hjärna

Hjärnklok skola: Del ett – hjärnans äldsta delar

Fakta

Martin Fransson är kiropraktor och driver mottagningen Welledge i Gamla stan i Stockholm. Han har även givit ut boken "Din hälsokälla är du". Martin har ett rabatterbjudande för Kureras läsare. Du beställer boken här.

Hjärnan består av fem olika delar, de har olika funktioner samtidigt som de är nära förknippade med och beroende av varandra. I första lektionen lär oss kiropraktor Martin Franssons mer om hjärnans äldsta delar.

De äldsta delarna av hjärnan utvecklades då livet befann sig i havsmiljö för drygt 500 miljoner år sedan och kallas ibland fiskhjärnan berättar Martin. Först när är vi kom upp på land utvecklades vår reptilhjärna.
­– Vi har fortfarande reflexer som härstammar från den tiden, säger Martin Fransson.
Som exempel nämner han att hur vi kan reagera när vi blir överväldigade och saknar kapacitet att kämpa eller fly och istället i likhet med en fisk spelar död. Ett fenomen som även kallas tonisk immobilitet och innebär att alla vitala funktioner sätts på sparlåga, förklarar Martin.

Se Martin berätta mer om hjärnstammen och lillhjärnan:

 

Reglerar vitala funktioner
Ryggrad och kranium skyddar hjärna och ryggmärg och har en gemensam påverkan på varandra. I dessa hjärnans äldsta delar regleras vår inre miljö, det vill säga funktioner som pH-värde, andning, matsmältning, fortplantning, hjärtverksamhet samt kroppens inre drivkrafter för att upprätthålla livet. Härifrån utgår även vagusnerven som sträcker sig till kroppens alla inre organ och reglerar deras funktioner.

LÄS OCKSÅ: Hjärnklok skola med kiropraktor Martin Fransson

Lever i nuet och följer instinkten
Hjärnstammen är vår överlevnadshjärna och ligger längst bak i huvudet, nära skallbasen. Hjärnstammen som även kallas reptilhjärnan kontrollerar alla delar som ansvarar för vår överlevnad, både som individer och som art, förklarar Martin.
– Det är den primära behovsdelen i oss och andra djur som säger; ”ge mig mat, ge mig skydd, ge mig sex – och det nu!”
Hjärnstammen lever helt i nuet och följer instinktens impulser, berättar Martin.
Via det sympatiska nervsystemet – vår inre gas – kontrollerar hjärnstammen även stressresponsens ”kämpa-eller- fly-strategi”.

LÄS OCKSÅ: Hjärnklok skola: Stimulera hjärnan med rätt rörelser

Rörelser stimulerar till balans
Det finns ett grundläggande rörelsemönster som har visat sig stimulera hjärnstammen till en mer balanserad funktion. Det är rotationsrörelser, till exempel i form av böjningar framåt och bakåt. Tempot spelar också en viktig roll och långsamma rörelser verkar ge bäst effekt när det gäller att stödja hjärnstammen till bättre balans. Du kan själv skapa rörelser med fokus på rotation i långsamt tempo. Effekterna av långsamma rörelser är ett ökat lugn och att alla de inre funktioner som hjärnstammen ansvarar för får ökad möjlighet att normaliseras.

Övning:

Nästa lektion går Martin Fransson in på lillhjärnan och dess funktioner.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

 


Fakta

Martin Fransson är kiropraktor och driver mottagningen Welledge i Gamla stan i Stockholm. Han har även givit ut boken "Din hälsokälla är du". Martin har ett rabatterbjudande för Kureras läsare. Du beställer boken här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.

vitkål och vegobiff

Asiatisk vegobiff i kålwrap med het sås

Recept

Vegetariska världsdagen till ära bjuder vi på ett recept ur boken "Regnbågsmat" av Annika Panotzki som innehåller en palett av färgglad och näringsrik växtbaserad mat.  I detta recept samsas krispiga grönsaker med matiga vegobiffar av kikärtor och sötpotatis.

Fiskolja ger smarta barn

Naturlig hälsa

Den kost vi äter idag innehåller inte så mycket omega-3. Hur brist på fleromättade fettsyror kan påverka barn har därför blivit ett växande forskningsområde och man har sett en koppling mellan fettsyror och mindre beteendestörningar. Flera studier visar att tillskott av omega-3 kan förbättra inlärning och läsförmåga hos skolbarn, speciellt hos de med uppmärksamhetsproblem.

petra månström

Löpexpertens tre bästa tips för lyckad löpning

Träning

Petra Månström vill få bort fokus från kilometertider och prestation. Istället vill hon förmedla glädjen runt löpning, men även om vi inte springer för att prestera kan det vara bra att veta hur vi gör för att få ut så mycket som möjligt av löprundan. Här delar den populära löparbloggaren med sig av sina bästa knep.