henrik ennart

Henrik Ennart: “Din lycka går via magen”

Fakta

Namn: Henrik Ennart
Yrke: Vetenskapsjournalist och författare med särskilt intresse av mat, livsstil och hälsa.
Aktuell: Med boken "Happy Food 2.0"

Foto: Magnus Fond

I vår tarm finns 40 biljoner bakterier, goda och onda, vi behöver dem alla. Forskning visar att de har direkt påverkan på vår psykiska hälsa. Vetenskapsjournalisten Henrik Ennart berättar hur vi genom att förbättra vår tarmflora kan må bättre mentalt.

Att allt i kroppen hänger ihop, det vet vi, men att våra tarmbakterier också styr hur vi mår mentalt är ganska ny information. Henrik Ennart, journalist och författare har tagit del av den senaste forskningen och allt pekar på att det vi stoppar i munnen har direkt effekt på hur vi mår mentalt.

Dålig mat en grogrund för depression
De senaste åren har en våg av psykisk ohälsa sköljt över västvärlden och enligt Ennart så finns en del av svaret i maten vi äter. Fiberfattig skräpmat tillsammans med stress och dålig sömn är en perfekt grogrund för depressioner, panikattacker och ångest.
– Immunförsvaret sitter till minst 70 procent i tarmarna och utgörs till stor del av våra tarmbakterier. Därför är det oroande att vi tycks ha fått en utarmning av antalet arter av bakterier som lever i tarmen. Det gör att giftiga ämnen lättare tränger igenom tarmslemhinnan och triggar en inflammatorisk respons. Urbefolkningar som undersökts har nästan dubbelt så stor artrikedom och hos dem förekommer inte diabetes, Crohns och många andra av de immunologiska sjukdomar som nu ökar kraftigt hos oss, berättar Ennart.

 

Kosten påverkar immunförsvaret
Det gör också att hjärnan påverkas och att de mentala sjukdomarna ökar kraftigt. Det ena hänger ihop med det andra. På grund av dålig kosthållning får vi sämre immunförsvar som ger fysiska sjukdomar som i sin tur ger mentala sjukdomar.
– Om vi åker på magsjuka så utlöser det ångest men också flera andra känslor som liknar de vid depression. Det finns en rad mekanismer som knyter samman tarmbakterierna med hjärnan och vårt känsloliv, det gäller även deras förmåga att producera hormoner och signalämnen där det finns en direktlinje upp till hjärnan via vagusnerven, förklarar Henrik.

LÄS OCKSÅ: Berika tarmfloran – 8 anledningar att välja mjölksyrat

Bakterier i kris
Problemet för våra tarmbakterier är att vi äter mat som kroppen inte är gjord för. Processad mat, halvfabrikat med transfetter, vitt socker och för lite fibrer. Forskare runt om i världen har varit ute och tagit bajsprover på urbefolkningar och sett att de har upp till 1600 olika bakterier i sin tarm medan vi i västvärlden bara har mellan 800 och 1000.
– Allt vi äter registreras av de nervceller som omger tarmarna. De är över 500 miljoner stycken som rapporterar upp till huvudet hur många kalorier vi äter, hur mycket vitaminer och mineraler det finns så att hjärnan vet när den ska fylla på. Äter vi inte tillräckligt bra mat så fattas det ämnen som hjärnan behöver, säger Ennart.

Det har gjorts flera stora studier på att rätt sorts kost är lika effektivt, om inte bättre, än medicin och terapi för de som lider av depression. Vad som är rätt kost är forskarna helt eniga om. De menar att medelhavskost, japansk kost och skandinavisk kost är de bästa alternativen.

LÄS OCKSÅ: Måna om mångfalden i magen

Bakterier är uthålliga
Vår tarmflora är gjord för att anpassa sig till det vi äter men kosten vi äter i västvärlden idag lockar till sig en typ av bakterier som inte förknippas med god hälsa. En del av våra bakterier är väldigt uthålliga och kan ligga overksamma länge i väntan på den maten de vill ha, men till slut ger de upp.
– Om man inte matar vissa av bakterierna i magen så kan de förvinna, men man kan å andra sidan ändra sin kost och få fart på dem igen. Socker är en av de största bovarna enligt flera studier och för mycket av det kan göra dig deprimerad, menar Henrik Ennart.

 

Obalans påverkar hela hälsan
För varje bakterie som dör ut ökar obalanserna i magens ekosystem vilket gör att din motståndskraft mot stress och infektioner minskar. Obalanserna får återverkningar både i kroppen och i hjärnan. Forskarna har förvånats över hur starka banden är mellan magen och hjärnan.

Något som Ennart varnar för är att uteslutning av vissa livsmedel ur kosten kan slå ut hela arter av goda tarmbakterier. När det gäller fasta har det emellertid kommit ny forskning som tyder på en positiv effekt av korttidsfasta medan forskarna ännu inte riktigt vet om tarmfloran skadas av en längre tids fasta
– Det finns ingen quick fix till bättre tarmhälsa utan man måste aktivt välja att äta det tarmbakterierna gillar, berättar Ennart.

Supermat för tarmfloran
Psykisk ohälsa ökar världen över och vi kan delvis förebygga den. Genom att stoppa rätt saker i magen och därmed hjälpa våra bakterier i tarmfloran skickar vi rätt signaler, vitaminer och hormoner till hjärnan och därmed mår vi bättre.
– För att stoppa vågen av psykisk ohälsa måste vi förstås använda oss av alla verktyg som finns i lådan. Det är hög tid att inse att skräpmat inte bara skadar kroppen utan också knoppen. Den enda biverkningen som finns av bra mat som medelhavskost, eller den närbesläktade variant som kallas ”new nordic diet”, är att man lever längre. Så det finns ingen anledning alls att vänta. Maten orsakar självklart inte all psykisk ohälsa, traditionella förklaringar som dålig anknytning i barndomen och traumatiska upplevelser finns kvar men sådant kan i sin tur orsaka obalanser i tarmen som förvärrar symtomen,
säger Henrik.

LÄS OCKSÅ: Vår tarmflora avgörande för vår psykiska hälsa

Magen kräver sina superfoods
Det magen behöver för att kroppen ska må bra är så kallade superfoods, vilket inkluderar bland annat olivolja, nötter, baljväxter, havregryn, vitlök och grönsaker, gärna i fermenterad form som surkål.

 

Tarmfloran gillar även fisk, ost, naturell yoghurt och magert kött från kyckling, får eller get. Kött från fläsk kan man äta någon gång ibland men inte i sådana mängder som vi gör nu.
– Vad gäller pasta och potatis så är de bra om man bränner väldigt mycket energi. Men när man bara sitter och knappar på sin telefon hela dagarna så finns det ingen anledning att äta så stora mängder som vi gör. Då finns det bättre kolhydrater som grönsaker, säger Henrik Ennart.

Antiinflammatoriska egenskaper
Superfood-maten innehåller antioxidanter som har antiinflammatoriska egenskaper som hjälper både kroppen och knoppen att hålla sig friska. Nötter, i synnerhet paranötter, innehåller ämnen som selen, magnesium och zink som är mycket bra mot depression. I kall potatis, fullkorn, linser och bulgur finns resistent stärkelse som får immuncellerna i vår tarmslemhinna att föröka sig.
– En sak som vi slår ett extra slag för i Happy Food 2.0 är bittra och andra mer smakrika grönsaker. Testodlingar av äldre sorters kål och andra grönsaker har visat att de är mycket rikare på bioaktiva ämnen, alltså de hälsofrämjande ämnena, och dessutom har de en starkt blodsockerreglerande effekt. De senaste hundra årens förädling har tyvärr tagit bort en del av grönsakernas positiva effekt på hälsan. Det är dags att återupptäcka det som gått förlorat – både för smaken och hälsan, menar Henrik.

Förebygger snarare än behandlar
Bevisläget för att rätt kost kan förebygga depression är starkare än när det gäller effekten av behandling av depression som redan har brutit ut.
– Det finns två försöksstudier som har undersökt behandling av depression med kost, en mindre och en medelstor. De har visat resultat i nivå med traditionell behandling. Andra pågående studier verkar bekräfta detta. Kostråd tycks alltså ge en lika stor effekt på depression. Men det är viktigt att se kostråd som ett komplement till traditionell behandling med medicin och terapi.

Av Jessika Devert

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Henrik Ennart
Yrke: Vetenskapsjournalist och författare med särskilt intresse av mat, livsstil och hälsa.
Aktuell: Med boken "Happy Food 2.0"

Foto: Magnus Fond

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Hälsa

Coronapandemin förändrar vår värld en bit dag för dag. Vad vi kan göra för att skydda oss från att bli smittade är ett hett samtalsämne. Den senaste tiden har de som arbetar med alternativmedicin blivit attackerade på olika sätt. Peter Martin är legitimerad läkare med inriktning på funktionsmedicin. Han säger: – Det finns en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken att insjukna i virussjukdomar. Vi vet inte så mycket om SARS CoV-2, därför ska vi inte använda näringstillskott urskillningslöst, och ett starkt immunförsvar byggs under lång tid. Vi vet att vitaminer och mineraler bidrar till ett väl fungerande immunförsvar och att echinacea och vitlök kan skydda mot vissa virus.

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

 

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

Katter skänker tröst i oroliga tider

Mental hälsa

Många av oss tvingas stanna hemma, då umgås vi också mer med våra husdjur än vanligt. Katt är ett omtyckt sällskapsdjur och en färsk undersökning visar att de flesta värdesätter sina katter högt och många tycker att katten är den som ger mest tröst när de är ledsna.

 

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

 

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.