hjärna

Hjärnklok skola: Del ett – hjärnans äldsta delar

Fakta

Martin Fransson är kiropraktor och driver mottagningen Welledge i Gamla stan i Stockholm. Han har även givit ut boken "Din hälsokälla är du". Under hösten har Martin ett rabatterbjudande för Kureras läsare. Du beställer boken här.

Hjärnan består av fem olika delar, de har olika funktioner samtidigt som de är nära förknippade med och beroende av varandra. I första lektionen lär oss kiropraktor Martin Franssons mer om hjärnans äldsta delar.

De äldsta delarna av hjärnan utvecklades då livet befann sig i havsmiljö för drygt 500 miljoner år sedan och kallas ibland fiskhjärnan berättar Martin. Först när är vi kom upp på land utvecklades vår reptilhjärna.
­– Vi har fortfarande reflexer som härstammar från den tiden, säger Martin Fransson.
Som exempel nämner han att hur vi kan reagera när vi blir överväldigade och saknar kapacitet att kämpa eller fly och istället i likhet med en fisk spelar död. Ett fenomen som även kallas tonisk immobilitet och innebär att alla vitala funktioner sätts på sparlåga, förklarar Martin.

Se Martin berätta mer om hjärnstammen och lillhjärnan:

 

Reglerar vitala funktioner
Ryggrad och kranium skyddar hjärna och ryggmärg och har en gemensam påverkan på varandra. I dessa hjärnans äldsta delar regleras vår inre miljö, det vill säga funktioner som pH-värde, andning, matsmältning, fortplantning, hjärtverksamhet samt kroppens inre drivkrafter för att upprätthålla livet. Härifrån utgår även vagusnerven som sträcker sig till kroppens alla inre organ och reglerar deras funktioner.

LÄS OCKSÅ: Hjärnklok skola med kiropraktor Martin Fransson

Lever i nuet och följer instinkten
Hjärnstammen är vår överlevnadshjärna och ligger längst bak i huvudet, nära skallbasen. Hjärnstammen som även kallas reptilhjärnan kontrollerar alla delar som ansvarar för vår överlevnad, både som individer och som art, förklarar Martin.
– Det är den primära behovsdelen i oss och andra djur som säger; ”ge mig mat, ge mig skydd, ge mig sex – och det nu!”
Hjärnstammen lever helt i nuet och följer instinktens impulser, berättar Martin.
Via det sympatiska nervsystemet – vår inre gas – kontrollerar hjärnstammen även stressresponsens ”kämpa-eller- fly-strategi”.

LÄS OCKSÅ: Hjärnklok skola: Stimulera hjärnan med rätt rörelser

Rörelser stimulerar till balans
Det finns ett grundläggande rörelsemönster som har visat sig stimulera hjärnstammen till en mer balanserad funktion. Det är rotationsrörelser, till exempel i form av böjningar framåt och bakåt. Tempot spelar också en viktig roll och långsamma rörelser verkar ge bäst effekt när det gäller att stödja hjärnstammen till bättre balans. Du kan själv skapa rörelser med fokus på rotation i långsamt tempo. Effekterna av långsamma rörelser är ett ökat lugn och att alla de inre funktioner som hjärnstammen ansvarar för får ökad möjlighet att normaliseras.

Övning:

Nästa lektion går Martin Fransson in på lillhjärnan och dess funktioner.

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

 

Fakta

Martin Fransson är kiropraktor och driver mottagningen Welledge i Gamla stan i Stockholm. Han har även givit ut boken "Din hälsokälla är du". Under hösten har Martin ett rabatterbjudande för Kureras läsare. Du beställer boken här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

blodgrupp AB

Blodgrupp AB – Nutidsmänniskan

Kost

Ulrika Davidsson, kostrådgivare och expert på Kurera, är förespråkare för blodgruppsdieten. Genom att äta en kost anpassad efter sin blodgrupp kan man återställa kroppen naturliga och genetiska balans. Bland den nyaste men också ovanligaste blodgruppen finns AB. Bäst mår Grupp AB av att äta en vegetarisk bas med ett litet intag av kött och mejeriprodukter. 

7_goda_skal_att_ata_en_morot

7 goda skäl till att äta en morot

Kost

För att galla och blodsockret ska fungera optimalt ska man helst äta flera mindre måltider om dagen. Tre lite större mål om dagen och gärna två till tre mindre mål däremellan. Johanna Bjurström, näringsterapeut  inom funktionsmedicin och mikronäring, tipsar om det bästa mellanmålet. En morot - näringsrik och lätt att ha med sig i väskan.

blodgrupp 0

Blodgrupp 0 – Jägaren

Kost

Den äldsta och ursprungliga blodgruppen är blodgrupp O. Den härstammar från tiden då människorna levde som samlare och jägare. För att vara i genetisk balans bör den som tillhör blodgrupp O äta en kost som är rik på animaliskt protein och bladgrönsaker och utesluta mejerier och sädesslag. Ulrika Davidsson kostrådgivare och expert på Kurera rekommenderar en blodgruppsanpassad kost för god hälsa och naturlig viktminskning.

blodgrupp A

Blodgrupp A – Vegetarianen

Kost

Enligt blodgruppsdieten mår personer med blodgrupp A bra av att äta en övergripande vegetarisk kost och undvika mjölkprodukter. Ulrika Davidsson är kostrådgivare och expert på Kurera och förespråkar en blodgruppsanpassad diet för att uppnå god hälsa och en naturlig viktminskning.

Man pekar man håller upp handen

Stressexperten: ”Säg nej!”

Mental hälsa

Stressexperten Karin Isberg har skrivit boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del elva tar Karin upp vikten av att säga nej.

Städa bort 99,99% av hemmets bakterier* med bara vatten!

Annons från Kärcher

Med en ångtvätt hemma klarar du de minsta, mest envetna och elakaste smutspartiklarna. I köket, inte minst på köksbänken, samsas råa färskvaror, grönsaker, matkassar som lyfts direkt från butiksgolvet. Men ångtvätten klarar förstås hela hemmet, badrummet, alla hårda ytor som stål och kakel, gardiner och barnens leksaker m.m. Det allra bästa – inga som helst kemikalier behövs!

blodgrupp

Må bättre med en blodgruppsanpassad kost

Kost

Olika människor mår bra av olika sorters mat. En anledning kan vara våra olika blodgruppstillhörigheter. Genom att äta en kost som är anpassad efter sin blodgrupp kan man återställa kroppens naturliga och genetiska balans, skriver Kureras expert, kostrådgivaren Ulrika Davidsson i en serie om blodgruppsdieten.

helena nyblom lakarens guide till den naturliga supermaten

Doktorn ordinerar naturlig supermat

Intervju

Helena Nyblom tillhör de läkare som tar matens inverkan på hälsan på allvar. Utöver sina läkarutbildningar har hon även förkovrat sig i livsstilsmedicin och förebyggande medicin. Tidigare arbetade Helena bland annat på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg, numera är Helena bosatt i Norge och ägnar sig idag främst åt att föreläsa om kost och hälsa.

stora_pepp_boken carina sunding marie tthorslund

Förändring med glimten i ögat

Intervju

Nätverket 4Good startades av Carina Sunding, Marie Thorslund och två tjejer till. Det växte fram ur en längtan om ett annat sätt att leva och arbeta efter mammaledigheten, så här 13 år och mängder av inspirationsresor och peppande evenemangskvällar senare släpper de så sin första bok – "Stora peppboken".



cecilia davidsson

Cecilia lagar magar med hemsnickrad makrobiotik

Hälsoprofilerna berättar

Cecilia Davidsson är utbildad näringsterapeut och kock och håller bland annat kurser i hälsosam matlagning. Cecilia har en gediget CV när det kommer till mat och har ansvarat för menyerna på flera uppskattade restauranger med hälsoprofil. Hon har även skrivit böckerna ”Yogamat” och ”Hälsosam mat för en friskare mage”. 

kvinna och man i lotusställning i solnedgång

8 anledningar att äta ashwagandha

Naturlig hälsa

Ashwagandha är en av de viktigaste örterna inom den ayurvediska medicinen där den  använts i mer än 4 000 år. Idag vet vi att effekten är ett resultat av att örten påverkar stresshormonet kortisol. Här är åtta tillfällen då ashwagandha hjälper – allt enligt ny forskning.  

karin isberg

Stressexperten: ”Låt saker hända”

Mental hälsa

Att försöka forcera fram resultat eller tvinga till dig någons kärlek eller uppskattning är sällan särskilt lyckat. Att göra sitt, kliva tillbaka och låta saker utvecklas i sin egen takt kan vara en utmaning för många av oss. Tålamod är många gånger det som saknas när vi blir stressade över något, berättar stressexperten Karin Isberg i del 10 av Kureras artikelserie om stress.

barn dricker mjolk

Havremjölksproducent kräver granskning av EU-stöd

Eko/miljö

Havremjölkproducenten Oatly drar sig inte för att gå i klinch med tunga institutioner. Tidigare har de stridit för rätten att kalla sin dryck för mjölk - en strid de förlorade. Kanske fick de blodad tand för nu ger de sig på EU och det stöd som betalas ut till mjölk till skolbarn, då de anser stödet förlegat och att det snedvrider konkurrensen på bekostnad av miljön.

stress

Kureras bästa tips för att motverka stress

Mental hälsa

Symptom på stress är ett sätt för kroppen att tala om att allt inte står rätt till. Stress kan uppstå av flera anledningar och kan innebära såväl fysiska som mentala påfrestningar. Då är det extra viktigt att börja göra rätt prioriteringar, vända den onda spiralen och återfå balansen.

Lillebil

Fick hjälp med sin känsliga hy

Skönhet

Lillebil Möller hade i många år problem med känslig hy och fick ibland rodnader och andra hudirritationer. Det tog tid att prova sig fram till det som gjorde hennes hud bra igen, men för tio år sedan hittade hon rätt i djungeln av hudvårdsprodukter.

endometrios pcos

Kvinnhohälsa: Lindring vid endometrios och PCOS

Hälsa

Många kvinnor lider av problem och symptom som är kopplade till obalans i könshormonerna. Dessa obalanser kan exempelvis ge endometrios och innebär svårigheter att bli gravid, smärta vid menstruationer och samlag. PCOS är en annan hormonell obalans som kan utmärkas av uteblivna menstruationer, infertilitet, ökad kroppsbehåring, bukfetma och akne. Men det finns hjälp att få. Kureras näringsexpert Zarah Öberg tipsar om några lätta sätt att förbättra tillstånden.