Hemmagjord sauerkraut/surkål

Foto: Therese Argus

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Fakta

Receptet kommer från bloggen Rawfoodfamiljen.se

Surkål, eller sauerkraut, är så extremt gott och kan med fördel ätas som ett nyttigt tillbehör till alla måltider. I alla fall frukost, lunch och middag. 😉
Barn brukar uppskatta om man adderar fänkålsfrön, som gör att det smakar lakrits. Mums!

Sauerkraut är kål (eller rotsaker såsom till exempel morot och rättika) som fermenterats med hjälp av mjölksyrabakterier.
Rawfoodfamiljen.se står bakom det här receptet, som de beskriver som både anti-candida och diabetesvänligt. De berättar att de använder en kapsel probiotika till en hel stor burk surkål - plus det sista som blir kvar i föregående batch läggs ner i den nya.

► Läs också: Lär dig mer om candida – och vilka hälsoproblem det kan ge

Brukar fungera även för känsliga magar
Varför probiotika då? Jo, för att goda bakterier för magen är superviktigt för att bibehålla bakterieflora och hålla immunförsvaret starkt. De som annars brukar vara känsliga för rå kål och rotsaker brukar klara av fermenterade grönsaker alldeles utmärkt. Sauerkrauten gör susen för alla magar och är inte gasbildande. Även små barn kan äta mjölksyrade grönsaker. Då kan man kan mixa till smått om de inte tuggar så bra än.

 

Gott som det är - eller som tillbehör till det mesta
Sauerkraut är otroligt gott som det bara är, eller till kokt råris eller rött eller svart ris och hirs. Serveringsförslag ser du på lunchtallriken nedan:

surkål på tallrik med annat vegetariskt

Sauerkraut med fänkålsfrön, sesamfrön på kokt vitlöks-råris, aktiverade pumpafrön, paprika- och gurkbitar, ruccola (alla gröna blad funkar), rivna morötter med dill och marockansk krydda. Ringla över olivolja och krydda med Herbamare örtsalt så har du en kanongod, enkel måltid.

Läs också: Magstarkt! En bok om tarmflorans betydelse för hälsan


Ingredienser

Vitkål eller rödkål
Probiotikakapsel (finns på hälsokosten)
Rikligt med kryddor (till exempel hela fänkål, kummin, korianderfrön)
Vatten

Hemmagjord sauerkraut/surkål

► Läs också: Kvinnor med ”goda” bakterier i brösten får mer sällan bröstcancer

Gör så här

1. Strimla eller skär röd/vitkål i strimlor eller bitar. Bloggen Rawfoodfamiljen gillar när det är lite större bitar.

2. Lägg kålen i en bunke och salta lite lätt, massera kålen med händerna, och den kommer börja mjukna och vätska sig något.

3. Tryck och pressa ner kålen så hårt du bara kan för hand (eller en Vitamix-stav) i en stor glasburk. Öppna en probiotikakapsel och strö ner lite allt eftersom. Krydda med till exempel hela fänkål, kummin och/eller korianderfrön och lägg i fröna allt eftersom. Det går åt ganska mycket, och varje frö kommer skapa en smakexplotion i munnen när de är klara att ätas.
Slå ner kålen så att burken blir så full som möjligt.

Läs också: Fredrik Paulún om tarmflorans vikt för magen – och allmänhälsan

4. När burken typ är fylld med kål, häll i vatten så det nästan täcks, lägg ett eller flera kålblad som översta lagret.

5. Förslut locket och ställ på en tallrik, ganska så varmt, gärna lite i solen sådär eller intill ett element om det är kallt i rummet.

6. Öppna då och då för att släppa lite på trycket som skapas. Då kan det också rinna ut vätska så låt stå på tallrik eller dylikt. Har det bildats små bubblor och ser ”levande ut” och som det är full aktivitet där inne, då vet du att den har kickat igång.

7. Surkålen är klar efter cirka en vecka, men kan gott och väl stå längre.

8. När den är klar, öppna locket och ta bort de stora kålbladen på toppen och eventuellt lite av översta lagret. Förvara sedan i kylen.

Hemmagjord sauerkraut/surkål

Läs också: Lilla probiotikaskolan: Lär dig mer om bakterierna som styr hälsan

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Receptet kommer från bloggen Rawfoodfamiljen.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

bönor i skål

Fem skäl att äta mer bönor

Kost

Bönor är billiga, goda och du kan tillaga dom på många olika sätt.  Och skälen till att äta bönor och linser är många. Här följer en lista på baljväxter att tillaga som kan gynna din hälsa.



Tecknad jordglob på en tallrik och bestick

Missförstånden som ger ökat matsvinn

Eko/miljö

Tror du inte att din hantering av matrester och ditt sätt att planera och göra inköp av mat gör någon skillnad för miljön och klimatet på vår planet – eller för din egen plånbok för den delen? Dags att tänka om och minska ditt matsvinn!

kvinna håller i ett knä

Artros? Så får du hjälp!

Leder

Stela och värkande leder kan bero på artros. I Sverige uppskattas 800 000 personer vara drabbade av ledsjukdomen. Inget botemedel finns men med rätt träning, hjälpmedel och naturpreparat kan smärtan lindras, rörligheten förbättras och livskvaliteten öka.

olika kålsorter

Håll dig frisk med kål

Kost

Svenska naturen är full av nyttig mat. Ta en extra titt i grönsaksdisken efter kålsorter du inte känner till. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten plånbok. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden.

kvinna tittar ut över vatten

Utmattad? Här är näringen för dig

Hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

 

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

5 träningsklädda kvinnor

5 hemligheter bakom en vältränad kropp

Träning

Måste man träna varje dag och gå på diet för att skaffa sig en vältränad kropp eller bara ha väldigt bra gener? Nej, faktiskt inte. Hemligheten ligger i vanorna. Här är fem förhållningssätt som gör dig stark, frisk och vältränad.

darfor-ska-du-anvanda-oreganoolja

Därför ska du använda oreganoolja

Förkylning

Oreganooljan har använts i många hundratals år, bland annat som ett naturligt antibiotikum, och har flera hälsofördelar. Här listar Kureras näringsterapeut Zarah Öberg dess goda egenskaper – och även vad du bör tänka på vid användning.

Rawfoodsallad med gröna grönsaker och dressing

Rawfoodsallad med krämig cashewsås

Recept

Stärk din energinivå och ditt immunförsvar samtidigt som du kittlar smaklökarna med denna härliga, näringsrika rawfoodsallad med grönkål, broccoli, bladspenat och ruccola. Toppa med en krämig sås gjord på blötlagda cashewnötter, citron och vitlök. 

 

grönsaker och juice

Vill du rensa kroppen på toxiner? Kör en detoxvecka!

Kost

Krånglar magen? Har du huvudvärk, är ständigt trött och lättirriterad? Då kan det vara en god idé att låta mage och tarm vila genom att göra en fastevecka och låt kroppen få en välförtjänt vila. Resultat blir att du bland annat får en bättre fungerade mage, du blir piggare och får finare hy. Här får du tips på en veckas fasta.

Ensamheten bland unga ökar

Mental hälsa

Hur vi upplever vårt mående och skattar exempelvis vår sömn har försämrats de senaste 16 åren. Värst är problemen bland unga utan utbildning och kvinnor enligt en ny svensk studie som undersökt den upplevda hälsan hos personer i arbetsför ålder.

kvinna vid spegel

Maria Ahlgrens mat för vacker hud

Recept

Många funktioner som vi söker i hudvård finns i helt vanlig mat. Kroppens största organ är också vårt skyltfönster för insidan. Det säger Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till böcker om mat som gör oss vackrare – Beautyfood. Här kommer några recept från Marias bok.

 

kvinna hostar

Gia Fors: Förvärrar pyroluri covid-19?

Kurera debatt

Beror covid 19:s märkliga framfart med en blandning av obegripliga dödsfall, långvariga sjukdomsförlopp som går upp och ner samt milda förlopp som knappast märks på att de allvarligare fallen redan lider av pyroluri – en störning med försvårad avgiftning? Den frågan ställer sig Gia Fors, författare, reporter och friskvårds-terapeut i ett debattinlägg.

skoldkortelproblem-kom-palast-till-lakaren

Sköldkörtelproblem? Kom påläst till läkaren

Hälsa

År av lidande, felmedicinering och slussande mellan olika läkare. Många med sköldkörtelproblem vittnar om hur vägen till rätt hjälp kan vara både snårig och lång. Ett sätt att snabbare komma tillrätta med sina besvär är att komma påläst till doktorn. Här är en checklista inför läkarbesöket.

Ny upptäckt: Ägg kan välja spermier

Gravid/barn

Spännande forskning visar att ägg faktiskt kan välja spermier, vilket är en ny upptäckt inom fertilitetsforskningen. Denna interaktion mellan ägg och spermier kan förhoppningsvis hjälpa till att förstå de fall där det inte tydligt går att se varför ett visst par är infertilt.

två barn och mat

10 sätt att hindra att barn blir överviktiga som vuxna

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

 

hjärta med grönsaker

Oxidativ stress – en kropp i obalans

Forskning

Oxidativ stress, fria radikaler och antioxidanter. En del av termerna mer välbekanta än andra. Gemensam nämnare är att de alla påverkar vår hälsa. Magnus Nylander, medicine doktor och tandläkaren säger att en bil utan rostskydd rostar snart sönder, på grund av syrets angrepp. Vårt antioxidativa försvar motsvarar en bils rostskydd. Det antioxidativa försvaret kan sägas utgöra vårt inre ”rostskydd” som kan hejda syrets oxidativa skadeverkningar.

hund i hängmatta

Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

Husdjur

Åtta av tio hundägare tar med sig sin hund på semestern, något både hund och människa har glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för vårt älskade husdjur. Här kommer några goda på hur du gör din semester mer hundvänlig.

boosta-immunforsvaret-naturens-apotek

Boosta immunförsvaret – naturens apotek

Eko/miljö

En sund livsstil är grunden för ett starkt och friskt immunförsvar - där spelar en god tarmflora och ett nervsystem i schack viktiga roller. Men det går också att hjälpa kroppen på traven genom olika läkeörter. Här tipsar örtspecialisten Lisen Sundgren om 12 av dem.

 

händer håller i hjärna

Ge bränsle åt hjärnan med MCT-olja

Kost

MCT-olja är medellånga mättade fettsyror med fantastiska egenskaper. MCT-oljan tas upp direkt av tarmen och bryts sedan ner i lever till ketoner. Ketonkropparna kan sedan transporteras rakt genom hjärnblodbarriären, utan hjälp av insulin, för att direkt förse hjärnan med energi.

man med stoppur

6 skäl att träna intervaller

Träning

Intervallträning är fysiskt ansträngande. Under korta intervaller jobbar du upp pulsen till 85-95 procent av din maxpuls. Sedan vilar du en minut och så kör du igen. Det är jättejobbigt, men det är otroligt effektivt. Här är sex skäl till varför du borde träna intervaller.

En kvinna tröstar en annan kvinna med psykiska problem över telefon.

KBT-terapi online effektivt vid utbrändhet

Mental hälsa

Utbrändhet är en diagnos som drabbar många, och behandlingen idag består oftast av läkemedel och sjukskrivning och i värsta fall mer trubbiga metoder som elbehandlingar. En avhandling från Karolinska Institutet har dock visat på att KBT-behandling kan vara effektivt vid utmattningssyndrom.