Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna som står i motljus och drar ett djupt andetag med stängda ögon

Hjälp immunförsvaret på traven – genom att andas rätt

Andningen påverkar kroppens samtliga system – även vårt immunförsvar.
Genom att ta kontroll över din andning kan du både boosta immunförsvaret och sänka stressen.

Vi tar uppemot 25 000 andetag per dygn – ofta utan att tänka på det. Men hur du andas påverkar din hälsa på flera sätt. Genom att andas rätt kan du både sänka stress, få bättre sömn, lägre blodtryck, mindre smärta och bättre immunförsvar.

 

LÄS OCKSÅ: Få sexlust – genom att andas rätt

Kan inte producera tillräckligt med energi
Genom att andas fel sjunker istället koldioxidhalten i blodet vilket gör att lymfkärlen blir trängre. Vi kan inte syresätta oss

Anders Lönedal

Andningsexperten Anders Lönedal
Foto: Anna Eriksson

korrekt och cellerna kan inte heller producera energi så det räcker, enligt Anders Lönedal som arbetar med tillämpad psykofysiologi och som är en av landets främsta föreläsare om andning och lymfsystemet.
– Högt blodtryck, migrän, lymfproblematik och ångest är vanliga biverkningar av ett felaktigt andningsbeteende, säger han.

LÄS OCKSÅ: Så styr tarmfloran ditt immunförsvar

Störs vid stress
Kroppens immunförsvar är till för att skydda dig mot alla typer av infektioner och virus. Stress leder till kraftigare inflammatoriska processer vilket i sin tur sänker immunförsvaret. Och andningen är bryggan mellan gasen och bromsen i kroppen och det första som störs vid stress. Våra hjärnor ser inte skillnaden på fiktiva eller reella hot och när vi uppfattar ett hot, lyfter vi upp och spänner våra axlar, håller andan, står stilla, för att sedan börja hyperventilera. Detta är en biologisk och evolutionär reaktion som är funktionell i skogen men inte i våra dagliga liv.
– Ytliga, korta andetag som andas in enbart med munnen gör munnen torr och påverkar pH-värdet vilket bland annat kan påverka tandemaljen negativt. Andas vi in med munnen hinner inte heller tonsillerna med och de patogener vi får in i oss med varje andetag hamnar i princip orörda i blodbanan, vilket blir en ökad belastning på immunförsvaret, säger Anders Lönedal.

 

LÄS OCKSÅ: Stärk immunförsvaret med hjälp av naturens apotek

Påverka hur vi mår
Genom rätt andning kan vi påverka hur vi mår. Enligt Anders Lönedal ökar en korrekt andning lymfcirkulationen där huvuddelen av immunförsvaret sitter.
– Andas in och ut genom näsan och med diafragman. Näsan och bihålorna förvärmer luften och i just bihålorna börjar vårt immunförsvar.

LÄS OCKSÅ: Upptäck de många hälsoeffekterna av att andas rätt!

Andningsövningen som boostar immunförsvaret

Källa: Andningsexperten Anders Lönedal

    • Börja med att andas med näsan, in och ut utan paus - det ska vara ett flöde.
    • Ligg ner på rygg, sängen går bra.
    • Sätt höger fot på utsidan av vänster knä.
    • Sätt händerna längst ner på sidorna av bröstkorgen
    • Andas in med näsan och känn hur bröstkorgen vidgas utåt och uppåt samt att magen rör sig lite uppåt.
    • Andas ut med näsan och känn hur magen och bröstkorgen sjunker ihop.
    • Upprepa fem minuter morgon och kväll, på sikt kan övningen öka chansen att du andas bättre under dagen.
    • Under dagen, var uppmärksam på om du håller andan i vissa situationer eller om du börjar andas bakvänt. Gör du det, ta tre andetag in och ut med näsan. Var uppmärksam och medveten på din andning, den ska helst sköta sig själv!

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

 

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.

Näringen som håller ögonen friska

Äldre

Ögonsjukdomar som gula fläcken-sjukan och grå starr är åldersrelaterade sjukdomar. Men åldersförändringar i ögonen kan bromas upp. Genom att tillföra näring till ögat i form av bland annat C- och E-vitamin, lutein, och zink kan sjukdomsförloppet stanna av.

 

örter

Ny bok: Apoteket i ett litterärt bibliotek

Naturlig hälsa

Apotekaren Jan G Bruhn är doktor och professor i farmakognosi. Han har under 50 år föreläst, forskat och spridit kunskap om naturmedel, läkemedel och medicinska livsmedel. I hans nya bok, som är tjock som en tegelsten, har han samlat över tusen texter och citat från världslitteraturen, om gamla droger och nya läkemedel.

huvud med blomma som växer ut huvud

Mindful Tapping förändrade Lindas liv

Hälsa

Är du avundsjuk, lättirriterad eller faller du lätt för sötsaker? Kanske tänker du som så många andra –att det bara sådan du är? Det behöver inte vara så. Med Mindful Tapping får du en varaktig förändring som förändrar på djupet bortom de logiken. Linda Malmkvist led av en svår depression och som så många andra har hon levt med höga prestationskrav och dålig självkänsla men som med hjälp av Mindful Tapping mår bättre än på länge.

Man med en hund i sin famn

Bevisat att hundar kan vara svartsjuka

Husdjur

Tidigare forskning har visat att hundar kan känna samma grundläggande känslor som en mänsklig två-treåring. Men de kan faktiskt känna även mer komplexa känslor, som svartsjuka. Det visar en ny spännande studie från Nya Zeeland.

Glasburk med skrubbkräm av nässlor

Så gör du en egen kroppsskrubb med nässlor

Hud

Nässlor förtjänar titeln superfood snarare än ”ogräs”,  då de är fulla av vitaminer, mineraler och antiinflammatoriska egenskaper. Men varför inte använda dem även i din hudvårdsrutin? Här är ett recept på en härlig kroppsskrubb som får fart på cirkulationen!