Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Har du testat chiafrön än?

Fakta

Chia är förutom omega-3 rikt på fibrer, kalcium och järn. Det är även en bra källa till protein, hela 21 gram per 100 gram frön. Kaloriinnehållet är dock högt och 100 gram chiafrön ger cirka 520 kalorier men eftersom intaget oftast rör sig om några teskedar anses det inte påverka hälsan negativt.

Chiafrön har verkligen trendat de senaste åren och finns nu i var och vartannat skafferi.
Har du inte redan testat?
Då är det verkligen dags nu!

Det lilla chiafröets populäritet är odiskutabel, du kan hitta det nästan vart och när som helst och i produkter av alla möjliga slag.
Vad är det då som gör just chiafrön så populärt? Svaret är enkelt: Det är enkelt att använda och innehåller stora mängder av den livsviktiga omega-3-fettsyran.

► Läs också: Forskning: Tillskott med fettsyror hjälper barn med ADHD

 

Balans mellan fettsyror
Just vårt intag av fettsyror bidrar till vår hälsostatus i stor utsträckning då balansen mellan de olika fettsyrorna i kroppen är mycket viktig. I vår moderna kost får vi i oss alldeles för mycket av de växtbaserade omega-6 fettsyrorna i och med användningen av vegetabiliska oljor och fetter och för lite av den oftast animaliska omega-3-fettsyran. Att sträva efter balans mellan de två är viktigt då omega-3 och 6 fungerar i motsatsförhållande när det kommer till många sjukdomstillstånd.

Minskar inflammationer
Omega-3 kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdom medan omega-6 ökar risken. Omega-3 minskar inflammationer och omega-6 ökar dem. Man brukar därför rekommendera de som inte får i sig tillräckligt med omega-3 i kosten att förbättra balansen med hjälp av kosttillskott. För att uppnå ett tillräckligt intag via maten anses man behöva äta fet fisk som sill, lax, makrill eller sardiner flera gånger per vecka. De flesta av oss äter dock inte tillräckliga mängder med fisk eller väljer vit fisk som är fattig på omega-3.

► Läs också: "Är hälsofördelarna med fisk fler än riskerna – eller är det tvärtom?”

Två teskedar frön motsvarar en portion lax
Vill man öka sitt intag av omega-3 rekommenderas oftast tillskott baserade på fisk, vilket passar långt ifrån alla. Inte bara ur allergisynpunkt utan det finns även miljöaspekter som talar emot den stora exploateringen av fiskebeståndet. Dessutom är vegotrenden starkare än någonsin och många väljer att äta mer vegetariskt utan att ta steget fullt ut och bli vegetarian. Möjligtvis är det därför chia har blivit så populärt!
Vill du öka ditt intag av omega-3 med hjälp av chia motsvarar två teskedar frön nämligen lika mycket omega-3 som en portion lax.

 

► Läs också: Därför ska du äta chiafrön

Användningsområden
Hur använder man då chia? Till nästan vad du vill är det bästa svaret! Bland annat kan du använda chiafrön till att sänka fetthalten i bakverk med 25 procent. Läs mer här.
De är också utmärkta för att göra smoothies mer mättande och chiapudding är en perfekt, mättande frukost!

Nedan hittar du några av våra och våra bloggares favoritrecept med chiafrön:

Nyttig jordgubbssmoothie med chia
Chiapudding med hallon
Chokladproteinbollar med chiafrön
Chiagröt
Proteinpannkakor med chia
Morgonsmoothie med chia
Chiapudding - den perfekta frukosten
Chia fresca
Chia- och bananplättar
Uppiggande rödbetssmoothie med lakrits och chia

Av Therese Hagberg 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Chia är förutom omega-3 rikt på fibrer, kalcium och järn. Det är även en bra källa till protein, hela 21 gram per 100 gram frön. Kaloriinnehållet är dock högt och 100 gram chiafrön ger cirka 520 kalorier men eftersom intaget oftast rör sig om några teskedar anses det inte påverka hälsan negativt.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Har du magnesiumbrist? Här är maten som innehåller magnesium

Kost

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som många av oss kan ha brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag, ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

rysk rot

Trött? Prova rysk rot som snabbt ger energi

Naturlig hälsa

Rysk rot kallas också sibirisk ginseng och är den fysiska adaptogenen. Den har använts vid stressrelaterade besvär, utmattning och som en behandling för att undvika biverkningar av andra läkemedel på grund av örtens leverrenande effekt. Rysk rot har också används vid mental trötthet och impotens.

kvinna på badstrand

Drick mer och undvik urinvägsinfektion

Naturlig hälsa

Många har någon gång haft urinvägsinfektion och känner väl igen den brännande känslan vid urinering, och behovet av att ständigt gå på toaletten. Men gå känner till att något så enkelt som att dricka mer vatten kan bidra till att minska risken för att få besvär med urinvägarna.

 

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

kvinna tar sig för munnen

Lindra herpes på naturlig väg

Hälsa

Det är många som lider av herpes. Det finns rapporter om att åtta av tio har herpes typ 1, vilket oftast betyder att man får munsår. Cirka en av fyra svenskar har herpes typ 2, vilket betyder att man har det i underlivet. Det finns naturliga sätt att lindra smärtan av ett herpesutbrott.

bär

Bären som främjar god hälsa

Kost

När vi använder ordet superbär så beskriver det bär som är särskilt rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Antioxidanter skyddar mot fria radikaler i kroppen, och kan likans vid ett rostskydd på bilen. Forskningar har visat att befolkningsgrupper med hög medellivslängd och låg sjukdomsförekomst har haft ett högt intag av antioxidanter. Här kommer några antioxidantrika bär.

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

 

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

 

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.