Har du PMDS? Här är de vanligaste symptomen

Lider du av PMS eller PMDS?
Det finns hjälp att få!
En del av besvären kan du förbättra genom rätt kost.

PMS, premenstruellt syndrom, känner nog de flesta till - veckan innan menstruation då humöret åker upp och ner som en jojo, brösten känns ömma och magen svullen.
Man räknar med att ungefär var tredje kvinna i fertil ålder har måttliga fysiska och psykiska besvär av PMS.

Läs också: Bli vän med din PMS!

Kraftiga humörsvängningar och ångest
Vissa kvinnor, närmare bestämt tre-fem procent, har dock så svåra besvär att det påverkar hur de fungerar i det dagliga livet. Detta kallas PMDS, premenstruellt dysforiskt syndrom, och symptomen kan vara kraftiga humörsvängningar, depression, ångest, personlighetsförändringar och ibland också självmordstankar.

 

För att få diagnosen PMDS måste fem av kriterierna nedan stämma in på dig och ett ska vara bland de fyra översta. Besvären ska dessutom finnas under den premenstruella veckan men försvinna så fort mensen är förbi. Tillståndet ska också påtagligt påverka både din vardag och ditt arbetsliv.

• Nedstämdhet
• Irritabilitet
• Humörsvängningar/affektlabilitet
• Ångest/oro
• Minskat intresse för dagliga aktiviteter
• Koncentrationssvårigheter
• Trötthet/minskad energi
• Aptitförändring/sötsug
• Sömnstörning
• Känsla av kontrollförlust
• Bröstspänning/-svullnad

Läs också: Lider du av PMS? Ät mer järn!

Hålla sig aktiv och träna
Men det finns saker du kan göra själv för att dämpa besvären. Enligt en iransk studie kan man lindra sina symptom om man håller sig aktiv och tränar. Forskarna analyserade unga kvinnor under åtta veckor och resultaten visade att träningen rejält förbättrade kvinnornas PMS-symptom.

Att undvika stress och sova bra är också några saker du kan göra själv för att lindra besvären - men även att tänka på kosten.
Näringsterapeuten Madeleine Marcus har tidigare gett sina bästa tips till Kurera för att slippa PMS på naturlig väg. Bland annat bör man undvika livsmedel med snabba kolhydrater som gör att bukspottkörteln snabbt måste frisätta insulin för att ta ner det höga sockret, vilket ger upphov till att blodsockret snart blir för lågt.
– Detta skapar stress i kroppen. Återkommande blodsockersvängningar påverkar hormonbalansen. Sköldkörtelhormon, kortisol och progesteron minskar med tiden vilket ökar risken för PMS, säger hon.

Istället bör man:

Läs också: “Hormonrubbningar blir vanligare på grund av onaturlig mat”

 

Undvika kemikalier
• Äta grönsaker, rotfrukter, nötter, mandel, vilt, lamm, nötkött, fågel, fisk, ägg, avokado, olivolja, kokosolja, bär och smör.
• Vara sparsam med fullkornsris, bovete, quinoa, sötpotatis, baljväxter och frukt.
• Undvika sojaprodukter som är hormonstörande.
• Undvika vitt ris, potatis, sädesslag, majs, vindruvor, alkohol, kaffe, margarin och mejeriprodukter.
• Äta lite var tredje timme om du har lätt för att få sötsug eller blodsockerdippar. I varje måltid bör ungefär lika många kalorier komma från fett, kolhydrater och proteiner.
• Undvika kemikalier. Välj ekologiska livsmedel och undvik att använda plaster vid mathanteringen, då de mjukgörande ftalaterna i plasterna har en hormonstörande, östrogenliknande effekt.
• Ingefära är bra vid menssmärtor.

Ett annat tips är att förbereda dig genom att föra en mensdagbok och skriva in de aktuella dagarna i en kalender, alternativt använda en app för att hålla reda på var i menscykeln du befinner dig.

Om dina besvär påverkar din livskvalitet kan det dock vara en idé att kontakta vården.

Källor:  Internetmedicin.se, 1177, pms.se

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Steven Acuff tar den intuitiva vägen till hälsa

Intervju

När han föreläser i Stockholm gäller det att vara ute i god tid för att vara säker på att få en plats, Steven Acuff är en omtyckt och kunnig föreläsare och hälsorådgivare och har trogna anhängare sedan många år. Nyligen kom han ut med sin bok "Eating the wu way". I den här intervjun berättar han för Kurera om sin syn på mat och hälsa.

Debatt: “Gilla grisar – men på rätt sätt!”

Kurera debatt

I höst pågår en kampanj som under rubriken ”Gilla gris” ska få framför allt yngre svenskar att äta mer griskött. Samtidigt försämras djurskyddet och intressen verkar för att kultingar ska separeras tidigare från suggan, något som ökar risken för sjukdom vilket leder till att mer antibiotika behöver användas. Det skriver Åsa Hagelstedt, generalsekreterare i Djurskyddet Sverige som slår ett slag för en mer medveten köttproduktion och konsumtion.

Hjälp! Vad ska jag äta om jag är förstoppad?

Mage

Trög mage kan vi alla drabbas av då och då. Vid problem med förstoppning är kosten A och O. Brist på fibrer är ofta en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan bidra. Här kommer tips på några livsmedel som är särskilt bra att lägga till kosten för den som har problem att gå på toaletten.

Var med och fira nationella Fredagsfysdagen

Gravid/barn

Är du lärare eller förälder och vill hjälpa barnen till hälsosammare vanor och bättre förutsättningar i skolan? Då ska du uppmärksamma den här dagen lite extra. 20 september i år instiftas nämligen nationella Fredagsfysdagen av Susanna Almström – kvinnan bakom ”Skolmatslyftet en sockersmart skola” och ”Fredagsfys Sverige”.

 

Blomkålspizza med zucchini och fetaost

Recept

Potatispizza är knaprig och mättande utan alltför många konstigheter, något som uppskattas av de flesta barn. Dessutom är den enkel att göra. Detta recept från kokboken "Little green kitchen stories" är på en så kallad pizza bianca – utan tomatsås – med blomkålsbotten, ett smart sätt att få in mer grönsaker i pizzan.

 

Här växer världens starkaste antioxidant

TV

I gröna vattenpölar på små kobbar och skär i Stockholms skärgård frodas en liten alg som har förmågan att bilda en av världens starkaste antioxidanter – astaxanthin. Kurera har träffat Åke Lignell, forskningschef på AstaReal, för att tala om den svenska upptäckten av algen, om vad antioxodanter gör i kroppen och betyder för oss – och om vad just astaxanthin, det ämne som färgar laxens kött rosa, har för effekt i våra kroppar. 

Läkaren Peter Martin arbetar med funktionsmedicin

Intervju

Det var hans egna hälsa – eller snarare ohälsa som förde in läkaren Peter Martin på rätt spår. Efter att ha gått in i väggen blev han tipsad om att bland annat lägga om kosten, något som gjorde susen där inget annat fungerat. Det väckte intresset hos Peter för funktionsmedicin – en metod han numera använder när han behandlar sina patienter.

Koriander kan bidra till att stoppa epileptiska anfall

Forskning

Koriander är en populär krydda som även har använts inom folkmedicinen i tusentals år, bland annat som kramplösande medel vid epilepsi. Nu kan forskning för första gången förklara förklara vad det är som gör att det fungerar. Koriander har även många andra hälsofrämjande effekter enligt forskarna.

 

Snart slut med PFAS i danska matförpackningar

Eko/miljö

De är osynliga men finns i allt från pizzakartonger till vandringskängor och soffdynor. I vårt grannland Danmark tar man i men hårdhandskarna och förbjuder från och med 1 juli 2020 högfluorerade ämnen i alla livsmedelsförpackningar rapporterar TT. Så från juli nästa år kan danskarna njuta av hämtmat utan att behöva riskera få i sig hormonstörande ämnen.

Paul Svensson: “Att slänga mat är det dummaste vi kan göra”

Eko/miljö

Den populära TV-kocken Paul Svensson drev nyligen Retaste en Popup-restaurang helt inriktad på att laga gourmetmat på råvaror som livsmedelsbutiker ämnat kassera för att visa att det finns ett annat, mer hållbart sätt att förhålla sig till mat. Nu kommer han ut med boken "Rädda maten" fullmatad med tips för minskat matsvinn och goda recept,

Hudexperten: Så stöttar du huden vid viktnedgång

Hud

Många är rädda för att få slapp hud när de går ned i vikt. Problemet med många dieter är att de inte tar hänsyn till hudens behov menar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som tipsar om vad man kan göra för att stötta huden i processen och minska risken att få hängande hud.

Rotfruktsnästen med ägg

Recept

I dessa nästen gömmer sig ett ägg, precis som i ett riktigt fågelbo, detta recept på en modern version av rösti kommer från den vegetariska kokboken "Little green kitchen". Gör nästena genom att svarva råa rotsaker, vända dem i olja och lägga dem i små högar på en plåt. 

 

 

Ketogen kost som behandling för barn med epilepsi

Forskning

Cirka en tredjedel av alla barn med epilepsi svarar inte tillräckligt bra på läkemedelsbehandling. På Akademiska barnsjukhuset i Uppsala används sedan ett år kostbehandling med ketogen kost som ett behandlingsalternativ. Metoden är ingalunda ny utan har använts redan på 1920-talet då det saknades läkemedel mot sjukdomen.