Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Petra Kindlund springer

Petra Kindlund är licensierad personlig tränare, löpcoach och nutrionist.

Hitta löpglädjen!

Vem är Petra Kindlund?

Petra Kindlund är licensierad personlig tränare, löpcoach och nutritionist. Hon anordnar löpresor och föreläser om löpning och kost.
– Det roligaste med att vara coach är att få hjälpa någon annan till att överträffa sig själv, säger Petra. Det ger en enorm energi!
Petra själv har en gedigen bakgrund som löpare. I 15 års tid har hon tävlat på elitnivå i distanser från 400 meter till maraton. Bland annat tog hon en andraplats på Lidingöloppet år 2011 med tiden 2:05.

Läs med om Petra på
www.petrakindlund.se

Jodå – den finns inom dig också. Löpcoachen Petra Kindlund tipsar dig om hur du tar dig ut i löpspåret, håller dig skadefri och hittar lusten till löpningen.

En nyckel till framgång i löpspåret är att smyga igång löpträningen. Löpning är en belastande träningsform, så kroppen behöver tid att vänja sig. Börja med att springa 15-minutersrundor två till tre gånger i veckan. Den första veckan kan du varva två minuters jogg med en minuts rask promenad. Nästa vecka jobbar du tre minuter och går en minut.
– Det här gäller även dig som är träningsvan, understryker Petra. Kanske tränar du jympa, gym eller cykling regelbundet och känner dig i hyfsad form? Toppen! Men har du inte löptränat på ett tag behöver du vänja kroppen långsamt vid den nya typen av belastning.

 

Otålig?
15 minuter kan kännas kort, men det gör stor skillnad! Tänk också på att kroppen återhämtar sig snabbt från korta, lättare pass, vilket gör att du kan springa snart igen. Genom att hålla dig i skinnet de första veckorna undviker du att dra på dig skador och bäddar för en härlig och skadefri löpsäsong.

Petra Kindklund porträtt

Löpcoachen Petra Kindlund

Ge det lite tid
Känns det lite motigt att ta sig ut i spåret? Utrusta dig med en aning tålamod. Ställ in dig på att första passet troligen kommer att kännas tungt. Men ge det lite tid. Efter några veckor kommer det gå betydligt lättare. Det bästa med att vara nybörjare är att du snabbt ser resultat av träningen. Du kommer göra stora framsteg på kort tid!

Kombipass bygger upp kroppen
Känns det futtigt att köra så korta pass i början av säsongen?
– Kombinera gärna löpningen med annan typ av träning, tipsar Petra. Du kan till exempel köra ett pass på crosstrainer eller cykel. Ett sätt att växla upp intensiteten på löppassen är att varva löpningen med styrkeövningar istället för gång.  Varva några minuters löpning med en minuts styrkesekvens. Eller kör ett sammanhängande styrkepass före eller efter löpturen.

Ha en plan!
Nej, du behöver inte ha ett minutiöst löpschema som du följer slaviskt. Men att ge sig ut och springa helt planlöst kan i värsta fall leda till både uteblivna resultat, skador och bristande motivation.
– Ha en ungefärlig plan på hur långt och hur ofta du ska springa, det ökar dina chanser för att löpningen verkligen blir av! Kanske vill du också ha en målsättning med din träning?  I din löparplan är det smart att planera in hur snabbt du vill öka på din löparrunda, säger Petra. En ökning av träningsintensiteten ska alltid vara successiv - både om det gäller hastighet och sträcka. Sikta på att lägga på fem minuter för varje löppass – inte mer.

 

Lyssna på kroppen
Löpning kan vara både tungt och ansträngande. Så ska det kännas. Men löpning ska aldrig göra ont! Får du ihållande smärtor i fötter eller knän kanske du ska ta det lugnare ett tag, eller variera med annan träning.

Spring i skogen!
– Spring gärna på stigar eller grusvägar. Att minska på asfalts-löpningen skonar fötter och knän. Dessutom är det härligt med en löptur i spenaten, säger Petra som på senare år blivit fast för just traillöpning i skogen.

Av Maja Sönnerbo


Vem är Petra Kindlund?

Petra Kindlund är licensierad personlig tränare, löpcoach och nutritionist. Hon anordnar löpresor och föreläser om löpning och kost.
– Det roligaste med att vara coach är att få hjälpa någon annan till att överträffa sig själv, säger Petra. Det ger en enorm energi!
Petra själv har en gedigen bakgrund som löpare. I 15 års tid har hon tävlat på elitnivå i distanser från 400 meter till maraton. Bland annat tog hon en andraplats på Lidingöloppet år 2011 med tiden 2:05.

Läs med om Petra på
www.petrakindlund.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Fakta

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.

 

man bär kvinna på ryggen

Naturens apotek: Uppiggande växter

Hälsa

När dagarna blir kortare och höstmörkret blir allt mer påtagligt hinner en del av oss aldrig ut i dagsljus. Då är det lätt att tappa ork och energi. Här är några pigga växter som ger kraft till både kropp och sinne.

Lingonbröd från boken "Systrarna Perssons skafferi"

Lingonbröd med anis

Recept

Vill du lyxa till vardagsfrukosten? Svep då ihop detta lingonbröd innan du går och lägger dig på kvällen och låt kalljäsa över natten. På morgonen är det bara att skjutsa in de färdigjästa bröden i ugnen - och voíla frukosten är serverad.

En shake med jordnötssmör och bär

Må bra i höst med hälsosam comfort food

Kost

Matbloggaren Agnes Gällhagen har samlat sina bästa och mest trösterika comfort food-recept i en kokbok i grön tappning. Mat att laga när du vill vara lite extra snäll mot dig själv, när förkylningen lurar eller du helt enkelt behöver fylla på med extra näring och omtanke.