Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Har du PMDS? Här är de vanligaste symptomen

Lider du av PMS eller PMDS?
Det finns hjälp att få!
En del av besvären kan du förbättra genom rätt kost.

PMS, premenstruellt syndrom, känner nog de flesta till - veckan innan menstruation då humöret åker upp och ner som en jojo, brösten känns ömma och magen svullen.
Man räknar med att ungefär var tredje kvinna i fertil ålder har måttliga fysiska och psykiska besvär av PMS.

Läs också: Bli vän med din PMS!

Kraftiga humörsvängningar och ångest
Vissa kvinnor, närmare bestämt tre-fem procent, har dock så svåra besvär att det påverkar hur de fungerar i det dagliga livet. Detta kallas PMDS, premenstruellt dysforiskt syndrom, och symptomen kan vara kraftiga humörsvängningar, depression, ångest, personlighetsförändringar och ibland också självmordstankar.

 

För att få diagnosen PMDS måste fem av kriterierna nedan stämma in på dig och ett ska vara bland de fyra översta. Besvären ska dessutom finnas under den premenstruella veckan men försvinna så fort mensen är förbi. Tillståndet ska också påtagligt påverka både din vardag och ditt arbetsliv.

• Nedstämdhet
• Irritabilitet
• Humörsvängningar/affektlabilitet
• Ångest/oro
• Minskat intresse för dagliga aktiviteter
• Koncentrationssvårigheter
• Trötthet/minskad energi
• Aptitförändring/sötsug
• Sömnstörning
• Känsla av kontrollförlust
• Bröstspänning/-svullnad

Läs också: Lider du av PMS? Ät mer järn!

Hålla sig aktiv och träna
Men det finns saker du kan göra själv för att dämpa besvären. Enligt en iransk studie kan man lindra sina symptom om man håller sig aktiv och tränar. Forskarna analyserade unga kvinnor under åtta veckor och resultaten visade att träningen rejält förbättrade kvinnornas PMS-symptom.

Att undvika stress och sova bra är också några saker du kan göra själv för att lindra besvären - men även att tänka på kosten.
Näringsterapeuten Madeleine Marcus har tidigare gett sina bästa tips till Kurera för att slippa PMS på naturlig väg. Bland annat bör man undvika livsmedel med snabba kolhydrater som gör att bukspottkörteln snabbt måste frisätta insulin för att ta ner det höga sockret, vilket ger upphov till att blodsockret snart blir för lågt.
– Detta skapar stress i kroppen. Återkommande blodsockersvängningar påverkar hormonbalansen. Sköldkörtelhormon, kortisol och progesteron minskar med tiden vilket ökar risken för PMS, säger hon.

Istället bör man:

Läs också: “Hormonrubbningar blir vanligare på grund av onaturlig mat”

 

Undvika kemikalier
• Äta grönsaker, rotfrukter, nötter, mandel, vilt, lamm, nötkött, fågel, fisk, ägg, avokado, olivolja, kokosolja, bär och smör.
• Vara sparsam med fullkornsris, bovete, quinoa, sötpotatis, baljväxter och frukt.
• Undvika sojaprodukter som är hormonstörande.
• Undvika vitt ris, potatis, sädesslag, majs, vindruvor, alkohol, kaffe, margarin och mejeriprodukter.
• Äta lite var tredje timme om du har lätt för att få sötsug eller blodsockerdippar. I varje måltid bör ungefär lika många kalorier komma från fett, kolhydrater och proteiner.
• Undvika kemikalier. Välj ekologiska livsmedel och undvik att använda plaster vid mathanteringen, då de mjukgörande ftalaterna i plasterna har en hormonstörande, östrogenliknande effekt.
• Ingefära är bra vid menssmärtor.

Ett annat tips är att förbereda dig genom att föra en mensdagbok och skriva in de aktuella dagarna i en kalender, alternativt använda en app för att hålla reda på var i menscykeln du befinner dig.

Om dina besvär påverkar din livskvalitet kan det dock vara en idé att kontakta vården.

Källor:  Internetmedicin.se, 1177, pms.se

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

 

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.