Hjärnträning hjälper utmattade

Är du på väg in i väggen?

Här beskrivs ett antal tillstånd som kan betyda att du är på väg in i ett utmattningstillstånd. Svara på de 14 frågorna och bedöm själv på en skala mellan 1-7 i vilken mån du upplever dessa tillstånd under större delen av din dag - där 1 är nästan aldrig och 7 är nästan alltid

• Jag känner mig trött.

• Det känns som om jag inte orkar gå till jobbet på morgonen.

• Jag känner mig fysiskt utmattad.

• Jag känner att jag har fått nog.

• Mina "batterier" är "uttömda.

• Jag känner mig utbränd.

• Jag tänker långsamt.

• Jag har svårt att koncentrera mig.

• Jag har svårt att tänka klart.

• Jag har svårt att fokusera mina tankar.

• Jag har svårt att tänka på komplicerade saker.

• Jag känner att jag har svårt att uppmärksamma mina medarbetares och kunders behov.

• Jag känner att jag har svårt att engagera mig känslomässigt i mina medarbetare och kunder.

• Jag känner att jag har svårt att hysa medkänsla med mina medarbetare och kunder.

Källa: Stressmottagningen 

Många som drabbas av utmattningssyndrom får också problem med minne och koncentration.
Nu visar ny forskning att det är möjligt att förbättra sina kognitiva funktioner – och att detta även kan ha positiva effekter på återhämtningsförloppet.

Stress i sig behöver inte vara farligt. Men långvarig stress utan chans till tillräcklig återhämtning kan däremot utlösa utmattningssyndrom.

Och då är det vanligt att kognitiva funktioner som minne, uppmärksamhet och koncentrationsförmåga påverkas kraftigt.

LÄS OCKSÅ: Utmattad – så hittar du tillbaka

Går att träna hjärnan
Nu visar ny forskning från Umeå universitet att det går att träna hjärnan under rehabiliteringen för att förbättra de kognitiva förmågorna.

 

Forskaren Hanna Malmberg Gavelin har undersökt effekterna av två olika behandlingar, datorbaserad kognitiv träning, respektive fysisk konditionsträning.

Ledde till förbättring av funktioner
Fysisk konditionsträning ledde till förbättrad minnesfunktion omedelbart efter behandlingen, men vid långtidsuppföljning sågs ingen skillnad gentemot kontrollgruppen.

Däremot ledde den kognitiva träningen  till förbättring av funktioner som också fanns kvar ett år efter avslutad behandling.

– Våra resultat visar att det är möjligt att förbättra kognitiv funktion för personer som drabbats av utmattningssyndrom. Det är viktig kunskap eftersom problem med exempelvis minnes- och koncentrationsförmåga är ett framträdande symtom för dessa individer, säger Hanna Malmberg Gavelin i ett pressmeddelande.

LÄS OCKSÅ: Återhämta dig från utmattning med hjärngympa

Skapa en hjärnvänlig arbetsplats
I studien undersöktes även om ett tillägg av antingen kognitiv eller fysisk träning kunde påverka psykisk hälsa och arbetsförmåga.

Alla grupper förbättrades likvärdigt, men för de deltagare som hade slutfört den kognitiva träningen gav det ännu mer positiva effekter på återhämtningen, jämfört med de som genomgått stressrehabilitering utan tilläggsträning. De upplevde även att minnet hade förbättrats.

 

I en delstudie undersöktes hur utmattningssyndrom påverkar hjärnans funktion. Där märkte forskarna att patienter med hög grad av utmattning aktiverade delar av hjärnan som är viktiga för arbetsminnet i högre utsträckning än patienter med lägre grad av utmattning, trots att de klarade uppgiften lika bra.

Detta kan kan tyda på att personer med svårare utmattning måste anstränga sig mer mentalt för att klara uppgiften.

Men när man gått in i den berömda väggen finns det mycket omgivningen och arbetsplatser kan göra för människor med utmattningssyndrom.

– Arbetsgivarna ska ge de rätta förutsättningarna så att den som drabbats lättare kan komma tillbaka. Det kan handla om att få jobba mer ostört, att få hjälp att strukturera, att ges tid för återhämtning och att få hjälp att prioritera bland arbetsuppgifterna. Helt enkelt att arbetsgivarna skapar en hjärnvänlig arbetsplats, säger Hanna Malmberg Gavelin till Arbetsliv.

Av Tina Harr

Källor:  Umeå universitet och Arbetsliv


Är du på väg in i väggen?

Här beskrivs ett antal tillstånd som kan betyda att du är på väg in i ett utmattningstillstånd. Svara på de 14 frågorna och bedöm själv på en skala mellan 1-7 i vilken mån du upplever dessa tillstånd under större delen av din dag - där 1 är nästan aldrig och 7 är nästan alltid

• Jag känner mig trött.

• Det känns som om jag inte orkar gå till jobbet på morgonen.

• Jag känner mig fysiskt utmattad.

• Jag känner att jag har fått nog.

• Mina "batterier" är "uttömda.

• Jag känner mig utbränd.

• Jag tänker långsamt.

• Jag har svårt att koncentrera mig.

• Jag har svårt att tänka klart.

• Jag har svårt att fokusera mina tankar.

• Jag har svårt att tänka på komplicerade saker.

• Jag känner att jag har svårt att uppmärksamma mina medarbetares och kunders behov.

• Jag känner att jag har svårt att engagera mig känslomässigt i mina medarbetare och kunder.

• Jag känner att jag har svårt att hysa medkänsla med mina medarbetare och kunder.

Källa: Stressmottagningen 

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Här växer världens starkaste antioxidant

TV

I gröna vattenpölar på små kobbar och skär i Stockholms skärgård frodas en liten alg som har förmågan att bilda en av världens starkaste antioxidanter – astaxanthin. Kurera har träffat Åke Lignell, forskningschef på AstaReal, för att tala om den svenska upptäckten av algen, om vad antioxodanter gör i kroppen och betyder för oss – och om vad just astaxanthin, det ämne som färgar laxens kött rosa, har för effekt i våra kroppar. 

Läkaren Peter Martin arbetar med funktionsmedicin

Intervju

Det var hans egna hälsa – eller snarare ohälsa som förde in läkaren Peter Martin på rätt spår. Efter att ha gått in i väggen blev han tipsad om att bland annat lägga om kosten, något som gjorde susen där inget annat fungerat. Det väckte intresset hos Peter för funktionsmedicin – en metod han numera använder när han behandlar sina patienter.

 

Koriander kan bidra till att stoppa epileptiska anfall

Forskning

Koriander är en populär krydda som även har använts inom folkmedicinen i tusentals år, bland annat som kramplösande medel vid epilepsi. Nu kan forskning för första gången förklara förklara vad det är som gör att det fungerar. Koriander har även många andra hälsofrämjande effekter enligt forskarna.

Snart slut med PFAS i danska matförpackningar

Eko/miljö

De är osynliga men finns i allt från pizzakartonger till vandringskängor och soffdynor. I vårt grannland Danmark tar man i men hårdhandskarna och förbjuder från och med 1 juli 2020 högfluorerade ämnen i alla livsmedelsförpackningar rapporterar TT. Så från juli nästa år kan danskarna njuta av hämtmat utan att behöva riskera få i sig hormonstörande ämnen.

Paul Svensson: “Att slänga mat är det dummaste vi kan göra”

Eko/miljö

Den populära TV-kocken Paul Svensson drev nyligen Retaste en Popup-restaurang helt inriktad på att laga gourmetmat på råvaror som livsmedelsbutiker ämnat kassera för att visa att det finns ett annat, mer hållbart sätt att förhålla sig till mat. Nu kommer han ut med boken "Rädda maten" fullmatad med tips för minskat matsvinn och goda recept,

 

Hudexperten: Så stöttar du huden vid viktnedgång

Hud

Många är rädda för att få slapp hud när de går ned i vikt. Problemet med många dieter är att de inte tar hänsyn till hudens behov menar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som tipsar om vad man kan göra för att stötta huden i processen och minska risken att få hängande hud.

Rotfruktsnästen med ägg

Recept

I dessa nästen gömmer sig ett ägg, precis som i ett riktigt fågelbo, detta recept på en modern version av rösti kommer från den vegetariska kokboken "Little green kitchen". Gör nästena genom att svarva råa rotsaker, vända dem i olja och lägga dem i små högar på en plåt. 

 

Ketogen kost som behandling för barn med epilepsi

Forskning

Cirka en tredjedel av alla barn med epilepsi svarar inte tillräckligt bra på läkemedelsbehandling. På Akademiska barnsjukhuset i Uppsala används sedan ett år kostbehandling med ketogen kost som ett behandlingsalternativ. Metoden är ingalunda ny utan har använts redan på 1920-talet då det saknades läkemedel mot sjukdomen.

 

Kureras hudexpert: Därför ska du använda ögonkräm

Hud

Kanske tillhör du dem som sneglat på de små tuberna med ögonkräm och undrat vad de ska vara bra för? Många smörjer inte alls eller så använder man sin vanliga ansiktskräm även runt ögonen. Men det finns en poäng med att använda just ögonkräm, förklarar Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström som tipsar om hur du applicerar på bästa sätt.

Handeln satsar på att lyfta ekologiskt i september

Eko/miljö

I september kommer ekologiska varor ta mer plats i butikerna än annars. Som kund kommer du märka av det i form av mer information, temaveckor och specialerbjudanden. På sina håll kan man även springa på bönder i butiken. EKO-september som är tänkt att bli en årligt återkommande tradition syftar till att öka medvetandet kring ekologisk mat.

 

Två timmar i naturen per vecka gör under för hälsan

Forskning

Det kommer allt mer forskning som styrker att det är bra för oss att vistas i naturen men hittills har vi inte vetat hur länge som krävs för att vi ska tillgodogöra oss de välgörande effekterna av att tillbringa tid i skog och mark – men nu har forskare kommit fram till att det behövs minst två timmar.