Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Hjärnklok skola: Del 6 – Integrering och summering

Fakta

Martin Fransson är kiropraktor och driver mottagningen Welledge i Gamla stan i Stockholm. Han har även givit ut boken "Din hälsokälla är du".

För att förändring ska ske i hjärnans struktur och i förlängningen även i funktionen behöver vår upplevelse kombineras med att vi är uppmärksamma på det som sker, det lär Martin Fransson ut i denna sjätte och avslutande lektionen i Hjärnklok skola.

Långsamhet ger urskiljning
Vi behöver variation för att hjärnan ska kunna organisera sig effektivare. Rörelser som görs automatiskt skapar liten eller ingen förändring menar Martin.
– När vi gör rörelser snabbt kommer de automatiskt. När vi däremot rör oss i långsamt tempo blir vi mer kapabla att särskilja fina nyanser och skillnader vilket leder till större förändring i hjärnan och i kroppen.

 

Var närvarande och notera vad som händer
Martin förklarar att det är viktigt att under samtliga övningar notera vad som sker i inuti dig. Bli varse om du har tecken på aktivering av sympatiska nervsystemet i form av exempelvis ökad värme, en pirrande känsla, spänning eller andra tecken som du kan koppla till aktivitet. Eller om du har tecken på kollaps – parasympatiska nervsystemet – då känner du exempelvis trötthet, dåsighet, du kan även känna dig frånvarande och kall eller bara känna mindre.
– Alla dessa övningar reglerar spänningsmönster och är till för att öka nervsystemets förmåga att pendla mer effektivt mellan aktivitet och återhämtning.
Övningarna hjälper även nervsystemet att självreglera sig menar Martin.
– Det bästa är när du märker att du kan vara närvarande med det som sker inne i dig själv, så väl som med det som dina sinnen noterar kommer utifrån. Du uppnår då ett tillstånd av att vara mer här och nu. Då är ditt nervsystem i god balans mellan aktivitet och återhämtning.

Kom ihåg följande principer när du gör övningarna du lärt dig

  1. Gör dem i långsamt tempo.
  2. Andas i lugnt tempo.
  3. Var närvarande. Lägg märke till vad du lägger märke till när du gör övningarna.
  4. Variera dig. Skapa små varianter på övningarna, t ex genom att ändra positionen du gör dem i.
  5. Lägg märke till skillnaden före och efter du gjort övningen.
Som avslutning bjuder Martin in Kureras läsare till ett gratis webinarie där du kan ställa frågor, fördjupa dina kunskaper och lära dig mer om hjärnan.

Av Nina Törmark

Tidigare lektioner hittar du här:
• Hjärnklok skola: Del ett – hjärnans äldsta delar
• Hjärnklok skola: Del 2 – Lillhjärnan har stort inflytande
 Hjärnklok skola: Del 3 – Känslohjärnan
 Hjärnklok skola: Del 4 – ”Människoshjärnan”
Hjärnklok skola: Del 5 – Frontalloberna

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Martin Fransson är kiropraktor och driver mottagningen Welledge i Gamla stan i Stockholm. Han har även givit ut boken "Din hälsokälla är du".

Gratis webinarie med Martin Fransson

Som avslutning bjuder Martin Kureras läsare på ett gratis webinarie där du kan fördjupa dina kunskaper och lära dig mer om hjärnan.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

bär

Bären som främjar god hälsa

Kost

När vi använder ordet superbär så beskriver det bär som är särskilt rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Antioxidanter skyddar mot fria radikaler i kroppen, och kan likans vid ett rostskydd på bilen. Forskningar har visat att befolkningsgrupper med hög medellivslängd och låg sjukdomsförekomst har haft ett högt intag av antioxidanter. Här kommer några antioxidantrika bär.

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

 

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.

 

händer tar på ett knä

Inflammation – en fiende som kan bli din vän

Leder

Inflammation förknippas oftast med något negativt, men vi behöver inflammation för att läka skador och infektioner. Att däremot gå med en låggradig inflammation under en längre tid ökar risken för sjukdom, menar överläkaren Stefan Branth. Gurkmeja och boswellia är två örter som kan hjälpa kroppen att nå balans och läka inflammation.

äldre par promenerar

Fler hjärtinfarkter kopplas till låg inkomst

Hälsa

Det forskas mycket på hjärt-kärlsjukdomar eftersom det är ett stort problem i samhället. Nu visar en ny svensk avhandling, som omfattar runt 30 000 personer, att det finns en tydlig koppling mellan risken att få fler hjärtinfarkter och låg inkomst.