Hjälp! Vad ska jag äta om jag är förstoppad?

Trög mage kan vi alla drabbas av då och då. Vid problem med förstoppning är kosten A och O. Brist på fibrer är ofta en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan bidra. Här kommer tips på några livsmedel som är särskilt bra att lägga till kosten för den som har problem att gå på toaletten.

Att äta frukt och grönsaker rika på fibrer och vätska är ett bra sätt att hålla magen igång, det är också bra att vara försiktig med processade livsmedel som kan stoppa upp. Men även om maten är en viktig aspekt får vi inte glömma bort att röra på oss och stressa av.

Katrinplommon
Katrinplommon är kända för sin effekt på magen. De är rika på fibrer som magen och tarmen behöver för att fungera väl. Även fruktos och sorbitol som finns i plommonen kan bidra till den laxerande effekten. Bra snacks när magen krånglar. 

 

Bär
Hallon är bland annat fiberrika och passar utmärkt som mellanmål för den med trög mage. De innhåller dessutom mycket vätska vilket är bra när man är förstoppad. Även gurka är bra för den som behöver få i sig mer vätska, men vare sig hallon eller gurka ersätter vårt behov av vatten. Bland det viktigaste vi man kan göra för att undvika förstoppning är att dricka tillräckligt. Vissa rekommendationer säger 8-10 glas om dagen.

LÄS OCKSÅ: Fem års magproblem försvann på några dagar

Popcorn
Popcorn är godis men kan också hjälpa till att få igång magen, men det ska vara den nyttiga sporten, alltså luftpoppade. Popcorn innehåller nämligen en hel del fibrer som kan hjälpa till att få fart på magen. Det innehåller även mineraler som kalium och magnesium och är bland de nyttigare snacksen jämfört med chips och ostbågar.

Nötter
Valnötter och mandlar innehåller rikligt med fibrer, nyttiga fetter och proteiner. Utöver att de bidrar till att sänka högt kolesterol och skydda hjärtat kan även nyttiga fetter hjälpa till att ”smörja” tarmen. Men även om de är sprängfyllda med nyttigheter bör man vara försiktig och inte äta för mycket då de är riktiga kaloribomber.

LÄS OCKSÅ: Magspecial – sätt p för förstoppningar

Havre
Havre är känt för sina många hälsoeffekter, det är rikt på rätt sorts fibrer som hjälper tarmen. Många studier har gjorts som visar på havrens gynnsamma effekter på förstoppning. Havre är dessutom näringsrikt och innehåller bland annat mangan som hjälper till att hålla hjärna, nerver, blodet och skelettet friskt. Så om du känner dig förstoppad, ät gröt till frukost och toppa den gärna med nötter och bär.

Broccoli
Dessa knapriga buketter motverkar förstoppning av flera skäl. Broccolli är bland annat rikt på fibrer och innehåller stora mångder vätska. De innehåller dessutom flera näringsämnen som gynnar matsmältningen som magnesium, en magnesiumfattig kost kan bidra till att orska förstoppning och det är därför viktigt att få i sig tillräckligt av mineralet.

 

LÄS OCKSÅ: Matsmältningen – så funkar den

Linfrön
LInfrön har länge varit känt för sin effekt på trög mage. Det är även en god källa för hälsosamma fetter. Det är inte bara rikt på fibrer, linfrön bildar även en gel som hjälper till att hålla magen igång. Linfrön har länge uppskattats för sin laxerande effekt. Mal dem osch strö över gröten eller inta dem i blötlagd form, du kan även mixa ned dem i din smoothie.

Undvik!
För den som har problem med förstoppning kan det vara bra att undvika eller dra ned på vissa livsmedel som är särskilt förstoppande. Som exeplevis vitt bröd, processade charkprodukter, rött kött och mejeriprodukter. Fiberfattiga pommes frittes, bakverk och pasta kan också bidra till att förvärra problemet. Man ska också se till att unvika att bli uttorkad. Stress och fysisk inaktivitet kan också bidra, det är därför bra att röra på sig och se till att få balans i livet.

Av redaktionen

Källa: Sharecare


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Anders lyckades sluta snusa – nu vill han hjälpa andra

Mental hälsa

Att sluta snusa kan vara svårt, det vet Anders Åkerman som försökte ett otal gånger innan han slutligen lyckades. Då genom att bokstavligen tänka om helt. Med hjälp av KBT och den egenutvecklade metoden NJUT skiftade han fokus till vinsterna med att sluta – då vände det. Med boken "Snusfri" vill han nu hjälpa andra.

sanna ehdin

Sanna Ehdin: Antioxidanter är inte farligt vid cancer

Debatt

Professor Martin Bergö varnade i måndags i Studio P1 för ”ingefära, gurkmeja – den där shotskulturen. Han påstod att "ju mer mat av detta man äter desto större är risken att man skyddar en tumörcell inne i kroppen – som du ännu inte upptäckt”. Han hävdade vidare att ”vi vet tydligt att tumörer mår bra om man ger dem antioxidanter, varvid tumören tillväxer fortare och sprider sig fortare.” Bergö stöder detta på deras nya studier publicerad i prestigefyllda journalen Cell – men stämmer detta verkligen, frågar sig immunologen, forskaren och författaren Sanna Ehdin? Professor Per-Arne Öckerman menar att Bergös forskning om antioxidanter och cancer är ”ovetenskaplig med oetiska slutsatser”. Andra näringsexperter varnar för hans slutsatser.

 

Naturliga ämnen håller hjärtat i form

Forskning

1,8 miljoner svenskar har någon form av hjärt- kärlsjukdom. Det är vår vanligaste dödsorsak, fyra dödsfall av tio beror på hjärt- kärlproblem. Men bättre diagnoser och behandlingar räddar liv. Är forskarna på rätt spår kan dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar komma att halveras. Åtminstone om man får tro KiSel-10-studien som visade att Q10 i kombination med selen kunde minska dödligheten med hela 54 procent.

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

 

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

 

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.