Hjälp, jag ska hålla tal! Lugn – här är retorikexpertens bästa tips

Fakta

Namn: Eva Kihlström.
Ålder: 60 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Döttrarna Jenny, Frida och Tove.
Sysselsättning: Journalist, författare och retorikcoach. Driver Talakuten där hon delar med sig av hjälp med tal, tips och råd.
Bakgrund: Fil mag i retorik, journalistik och pedagogik. Utbildad på Södertörns högskola, Journalisthögskolan i Göteborg samt Lärarhögskolan i Stockholm. Har skrivit böckerna Karismakoden och Alla kan tala.
Aktuell med: Sprida retorikens bästa knep till alla ängsliga festtalare.
Drivkraft: Få in retorik på schemat i skolan och göra kunskapen till allmängods.
Motto: "Alla kan tala som ett proffs"’.

Tips som lugnar nerverna:
1. Aminosyran l-theanin
L-theanin är en naturlig substans i grönt te vilken orsakar små biokemiska förändringar i hjärnan. Det gör att alfavågorna ökar, hjärnvågor som gör att vi blir avslappnade. Ju mer alfavågor, desto bättre avslappning och fokus. Det krävs dock 6-8 koppar dagligen för att få effekt så vill man inte dricka mängder av te finns tillskott med l-theanin, till exempel Cool Down och Procalmin.
L-theanin kan ätas vid behov eller kontinuerligt. Läs mer här.

2. B-vitamin
B-vitaminer är en grupp vattenlösliga vitaminer som kollektivt kallas för B-komplex och som behövs för många funktioner i kroppen. B-vitaminer ingår i flera kosttillskott avsedda att tas vid stress och nedstämdhet. Vitamin B6 bidrar till exempel till att reglera hormonaktiviteten och det är framför allt den vi behöver för att kroppen ska kunna bilda mer serotonin, som är en signalsubstans som balanserar kroppens stresshormoner. Även B1, B12 och folsyra har betydelse när det gäller att minska oro och stress.

3. Magnesium
Magnesium kallas ofta för det lugnande mineralet.
Kroppens förråd av magnesium minskar dock drastiskt vid oro och stress. Av den anledningen kan vi behöva ta tillskott av magnesium när vi känner oss nedstämda, oroliga eller stressade.
Läs mer om hur du köper rätt magnesium här.

4. Rätt andning!
Vid oro och psykisk stress andas vi snabbare och ytligare än vi bör. När vi andas ytligt och snabbt genom munnen signaleras stress till kroppen, vilket ökar den sympatiska aktiviteten. Detta gör att kroppen ställer in sig på kamp/flykt, vilket i sin tur gör att vi får ökad puls och att ännu fler stresshormoner pumpas ut. Stress föder alltså stress - men det går att bryta den onda cirkeln med rätt andning. Med en djupare andning genom näsan ökar den parasympatiska aktiviteten, det vill säga bromspedalen, igen. Detta leder till återhämtning och minskad stress. Du hittar bra andningsövningar här.

I maj/juni börjar festtalssäsongen – bröllop, student, avslutningar med mera…
Ska du hålla tal men känner dig mer nervös än glatt exalterad över detta faktum? Lugn
 här är första hjälpen!
Författaren och retorikexperten Eva Kihlström som driver Talakuten ger dig tipsen som gör ditt tal till succé.

Eva Kihlström är författare, journalist och retorikcoach. Hon tycker att retorik och konsten att tala är något som borde läggas större vikt vid att lära ut i skolan. Kommunikation är ju nyckeln till så mycket, resonerar hon.
Men rädslan är en stor bov och orsak till varför många misslyckas  eller snarare känner rädsla att misslyckas. Det är en av anledningarna till att hon startat Talakuten, berättar hon.
– Jag är retorikambassadör och vill lära ut det som skolan missat. Alla kan hålla ett bra tal! Jag brukar skoja om att jag gör en insats för folkhälsan – inte bara för de som ska tala och utan lika mycket för de som ska lyssna. Finns det något tråkigare än talare som drar ut på det? På fest vill vi äta, prata, dansa, skratta och ha kul, inte lyssna på långrandiga tal!

► Läs också: 6 smarta knep som minskar stress

Tre av fyra känner obehag
Är man rädd för att hålla tal ska man känna till att man absolut inte är ensam, berättar hon. Långt ifrån.
– Undersökningar visar att tre av fyra svenskar känner obehag inför att tala inför grupp. För somliga blir talängslan så svår att den blir en fobi. I en amerikansk undersökning toppar just att tala inför grupp listan över vanligaste fobier. Den rädslan kommer till och med före döden!

 

"Läskigt att bli granskad"
Så vad är det då vi är så hiskeligt rädda för? Eva Kihlström förklarar.
– Vi är gruppvarelser, därför är det läskigt att ställa sig utanför gemenskapen och bli granskad. Man är rädd att göra bort sig, att inte duga, inte få vara med… Och att bli avklädd, att man ska visa mer av sig själv än man vill.

►  Läs också: Stressad? Fysisk träning kan hjälpa

"Retorikens grunder borde vara självklar del i skolundervisning"
Alla kan lära sig retorikens grunder och lära sig bli en bra talare, menar Eva Kihlström.
– Genom att träna och öva mycket och att tillägna sig retorikens tekniker och grunder. Det mesta går att lära sig, vilket många inte förstår, säger hon.
Hon fortsätter:
– Vi har ju inte haft retorik på schemat i skolan sedan 1842. Tänk om skolan kunde lära ut en sådan enkel sak som att göra en entré? Eller hur man ska förhålla sig med sin kropp för att förmedla status och säkerhet. Det behöver ju inte synas utanpå hur det känns inuti. Retorikens grunder borde vara självklar del i skolundervisning. Då hade färre fått fobi för att tala.

► Läs också: 3 andningsövningar för hälsan

7 knep för ett lyckat tal

Alla kan övervinna sin rädsla att tala inför folk med hjälp av kunskap, verktyg och träning, menar Eva Kihlström. Det finns massor knep, berättar hon och ger några konkreta exempel:

1. Ögonkontakt och pauser
–  Ögonkontakt och pauser är nummer ett. Då förmedlas närvaro, försteget till karisma. Att prata på för fort är det vanligaste misstaget folk gör, liksom att titta ner i sina papper och undvika blickar. Säkra talare tar ögonkontakt med alla i rummet. Och är man blyg kan man fästa blicken mellan ögonbrynen på folk, tipsar hon.

 

2. Smycka ditt tal 
– Nummer två är att använda retoriska figurer för att smycka sitt tal. Till exempel tretal, kontraster, jämförelser, citat och upprepningar. På Talakutens 11 smarta tips finns en bra sammanfattning.

3. Tala från hjärtat - och håll fokus på huvudpersonen
– Nummer tre är att tala från hjärtat. Äkta vara är oslagbart. Så säg bara sådant du verkligen menar men var noga med att uttrycka dig positivt. Och undvik att prata om dig själv. Allt för många faller i ego-fällan, de pratar på om sig själva när de ska hylla någon annan.

4. HDK - Håll det kort!

– Sedan ska man tänka på att hålla det kort! De flesta har ingen aning om hur lång tid något tar att säga. De pratar på medan maten kallnar, såsen stelnar och glassen smälter… Det räcker med en till tre minuter minuter för ett bra festtal. (Kolla här hur långt det är.) Eftersom en normal mening tar mellan fem och tio sekunder, hinner du säga massor på två minuter, till och med på en och en halv minut, om du koncentrerar dig och skalar bort onödiga ord.

5. Rak hållning
– När det gäller kroppsspråket är det ganska enkelt att lära in en rak och kraftfull hållning som förmedlar säkerhet. Vi har alla en skanner som både medvetet och omedvetet läser av andras kroppsspråk. Små saker gör stor skillnad. Som att till exempel ta ett steg framåt - inte bakåt - när man känner sig rädd.

6. Akutknepet: Då-Nu-Sedan...
Så finns det något tal som alltid är ett ”säkert kort” – i de flesta sammanhang? Ja, berättar Eva Kihlström. Eller i alla fall ett bra knep.
– Om du snabbt måste säga något, kan du använda Då-Nu-Sedan. Det vill säga: Hur var det i början, hur är det idag och hur kommer det att vara i framtiden, till exempel om fem år?

7. Följ Evas enkla mall
Eller så kan man välja att följa min superenkla mall:
1. Välj ett vackert citat.
2. Beskriv personen med tre positiva ord och säg något om vart och ett av dem. Eller berätta tre korta anekdoter som förmedlar något roligt eller tänkvärt.
3. Avsluta genom att återupprepa citatet: ”som jag sa i början…” Klart!
På Talakuten finns massor av exempel på tal, låt dig inspireras av dem!

 

► Läs också: Så ökar du ditt lugn med grönt te

Retorikexperten Eva Kihlström

Retorikexperten Eva Kihlström.

Namn: Eva Kihlström.
Ålder: 60 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Döttrarna Jenny, Frida och Tove.
Sysselsättning: Journalist, författare och retorikcoach. Driver Talakuten där hon delar med sig av hjälp med tal, tips och råd.
Bakgrund: Fil mag i retorik, journalistik och pedagogik. Utbildad på Södertörns högskola, Journalisthögskolan i Göteborg samt Lärarhögskolan i Stockholm. Har skrivit böckerna Karismakoden och Alla kan tala.
Aktuell med: Sprida retorikens bästa knep till alla ängsliga festtalare.
Drivkraft: Få in retorik på schemat i skolan och göra kunskapen till allmängods.
Motto: "Alla kan tala som ett proffs"’.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Eva Kihlström.
Ålder: 60 år.
Bor: Stockholm.
Familj: Döttrarna Jenny, Frida och Tove.
Sysselsättning: Journalist, författare och retorikcoach. Driver Talakuten där hon delar med sig av hjälp med tal, tips och råd.
Bakgrund: Fil mag i retorik, journalistik och pedagogik. Utbildad på Södertörns högskola, Journalisthögskolan i Göteborg samt Lärarhögskolan i Stockholm. Har skrivit böckerna Karismakoden och Alla kan tala.
Aktuell med: Sprida retorikens bästa knep till alla ängsliga festtalare.
Drivkraft: Få in retorik på schemat i skolan och göra kunskapen till allmängods.
Motto: "Alla kan tala som ett proffs"’.

Tips som lugnar nerverna:
1. Aminosyran l-theanin
L-theanin är en naturlig substans i grönt te vilken orsakar små biokemiska förändringar i hjärnan. Det gör att alfavågorna ökar, hjärnvågor som gör att vi blir avslappnade. Ju mer alfavågor, desto bättre avslappning och fokus. Det krävs dock 6-8 koppar dagligen för att få effekt så vill man inte dricka mängder av te finns tillskott med l-theanin, till exempel Cool Down och Procalmin.
L-theanin kan ätas vid behov eller kontinuerligt. Läs mer här.

2. B-vitamin
B-vitaminer är en grupp vattenlösliga vitaminer som kollektivt kallas för B-komplex och som behövs för många funktioner i kroppen. B-vitaminer ingår i flera kosttillskott avsedda att tas vid stress och nedstämdhet. Vitamin B6 bidrar till exempel till att reglera hormonaktiviteten och det är framför allt den vi behöver för att kroppen ska kunna bilda mer serotonin, som är en signalsubstans som balanserar kroppens stresshormoner. Även B1, B12 och folsyra har betydelse när det gäller att minska oro och stress.

3. Magnesium
Magnesium kallas ofta för det lugnande mineralet.
Kroppens förråd av magnesium minskar dock drastiskt vid oro och stress. Av den anledningen kan vi behöva ta tillskott av magnesium när vi känner oss nedstämda, oroliga eller stressade.
Läs mer om hur du köper rätt magnesium här.

4. Rätt andning!
Vid oro och psykisk stress andas vi snabbare och ytligare än vi bör. När vi andas ytligt och snabbt genom munnen signaleras stress till kroppen, vilket ökar den sympatiska aktiviteten. Detta gör att kroppen ställer in sig på kamp/flykt, vilket i sin tur gör att vi får ökad puls och att ännu fler stresshormoner pumpas ut. Stress föder alltså stress - men det går att bryta den onda cirkeln med rätt andning. Med en djupare andning genom näsan ökar den parasympatiska aktiviteten, det vill säga bromspedalen, igen. Detta leder till återhämtning och minskad stress. Du hittar bra andningsövningar här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Psykologen Anna Bennich visar vägen bort från ensamheten

Mental hälsa

Ofrivillig ensamhet blir allt vanligare, det är inte bundet till någon särskild ålder eller samhällsgrupp – även om den äldre delen av befolkningen är överrepresenterad. Ensamhet kan drabba alla och kan komma som en följd av en skilsmässa, flytt eller sjukdom. Ensamhetens roll vid olika ohälsotillstånd och förtida död går heller inte längre att vifta bort. Kurera ställde några frågor till psykologen Anna Bennich som skrivit en bok i ämnet.

Kvinna som äter macka

Vilken ät-typ är du?

Kost

Genuint hungrig eller bara stressad och trött? Ibland äter vi av helt fel orsaker. Identifiera vilken typ av ätare du är och ta första steget till att ändra dina vanor.

 

Self-care : mat, stress, träning, självkänsla, återhämtning

Chia- och yoghurtswirl

Recept

En vardagslyxig frukost som sätter guldkant på morgonen. Förbered chiapudding, frukt och bär kvällen innan och varva i höga glas tillsammans med yoghurt och granola på morgonen. 

K2 kan förebygga hjärt-kärlsjukdomar

Forskning

K2 är mest känt som vitaminen som kan stärka skelett och vävnad, men ny forskning visar att K2 fyller en viktig funktion för blodets koagulation och för stärka kärlens väggar vilket i slutändan håller hjärt-kärlsjukdomar borta. Analyser har visat att det är vanligt med K2-brist på grund av att det är svårt att få i sig vitaminen i kosten. Det behövs nämligen stora mängder yoghurt, nötkött, mjölk, ost och ägg för att täcka behovet.  

Här får du gratis blodsockerkoll på världsdiabetsdagen

Hälsa

Diabetes är en av våra stora folksjukdomar. Sjukdomen ökar över hela världen, och om 20 år kommer antalet sjuka uppgå till uppskattningsvis 640 miljoner. I Sverige är över en halv miljon människor drabbade och de flesta har typ 2-diabetes. I dag är det världsdiabetesdagen och det uppmärksammas i Stockholm genom att du får ett gratis blodsockertest.

Susanne vill hjälpa fler upptäcka fördelarna med naturlig hudvård

Eko/miljö

Journalisten Susanne Hovenäs har i många år – bland annat som skönhetsredaktör på tidningen Hälsa – varit en av de drivande krafterna bakom trenden med naturlig skönhet och hudvård. Nu har hon tagit över ledningen inom NOC Sweden efter grundaren Henrik Olteng som gått vidare till andra uppdrag. Kurera växlade några ord Susanne om hur hon ser på utvecklingen för naturlig hudvård och skönhet.

 

Överträningssyndrom har nått vanliga motionärer

TRÄNING

Att elitidrottare pressar sig för hårt och kan drabbas av överträningssyndrom, OTS, det är vida känt. Men nu har OTS även nått elitmotionärerna. Symtomen är svårupptäckta eftersom de handlar om humörsvängningar, infektioner, dålig aptit och en oförklarlig trötthet.  Det finns bara ett sätt att komma ur situationen.

”Ketogen kost hjälpte mig bli fri från depression”

Mental hälsa

En ketogen diet har många fördelar enligt anhängarna, förutom att den underlättar att hålla vikten sägs den bidra till allmänt bättre välmående och större mental klarhet. Hanna Gillving är funktionsmedicinsk terapeut och kom nyligen ut med boken ”Keto-licious”, och för hennes del bidrog en omläggning till det hon kallar ketogen livsstil till att hon äntligen blev fri från mångåriga besvär med psykisk ohälsa.

Movemberutmaningen – inget barn ska behöva säga ”Hej då pappa”

Krönikan

Jag var sju år när vi fick telefonsamtalet från sjukhuset som sa att pappa hade ramlat ihop i hissen. Hans liv gick inte att rädda. Hjärtat hade gett upp. Att förlora en förälder var givetvis tufft, men idag har jag valt att se det som min största motivation. För jag har en dröm, jag har en vision: Inget barn ska behöva säga ”Hejdå pappa”, det skriver  Pierre Mörck i denna krönika där han vill inspirera till mer rörelse och uppmärksamma ohälsan bland män.

 

Hästar kan läsa av våra känslolägen – och lägger dem på minnet

Husdjur

Det finns fog för uttrycket att ha minne som en häst. Du som ägt eller tillbringat mycket tid med en häst har kanske upplevt att ni har en speciell kontakt. Kanske har du känt något som liknar vänskap eller att hästen är en del av familjen. Nu visar forskning att känslan troligen är ömsesidig. Hästar kan nämligen inte bara läsa av våra känslolägen – de lägger dem även på minnet.

Djagacida – ris och bönor från Kap verde

Recept

Detta recept på en enkel och väldigt god risrätt från Kap Verde kommer från boken vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av den omtyckta matprofilen Zeina Mourtada som driver bloggen Zeinas kitchen..

Doftöverkänslighet – ett dolt handikapp

Allmänt

Trots att tre miljoner svenskar kan besväras av dofter är osäkerheten om behandling och vad omgivningen kan göra stor, det visar en ny undersökning. Missförstånden är många och var tredje person tror att det kan vara ett psykiskt sjukdomstillstånd. Med Parfymfria veckan hoppas initiativtagarna kunna slå hål på myterna kring sjukdomen och öka kunskapsnivån.

Nya rön inom svensk cancerforskning kan ge effektivare behandling

Forskning

Cirka 60 000 svenskar får varje år ett cancerbesked där tumören är av elakartad karaktär. Trots det går dödligheten i cancer ner, men sjukdomen skördar ändå tusentals liv varje år. Det forskas brett och på olika typer av mediciner för att bromsa och bota cancer. Vid Lunds universitet har man tittat på hur tumörceller kommunicerar med andra ställen i kroppen för att förstå hur spridningen går till. Det ger hopp om nya behandlingsformer.

 

Är mjölk hälsosamt eller helt onödigt?

Allmänt

Mat väcker alltid starka känslor. Om mjölk är nyttigt eller inte, det diskuteras ofta. En del går i starkt försvarsläge, medan andra ifrågasätter om mjölk är viktigt att dricka. När Kureras kostrådgivare, Cathrine Schück, gjorde ett inlägg på Facebook om varför hon rekommenderar en mjölkfri månad möttes hon av en storm av kritik, och frågade sig varför mjölk blivit ”en helig ko”.

 

De sticker hål på myten om psykopaten

Mental hälsa

Tror du att din chef är psykopat? Eller din granne eller din pojkvän? Sannolikheten är stor att du misstar dig. Vi lever i en tid då myterna om psykopater frodas som aldrig förr, det är något Marianne Kristiansson och Karolina Sörman, båda med stor kunskap i ämnet vill råda bot på. Kurera ställde några frågor till författarna till boken ”Psykopaten”.