Hjärnklok skola: Del 6 – Integrering och summering

Fakta

Martin Fransson är kiropraktor och driver mottagningen Welledge i Gamla stan i Stockholm. Han har även givit ut boken "Din hälsokälla är du". Martin har ett rabatterbjudande för Kureras läsare. Du beställer boken här.

För att förändring ska ske i hjärnans struktur och i förlängningen även i funktionen behöver vår upplevelse kombineras med att vi är uppmärksamma på det som sker, det lär Martin Fransson ut i denna sjätte och avslutande lektionen i Hjärnklok skola.

Långsamhet ger urskiljning
Vi behöver variation för att hjärnan ska kunna organisera sig effektivare. Rörelser som görs automatiskt skapar liten eller ingen förändring menar Martin.
– När vi gör rörelser snabbt kommer de automatiskt. När vi däremot rör oss i långsamt tempo blir vi mer kapabla att särskilja fina nyanser och skillnader vilket leder till större förändring i hjärnan och i kroppen.

 

Var närvarande och notera vad som händer
Martin förklarar att det är viktigt att under samtliga övningar notera vad som sker i inuti dig. Bli varse om du har tecken på aktivering av sympatiska nervsystemet i form av exempelvis ökad värme, en pirrande känsla, spänning eller andra tecken som du kan koppla till aktivitet. Eller om du har tecken på kollaps – parasympatiska nervsystemet – då känner du exempelvis trötthet, dåsighet, du kan även känna dig frånvarande och kall eller bara känna mindre.
– Alla dessa övningar reglerar spänningsmönster och är till för att öka nervsystemets förmåga att pendla mer effektivt mellan aktivitet och återhämtning.
Övningarna hjälper även nervsystemet att självreglera sig menar Martin.
– Det bästa är när du märker att du kan vara närvarande med det som sker inne i dig själv, så väl som med det som dina sinnen noterar kommer utifrån. Du uppnår då ett tillstånd av att vara mer här och nu. Då är ditt nervsystem i god balans mellan aktivitet och återhämtning.

Kom ihåg följande principer när du gör övningarna du lärt dig

  1. Gör dem i långsamt tempo.
  2. Andas i lugnt tempo.
  3. Var närvarande. Lägg märke till vad du lägger märke till när du gör övningarna.
  4. Variera dig. Skapa små varianter på övningarna, t ex genom att ändra positionen du gör dem i.
  5. Lägg märke till skillnaden före och efter du gjort övningen.
Som avslutning bjuder Martin in Kureras läsare till ett gratis webinarie där du kan ställa frågor, fördjupa dina kunskaper och lära dig mer om hjärnan.

Av Nina Törmark

Tidigare lektioner hittar du här:
• Hjärnklok skola: Del ett – hjärnans äldsta delar
• Hjärnklok skola: Del 2 – Lillhjärnan har stort inflytande
 Hjärnklok skola: Del 3 – Känslohjärnan
 Hjärnklok skola: Del 4 – ”Människoshjärnan”
Hjärnklok skola: Del 5 – Frontalloberna

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Martin Fransson är kiropraktor och driver mottagningen Welledge i Gamla stan i Stockholm. Han har även givit ut boken "Din hälsokälla är du". Martin har ett rabatterbjudande för Kureras läsare. Du beställer boken här.

Gratis webinarie med Martin Fransson

Som avslutning bjuder Martin Kureras läsare på ett gratis webinarie där du kan fördjupa dina kunskaper och lära dig mer om hjärnan.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

mat slängs

Nationellt program för minskat matsvinn

Politik

Matsvinn är ett stort problem, det påverkar både miljön och innebär stora ekonomiska förluster för både individ och samhälle. Nu har Livsmedelsverket på regeringens uppdrag tagit fram handlingsplanen "Fler gör mer" för minskat matsvinn i landet.

Så fick Kjell normalt blodtryck utan mediciner

Hälsa

Kjell Anthelenius körde på i ett högt tempo – och både blodtryck och kolesterolvärdet sköt i höjden. Han bestämde sig för att sätta sin hälsa först och lägga om sin livsstil. Nu är hans värden normala igen, tack vare regelbunden träning, meditation, mer vegetarisk mat och ett tillskott med lagrad vitlök.

kvinna oroar sig mind 2018

Mind 2018: Orons viktiga funktion

Mental hälsa

Oro hjälper oss att förbereda oss för svårigheter och att kunna fatta bra och genomtänkta beslut. Att inte oroa sig kan göra att man är oförberedd på att handskas med problem menar stresscoachen Karin Isberg som dock skiljer på konstruktiv oro och oro som livsinställning.



yoga i tantolunden yogaläraren anna gordh humlesjö

Anna ordnar yoga i parken för en god sak

Trendspaning

Att yoga utomhus sommartid är en växaande rörelse, i parker landet runt samlas människor för att yoga under bar himmel. Ofta är det gratis och ibland kan man ges möjlighet att bidra med en slant till en viktig sak, som i Tantolunden i Stockholm där det anordnas yoga med humanitärt fokus för femte året i rad.

bonsallad

Krispig grön bönsallad

Recept

Det bästa med skördetider är att det är så enkelt och går så snabbt att laga mat och få till goda och näringsrika måltider. Gå på marknader och botanisera bland nyskördade grönsaker. Detta recept från Nilla's Kitchen innehåller förvällda bondbönor, brytbönor och sockerärtor.

övrrviktig kvinna tränar på gym

Försämrad fettnedbrytning kan ligga bakom fetma

Vikt

Vad som gör att vissa kan hålla sig smala till synes utan ansträngning medan andra går upp i vikt bara de tittar på en bakelse, det är en fråga som gäckat mänskligheten länge. Svenska forskare har nu kommit med en möjlig förklaring och det är att övervikten i vissa fall kan förklaras med en sämre förmåga att omsätta fett.

hund i gräns och simmar

Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

Övrigt

78 procent av alla hundägarna tar med sig hunden på semestern något både hund och människa kan ha glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för den fyrbenta vännen. Här följer några tips på hur du gör din semester mer hundvänlig.

skylt varnar för fästingar

“Fästingburna sjukdomen borrelia är en dold epidemi”

Krönikan

Varje sommar får tusentals svenskar fästingbett och blir infekterade av de sjukdomar dessa  kryp sprider.  När hon själv drabbades svårt blev Cornelia Södergren tvungen att ta reda på så mycket hon kunde om fästingburna sjukdomar, deras förlopp och hur hon skulle skydda sig i fortsättningen. Ett arbete som resulterade i boken ”Borreliafenomenet – Den dolda epidemin”, som kommer ut senare i sommar.

Friskare hår – en kick för självkänslan

Hud

Håret är ett viktigt och känsligt kapitel för många. Teresa hade tjockt, välmående hårsvall – ett hår att vara stolt över. När hon plötsligt började tappa stora tussar hår i höstas blev hon riktigt orolig. Hade hon drabbats av någon allvarlig sjukdom?

bulgursalad

Saftig bulgursallad med mandel

Recept

Saftig, sammetslen bulgur i sällskap av grönsaker. Servera som huvuddelen av en måltid och komplettera med valfritt protein eller mer grönsaker. Resterna passar förträffligt i matlådan.

rosor

”De är blommornas Rolls royce”

Hud

Rosor har en air av romantik kring sig, de uppskattas både för sin skönhet och sin ljuvliga doft men vad kanske inte alla känner till är att de även har medicinska egenskaper – särskilt gynnsamma är de för huden.

Berika tarmfloran – 8 anledningar att välja mjölksyrat

Mage

Det bor två kilo bakterier, svampar och mikroorganismer i din tarm. Du har allt att vinna på att vårda dem, för de styr allt från humör till vikt och immunförsvar. Mjölksyrabakterier är en förutsättning för en näringsrik tarmflora – och kan dessutom göra underverk för huden. Här är åtta smarta tips om hur vassle kan hjälpa din hälsa.

Nu kan jag äntligen njuta av solen!

Hud

Tuula Gunnarsson älskar solen på alla sätt. När hon för många år sedan fick soleksem så var det en katastrof. Rådet var att ha långärmat och sitta i skuggan, vilket Tuula inte ville. När hon hittade ett tillskott för pigment och solbränna, med bland annat betakaroten, kunde hon njuta av solen igen.