Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Hjärnklok skola: Del 4 – “Människoshjärnan”

Fakta

Martin Fransson är kiropraktor och driver mottagningen Welledge i Gamla stan i Stockholm. Han har även givit ut boken "Din hälsokälla är du".

I lektion fyra i Kureras serie Hjärnklok skola lär kiropraktor Martin Fransson oss mer om "Människohjärnan" som han kallar vår ”tänkande” hjärna. Denna del av hjärnan påverkar motorik, framförhållning och planering men även sådant som beslutsförmåga, uppmärksamhet, självmedvetenhet, språk och läsförmåga.

– Jag kallar den människohjärnan då den utvecklades i takt med att människan ”blev till” för två till fem miljoner år sedan.
Men enligt Martin hämmas hjärnbarken och dess funktion av stressresponsen.
– Det beror på att ju nyare hjärndelen är ur evolutionshänseende, desto större känslighet för stress har den. För vår överlevnad litar vi på de delar av vår hjärna som har hundratals miljoner år av framgångsrika reaktioner på hotfulla situationer bakom sig det vill säga reptil- och däggdjurshjärnan, säger Martin, det är dock inte alltid det bästa sättet att möta vår moderna värld på menar han.
– Därför har människan också utvecklat en nyare del av hjärnan. Men människohjärnan behöver rätt integrering för att på bästa sätt kunna vara med i alla situationer. Den är väldigt specialiserad och har specifika områden för varje sinne, förutom för doft- och luktsinnet.

Se Martins film om hjärnbalken här:

 

Våra två hjärnhalvor
Hjärnbarken har en vänster- och en högerhalva, båda med unika egenskaper som kompletterar varandra. Den vänstra halvan tillskrivs vara säte för den delen av vårt medvetande som är mer fokuserat på detaljer och linjära sammanhang, vilka är kopplade till språket och tolkningen av vårt sinnesintryck. Den högra halvan däremot, anses vara mer kopplad till känslor, helhet och sammanfattande av situationer, samt vår intuition.
– Det var hjärnforskaren och hjärnkirurgen Roger Sperry som under 1950- och 1970-talen upptäckte vilka egenskaperna var när han och hans kollegor klöv kopplingen mellan de två hjärnhalvorna, den så kallade hjärnbalken, vid hjärnoperationer.
Av Sperrys forskning drogs slutsatsen att vi har två skilda medvetanden i de två halvorna. Om hjärnhalvorna blivit separerade, eller om vi upplever stress, menar Martin att det kan uppstå en obalans mellan vänster och höger sida, vilket kan skapa vankelmod och beslutsvånda.

Stärk interaktionen mellan hjärnhalvorna
Diagonala rörelser som korsar mittlinjen av kroppen och arbetar med dimensionen vänster-höger kan enligt Martin bidra till att hålla hjärnbalken aktiv och integrera samarbetet mellan vänster och höger hjärnhalva.
– Genom att iaktta dina egna rörelser och övningar när du förstår principen.
Martins personliga favorit vad gäller diagonala övningar är kryp-övningen, då kryper man helt enkelt långsamt på alla fyra.
–  Den stora fördelen med krypövningen är att den involverar hela hjärnan och hela kroppen. Testa och se om det är din grej, uppmanar Martin.

Krypövning
Kryp sju minuter varje dag i sju veckors tid till att börja med och iaktta vad som sker med dig. Sedan kan du välja att fortsätta som du själv vill.
1. Ställ dig på alla fyra.
2. Sätt fingertopparna i golvet (inte handflatorna) så att kroppen sträcks upp och du får cirka 10 centimeter i avstånd mellan rumpa och hälar. Ha så lite tyngd på händerna som möjligt.
3. Lyft vänster höft och en mikrosekund senare motsatt hand, rör dig framåt. 
Se upp så att det inte blir passgång, utan gör rörelsen diagonalt.
4. Rör dig långsamt och låt rörelsen hela tiden utgå från höften.

Se när Martin demonstrerar övningen här:

Övning med diagonala rörelser:

 

Att stärka en hjärnhalva
Den som vill fokusera på att stimulera en särskild sida av hjärnbarken mer än den andra ska röra på motsatta kroppssidas leder. Det har enligt Martin visat sig att den vänstra lillhjärnan ofta är svagare och att den högra behöver extra stimulans, särskilt bland pojkar.
–  Därför kan det vara gynnsamt att göra långsamma rörelser för vänster kroppshalva för barn och ungdomar med ADD, ADHD.

Av Nina Törmark

Tidigare lektioner hittar du här:
• Hjärnklok skola: Del ett – hjärnans äldsta delar
• Hjärnklok skola: Del 2 – Lillhjärnan har stort inflytande
 Hjärnklok skola: Del 3 – Känslohjärnan

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

 

 


Fakta

Martin Fransson är kiropraktor och driver mottagningen Welledge i Gamla stan i Stockholm. Han har även givit ut boken "Din hälsokälla är du".

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

hand visar nej till ett glas vin

Det här ligger bakom kvinnors alkoholproblem

Forskning

Kvinnor har de senaste decennierna ökat sin alkoholkonsumtion. En av anledningarna är att samhället är mer jämlikt. Men det ökade drickandet har också gett missbruksproblem. En doktorsavhandling av Fides Schückher beskriver att framförallt trauman i barndomen, men också föräldrars missbruk och personliga egenskaper ligger bakom alkoholmissbruket.

kvinna vid matbord som sätter upp handen mot sämre mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Snart har hela januari passerat och kanske tillhör du dom som vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Sex olika balsam som Kureras skönhetspanel har testat

Skönhetspanelen testar: Balsam

Kurera testar

Ge ditt torra och spröda hår en dos kärlek i form av ett återfuktande och glansgivande balsam. Men vilket är bäst – och vilket passar för just ditt hår? Kureras skönhetspanel har testat några naturliga balsam och valt ut en favorit.

kvinna badar bastu

Bastubad – en riktig dunderkur för hälsan

Hälsa

Mitt i vintern badar vi extra mycket bastu för att det värmer skönt. Fortsätt med det! Bastubad är inte bara en härlig upplevelse, det kan minska risken för demens, stroke och hjärt-kärlsjukdomar. Regelbundet bastubadande verkar även kunna minska ångest, lindra värk och kan förbättra sömnen.

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

 

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

 

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?