frontalloben

Hjärnklok skola: Del 5 – Frontalloberna

Fakta

Martin Fransson är kiropraktor och driver mottagningen Welledge i Gamla stan i Stockholm. Han har även givit ut boken "Din hälsokälla är du".

Bakom pannbenet sitter den del av hjärnan som hjälper oss att planera för framtiden och behärska våra impulser. I denna lektion lär oss kiropraktor Martin Fransson mer om något helt unikt för människan – prefrontala neocortex eller frontalloberna.

Frontalloberna är egentligen en del av hjärnbarken, men förtjänar ett eget kapitel då det är den som ger oss de funktioner som utmärker oss människor berättar Martin.
Frontalloberna som sitter bakom pannbenet är det som gör det möjligt för oss att planera för framtiden, samt behärska våra impulser när vi uppfattar att det finns en framtida belöning att få, och därmed våra njutningsmönster. Det är här vi får överblick – perspektiv på saker och ting, förklarar han.
– Medkänsla är en kvalitet som är beroende av att frontalloberna är väl integrerade. Tyvärr är den också den absolut mest stresskänsliga delen av vår hjärna, säger Martin.
Men förmågan att känna medkänsla och stresstålighet kan tränas upp med till exempel meditation.

 

LÄS OCKSÅ: Hjärnklok skola: Stimulera hjärnan med rätt rörelser

Forskning ger stöd åt meditation
Vid forskning som gjorts på bland andra mediterande munkar och deprimerade personer, har det visat sig att de med högre hjärnaktivitet i den vänstra pannloben har en tendens  att vara lyckligare, medan de som har högre aktivitet i den högra tenderar att vara mer deprimerade.
– Meditation ökade redan efter några veckor aktiviteten i den västra pannloben och minskade den i den högra, säger Martin.

Introduktion till Zen-meditation

Lätt beröring lugnar pannloben
Enligt Martin ger oss den allra senast utvecklade delen av vår hjärna möjligheten att medvetet välja våra rörelser och planera våra rörelser, inte minst att välja rörelser som stödjer socialt engagemang.
– Eftersom pannloberna utgör den mest stresskänsliga delen av hjärnan behöver den stimuleras till lugn och ro. Det görs lättast genom extra lätta beröringar.
Martin förklarar att beröring aktiverar känslobanorna och öppnar upp blodflödet till pannloberna.
– Särskilt om du stryker över pannan som så många mödrar reflexmässigt gjort i alla tider.

LÄS OCKSÅ: Hjärnklok skola med kiropraktor Martin Fransson

Skapa balans och flexibilitet
Att balansera pannloberna hjälper oss att på ett balanserat och flexibelt sätt växla mellan förnimmelser utanför vår kropp och innanför vår kropp, förklarar Martin som menar att pannloberna kan ses som gränsen mellan vårt inre och vårt yttre.
– När vi är stressade har vi ofta dålig kontakt med insidan och det kan få till följd att vi gör saker "på utsidan" som inte gagnar oss. Att öka kontakten med sitt inre har alltså många positiva konsekvenser i livet, säger han.

Övning för att stimulera pannloberna
Du kan själv enkelt stimulera pannloberna genom att hålla handen och ditt mentala fokus på pannan, eller två fingrar ovan vartdera ögonbryn.

 

Av Nina Törmark

Tidigare lektioner hittar du här:
• Hjärnklok skola: Del ett – hjärnans äldsta delar
• Hjärnklok skola: Del 2 – Lillhjärnan har stort inflytande
 Hjärnklok skola: Del 3 – Känslohjärnan
 Hjärnklok skola: Del 4 – ”Människoshjärnan”

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

 


Fakta

Martin Fransson är kiropraktor och driver mottagningen Welledge i Gamla stan i Stockholm. Han har även givit ut boken "Din hälsokälla är du".

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

 

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.

 

Pandemin gör att viktiga klimatinvesteringar skjuts upp

Eko/miljö

Många röster höjs för att våra samhällen inte kan gå tillbaka till ”det normala” efter att coronakrisen har lagt sig.  Detta eftersom senare års pandemier är en direkt konsekvens av människans aktivitet på jorden. Men samtidigt visar en svensk undersökning att viktiga klimatinvesteringar riskerar att skjutas på framtiden.

Hur ska vi äta egentligen?

Hälsa

Visst kan väl kostråd kännas både svårt och förvirrande ibland. Hur ska man egentligen äta för att må bra? Emily Sonestedt är forskare och docent i nutritionsepidemiologi och hon tittar på stora grupper människor och följer deras kostvanor för att se hur deras hälsa blir på sikt. Om du väljer näringsrik mat, äter bär, grönsaker och fullkorn varje dag plus tillsätter fet fisk några gånger i veckan – då har du en bra bas.