Foto: Jini Sofia Lee

Herman – en rå man med känsla för grönt

Fakta

Namn: Herman Ottosson
Yrke: Polaritetstränare driver utbildningen Raw man
Bor: Stockholm
Intressen utöver hälsa: Filosofi och skridskosegling
Läs mer om Herman och hans utbildningar här.

Hälsoprofilen Herman Ottoson blev vegetarian tidigt i livet, först av etiska skäl men märkte snart att han dessutom mådde bättre av att äta växtbaserat. Idag äter han helst en kost baserad på raw food med enstaka inslag av mejeriprodukter.

Herman har länge varit en drivande kraft i Stockholms hälso- och ekorörelse. Han ligger bland annat bakom en av stadens populäraste vegetariska restauranger Hermans med utsikt över Djurgården och drev en tid sju restauranger. Han var dessutom med och startade Stockholms första ekobutik Eat och leder sedan några år tillbaka utbildningen Raw man.

Vad är hälsa för dig?
– När kroppen är så pass frisk och stark att den inte stör min närvaro.

 

LÄS OCKSÅ: Janesh – med ayurvedan i blodet

Vad ledde till att du utvecklade ett så starkt engagemang för just hälsa?
– Jag blev vegetarian som 16-åring. Kände ett stort engagemang för djuren och deras lidande. Det var rent etiska skäl i början. Sedan märkte jag att jag fick en sån kick av att äta levande mat istället för döda djur. Idag upplever jag en stark koppling mellan min livskraft, lust och vad jag äter. En vecka med gröna juicer, gröna smoothies och yoga gör mig alert, vaken och levande. Jag anser att klorofyll genom grön långsampressad juice är Viagra för blodet.

Hur äter du för att ta hand om din hälsa? Följer du någon särskild diet?
– Rå, vegankost som tuggas länge är optimalt. Sen lägger jag till livsnjutning i form av getost och smör med mera. Aldrig vete, burkmat, för processad eller friterad mat.

LÄS OCKSÅ: Lars Frölander – OS-medaljör med helgrönt i tanken

Har du någon favoriträtt, i så fall vilken?
– Saffranschiapudding med stjärnanis, kanel, kardemumma och honungsrörda hallon på toppen.

Vad tycker du att alla borde äta mer av? Och mindre?
– Självklart mer gröna blad. Det är basen till all hälsa. Mindre fisk. All fisk är förstörd och full med tungmetaller, bromerade flamskyddsmedel och andra gifter. Haven är körda. Norsk lax är giftig. Kolla alla amerikanska tester. Äts max två gånger per år för att inte överstiga skadliga nivåer av gifter.

Har du några hemliga laster?
– Choklad.

LÄS OCKSÅ: Chefredaktör med krav på ekologiskt

Vad är ditt förhållande till motion och träning?
– Inte slita ut kroppen. Hellre en njutningsfull skogspromenad än syrabildande och ledslitande milslång träning.

Tar du några tillskott i så fall vilka?
– D-vitamin för att inte deppa ihop i mörkret.

Hur tänker du om kosttillskott och superfoods?
– Tror att det skadar levern att vräka i sig kosttillskott. Bättre att få det naturligt genom ren, näringstät och tuggad kost.

Vilket är ditt bästa hälsotips om du inte nämnt det ovan?
– Daglig sex.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

 

Fakta

Namn: Herman Ottosson
Yrke: Polaritetstränare driver utbildningen Raw man
Bor: Stockholm
Intressen utöver hälsa: Filosofi och skridskosegling
Läs mer om Herman och hans utbildningar här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

varm appeldryck

Varm äppeldryck med ingefära

Recept

Den här tiden på året finns det tillgång till nyskördade svenska äpplen. Frossa i äppelpaj, must, kompott eller varför inte baka bröd med äpplen eller äta dem i en god sallad. Det här receptet är på en varm äppeldryck som är perfekt att värma sig med under svala sensommar- och höstkvällar. 

Kortisol i balans gav Eva lugnet tillbaka

Mental hälsa

Det är inte bara yttre stress som kan påverka oss, den inre stressen är minst lika farlig. Eva Sundh hade mycket oro och tankar och kände sig aldrig riktigt lugn. Oron påverkade även hennes mage. Eva började äta KSM-66, som stabiliserar stresshormonet kortisol. Idag är hon lugnare och mår bättre.

surkal

Surtantens eget recept på surkål

Recept

Surkål är en tidlös klassiker som kompletterar och lyfter mången god maträtt. Här kommer ett grundrecept från boken "Fermentera 2.0" av Jenny Neikell som kan varieras på otaliga vis genom att tillsätta kryddor och andra grönsaker.

Victoria Carinci och Lotta Lagerqvist

Lotta och Victoria instiftar “Surkålens dag”

Kost

Syrat och fermenterat är rena hälsokosten och det bara ökar i popularitet. Allt fler får upp ögonen för hälsofördelarna med gamla trotjänare som surkål och mjölksyrad gurka – det ges kurser och hålls föreläsningar och i höst kommer flera böcker i ämnet.

Mer fokus med ginkgo biloba

Mental hälsa

Om minnet sviker och du får svårt med koncentration och fokus beror det ofta på cirkulationsproblem. Studier på extrakt av bladen från det asiatiska tempelträdet ginkgo biloba har visat att dessa har en stark antiinflammatorisk effekt, kan vidga blodkärlen och därmed öka blodgenomströmningen. Det medför att minne, inlärning och koncentrationen förbättras.

tänder skepp citrusfrukt

Sjömännens sjukdom på återtåg

Forskning

I vår moderna tid är näringsbrist knappast något vi tror ska ska finnas i västvärlden, ändå drabbas många av undernäring. Och på sina håll har den gamla "sjömanssjukdomen" skörbjugg börjat komma tillbaka.

illustration och eva ruzs

Är du tillsammans med en relationspsykopat?

Sex- och relationer

Lever du med en partner som utåt sett är charmerande, trevlig och betraktas som en ”hyvens kille” eller ”schysst tjej”, rent av en svärmorsdröm. Men som blir en mardröm inom hemmets fyra väggar där han eller hon fritt kan kränka, manipulera och bryta ner dig. Och när du försöker få hjälp är det ingen som förstår eller tror dig – för du har ju en så trevlig partner.

bestick måttband citronvatten

Ny studie: Fasta aktiverar våra stamsceller

Forskning

Ett flertal gamla hälsorutiner har fått upprättelse på senare år. Till exempel har forskning inom neurovetenskap kunnat visa att vad som händer med hjärnan när vi mediterar. Nu har forskare dessutom upptäckt att fasta möjliggör regeneration av våra inre organ.

grönsaker och johanna bjurström

Hudterapeutens topplista med näringen som skyddar huden

Hud

Det är inte åren i sig som gör att vi får rynkor, slapp och glåmig hy. Med tiden syns resultatet av vad vi ätit, druckit och på annat sätt exponerat oss för i kroppens yttersta lager. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar i del tre av artikelserien om vår åldrande hud med sig av sina bästa tips på hur vi skyddar huden från att åldras i förtid.

skalle i siluett med saknad pusseslbit, hand med pusselbit

Probiotika kan motverka mani vid bipolär sjukdom

Mental hälsa

Bipolär sjukdom kan vara svår att hantera för såväl patienter som familj och vänner. Maniska faser kan ha starkt negativ inverkan på människors livskvalitet och patienterna kan ibland bli inlagda på sjukhus i flera dagar tills symptomen har lagt sig – men ett vanligt kosttillskott kan hjälpa.

havregrynsgröt och fullkornsbrld

Fullkorn skyddar mot typ 2-diabetes

Forskning

Råg, havre eller vete spelar ingen större roll. Så länge det rör sig om fullkorn skyddar samtliga mot typ 2-diabetes. Enligt en stor nordisk studie räcker det med en portion havregrynsgröt och en fullkornsmacka om dagen för att minska risken för diabetes.

Ingefära och gurkmeja fixade värken i fötterna

Värk

När Lena Månsson gick i pension såg hon fram emot att ha tid för långa härliga promenader. Men drömmen grusades när fötterna började värka. Ett tag gjorde de så ont att hon knappt kunde gå och ingen läkare kunde ge svar eller bot. Till sist hittade hon ett preparat med ingefära och gurkmeja – och nu kan hon njuta av långpromenader igen.

maria borelisu

Maria vill revolutionera synen på hälsa

Intervju

Maria Borelius är bosatt i London och har världen som sin arbetsplats, något som stundtals slitit på hälsan. För fem år sedan nådde hon sin personliga botten och kände att nu får det räcka, kroppen sade helt enkelt ifrån och den här gången valde Maria att lyssna.

äldre kvinna i solglasögon

Professor: ”Vår livslängd har ingen fast gräns”

Forskning

De råder delade meningar om huruvuda det finns en absolut gräns för hur gammal en människa kan bli eller inte. En svensk professor i matematisk statistik menar att det inte finns någon fast gräns och forskning visar att vare sig livsstil som genetiska faktorer verkar spela roll efter 110 års ålder.

C och en kvinna som snyter sig

Förkorta förkylningen med C-vitamin

Naturlig hälsa

Hösten närmar sig med stormsteg och med den följer ofta förkylningar som byter av varandra samt en lång rad med sjukdagar. Det finns en mängd, mer eller mindre beprövade, huskurer att ta till för att lindra symptom som följer med sjukdomen. En av dessa som nu får stöd genom ny forskning är att inta höga doser av C-vitamin.

halsovalet2018 fi

Feministiskt initiativ: “Minska köttkonsumtionen”

Politik

Inför valet 2018 har Kurera skickat ut en enkät till samtliga riksdagspartier med frågor som rör hälsa och miljö.  Vi har även slängt in en joker i leken och idag har turen kommit till Feministiskt initiativ där riksdagskandidaten Sandra Isaksson och Gubb Marit Stigsson, miljöpolitisk talesperson har svarat på frågor från Kureras expertpanel.

man som svetsar man som fiskar carl schlyter

Carl Schlyter: “Arbetstid – en klimatfråga”

Kurera debatt

Den före detta Miljöpartisten och avgående riksdagsmannen Carl Schlyter skriver i detta debattinlägg att minskad arbetstid inte bara gynnar vår hälsa genom att det ger oss mer tid för återhämtning, det gynnar även klimatet då det visat sig att vår resursförbrukning minskar när vi går ned i arbetstid. Lägg till basinkomst på det och vi har ett recept på ett friskare och friare samhälle.

linser, bönor med mera abc

Kureras närings-ABC för veganer

Kost

Såväl nyblivna som rutinerade veganer bör vara noga med att se till att få i sig rätt näring. Med en helt växtbaserad kost kan det nämligen vara svårt att få i sig alla nödvändiga näringsämnen.

gron smoothiebowl

Veganvänlig smoothie bowl

Recept

För den som väljer att äta växtbaserat kan det vara en utmaning att få i sig all den näring kroppen behöver. Med denna gröna smoothie bowl med protein och andra näringsrika ingredienser som chiafrön och chlorella till frukost eller mellanmål blir det betydligt lättare.