Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Hjärnträning hjälper utmattade

Är du på väg in i väggen?

Här beskrivs ett antal tillstånd som kan betyda att du är på väg in i ett utmattningstillstånd. Svara på de 14 frågorna och bedöm själv på en skala mellan 1-7 i vilken mån du upplever dessa tillstånd under större delen av din dag - där 1 är nästan aldrig och 7 är nästan alltid

• Jag känner mig trött.

• Det känns som om jag inte orkar gå till jobbet på morgonen.

• Jag känner mig fysiskt utmattad.

• Jag känner att jag har fått nog.

• Mina "batterier" är "uttömda.

• Jag känner mig utbränd.

• Jag tänker långsamt.

• Jag har svårt att koncentrera mig.

• Jag har svårt att tänka klart.

• Jag har svårt att fokusera mina tankar.

• Jag har svårt att tänka på komplicerade saker.

• Jag känner att jag har svårt att uppmärksamma mina medarbetares och kunders behov.

• Jag känner att jag har svårt att engagera mig känslomässigt i mina medarbetare och kunder.

• Jag känner att jag har svårt att hysa medkänsla med mina medarbetare och kunder.

Källa: Stressmottagningen 

Många som drabbas av utmattningssyndrom får också problem med minne och koncentration.
Nu visar ny forskning att det är möjligt att förbättra sina kognitiva funktioner – och att detta även kan ha positiva effekter på återhämtningsförloppet.

Stress i sig behöver inte vara farligt. Men långvarig stress utan chans till tillräcklig återhämtning kan däremot utlösa utmattningssyndrom.

Och då är det vanligt att kognitiva funktioner som minne, uppmärksamhet och koncentrationsförmåga påverkas kraftigt.

LÄS OCKSÅ: Utmattad – så hittar du tillbaka

Går att träna hjärnan
Nu visar ny forskning från Umeå universitet att det går att träna hjärnan under rehabiliteringen för att förbättra de kognitiva förmågorna.

 

Forskaren Hanna Malmberg Gavelin har undersökt effekterna av två olika behandlingar, datorbaserad kognitiv träning, respektive fysisk konditionsträning.

Ledde till förbättring av funktioner
Fysisk konditionsträning ledde till förbättrad minnesfunktion omedelbart efter behandlingen, men vid långtidsuppföljning sågs ingen skillnad gentemot kontrollgruppen.

Däremot ledde den kognitiva träningen  till förbättring av funktioner som också fanns kvar ett år efter avslutad behandling.

– Våra resultat visar att det är möjligt att förbättra kognitiv funktion för personer som drabbats av utmattningssyndrom. Det är viktig kunskap eftersom problem med exempelvis minnes- och koncentrationsförmåga är ett framträdande symtom för dessa individer, säger Hanna Malmberg Gavelin i ett pressmeddelande.

LÄS OCKSÅ: Återhämta dig från utmattning med hjärngympa

Skapa en hjärnvänlig arbetsplats
I studien undersöktes även om ett tillägg av antingen kognitiv eller fysisk träning kunde påverka psykisk hälsa och arbetsförmåga.

Alla grupper förbättrades likvärdigt, men för de deltagare som hade slutfört den kognitiva träningen gav det ännu mer positiva effekter på återhämtningen, jämfört med de som genomgått stressrehabilitering utan tilläggsträning. De upplevde även att minnet hade förbättrats.

 

I en delstudie undersöktes hur utmattningssyndrom påverkar hjärnans funktion. Där märkte forskarna att patienter med hög grad av utmattning aktiverade delar av hjärnan som är viktiga för arbetsminnet i högre utsträckning än patienter med lägre grad av utmattning, trots att de klarade uppgiften lika bra.

Detta kan kan tyda på att personer med svårare utmattning måste anstränga sig mer mentalt för att klara uppgiften.

Men när man gått in i den berömda väggen finns det mycket omgivningen och arbetsplatser kan göra för människor med utmattningssyndrom.

– Arbetsgivarna ska ge de rätta förutsättningarna så att den som drabbats lättare kan komma tillbaka. Det kan handla om att få jobba mer ostört, att få hjälp att strukturera, att ges tid för återhämtning och att få hjälp att prioritera bland arbetsuppgifterna. Helt enkelt att arbetsgivarna skapar en hjärnvänlig arbetsplats, säger Hanna Malmberg Gavelin till Arbetsliv.

Av Tina Harr

Källor:  Umeå universitet och Arbetsliv


Är du på väg in i väggen?

Här beskrivs ett antal tillstånd som kan betyda att du är på väg in i ett utmattningstillstånd. Svara på de 14 frågorna och bedöm själv på en skala mellan 1-7 i vilken mån du upplever dessa tillstånd under större delen av din dag - där 1 är nästan aldrig och 7 är nästan alltid

• Jag känner mig trött.

• Det känns som om jag inte orkar gå till jobbet på morgonen.

• Jag känner mig fysiskt utmattad.

• Jag känner att jag har fått nog.

• Mina "batterier" är "uttömda.

• Jag känner mig utbränd.

• Jag tänker långsamt.

• Jag har svårt att koncentrera mig.

• Jag har svårt att tänka klart.

• Jag har svårt att fokusera mina tankar.

• Jag har svårt att tänka på komplicerade saker.

• Jag känner att jag har svårt att uppmärksamma mina medarbetares och kunders behov.

• Jag känner att jag har svårt att engagera mig känslomässigt i mina medarbetare och kunder.

• Jag känner att jag har svårt att hysa medkänsla med mina medarbetare och kunder.

Källa: Stressmottagningen 

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ben

Hjälp mot kryp i benen

Övrigt

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

 

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.

 

man bär kvinna på ryggen

Naturens apotek: Uppiggande växter

Hälsa

När dagarna blir kortare och höstmörkret blir allt mer påtagligt hinner en del av oss aldrig ut i dagsljus. Då är det lätt att tappa ork och energi. Här är några pigga växter som ger kraft till både kropp och sinne.