Annons
Annons

Hjärnklok skola: Del 6 – Integrering och summering

För att förändring ska ske i hjärnans struktur och i förlängningen även i funktionen behöver vår upplevelse kombineras med att vi är uppmärksamma på det som sker, det lär Martin Fransson ut i denna sjätte och sista lektionen i Hjärnklok skola.

Redaktionen

10 november, 2017
Hjärnklok skola: Del 6 – Integrering och summering
Dela inlägget

För att förändring ska ske i hjärnans struktur och i förlängningen även i funktionen behöver vår upplevelse kombineras med att vi är uppmärksamma på det som sker, det lär Martin Fransson ut i denna sjätte och avslutande lektionen i Hjärnklok skola.

Långsamhet ger urskiljning
Vi behöver variation för att hjärnan ska kunna organisera sig effektivare. Rörelser som görs automatiskt skapar liten eller ingen förändring menar Martin.
– När vi gör rörelser snabbt kommer de automatiskt. När vi däremot rör oss i långsamt tempo blir vi mer kapabla att särskilja fina nyanser och skillnader vilket leder till större förändring i hjärnan och i kroppen.

Var närvarande och notera vad som händer
Martin förklarar att det är viktigt att under samtliga övningar notera vad som sker i inuti dig. Bli varse om du har tecken på aktivering av sympatiska nervsystemet i form av exempelvis ökad värme, en pirrande känsla, spänning eller andra tecken som du kan koppla till aktivitet. Eller om du har tecken på kollaps – parasympatiska nervsystemet – då känner du exempelvis trötthet, dåsighet, du kan även känna dig frånvarande och kall eller bara känna mindre.
– Alla dessa övningar reglerar spänningsmönster och är till för att öka nervsystemets förmåga att pendla mer effektivt mellan aktivitet och återhämtning.
Övningarna hjälper även nervsystemet att självreglera sig menar Martin.
– Det bästa är när du märker att du kan vara närvarande med det som sker inne i dig själv, så väl som med det som dina sinnen noterar kommer utifrån. Du uppnår då ett tillstånd av att vara mer här och nu. Då är ditt nervsystem i god balans mellan aktivitet och återhämtning.

Kom ihåg följande principer när du gör övningarna du lärt dig

  1. Gör dem i långsamt tempo.
  2. Andas i lugnt tempo.
  3. Var närvarande. Lägg märke till vad du lägger märke till när du gör övningarna.
  4. Variera dig. Skapa små varianter på övningarna, t ex genom att ändra positionen du gör dem i.
  5. Lägg märke till skillnaden före och efter du gjort övningen.
Som avslutning bjuder Martin in Kureras läsare till ett gratis webinarie där du kan ställa frågor, fördjupa dina kunskaper och lära dig mer om hjärnan.

Av Nina Törmark

Tidigare lektioner hittar du här:
Hjärnklok skola: Del ett – hjärnans äldsta delar
Hjärnklok skola: Del 2 – Lillhjärnan har stort inflytande
Hjärnklok skola: Del 3 – Känslohjärnan
Hjärnklok skola: Del 4 – ”Människoshjärnan”
Hjärnklok skola: Del 5 – Frontalloberna

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Annons
Fakta

Fakta

Martin Fransson är kiropraktor och driver mottagningen Welledge i Gamla stan i Stockholm. Han har även givit ut boken ”Din hälsokälla är du”.

Gratis webinarie med Martin Fransson

Som avslutning bjuder Martin Kureras läsare på ett gratis webinarie där du kan fördjupa dina kunskaper och lära dig mer om hjärnan.
Annons
Annons