Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Hej Hälsobloggare!

Här hittar du tips, hälsofilosofi och överlevnadsknep från några av hälsobloggosfärens mesta röster.

Hej Hälsobloggare Henrik Ennart
Henrik Ennart:
"Det är aldrig för sent att börja leva sunt"

 

Foto: Fanny Roethlisberger

Foto: Fanny Roethlisberger

Maya Nestorov:
"Tacksamhet är lika viktigt som träning"

 

Hej Hälsobloggare Hannah Sjöström

Foto: Magnus Jönsson

 

Hanna Sjöström
Din guide i eko-djungeln

 

 

Sassa AsliSassa Asli:
"Förändring börjar med dig själv"

 

hej hälsobloggare
Jacob Gudiol:
"Träning är roligast på allvar"

 

hej hälsobloggare colting
Jonas Colting:
"Jag skriver bäst i affekt"

 

Terese alven Hej hälsobloggare

foto: Jane Haglund


Terese Alvén:
"Träning ska vara fritt från tvång"

 

hej hälsobloggare Shirin Djavidi

Foto: Felicia Margineanu

 

Shirin Djavidi:
"Jag blir helt lycklig av att bada"

 

Hanna Göransson Hej hälsobloggare
Hanna Göransson:
"Tänk färgglatt - och lyssna inåt"

 

Hej hälsobloggare Marathonmia

Foto: Anders G Warne


Mia "MarathonMia" Thomsen
"Alla kan springa!"

 

 

Åse, som driver bloggen 56kilo

Foto: Lisa Wikstrand

Åse Falkman Fredrikson
"Jag har haft periodisk fasta som livsstil sedan två år tillbaka"

 

 

Evelina, bakom bloggen Evelinas Ekologiska.

Evelina Göransson driver bloggen "Evelinas Ekologiska".

Evelina Göransson
Ekologiskt, naturligt och vackert
– hos Evelinas Ekologiska

 

 

Porträtt Olga RönnbergOlga Rönnberg
"Man måste hitta balansen mellan träning, mat och resten av livet"

 

"Med en bra kost och regelbunden träning kan de flesta nå dit de vill"Isabelle "Shapeness"
"Med en bra kost och regelbunden träning kan de flesta nå dit de vill"



Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Har du magnesiumbrist? Här är maten som innehåller magnesium

Kost

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som många av oss kan ha brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag, ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

rysk rot

Trött? Prova rysk rot som snabbt ger energi

Naturlig hälsa

Rysk rot kallas också sibirisk ginseng och är den fysiska adaptogenen. Den har använts vid stressrelaterade besvär, utmattning och som en behandling för att undvika biverkningar av andra läkemedel på grund av örtens leverrenande effekt. Rysk rot har också används vid mental trötthet och impotens.

kvinna på badstrand

Drick mer och undvik urinvägsinfektion

Naturlig hälsa

Många har någon gång haft urinvägsinfektion och känner väl igen den brännande känslan vid urinering, och behovet av att ständigt gå på toaletten. Men gå känner till att något så enkelt som att dricka mer vatten kan bidra till att minska risken för att få besvär med urinvägarna.

 

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

kvinna tar sig för munnen

Lindra herpes på naturlig väg

Hälsa

Det är många som lider av herpes. Det finns rapporter om att åtta av tio har herpes typ 1, vilket oftast betyder att man får munsår. Cirka en av fyra svenskar har herpes typ 2, vilket betyder att man har det i underlivet. Det finns naturliga sätt att lindra smärtan av ett herpesutbrott.

 

bär

Bären som främjar god hälsa

Kost

När vi använder ordet superbär så beskriver det bär som är särskilt rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Antioxidanter skyddar mot fria radikaler i kroppen, och kan likans vid ett rostskydd på bilen. Forskningar har visat att befolkningsgrupper med hög medellivslängd och låg sjukdomsförekomst har haft ett högt intag av antioxidanter. Här kommer några antioxidantrika bär.

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.