Har du testat chiafrön än?

Fakta

Chia är förutom omega-3 rikt på fibrer, kalcium och järn. Det är även en bra källa till protein, hela 21 gram per 100 gram frön. Kaloriinnehållet är dock högt och 100 gram chiafrön ger cirka 520 kalorier men eftersom intaget oftast rör sig om några teskedar anses det inte påverka hälsan negativt.

Chiafrön har verkligen trendat de senaste åren och finns nu i var och vartannat skafferi.
Har du inte redan testat?
Då är det verkligen dags nu!

Det lilla chiafröets populäritet är odiskutabel, du kan hitta det nästan vart och när som helst och i produkter av alla möjliga slag.
Vad är det då som gör just chiafrön så populärt? Svaret är enkelt: Det är enkelt att använda och innehåller stora mängder av den livsviktiga omega-3-fettsyran.

► Läs också: Forskning: Tillskott med fettsyror hjälper barn med ADHD

 

Balans mellan fettsyror
Just vårt intag av fettsyror bidrar till vår hälsostatus i stor utsträckning då balansen mellan de olika fettsyrorna i kroppen är mycket viktig. I vår moderna kost får vi i oss alldeles för mycket av de växtbaserade omega-6 fettsyrorna i och med användningen av vegetabiliska oljor och fetter och för lite av den oftast animaliska omega-3-fettsyran. Att sträva efter balans mellan de två är viktigt då omega-3 och 6 fungerar i motsatsförhållande när det kommer till många sjukdomstillstånd.

Minskar inflammationer
Omega-3 kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdom medan omega-6 ökar risken. Omega-3 minskar inflammationer och omega-6 ökar dem. Man brukar därför rekommendera de som inte får i sig tillräckligt med omega-3 i kosten att förbättra balansen med hjälp av kosttillskott. För att uppnå ett tillräckligt intag via maten anses man behöva äta fet fisk som sill, lax, makrill eller sardiner flera gånger per vecka. De flesta av oss äter dock inte tillräckliga mängder med fisk eller väljer vit fisk som är fattig på omega-3.

► Läs också: "Är hälsofördelarna med fisk fler än riskerna – eller är det tvärtom?”

Två teskedar frön motsvarar en portion lax
Vill man öka sitt intag av omega-3 rekommenderas oftast tillskott baserade på fisk, vilket passar långt ifrån alla. Inte bara ur allergisynpunkt utan det finns även miljöaspekter som talar emot den stora exploateringen av fiskebeståndet. Dessutom är vegotrenden starkare än någonsin och många väljer att äta mer vegetariskt utan att ta steget fullt ut och bli vegetarian. Möjligtvis är det därför chia har blivit så populärt!
Vill du öka ditt intag av omega-3 med hjälp av chia motsvarar två teskedar frön nämligen lika mycket omega-3 som en portion lax.

 

► Läs också: Därför ska du äta chiafrön

Användningsområden
Hur använder man då chia? Till nästan vad du vill är det bästa svaret! Bland annat kan du använda chiafrön till att sänka fetthalten i bakverk med 25 procent. Läs mer här.
De är också utmärkta för att göra smoothies mer mättande och chiapudding är en perfekt, mättande frukost!

Nedan hittar du några av våra och våra bloggares favoritrecept med chiafrön:

Nyttig jordgubbssmoothie med chia
Chiapudding med hallon
Chokladproteinbollar med chiafrön
Chiagröt
Proteinpannkakor med chia
Morgonsmoothie med chia
Chiapudding - den perfekta frukosten
Chia fresca
Chia- och bananplättar
Uppiggande rödbetssmoothie med lakrits och chia

Av Therese Hagberg 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Chia är förutom omega-3 rikt på fibrer, kalcium och järn. Det är även en bra källa till protein, hela 21 gram per 100 gram frön. Kaloriinnehållet är dock högt och 100 gram chiafrön ger cirka 520 kalorier men eftersom intaget oftast rör sig om några teskedar anses det inte påverka hälsan negativt.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sötpotatispyttipanna med hallon och fetaost på tallrik med ljusblå bakgrund

Jessica Frejs regnbågspytt

Recept

Den här färgglada pytten är en somrig och vegetarisk uppdatering av den klassiska pyttipannan. Med smarrigt matig sötpotatis, frisk mynta och söta hallon som bryter av mot salt fetaost blir det garanterat en favorit under årets varmare dagar.

honung socker i skålar

Sött i maten – utan socker

Kost

Vill du leva lite sockersnålare eller bara sockersmartare? Det finns många anledningar att hålla nere på det söta och välja naturliga sockerkällor och fällorna är många. Här kommer några enkla tips för den som vill hålla nere sockerintaget.

kvinna som tar sig i nacken

Så kan du få bukt med ryggvärk

Hälsa

Svenskarna har i dag övervägande stillasittande arbeten. De leder till försämrad hälsa på flera sätt. Något som ofta ger sig tillkänna ganska snar är problem med ryggen. Monotona rörelser, dålig hållning och inaktivitet ger ryggont. Men det också lätt hänt att få ont i nacke och rygg på grund av flitigt användande av läsplattor och mobiltelefoner. Här får du några tips som lindrar värk i ryggen.

 

Fyra zucchinis i olika färger

Goda recept med zucchini

Recept

Har du en trädgård som kryllar av zucchini  - men ingen aning vad du ska göra med den? Det finns oändliga sätt att tillaga denna mångsidiga grönsak som kommer i olika färger och former. Varför inte testa Ulrika Davidssons squashrullar med fetaost?  

Liten flicka ger insulinspruta till sig själv

PFAS ökar risk för diabetes och celiaki

Eko/miljö

Ny forskning visar att risken för typ 1-diabetes och celiaki kan öka hos barn om deras mödrar utsatts för vanliga högfluorerade kemikalier, så kallade PFAS, under graviditeten. Dessa syntetiska ämnen finns i många vanliga produkter i vår vardag.

kvinna på badstrand

Svider det när du kissar? Lingon sköljer bort bakterierna

Hälsa

Långa dagar på stranden är underbara. Men om du känner att det svider i underlivet när du kissar efter en härlig baddag – då kan du ha fått blåskatarr. Att du glömmer bort att dricka vatten och badar kallt kan ge bränsle till bakterierna så att de förökar sig. Ett snabbt och naturlig sätt att få bukt med problemet är att ta en kur med lingonjuice.

frukt och grönsaker

10 anledningar att äta C-vitamin

Hälsa

Det pratas mycket om immunförsvaret just nu och vad man kan göra för att stärka det. En vitamin som bidrar till ett väl fungerande immunförsvar är C-vitamin. Det kan bland annat förkorta och lindra förkylningssymtom, men C-vitamin behövs också för kroppens brosk- och benvävnad, det är bra för tänderna och verkar kunna motverka träningsvärk.

Illustration av en doula som stöd till en gravid kvinna

Allt du vill veta om att föda med en doula

Gravid/barn

I en hårt ansatt förlossningsvård blir det allt populärare att anlita en doula för att få stöd och kontinuerlig närvaro under graviditet och förlossning. Även intresset för att bli doula växer. Men vad är egentligen en doula och vad behöver man tänka på när man väljer en?

 

skål med grönsaker

Ät efter säsong – för både smaken och klimatet

Kost

Förr i tiden anpassade vi den mat vi åt efter de råvaror som fanns tillgängliga. Idag är valmöjligheterna. Vi kan äta i princip allt året om, även om råvaror utanför säsong smakar sämre. Med sensommar och höst kommer skördesäsongen igång och ingen årstid passar väl bättre för att börja äta efter säsong än just vid den svenska höstskörden.

kvinna i spagat

En bra hållning bevarar vår hälsa

Hälsa

Ensidiga, upprepade rörelser försämrar din kroppshållning. Eftersom majoriteten i Sverige arbetar på kontor eller i andra yrken där upprepandet är en del av jobbet blir hållningen sämre – om du inte gör något åt det. Bli medveten om hur du går, sitter eller står och sträck på en krokig rygg och nacke med jämna mellanrum. Det kan minska besvär i rygg, nacke, axlar och även problem med höfterna. Dessutom så stärker en bra kroppshållning självförtroendet.

kvinna som får ansiktsbehandling

7 ansiktsbehandlingar som föryngrar din hud

Hud

Du har kanske hört talas om microdermabrasion, microneedling och plasma pen – men inte vet vad det är. Idag finns det en hel del föryngrande ansiktsbehandlingar. Det handlar bara att välja rätt efter hudtyp och plånbok. Kurera listar sju bra och effektiva behandlingar som ger dig år tillbaka i ansiktet.

Grön smoothie i skål med nötter på

Skönt grön detox-smoothie

Recept

Boosta ditt immunförsvar med en gudomlig mix av superfoods och gröna godsaker i en och samma smoothie: ingefära, avokado, vetegräs, mango, chlorella, grönkål, ananas, broccoli, selleri... Mixa och njut med valfri topping!

 

folk sitter i trädgården och äter mat

Så många av oss har magproblem under semestern

Hälsa

Förändrade matvanor under semestern kan ge problem med magen. Under några veckors ledighet äter en majoritet av oss mat som ger magproblem. Sex av tio svenskar uppger att magen blir extra orolig på semestern. Några veckors avsteg från rutinerna är lätt att åtgärda. Probiotika kan enkelt lugna svullnad och kurrande magar.

bönor i skål

Fem skäl att äta mer bönor

Kost

Bönor är billiga, goda och du kan tillaga dom på många olika sätt.  Och skälen till att äta bönor och linser är många. Här följer en lista på baljväxter att tillaga som kan gynna din hälsa.



Tecknad jordglob på en tallrik och bestick

Missförstånden som ger ökat matsvinn

Eko/miljö

Tror du inte att din hantering av matrester och ditt sätt att planera och göra inköp av mat gör någon skillnad för miljön och klimatet på vår planet – eller för din egen plånbok för den delen? Dags att tänka om och minska ditt matsvinn!

kvinna håller i ett knä

Artros? Så får du hjälp!

Leder

Stela och värkande leder kan bero på artros. I Sverige uppskattas 800 000 personer vara drabbade av ledsjukdomen. Inget botemedel finns men med rätt träning, hjälpmedel och naturpreparat kan smärtan lindras, rörligheten förbättras och livskvaliteten öka.

olika kålsorter

Håll dig frisk med kål

Kost

Svenska naturen är full av nyttig mat. Ta en extra titt i grönsaksdisken efter kålsorter du inte känner till. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten plånbok. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden.

 

kvinna tittar ut över vatten

Utmattad? Här är näringen för dig

Hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

5 träningsklädda kvinnor

5 hemligheter bakom en vältränad kropp

Träning

Måste man träna varje dag och gå på diet för att skaffa sig en vältränad kropp eller bara ha väldigt bra gener? Nej, faktiskt inte. Hemligheten ligger i vanorna. Här är fem förhållningssätt som gör dig stark, frisk och vältränad.

darfor-ska-du-anvanda-oreganoolja

Därför ska du använda oreganoolja

Förkylning

Oreganooljan har använts i många hundratals år, bland annat som ett naturligt antibiotikum, och har flera hälsofördelar. Här listar Kureras näringsterapeut Zarah Öberg dess goda egenskaper – och även vad du bör tänka på vid användning.

 

Rawfoodsallad med gröna grönsaker och dressing

Rawfoodsallad med krämig cashewsås

Recept

Stärk din energinivå och ditt immunförsvar samtidigt som du kittlar smaklökarna med denna härliga, näringsrika rawfoodsallad med grönkål, broccoli, bladspenat och ruccola. Toppa med en krämig sås gjord på blötlagda cashewnötter, citron och vitlök. 

grönsaker och juice

Vill du rensa kroppen på toxiner? Kör en detoxvecka!

Kost

Krånglar magen? Har du huvudvärk, är ständigt trött och lättirriterad? Då kan det vara en god idé att låta mage och tarm vila genom att göra en fastevecka och låt kroppen få en välförtjänt vila. Resultat blir att du bland annat får en bättre fungerade mage, du blir piggare och får finare hy. Här får du tips på en veckas fasta.