Har du testat chiafrön än?

Fakta

Chia är förutom omega-3 rikt på fibrer, kalcium och järn. Det är även en bra källa till protein, hela 21 gram per 100 gram frön. Kaloriinnehållet är dock högt och 100 gram chiafrön ger cirka 520 kalorier men eftersom intaget oftast rör sig om några teskedar anses det inte påverka hälsan negativt.

Chiafrön har verkligen trendat de senaste åren och finns nu i var och vartannat skafferi.
Har du inte redan testat?
Då är det verkligen dags nu!

Det lilla chiafröets populäritet är odiskutabel, du kan hitta det nästan vart och när som helst och i produkter av alla möjliga slag.
Vad är det då som gör just chiafrön så populärt? Svaret är enkelt: Det är enkelt att använda och innehåller stora mängder av den livsviktiga omega-3-fettsyran.

► Läs också: Forskning: Tillskott med fettsyror hjälper barn med ADHD

 

Balans mellan fettsyror
Just vårt intag av fettsyror bidrar till vår hälsostatus i stor utsträckning då balansen mellan de olika fettsyrorna i kroppen är mycket viktig. I vår moderna kost får vi i oss alldeles för mycket av de växtbaserade omega-6 fettsyrorna i och med användningen av vegetabiliska oljor och fetter och för lite av den oftast animaliska omega-3-fettsyran. Att sträva efter balans mellan de två är viktigt då omega-3 och 6 fungerar i motsatsförhållande när det kommer till många sjukdomstillstånd.

Minskar inflammationer
Omega-3 kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdom medan omega-6 ökar risken. Omega-3 minskar inflammationer och omega-6 ökar dem. Man brukar därför rekommendera de som inte får i sig tillräckligt med omega-3 i kosten att förbättra balansen med hjälp av kosttillskott. För att uppnå ett tillräckligt intag via maten anses man behöva äta fet fisk som sill, lax, makrill eller sardiner flera gånger per vecka. De flesta av oss äter dock inte tillräckliga mängder med fisk eller väljer vit fisk som är fattig på omega-3.

► Läs också: "Är hälsofördelarna med fisk fler än riskerna – eller är det tvärtom?”

Två teskedar frön motsvarar en portion lax
Vill man öka sitt intag av omega-3 rekommenderas oftast tillskott baserade på fisk, vilket passar långt ifrån alla. Inte bara ur allergisynpunkt utan det finns även miljöaspekter som talar emot den stora exploateringen av fiskebeståndet. Dessutom är vegotrenden starkare än någonsin och många väljer att äta mer vegetariskt utan att ta steget fullt ut och bli vegetarian. Möjligtvis är det därför chia har blivit så populärt!
Vill du öka ditt intag av omega-3 med hjälp av chia motsvarar två teskedar frön nämligen lika mycket omega-3 som en portion lax.

 

► Läs också: Därför ska du äta chiafrön

Användningsområden
Hur använder man då chia? Till nästan vad du vill är det bästa svaret! Bland annat kan du använda chiafrön till att sänka fetthalten i bakverk med 25 procent. Läs mer här.
De är också utmärkta för att göra smoothies mer mättande och chiapudding är en perfekt, mättande frukost!

Nedan hittar du några av våra och våra bloggares favoritrecept med chiafrön:

Nyttig jordgubbssmoothie med chia
Chiapudding med hallon
Chokladproteinbollar med chiafrön
Chiagröt
Proteinpannkakor med chia
Morgonsmoothie med chia
Chiapudding - den perfekta frukosten
Chia fresca
Chia- och bananplättar
Uppiggande rödbetssmoothie med lakrits och chia

Av Therese Hagberg 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Chia är förutom omega-3 rikt på fibrer, kalcium och järn. Det är även en bra källa till protein, hela 21 gram per 100 gram frön. Kaloriinnehållet är dock högt och 100 gram chiafrön ger cirka 520 kalorier men eftersom intaget oftast rör sig om några teskedar anses det inte påverka hälsan negativt.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Naturliga ämnen håller hjärtat i form

Forskning

1,8 miljoner svenskar har någon form av hjärt- kärlsjukdom. Det är vår vanligaste dödsorsak, fyra dödsfall av tio beror på hjärt- kärlproblem. Men bättre diagnoser och behandlingar räddar liv. Är forskarna på rätt spår kan dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar komma att halveras. Åtminstone om man får tro KiSel-10-studien som visade att Q10 i kombination med selen kunde minska dödligheten med hela 54 procent.

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

 

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

 

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.

Ny studie på atopiskt eksem kan ge effektivare behandling

Forskning

Personer med atopiskt eksem har en inflammerad hud som kliar och är torr. En svensk-finsk studie visar att atopiker har många fler Staphylococcus aureus-bakterier på huden jämfört med friska personer. Dessa bakterier tränger bort de goda, hälsobefrämjande bakterier. Upptäckten kan bereda väg för nya behandlingsmetoder.

 

Emma Kronborg: “Vill du köpa eller äga?”

Krönikan

Genom att se på det vi redan äger med nya ögon kan vi minska lusten att köpa nytt. "Uppskatta det du har, allt som du betraktar med kärlek blir vackert." skriver Emma Kronborg i denna krönika. Det handlar inte om att sluta konsumera utan att nöja oss med att köpa det vi behöver och istället lära oss älska och vårda det vi redan har,

Jan G Bruhn: “Läkare borde lära sig mer om örternas helande kraft”

Kureras experter

När apotekaren Jan G Bruhn första gången föreläste om naturmediciner på Karolinska Institutet blev han utbuad. 30 år senare, vid en föreläsning för blivande läkare, kunde studenterna inte sluta ställa frågor. Trots att mycket har hänt under de senaste decennierna är örtmediciner långt ifrån accepterade av etablissemanget. I dag är Jan G Bruhn pensionerad och nu vi har nöjet att hälsa Jan välkommen som ny expert på Kurera.

”Framtidens näringstillskott är rena och veganska”

Hälsa

Stephen Terrass är grundare av företaget Terranova, ett av få storskaliga företag som tillverkar tillskott helt fria från tillsatser och som också är helt veganska. Det är en trend som är här för att stanna, tror Stephen Terrass. I ett samtal med Kurera berättar han om Terranovas unika koncept Magnifood och om hälsotrenderna som är att vänta.