Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna som står i motljus och drar ett djupt andetag med stängda ögon

Hjälp immunförsvaret på traven – genom att andas rätt

Andningen påverkar kroppens samtliga system – även vårt immunförsvar.
Genom att ta kontroll över din andning kan du både boosta immunförsvaret och sänka stressen.

Vi tar uppemot 25 000 andetag per dygn – ofta utan att tänka på det. Men hur du andas påverkar din hälsa på flera sätt. Genom att andas rätt kan du både sänka stress, få bättre sömn, lägre blodtryck, mindre smärta och bättre immunförsvar.

 

LÄS OCKSÅ: Få sexlust – genom att andas rätt

Kan inte producera tillräckligt med energi
Genom att andas fel sjunker istället koldioxidhalten i blodet vilket gör att lymfkärlen blir trängre. Vi kan inte syresätta oss

Anders Lönedal

Andningsexperten Anders Lönedal
Foto: Anna Eriksson

korrekt och cellerna kan inte heller producera energi så det räcker, enligt Anders Lönedal som arbetar med tillämpad psykofysiologi och som är en av landets främsta föreläsare om andning och lymfsystemet.
– Högt blodtryck, migrän, lymfproblematik och ångest är vanliga biverkningar av ett felaktigt andningsbeteende, säger han.

LÄS OCKSÅ: Så styr tarmfloran ditt immunförsvar

Störs vid stress
Kroppens immunförsvar är till för att skydda dig mot alla typer av infektioner och virus. Stress leder till kraftigare inflammatoriska processer vilket i sin tur sänker immunförsvaret. Och andningen är bryggan mellan gasen och bromsen i kroppen och det första som störs vid stress. Våra hjärnor ser inte skillnaden på fiktiva eller reella hot och när vi uppfattar ett hot, lyfter vi upp och spänner våra axlar, håller andan, står stilla, för att sedan börja hyperventilera. Detta är en biologisk och evolutionär reaktion som är funktionell i skogen men inte i våra dagliga liv.
– Ytliga, korta andetag som andas in enbart med munnen gör munnen torr och påverkar pH-värdet vilket bland annat kan påverka tandemaljen negativt. Andas vi in med munnen hinner inte heller tonsillerna med och de patogener vi får in i oss med varje andetag hamnar i princip orörda i blodbanan, vilket blir en ökad belastning på immunförsvaret, säger Anders Lönedal.

 

LÄS OCKSÅ: Stärk immunförsvaret med hjälp av naturens apotek

Påverka hur vi mår
Genom rätt andning kan vi påverka hur vi mår. Enligt Anders Lönedal ökar en korrekt andning lymfcirkulationen där huvuddelen av immunförsvaret sitter.
– Andas in och ut genom näsan och med diafragman. Näsan och bihålorna förvärmer luften och i just bihålorna börjar vårt immunförsvar.

LÄS OCKSÅ: Upptäck de många hälsoeffekterna av att andas rätt!

Andningsövningen som boostar immunförsvaret

Källa: Andningsexperten Anders Lönedal

    • Börja med att andas med näsan, in och ut utan paus - det ska vara ett flöde.
    • Ligg ner på rygg, sängen går bra.
    • Sätt höger fot på utsidan av vänster knä.
    • Sätt händerna längst ner på sidorna av bröstkorgen
    • Andas in med näsan och känn hur bröstkorgen vidgas utåt och uppåt samt att magen rör sig lite uppåt.
    • Andas ut med näsan och känn hur magen och bröstkorgen sjunker ihop.
    • Upprepa fem minuter morgon och kväll, på sikt kan övningen öka chansen att du andas bättre under dagen.
    • Under dagen, var uppmärksam på om du håller andan i vissa situationer eller om du börjar andas bakvänt. Gör du det, ta tre andetag in och ut med näsan. Var uppmärksam och medveten på din andning, den ska helst sköta sig själv!

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leila Söderholm

Leila Söderholm: “Läkarna gav mig 50 procents chans”

Hälsa

När hon var så svårt sjuk i cancer att hon inte ens kunde resa sig ur fåtöljen lurade Leila Söderholm sin hjärna att känna glädje genom att dansa med fingrarna. Leila lät inte sjukdomen och de mörka tankarna ta över. Idag är hon fortfarande ärrad av sjukdomen, men har lyckats starta om sitt liv och mår bra – och drivs av att få andra att hitta sin lustfyllda väg till hälsa. 

kvinna med värk i lederna

Artrosappen erbjuder hjälp mot smärta i lederna

Hälsa

Var fjärde svensk över 45 år har artros. Alla har inte ont, men för de som har värk som begränsar deras vardagen är det ett problem. Det är inte farligt att röra en led, även om det gör ont. Tvärtom så är lederna skapta för rörelse. Om du är osäker på vad du kan göra – prova gratisappen Joint Acadamy.

Därför ska du äta zink

Hälsa

Zink är inblandad i många viktiga processer i kroppen. Bland annat i matsmältning, fertilitet, sårläkning, ämnesomsättning och hjärnans uppfattning av omvärlden. Har du brist på zink kan det påverka huden, försämra smaksinnet och ge ett dåligt immunförsvar vilket kan leda till förkylningar och influensa. Här kommer en lista på några livsmedel som är rika på zink.

 

kvinna soml ligger i en soffa

Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

Träning

Många löser medlemskap i ett gym men sätter aldrig sin fot där. Eller bestämmer sig för att ta tag i träningen, men håller aldrig i sin satsning.  Du kanske känner igen dig? Det här beteende kallar forskare "fysisk aktivitet paradoxen", och har  visat sig i flera studier. Men det beror faktiskt inte alltid på att det saknas vilja – och det går att lösa.

Hund ligger på amerikanska flaggan

Husdjur gör dig till en bättre ledare

Husdjur

I januari flyttade Joe Biden in i Vita huset och tog med sig sina två schäfrar Champ och Major. Biden återupptog därmed en tradition bland amerikanska presidenter, nämligen att ha hund. Och det gjorde han rätt i – husdjur kan nämligen göra oss till bättre ledare!

 

katrinplommon i skål

Mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

Kvinna som löptränar

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Kalla bad – en quick fix som funkar

Naturlig hälsa

Knastrande snö, mörka skogstjärnar och stormigt hav. Ett vinterbad kan ske på många sätt – men det finns något som alla kalla bad har gemensamt, de ger oss hälsosamma effekter både direkt och långtgående. Linda Ahlgren och Linda Vagnelind är inbitna kallbadare som nu skrivit en bok om sin stora passion.

Mörkhårig 50-årig kvinna ler

Så tar du hand om mogen hud

Hud

Vad händer med huden när vi når 50-strecket? En hel del visar det sig. Men det finns mycket du själv kan göra för att motverka ålderstecken och få en strålande och välmående hy långt upp i åldrarna.

 

Tomatsoppa med havregrädde och persilja ovanpå

Tröstsoppa för tunga dagar

Recept

En värmande, smakrik och matig soppa med tomater, risoni, linser och selleri att stärka sig med under förkylningstider, eller då allt känns lite tungt. Koka upp och njut soppan uppkrupen i soffan under en filt!

 

Mat som mättar under kalla vintermånader

Hälsa

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

semlor

Idas glutenfria minisemlor med kardemumma

Recept

Ida Blom älskar att vara kreativ köket, och gör helst maträtterna så enkla och näringsrika som möjligt. Det ska inte vara krångligt eller dyrt. Idag är det fettisdag och här är ett recept på Ida Bloms luftiga semla med chrunchig mandelmassa.

kvinna kramar barn

Barken från tall motade astman

Hälsa

Belle Karlsson har haft ansträngningsastma sedan tonåren. Hon hade inhalatorn med när hon löptränade, men kunde ändå få andnöd. När sonen Leon, 7 år, blev fri från sin pollenallergi tack vare ett barkextrakt från en marin tall så provade även Belle tabletterna. Och det blev lika lyckat. Nu har Belle inga problem med sin andning.