Harmonisk familj med fiskolja

Mamma Anna och pappa Tomas lever ett fartfyllt liv med sina fyra barn. Zander som är 9 år och äldst i barnaskaran är sedan några år tillbaka diagnostiserad med ADHD.   

zander och mamma anna

Foto: Cecilia Forss

Det var när han var fem år som familjen förstod att deras lille kille inte riktigt var som andra barn.
– Han behövde betydligt mer i vardagen. Ofta fick han utbrott och blev ledsen över saker. Om han till exempel byggde med lego och tornet rasade var det inte ”Ojsan, jag bygger upp det igen!”, utan han var så ledsen, så ledsen, berättar Anna.
Familjen hade vid den tidpunkten fått nytillskott av tvillingar och hade dessutom en ettåring, så det var full rulle dygnet runt.
– Skrek småttingarna för att de var hungriga blev Zander fruktansvärt stressad. Han stod inte ut med ljudet helt enkelt, så vi levde ju på helspänn och fick nästan skydda dem från honom. Det var ofta kaos hemma. Alla var i konflikt med alla och det var oerhört påfrestande för oss föräldrar. Ett par år senare fick Zander sin diagnos så då visste vi i alla fall vad han led av även om problemen kvarstod, fortsätter hon.

 

Utbrotten försvann
Efter att ha läst om att fiskolja kan ha god effekt på ADHD-symptom började Anna och hennes man ge Zander omega-3-tillskottet MorEpa varje dag.
– I och med det blev Zander lugnare. Han klarade av saker mycket bättre. Visst, han hade fortfarande vissa problem, men var ändå mycket bättre.
Terminerna gick och kraven i skolan ökade. Det blev svårare och svårare för Zander att hänga med. Så småningom hörde Anna och hennes man talas om en ny ”släkting” till MorEpa, PlusEpa, och Zander fick börja äta även detta tillskott. I och med det kom den stora ändringen.
– Då blev det jättebra. Hans utbrott försvann och han började kunna klara av stressiga situationer i vardagen mycket bättre. Det bara lade sig ett lugn över familjen och vi pustade ut och sa ”Åh, är det så här det ska vara?”.  Sedan dess har Zander ätit en kapsel PlusEpa på morgonen och två kapslar MorEpa på kvällen för då blir effekten som bäst.

Hela familjen påverkad
Anna påminns ofta om att fiskoljan verkligen fungerar för de gånger Zander har råkat glömma att ta dem märks det direkt.
– Ja faktiskt så märks det tydligt. Han sover dåligt och är inte riktigt som vanligt dagen därpå så det gäller att hålla ordning på kapslarna. Min syster säger samma sak om sina barn, även om det behövs några dagars glömska där.
Numera äter hela familjen omega-3-tillskott i någon form. Anna tycker att hennes PMS-besvär har lindrats av det och i vardagen upplever hon att hon orkar vara mer tålmodig och pedagogisk. Två av de andra barnen har blivit av med sin nattskräck och den tredje har blivit betydligt lugnare.
– De små tycker att det är roligt att ta kapslarna och tugga på dem tills det säger ”pang!!”. De hade nog gärna tagit flera kapslar per dag om de hade fått, så det är verkligen inget problem att ge dem omegan.
Zander är ju stor nu så han förstår mer varför han ska äta detta och är mån om att göra det också. Han känner ju själv att han mår bra av det. Ja detta med fiskoljan har gjort så mycket för vår familj så vi är väldigt tacksamma över att det finns. Utan de här tillskotten kanske vi inte ens hade varit en hel familj längre. Så kaosartat var det faktiskt.
Kosttillskottet PlusEPA hjälper barn med ADHD enligt en studie som utfördes vid Hälsouniversitet i Linköping och nyligen publicerades i den vetenskapliga tidskriften Acta Pediatrica. Syftet med studien var att utvärdera den vetenskapliga hypotesen att ”stökiga” barn med olika typer av symptom har obalans av fettsyror.

Fakta

  • Under femton veckor deltog 92 barn i åldrarna 7-12 år i studien där hälften av barnen fick ett halvt gram EPA om dagen i form av kosttillskottet PlusEPA och den andra hälften fick placebo (kapslar innehållande rapsolja).
  • Bland 48 barn med trotsigt beteende (olydnad, motsträvighet och även aggressivitet) hade 48 procent av de som fick PlusEPA minst 25 procent förbättring av symptom efter 15 veckors behandling jämfört med 9 procent i placebogruppen.
  • Barn med låg hyperaktivitet/impulsivitet förbättrades också avsevärt.
  • I en liten grupp pojkar med både trotsigt beteende och låg hyperaktivitet/impulsivitet förbättrades 8/13 av de som ingick i PlusEPA – gruppen jämfört med 1/9 i placebogruppen.
  • I den grupp som fick PlusEPA visade hälften av barnen – de med trotsbeteende och måttlig överaktivitet en tydlig förbättring och blev mätbart lugnare. Lärarna såg förbättringar av trotsigt beteende, kognitiva problem och uppmärksamhetssvårigheter. Fynden talar för att tillskott av EPA öppnar en ny behandlingsmöjlighet för de barn med ADHD som har en högre grad av beteendeproblem i skolan.
  • PlusEPA innehåller 90 procent EPA. Barn som hade lägst halt EPA i blodet vid studiens början reagerade mest positivt på behandlingen.
  • Forskarna konstaterar därför också att ”Det innebär att tillskott av EPA kan vara ett värdefullt kompletterande behandlingsalternativ för barn med brist på omega-3 i kombination med trotsigt beteende och låg hyperaktivitet/impulsivitet. I synnerhet denna senare undergrupp av barn med ADHD kommer att välkomna nyttan av EPA eftersom de är mindre benägna att reagera på behandling med stimulerande medel (som metylfenidat).”

Av Margareta Nilsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.