Hjärnträning hjälper utmattade | Kurera.se

Hjärnträning hjälper utmattade

Är du på väg in i väggen?

Här beskrivs ett antal tillstånd som kan betyda att du är på väg in i ett utmattningstillstånd. Svara på de 14 frågorna och bedöm själv på en skala mellan 1-7 i vilken mån du upplever dessa tillstånd under större delen av din dag - där 1 är nästan aldrig och 7 är nästan alltid

• Jag känner mig trött.

• Det känns som om jag inte orkar gå till jobbet på morgonen.

• Jag känner mig fysiskt utmattad.

• Jag känner att jag har fått nog.

• Mina "batterier" är "uttömda.

• Jag känner mig utbränd.

• Jag tänker långsamt.

• Jag har svårt att koncentrera mig.

• Jag har svårt att tänka klart.

• Jag har svårt att fokusera mina tankar.

• Jag har svårt att tänka på komplicerade saker.

• Jag känner att jag har svårt att uppmärksamma mina medarbetares och kunders behov.

• Jag känner att jag har svårt att engagera mig känslomässigt i mina medarbetare och kunder.

• Jag känner att jag har svårt att hysa medkänsla med mina medarbetare och kunder.

Källa: Stressmottagningen 

Många som drabbas av utmattningssyndrom får också problem med minne och koncentration.
Nu visar ny forskning att det är möjligt att förbättra sina kognitiva funktioner – och att detta även kan ha positiva effekter på återhämtningsförloppet.

Stress i sig behöver inte vara farligt. Men långvarig stress utan chans till tillräcklig återhämtning kan däremot utlösa utmattningssyndrom.

Och då är det vanligt att kognitiva funktioner som minne, uppmärksamhet och koncentrationsförmåga påverkas kraftigt.

LÄS OCKSÅ: Utmattad – så hittar du tillbaka

Går att träna hjärnan
Nu visar ny forskning från Umeå universitet att det går att träna hjärnan under rehabiliteringen för att förbättra de kognitiva förmågorna.

 

Forskaren Hanna Malmberg Gavelin har undersökt effekterna av två olika behandlingar, datorbaserad kognitiv träning, respektive fysisk konditionsträning.

Ledde till förbättring av funktioner
Fysisk konditionsträning ledde till förbättrad minnesfunktion omedelbart efter behandlingen, men vid långtidsuppföljning sågs ingen skillnad gentemot kontrollgruppen.

Däremot ledde den kognitiva träningen  till förbättring av funktioner som också fanns kvar ett år efter avslutad behandling.

– Våra resultat visar att det är möjligt att förbättra kognitiv funktion för personer som drabbats av utmattningssyndrom. Det är viktig kunskap eftersom problem med exempelvis minnes- och koncentrationsförmåga är ett framträdande symtom för dessa individer, säger Hanna Malmberg Gavelin i ett pressmeddelande.

LÄS OCKSÅ: Återhämta dig från utmattning med hjärngympa

Skapa en hjärnvänlig arbetsplats
I studien undersöktes även om ett tillägg av antingen kognitiv eller fysisk träning kunde påverka psykisk hälsa och arbetsförmåga.

Alla grupper förbättrades likvärdigt, men för de deltagare som hade slutfört den kognitiva träningen gav det ännu mer positiva effekter på återhämtningen, jämfört med de som genomgått stressrehabilitering utan tilläggsträning. De upplevde även att minnet hade förbättrats.

 

I en delstudie undersöktes hur utmattningssyndrom påverkar hjärnans funktion. Där märkte forskarna att patienter med hög grad av utmattning aktiverade delar av hjärnan som är viktiga för arbetsminnet i högre utsträckning än patienter med lägre grad av utmattning, trots att de klarade uppgiften lika bra.

Detta kan kan tyda på att personer med svårare utmattning måste anstränga sig mer mentalt för att klara uppgiften.

Men när man gått in i den berömda väggen finns det mycket omgivningen och arbetsplatser kan göra för människor med utmattningssyndrom.

– Arbetsgivarna ska ge de rätta förutsättningarna så att den som drabbats lättare kan komma tillbaka. Det kan handla om att få jobba mer ostört, att få hjälp att strukturera, att ges tid för återhämtning och att få hjälp att prioritera bland arbetsuppgifterna. Helt enkelt att arbetsgivarna skapar en hjärnvänlig arbetsplats, säger Hanna Malmberg Gavelin till Arbetsliv.

Av Tina Harr

Källor:  Umeå universitet och Arbetsliv


Är du på väg in i väggen?

Här beskrivs ett antal tillstånd som kan betyda att du är på väg in i ett utmattningstillstånd. Svara på de 14 frågorna och bedöm själv på en skala mellan 1-7 i vilken mån du upplever dessa tillstånd under större delen av din dag - där 1 är nästan aldrig och 7 är nästan alltid

• Jag känner mig trött.

• Det känns som om jag inte orkar gå till jobbet på morgonen.

• Jag känner mig fysiskt utmattad.

• Jag känner att jag har fått nog.

• Mina "batterier" är "uttömda.

• Jag känner mig utbränd.

• Jag tänker långsamt.

• Jag har svårt att koncentrera mig.

• Jag har svårt att tänka klart.

• Jag har svårt att fokusera mina tankar.

• Jag har svårt att tänka på komplicerade saker.

• Jag känner att jag har svårt att uppmärksamma mina medarbetares och kunders behov.

• Jag känner att jag har svårt att engagera mig känslomässigt i mina medarbetare och kunder.

• Jag känner att jag har svårt att hysa medkänsla med mina medarbetare och kunder.

Källa: Stressmottagningen 

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Det är anti-aging inifrån”

Hud

När Maria Carlweitz passerade 40 upplevde hon att någonting hände med huden. Den blev torrare, slappare och förlorade sin lyster. I dag mår hennes hud bättre än någonsin – mycket tack vare näringsboosten med kollagen.

Ny studie: “Vi får i oss fem gram plast i veckan”

Eko/miljö

Det finns i allt från öl och vatten till skaldjur. Nu visar en ny sammanställning att vi kan få i oss så mycket som fem gram eller lika mycket som ett kreditkort plast i veckan. Det mesta kommer från vattnet vi dricker. Nu visar dessutom ny forskning att det finns betydligt mer mikroplast i haven än vi tidigare förstått.

Så upptäcker du farliga knölar hos din hund

Så upptäcker du potentiellt farliga knölar hos din hund

Allmänt

Cancer är den vanligaste dödsorsaken bland hundar och ungefär varannan hund över åtta år drabbas. Som vid all cancer kan tidig diagnos vara avgörande och som hundägare är det därför bra att själv kunna undersöka sin älskling i jakten på knölar – även om långt ifrån alla ojämnheter i din hunds hud är farliga. Här får du veta mer om hur du går till väga.

Så skapar du en må-bra-trädgård

Eko/miljö

En prunkande, härlig trädgård kan fylla fler funktioner än att bara vara vacker. Genom att tänka på dofter, placering av växter och möbler kan du skapa en alldeles egen läkande trädgård där du får ro och kan koppla av.

Hudexperten: “Vi måste lära oss sola smart”

Forskning

Kemiska uv-filter i solskydd tränger in genom huden och ut i blodet enligt en ny studie. För vissa solskydd blir nivåerna i blodet så höga att de bör utredas som hälsorisk menar forskarna bakom studien. Vi frågade Kureras hudexpert hudvårdsterapeuten och homeopaten Johanna Bjurström vad hon anser om de nya rönen.

 

 

Hela Sverige springer för Terese

Allmänt

Träningsprofilen och inspiratören Térese Alvén 37, slog igenom med sin träningsblogg ”Spark i baken”, sedan dess har hon varit en förebild för många. I maj fick hon beskedet att hon drabbats av en svår form av cancer och i dagarna gick hennes make ut och meddelade att Térese valt att sövas ned sin sista tid. Nu pågår en insamling till Cancerfonden i hennes namn.

”Smärtan i mitt knä är helt borta”

Hälsa

Jan Lindberg är banchef på en golfklubb i Värmland och milslånga promenader ingår i arbetet. För två år sedan började ett knä värka. Röntgen visade på artros och värken tilltog så att Jan allt oftare fick ta golfbilen. I november förra året började Jan ta ett tillskott med gurkmeja och boswellia. Tre månader senare var smärtan i knäet helt borta.

Behåll hälsan med maten som skyddar mot sjukdom

Kost

Han är kändisarnas favorit och inte att undra på att han är populär, till exempel säger han att det är nyttigt att ta en öl. I boken "Ät dig frisk" som nyligen kom ut på svenska lyfter läkaren William W Li fram livsmedel som på olika sätt bidrar till att skydda mot sjukdom. 

 

“Unna dig att vila in semestern” 

Krönikan

För många kan försommaren vara en tid med många aktiviteter, sådant man vanligtvis gillar kan bli en börda som pliktskyldigt bockas av. Även roliga saker blir stressande om de blir för många. Känner du som vi att det lätt kan bli för mycket av det goda? Frågar Lotta Lagerqvist och Victoria Carinci i denna krönika där de tipsar om olika sätt att stressa ned.

Nutritionisten om hälsofördelarna med att fasta

Kost

Fasta har traditionellt används sedan urminnes tider inom olika religioner och traditioner. Det är skillnad på fasta och kalorirestriktion. Kalorirestriktion är när man minskar sitt intag av kalorier överlag och fasta innebär att man endast äter under specifika perioder eller tidpunkter. Många använder fasta för att gå ner i vikt med det har även visats ha många andra positiva hälsoeffekter. Nutritionisten Lina Åhlén hjälper oss att reda ut begreppen.

Allt fler barn kan prata med sin pappa om problem

Gravid/barn

Andelen barn och unga som kan prata med sin mamma om problem har varit hög i Sverige under lång tid. Nu ökar andelen som uppger att de kan prata förtroligt även med sin pappa, hos båda könen men särskilt bland flickor. Det visar de senaste resultaten från Folkhälsomyndighetens årliga undersökning om skolbarns hälsovanor.

Man skjutsar glad kvinna i skottkärra

Nya trenden: odla mat i grannens trädgård

Eko/miljö

Matcha odlingssugna med trädgårdsägare. Det är Rebecka Hagmans enkla idé som kan bidra till både mångfald och att outnyttjade trädgårdar tas tillvara. – Genom att dela trädgård skapas också nya möten mellan människor som annars inte hade träffats, säger hon.

 

Nationaldagsfirande med grekisk touch

Recept

Oavsett om du ska fira nationaldagen eller bara njuta med av en picknick i den underbara grönskan kan det vara gott med något att äta. Kurera bjuder på två recept med grekisk touch ur boken "Jills och Marias Taverna" av  Jill Johnson & Maria Molin Ljunggren. Båda rätterna passar utmärkt att ta med sig i den vegetariska picknickkorgen eller servera ihop med grillat – varför inte halloumi?

Så hittar du vägen bort från oron

Hälsa

Att oroa sig är normalt och fyller en funktion för att vi ska kunna lösa problem och tackla svårigheter. Men när oron blir till ett ältande som skapar osäkerhet och kanske handlingsförlamning, då är det dags att ta sig en ordentlig titt på sitt beteende. Kurera träffade stressexperten och samtalsterapeuten Karin Isberg som vet hur man kliver ur negativa tankemönster.

 

Mat prövas som medicin i unik amerikansk satsning

Kost

Med målsättningen att förbättra folkhälsan i fattiga områden och minska kostnaderna för sjukvård subventioneras nu frukt och grönt som broccoli och grapefrukt och förskrivs ihop med läkemedel som insulin och betablockerare på försök i vissa amerikanska delstater.