Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Här hittar du näringen i vegomat

Fakta

Vegokoll.se är Sveriges knutpunkt för alla som är nyfikna på vego. Här kan man ta del av veganska recept, middagstips, produktnyheter och nyhetsblogg. Målsättningen är att göra vardagen enklare för den som är vegan eller bara är nyfiken på vegomat.

Jaha, äter du vego? Men hur får du då i dig...?
De flesta som äter vegetarisk eller vegansk kost känner nog igen den frågan.
Här är artikeln för dig som äter vego, som vill äta vego - och dig som är nyfiken på hur tusan en vego egentligen klarar sig utan kött.

Även om det idag är enkelt att skippa animaliska livsmedel finns det fortfarande många som har fördomar mot vegokost. Men visst klarar man av att få i sig det dagliga näringsbehovet av att äta vegetarisk eller vegansk mat. Det gäller bara att ha kunskap.
Djurens Rätts sajt Vegokoll listar viktiga näringsämnen och hur du får i dig dem genom vegetabilisk kost.

► Läs också: Fem viktiga tillskott för dig som är vegetarian

 

Så får du i dig näringen med vegomat:

 

Protein
Baljväxter (bönor, linser, kikärtor, övriga ärtor), sojaprotein (som sojakött och tofu), nötter och frön, säd, bröd, potatis.
Läs inlägget proteinrika livsmedel - topp 12 i Kurerabloggen Get in shape.

► Läs också: Proteinet – kroppens byggstenar

Järn
Gröna bladgrönsaker (till exempel nässlor, persilja, grönkål, spenat), gröna ärtor, baljväxter, vetekli, vetegroddar, sesamfrön, linfrö, nötter, torkad frukt, fullkornsprodukter och övriga spannmålsprodukter (till exempel müsli, gröt). Här kan du läsa mer om järn.

► Läs också: Därför ska du äta järn

Kalcium
Berikade produkter (till exempel sojamjölk), sesamfrön, tahini, nässlor, grönkål, vattenkrasse, gröna bladgrönsaker, baljväxter, mandel och andra nötter, tofu, nypon, palsternacka, broccoli. Här kan du läsa mer om kalcium.

 

► Läs också: Kalcium – en nödvändig mineral

Zink
Vetegroddar, vetekli, fullkornsprodukter (gärna bakat på surdeg), övriga spannmålsprodukter (till exempel müsli, gröt) baljväxter, nötter, frön, alger.

► Läs också: Har du zinkbrist?

Vitamin D
Solljus på huden, berikade produkter, till exempel havremjölk och margarin. Här kan du läsa mer om D-vitamin.

► Läs också: Hur mycket D-vitamin behöver man? Experten svarar

 

Vitamin B12
Viktigt för veganer! Kosttillskott från Apoteket eller hälsokostbutik. Spirulina och övriga alger är inte en tillförlitlig källa. I Sverige har vi ännu inte tillräckligt med berikade produkter i förhållande till behovet. Här kan du läsa mer om vitamin B12.

► Läs också: Har du brist på vitamin B12?

Omega 3-fett
Linfröolja, linfrön, rapsolja, valnötter, valnötsolja, vetegroddar, algolja till exempel V-Pure eller Pure One.

► Läs Kureras artiklar om omega-3

Selen
Paranötter, alger, baljväxter, nötter, frön. Här kan du läsa mer om selen.

► Läs också: Därför behöver du selen

Jod
Berikat salt, alger. Här kan du läsa mer om jod.

► Läs också: Så vet du om du har jodbrist

Av Isabelle G Hedander

Källa: Uppgifterna kommer från boken "Vegansk näringslära på vetenskaplig grund" av Björn Pettersson.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Vegokoll.se är Sveriges knutpunkt för alla som är nyfikna på vego. Här kan man ta del av veganska recept, middagstips, produktnyheter och nyhetsblogg. Målsättningen är att göra vardagen enklare för den som är vegan eller bara är nyfiken på vegomat.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fyra vänner ler och håller om varandra

Psykologen: så hittar och behåller du goda vänner

Mental hälsa

Forskning visar tydligt att starka relationer till andra gör oss lyckliga och ger längre och friskare liv. Ändå har vi en förmåga att underskatta och bortprioritera våra vänner. Men vad kännetecknar en god vänskapsrelation? Och hur skapar vi och bibehåller goda vänskaper över tid?  Bokaktuella psykologen Frida Andersson svarar.

Tareq Taylor

Tareq Taylor: ”Jag blev sjuk av skräpmat”

Hälsa

Vare sig mobbingen i barndomen, för mycket skräpmat eller en bruten nacke har kunnat stoppa Tareq Taylor från att leva sin dröm – att vara ”njutningsleverantör”, som han själv kallar kockyrket. Hans önskan är att beröra i allt han gör och få folk att må bra. Men han vill se en ny definition av begreppet hälsa.                           

Rotfruktslasagne med bönor

Tareq Taylors enkla rotfruktslasagne

Recept

Rotfrukter hör hösten till, och lasagne är både perfekt vardagsmat och rejäl "comfort food" när vinden viner utanför knuten. Denna smakrika vegetariska lasagne är signerad tv-aktuella stjärnkocken Tareq Taylor.

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".

flicka gränser i sand

Bakterier bygger barns immunförsvar

Barn

Det är viktigt med god handhygien, speciellt i dessa virus- och pandemi-tider. Men det finns faktiskt gånger vi kan stanna upp och tänka efter runt handhygien. För att barn ska kunna utveckla ett starkt immunförsvar krävs att de blir utsatta för mikrober av olika slag.

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

ung glad kvinna sträcker upp händerna

D3 och zink minskar risken att insjukna i covid-19

Hälsa

Nya analyser visar att risken för att insjukna i covid-19 ökade med 90 procent vid brist på D3 och zink. Rapporten visade också att D3 och zink ger ett starkt skydd mot svårare symtom för den som insjuknat i covid-19. Det skriver Nordic Nutrition Councils på sin hemsida.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Mat som mättar under hösten

Kost

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

 

Närbild på rinnande duschmunstycke

Att skippa duschen – bra eller dåligt?

Hud

Begreppet "no shower" har blivit en stor och lite oväntad trend i Hollywood. Det handlar om att vänta tills man luktar illa, eller tills man är smutsig, innan man duschar. Men det är inte så tokigt som det låter, här förklarar vi varför!

Närbild på kroppar av medelålders kvinnor som dansar i danssal

Krönika: “När vi blir så där onödigt rädda”

Krönikan

Lotta Lagerberg längtade efter att få göra något som fyller henne med glädje i pandemin och anmälde sig till en dansskola för 40-plussare. Med denna krönika – den första av totalt tre i en följetong – vill Lotta belysa det som hon först trodde var covid-rädsla, men som visade sig handla om något annat och allt för vanligt: utfrysning.