Hitta löpglädjen! | Kurera.se
Petra Kindlund springer

Petra Kindlund är licensierad personlig tränare, löpcoach och nutrionist.

Hitta löpglädjen!

Vem är Petra Kindlund?

Petra Kindlund är licensierad personlig tränare, löpcoach och nutritionist. Hon anordnar löpresor och föreläser om löpning och kost.
– Det roligaste med att vara coach är att få hjälpa någon annan till att överträffa sig själv, säger Petra. Det ger en enorm energi!
Petra själv har en gedigen bakgrund som löpare. I 15 års tid har hon tävlat på elitnivå i distanser från 400 meter till maraton. Bland annat tog hon en andraplats på Lidingöloppet år 2011 med tiden 2:05.

Läs med om Petra på
www.petrakindlund.se

Jodå – den finns inom dig också. Löpcoachen Petra Kindlund tipsar dig om hur du tar dig ut i löpspåret, håller dig skadefri och hittar lusten till löpningen.

En nyckel till framgång i löpspåret är att smyga igång löpträningen. Löpning är en belastande träningsform, så kroppen behöver tid att vänja sig. Börja med att springa 15-minutersrundor två till tre gånger i veckan. Den första veckan kan du varva två minuters jogg med en minuts rask promenad. Nästa vecka jobbar du tre minuter och går en minut.
– Det här gäller även dig som är träningsvan, understryker Petra. Kanske tränar du jympa, gym eller cykling regelbundet och känner dig i hyfsad form? Toppen! Men har du inte löptränat på ett tag behöver du vänja kroppen långsamt vid den nya typen av belastning.

 

Otålig?
15 minuter kan kännas kort, men det gör stor skillnad! Tänk också på att kroppen återhämtar sig snabbt från korta, lättare pass, vilket gör att du kan springa snart igen. Genom att hålla dig i skinnet de första veckorna undviker du att dra på dig skador och bäddar för en härlig och skadefri löpsäsong.

Petra Kindklund porträtt

Löpcoachen Petra Kindlund

Ge det lite tid
Känns det lite motigt att ta sig ut i spåret? Utrusta dig med en aning tålamod. Ställ in dig på att första passet troligen kommer att kännas tungt. Men ge det lite tid. Efter några veckor kommer det gå betydligt lättare. Det bästa med att vara nybörjare är att du snabbt ser resultat av träningen. Du kommer göra stora framsteg på kort tid!

Kombipass bygger upp kroppen
Känns det futtigt att köra så korta pass i början av säsongen?
– Kombinera gärna löpningen med annan typ av träning, tipsar Petra. Du kan till exempel köra ett pass på crosstrainer eller cykel. Ett sätt att växla upp intensiteten på löppassen är att varva löpningen med styrkeövningar istället för gång.  Varva några minuters löpning med en minuts styrkesekvens. Eller kör ett sammanhängande styrkepass före eller efter löpturen.

Ha en plan!
Nej, du behöver inte ha ett minutiöst löpschema som du följer slaviskt. Men att ge sig ut och springa helt planlöst kan i värsta fall leda till både uteblivna resultat, skador och bristande motivation.
– Ha en ungefärlig plan på hur långt och hur ofta du ska springa, det ökar dina chanser för att löpningen verkligen blir av! Kanske vill du också ha en målsättning med din träning?  I din löparplan är det smart att planera in hur snabbt du vill öka på din löparrunda, säger Petra. En ökning av träningsintensiteten ska alltid vara successiv - både om det gäller hastighet och sträcka. Sikta på att lägga på fem minuter för varje löppass – inte mer.

 

Lyssna på kroppen
Löpning kan vara både tungt och ansträngande. Så ska det kännas. Men löpning ska aldrig göra ont! Får du ihållande smärtor i fötter eller knän kanske du ska ta det lugnare ett tag, eller variera med annan träning.

Spring i skogen!
– Spring gärna på stigar eller grusvägar. Att minska på asfalts-löpningen skonar fötter och knän. Dessutom är det härligt med en löptur i spenaten, säger Petra som på senare år blivit fast för just traillöpning i skogen.

Av Maja Sönnerbo


Vem är Petra Kindlund?

Petra Kindlund är licensierad personlig tränare, löpcoach och nutritionist. Hon anordnar löpresor och föreläser om löpning och kost.
– Det roligaste med att vara coach är att få hjälpa någon annan till att överträffa sig själv, säger Petra. Det ger en enorm energi!
Petra själv har en gedigen bakgrund som löpare. I 15 års tid har hon tävlat på elitnivå i distanser från 400 meter till maraton. Bland annat tog hon en andraplats på Lidingöloppet år 2011 med tiden 2:05.

Läs med om Petra på
www.petrakindlund.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

 

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

 

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.

 

 

Vi äter allt mer halloumi – från Europas största användare av antibiotika till djur

Kost

Antibiotikaanvändningen till djur skiljer sig stort åt i Europa – och i en tid då antibiotikaresistens bedöms vara ett stort hot mot folkhälsan kan det vara av vikt att ta reda på vilket land livsmedlen du handlar kommer från. Inte minst vad gäller halloumiost, något vi i Sverige äter allt mer av – där ett av Sveriges i särklass största importländer också är Europas största användare av antibiotika vid djuruppfödning.

Nu är Nicoles mage lugn igen

Mage

Nicole Jansson har levt mer än halva sitt liv med en sjukdom som sitter i magen, ulcerös kolit. Hon lever som de flesta av oss, men att ha svår smärta och behöva springa på toa ofta påverkar det dagliga livet. Men nu har hon fått hjälp.

Handskas med sommarvärmen på ayurvediskt vis

Naturlig hälsa

På sommaren när det är varmt är det lätt att känna sig frustrerad och mer lättirriterad än vanligt. Det beror enligt ayurveda – den urgamla indiska medicinen – på att sommaren är pittans årstid. Här tipsar Tia Jumbe, ayurvedisk rådgivare om några knep för att balansera pitta.