frontalloben

Hjärnklok skola: Del 5 – Frontalloberna

Fakta

Martin Fransson är kiropraktor och driver mottagningen Welledge i Gamla stan i Stockholm. Han har även givit ut boken "Din hälsokälla är du". Martin har ett rabatterbjudande för Kureras läsare. Du beställer boken här.

Bakom pannbenet sitter den del av hjärnan som hjälper oss att planera för framtiden och behärska våra impulser. I denna lektion lär oss kiropraktor Martin Fransson mer om något helt unikt för människan – prefrontala neocortex eller frontalloberna.

Frontalloberna är egentligen en del av hjärnbarken, men förtjänar ett eget kapitel då det är den som ger oss de funktioner som utmärker oss människor berättar Martin.
Frontalloberna som sitter bakom pannbenet är det som gör det möjligt för oss att planera för framtiden, samt behärska våra impulser när vi uppfattar att det finns en framtida belöning att få, och därmed våra njutningsmönster. Det är här vi får överblick – perspektiv på saker och ting, förklarar han.
– Medkänsla är en kvalitet som är beroende av att frontalloberna är väl integrerade. Tyvärr är den också den absolut mest stresskänsliga delen av vår hjärna, säger Martin.
Men förmågan att känna medkänsla och stresstålighet kan tränas upp med till exempel meditation.

 

LÄS OCKSÅ: Hjärnklok skola: Stimulera hjärnan med rätt rörelser

Forskning ger stöd åt meditation
Vid forskning som gjorts på bland andra mediterande munkar och deprimerade personer, har det visat sig att de med högre hjärnaktivitet i den vänstra pannloben har en tendens  att vara lyckligare, medan de som har högre aktivitet i den högra tenderar att vara mer deprimerade.
– Meditation ökade redan efter några veckor aktiviteten i den västra pannloben och minskade den i den högra, säger Martin.

Introduktion till Zen-meditation

Lätt beröring lugnar pannloben
Enligt Martin ger oss den allra senast utvecklade delen av vår hjärna möjligheten att medvetet välja våra rörelser och planera våra rörelser, inte minst att välja rörelser som stödjer socialt engagemang.
– Eftersom pannloberna utgör den mest stresskänsliga delen av hjärnan behöver den stimuleras till lugn och ro. Det görs lättast genom extra lätta beröringar.
Martin förklarar att beröring aktiverar känslobanorna och öppnar upp blodflödet till pannloberna.
– Särskilt om du stryker över pannan som så många mödrar reflexmässigt gjort i alla tider.

LÄS OCKSÅ: Hjärnklok skola med kiropraktor Martin Fransson

Skapa balans och flexibilitet
Att balansera pannloberna hjälper oss att på ett balanserat och flexibelt sätt växla mellan förnimmelser utanför vår kropp och innanför vår kropp, förklarar Martin som menar att pannloberna kan ses som gränsen mellan vårt inre och vårt yttre.
– När vi är stressade har vi ofta dålig kontakt med insidan och det kan få till följd att vi gör saker “på utsidan” som inte gagnar oss. Att öka kontakten med sitt inre har alltså många positiva konsekvenser i livet, säger han.

Övning för att stimulera pannloberna
Du kan själv enkelt stimulera pannloberna genom att hålla handen och ditt mentala fokus på pannan, eller två fingrar ovan vartdera ögonbryn.

Av Nina Törmark

Tidigare lektioner hittar du här:
• Hjärnklok skola: Del ett – hjärnans äldsta delar
• Hjärnklok skola: Del 2 – Lillhjärnan har stort inflytande
 Hjärnklok skola: Del 3 – Känslohjärnan
 Hjärnklok skola: Del 4 – ”Människoshjärnan”

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

 


Fakta

Martin Fransson är kiropraktor och driver mottagningen Welledge i Gamla stan i Stockholm. Han har även givit ut boken "Din hälsokälla är du". Martin har ett rabatterbjudande för Kureras läsare. Du beställer boken här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

9 tips för en lugnare och gladare mage

Mage

Många lider av matsmältningsbesvär efter att ha ätit vissa livsmedel utan att de ha vare sig en allergisk eller icke-allergisk överkänslighet. Det kan helt enkelt bero på hur, när och var du äter. Här är tips för en gladare, lugnare mage.

“Märk alkohol med varning för cancer – inte rosa band”

Kurera debatt

Det är oktober och vi köper rosa produkter och rosa band för att visa omtanke och stötta bröstcancerforskningen. Det är lätt att tro att bara forskningen får tillräckligt med pengar så kommer färre kvinnor att dö i cancer. Men hur ser det ut i verkligheten?  Vi behöver få tillgång till forskning som hjälper oss att göra aktiva, informerade val skriver Johnny Mostacero, Förbundsordförande IOGT-NTO i detta debattinlägg.

johanna bjurström

Hallå där Johanna Bjurström – ny hudvårdsexpert hos Kurera

Hud

Kurera välkomnar en ny medlem i vår expertpanel. Johanna Bjurström som många Kureraläsare känner igen från vår serie "Grön omställning" tar över som hudvårdsexpert. Det innebär att du som läsare nu kan vända dig direkt till Johanna med dina frågor om hud och skönhet, något vi är väldigt stolta och glada att kunna erbjuda. 

Allergisk eller “bara” överkänslig?

Kost

Allergisk eller överkänslig? Kroppen är komplicerad och begreppsförvirringen är stor. Det enda du vet är att du inte mår bra. Vad kan du göra för att komma tillrätta ned besvären och må bra igen? Vi reder ut begreppen.

tv-skärm

TV-serie sätter våra vanligaste dieter på prov

Trendspaning

I Svts nya realityserie ”Bästa dieten” som börjar sändas ikväll får fyra par prova olika populära dieter, i fyra veckors tid. Under tiden övervakas de noggrant för att se hur kostomläggningen påverkar hälsan. Programserien är därmed samtidigt en vetenskaplig studie – om än i liten skala.

Lugn och fokuserad med lecitin

Hälsa

Lecitin är fettsyran som föll i glömska när fiskoljan fick sitt stora genombrott i mitten av 1990-talet. Men lecitin förtjänar bättre – det är en av de viktigaste byggstenarna i kroppens cellmembran och våra hjärnor består till 40 procent av den ganska okända fettsyran.

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.