du utför övningen innan du vilar. Set är antalet gånger du upprepar dina reps innan man är klar.
Vanligt är att man gör åtta till 12 repetitioner i tre set.

Om coacherna:
Anders Gatti är personlig tränare med mer än 12 000 genomförda pass och ett trettiotal utbildningar i ryggen. Han jobbar med allt från elitidrottare till klienter med rehabiliteringsbehov efter skador eller sjukdom.
Jamina Gatti är personlig tränare med ett holistiskt helhetstänk. Hon har lång erfarenhet av styrketräning, dans och kampsport och är specialiserad på individanpassad gruppträning.
Aktuella med: Nyligen öppnat ny träningsanläggning i Stockholm: Gatti Training.
Läs mer på: www.gattitraining.se
Synliga på sociala medier:
Instagram: Gattitraining
Facebook: Gatti Training

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Poké bowl

Sväng ihop en exotisk poké bowl!

Recept

Snart är Veganuary slut för i år – den globala kampanjen som inspirerar oss till att äta mer växtbaserat i januari. Passa på att svänga ihop en smarrig och hälsosam poké bowl med bland annat mango, avokado, rotfrukter och belugalinser! 

kvinna med tekopp

Ny kost gav Anna-Lena hälsan tillbaka

Naturlig hälsa

Anna-Lena Nordin hade tränat hårt, stressat och fastat och trodde att viktminskningen var ett resultat av det. Men när minnet svek och ena ögat förändrades förstod hon att något var fel. En läkarundersökning gav svaret: Graves sjukdom, överfunktion i sköldkörteln. Anna-Lena la om kosten igen, nu med fokus på autoimmunt protokoll –  och mår nu riktigt bra.

 

kvinna blåser på snö

Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

många människor

Forskare har funnit gener som skyddar mot svår covid-19 

Forskning

Bakomliggande sjukdomar och hög ålder är det största faktorerna som påverkar risken att bli svårt sjuk i covid-19. Nu har forskare vid bland annat Karolinska sjukhuset lyckats hitta en variant av gener som skyddar mot att bli allvarligt sjuk i covid-19. Hälften av alla i västvärlden bär på denna variant.

Frukt, grönsaker, bär och nötter

Tio antiinflammatoriska livsmedel

Kost

En starkt bidragande orsak till många av våra vanliga folksjukdomar är vår kost. Men du kan också hålla dig frisk med hjälp av kosten. Här listar vi 10 antiinflammatoriska råvaror att äta mer av.

Collage: Kvinna applicerar ansiktsolja och 6 olika ansiktsoljor

Skönhetspanelen testar: Ansiktsoljor

Hud

En ansiktsolja stärker och skyddar huden mot väder och vind, inte minst under kallare årstider. Vi letar efter en olja som återfuktar, gör huden mjuk och minskar synliga tecken på torr och trött hud – utan att irritera. Vilken glider in som vinnare i vårt test?

Två pastabilder: gnocchi och spaghetti med pesto

Två busenkla gröna pastarecept

Recept

Det är Veganuary och vi vill äta extra mycket grönt och köttfritt! Men när tid och ork tryter i vardagen behövs recept som är lika enkla som goda. Dessa två klassiker, gnocchigratäng och pasta al pesto, är precis det!

 

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

 

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!