Dags att rusta sig för pollensäsongen – 6 tips! | Kurera.se
En björk i full blom

Dags att rusta sig för pollensäsongen – 6 tips!

Pollenallergi drabbar årligen en femtedel av alla svenska ungdomar och vuxna.
Säsongen sträcker sig från tidig vår till sen höst och ger besvär som rinnande, kliande och täppt näsa, nysningar, röda, kliande och rinnande ögon, svullnade ögonlock samt trötthetskänsla.
För att lindra besvären och reducera användandet av allergimedicin har du här några handfasta tips som verkligen gör skillnad.

1. Pollensanera ditt hem
Se till att ditt hem är så pollenfritt det kan bli genom att hålla fönster och dörrar stängda samt att städa regelbundet. Var extra noga med mattor, gardiner och sängkläder som gärna tenderar att dra till sig pollen.
Sovrummet är det rum vi spenderar mest tid i, och dessutom tid då kroppen ska vila och återhämta sig. Se därför till att hålla sovrummet pollenfritt. Förutom att hålla fönster och dörrar stängda samt att byta sängkläder regelbundet bör pälsdjur som vistas utomhus hållas utanför sovrummet då de ofta bär med sig stora mängder pollen i pälsen. Även dagens kläder bör hängas upp utanför sovrummet då även de kan bära med sig pollen om du vistats mycket utomhus under dagen.

 

Läs också: Huskurer mot pollenallergi

2. Skölj näsa och hår
Ta för vana att skölja både näsa och hår innan du går och lägger dig. Näsan sköljs lättast med en nässköljare och koksaltlösning. Att regelbundet skölja näsan är ett effektivt och biverkningsfritt sätt att lindra pollensymptom.

3. Skaffa en luftrenare
En luftrenare i hemmet, särskilt i sovrummet, är det effektivaste sättet att rena luften från luftburna partiklar och minska pollenbesvär. Air free är en luftrenare som förutom att ta bort pollen även renar luften från kvalster, bakterier, virus och allergener genom att dra in luften, värma den till 200 grader och sedan kyla den innan den släpps ut. All luft i rummet steriliseras ljudlöst, snabbt och effektivt utan filter och skadliga kemikalier.

4. Antihistamina och antiinflammatoriska tillskott!
Inta näringstillskott som pycnogenol, quercetin, druvkärnextrakt, C-vitamin och proteasenzymer. Deras antihistamina och antiinflammatoriska egenskaper ger symptomlindring vid pollenallergi. Tillskotten bör helst intas några veckor innan pollensäsongen börjar och därefter tas dagligen under hela säsongen.

 

5. Ät bi- och björkprodukter
Ät bi- och björkprodukter regelbundet inför och under pollensäsongen. Att äta färskt bivax, honung, bipollen eller björksav sägs förebygga allergiska besvär genom att kroppen dagligen utsätts för små doser pollen och på så sätt kan lära sig att hantera det. Välj i första hand svenska eller nordeuropeiska biprodukter då dessa innehåller samma sorts pollen som du senare kommer att utsättas för.

Läs också: Vad är en allergi egentligen?

6. Minska på allergener och gifter
Minska exponeringen för gifter, kemikalier och allergena födoämnen. Är man allergisk mot pollen är risken stor att man även har en överkänslighet mot allergena födoämnen, särskilt mjölkprodukter och gluten. Utsätt kroppen för så få påfrestningar som möjligt.

Av Johanna Gustafsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Spenat- och kesovåfflor med topping

Recept

Det jobbigaste med att göra våffor är att göra rent våffeljärnet efteråt. Resten är en barnlek. Så muta någon att ta hand om rengöringen och sätt igång! Dessa läckerheter från kokboken "Little green kitchen" fungerar både som matvåfflor och som efterrätt – välj själv vilken topping du vill använda.

Magsyrahämmande läkemedel kan öka risken för allergier

Forskning

Magsyrahämmande läkemedel är bland de vanligaste läkemedlen och säljs receptfritt i Sverige. Nu visar en ny studie att användningen av främst PPI ökar risken för att drabbas av olika allergier. Forskarna varnar nu för att ta dessa läkemedel i onödan och manar istället att komma till rätta med bakomliggande orsaker till magbesvären.

 

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

 

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.

Doktor Gillbros 10 budord för frisk och spänstig hud

Hud

I boken "Hudbibeln" summerar Johanna Gillbro, doktor inom experimentell och klinisk dermatologi sin omfattande kunskap inom hud och hudvård. I boken "Hudbibeln" delar hon med sig av sin kunskap och ger tips om hur man bäst tar hand om huden både utifrån och inifrån för i lokhet med många andra vet Johanna att skönhet även kommer inifrån.

 

Två klassiska pastarätter på vegovis

Recept

Tvekar du att lägga om till vegansk eller vegetarisk kost av rädsla för att inte längre kunna njuta av dina favoriträtter som spagetti bolognese eller lasagne? Lugn, det råder läkaren Veronica Hedberg och kokboksförfattaren och journalisten Susanne Hovenäs bot på. I nya boken "Smart mat för en frisk kropp och hjärna" finns flera goda recept att botanisera bland och Kurera kan bjuda på två smakprov. 

Växtbaserad mat – smart för kropp och hjärna

Kost

I år minskade köttkonsumtionen i Sverige för andra året i rad och ligger nu på samma nivå som den var 2007. Vi har fortfarande en bit kvar innan vi befinner oss på den nivå vi var innan Svreige gick med i EU och priset på kött sjönk men utvecklingen tycks gå stadigt nedåt. I takt med det ökar intresset för vegansk eller växtbaserad mat och i dagarna släpptes en ny bok med helt växtbaserade recept.

Tävla och vinn albumet “Svart katt”

Tävling

Sångerskan Cecilia Thorngrens album "Svart katt" fick ett varmt mottagande när det kom ut. Nu har du chansen att vinna ett signerat exemplar med låtar ur den svenska visskatten samt nyskrivet material av Staffan Hellstrand och Peter Le Marc.