Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Vetelimpor

Höga halter kadmium i bröd med grovt vetemjöl

Fakta

De allra flesta svenskar får i sig mindre kadmium via maten än det hälsobaserade riktvärdet som den europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten EFSA satt upp. Men en liten andel av befolkningen hamnar troligen över riktvärdet. Därför är det viktigt att minska mängden kadmium där man kan.

Känn till: 
Cigaretter innehåller mycket kadmium och rökare kan få i sig mycket därifrån.
Personer med järnbrist kan få i sig mer kadmium eftersom järnbrist kan öka upptaget av kadmium.
Att äta vegetarisk kost kan innebära ökad risk att utsättas. Men fördelarna anses fler än nackdelarna.
- Generellt löper vegetarianer mindre risk att drabbas av en rad olika sjukdomar, som högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdom och vissa cancerformer.Men det är alltid så att den som äter mer ensidigt riskerar att få i sig mer av ett speciellt ämne. Därför är det viktigt att variera vad man äter även när man äter vegetarisk kost. Att äta mycket grönsaker och frukt är bra för alla. Det minskar risken för bland annat fetma, hjärt- och kärlsjukdom och vissa typer av cancer.
• Den största källan till kadmium för icke-rökare är den mat vi äter mycket av och som är basen för många, som potatis och produkter gjorda av säd.
• Median- eller medelintaget av kadmium via kosten för vuxna i Sverige uppskattas till 1-2 mikrogram per kilo kroppsvikt och vecka (beroende på dataunderlag). Intaget varierar eftersom olika människor äter olika slags mat och olika mycket.
• Höga halter av kadmium kan finnas i lever och njure från vuxna djur. Höga halter har även påträffas i kungschampinjon. Det bruna köttet från krabba kan också hålla höga halter (det vita muskelköttet håller dock inte höga nivåer). Personer som ofta konsumerar den maten kan få ett tydligt tillskott av kadmium.
• Upptaget av kadmium från tarmen och till blodet är cirka 1-10 procent för vuxna.

 Läs mer om kadmium i Näringsguiden

Råd för att få i sig så lite kadmium som möjligt:
• Äta varierad kost.
Inte röka.
Se till att kroppen får tillräckligt med järn. Vid järnbrist i form av låga järndepåer, som är vanligt hos kvinnor i barnafödande ålder, kan upptaget av kadmium bli högre.
Minska på eller undvik mat som kan innehålla mycket kadmium, som lever och njure, det bruna köttet från krabba och vildväxande snöbolls- och kungschampinjoner.
Inte använda keramikkärl av okänt ursprung för att förvara mat. När man lagar mat eller förvarar mat i keramikkärl och emaljerade kärl kan kadmium lösas ut från glasyren och färgen. Sura livsmedel som sura frukter, ättika och juice ökar risken för att kadmium ska lösas ut.
Sopsortera batterier och annat som kan innehålla kadmium.
Källa: Livsmedelsverket

Vetefullkornsbröd, det vill säga bröd som är bakat med grovt vetemjöl, innehåller mer än dubbelt så höga halter kadmium som grovt rågbröd. Det visar en ny stickprovskontroll som Livsmedelsverket gjort. 

Kadmium är en cancerframkallande tungmetall som finns naturligt i jorden. Föroreningar i luften och olika slags gödsel kan öka mängderna. Ämnet finns i låga halter i den mesta maten vi äter. Höga halter kan finnas i njure, lever, skaldjur och viss svamp, enligt Livsmedelsverket. 
Kadmium lagras i kroppen (i njurarna) under en lång tid och kan, bland annat, bidra till nedsatt njurfunktion och benskörhet. Kadmium är förbjudet i smycken och i många typer plastföreningar.

► Läs också: Skadliga tungmetaller som bly och kadmium i flera mobilfodral och plånböcker

 

Högst halter i grövre bröd
I en ny sticksprovskontroll har Livsmedelsverket undersökt cirka 40 olika brödsorter. Kontrollen visar att det är de grova bröd, framför allt bröd bakat med vetemjöl, som innehåller högst halter kadmium, rapporterar Sveriges Radio.
Kontrollen av kadmium är en del av ett stort kontrollprogram som gäller många ämnen. Studien är inte klar än. I Livsmedelsverkets nästa undersökning analyseras olika sorters potatis och rotfrukter.
Läs mer om Livsmedelsverkets kartläggning av tungmetaller i livsmedel här.

Så mycket kan du äta 
Enligt EFSA, den europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet, bör en person som väger 60 kilo som högst få i sig 20 mikrogram kadmium per dag. Det motsvarar ungefär sex till åtta brödskivor per dag av brödsorter med höga halter.

 Läs också: Rent mjöl i påsen? Här är guiden till olika sorters mjöl

Vete tar lättare upp kadmium
Livsmedelsverket är inte förvånade och menar att det finns flera möjliga förklaringar till resultatet. Till exempel att vete lättare tar upp kadmium ur marken och att vetet kan ha odlats på jordbruksmark med naturligt höga kadmiumhalter i jorden.
– Det här resultatet är vad vi väntade oss och mitt råd till konsumenterna är att man inte fastnar på en produkt, utan äter varierat, säger Emma Halldin Ankarberg, toxikolog vid Livsmedelsverket, till ATL, Lantbrukets Affärstidning.

Låga halter kadmium i rågbröd
Livsmedelsverkets kontroll visar däremot att grovt rågbröd innehåller betydligt lägre halter kadmium än vetefullkornsbröd.
– Det är glädjande att rågbröd klarade sig bra i undersökningen. Råg bör vi äta mer av. Det är både fiberrikt och innehåller låga halter av kadmium, säger Marie Vahter, professor i miljömedicin vid Karolinska institutet, till Sveriges Radio.

 Läs också: Allt fler blir bensköra – av ökande mängder kadmium i maten

 

Saknas gränsvärden för färdiga livsmedel
De gränsvärden man har att förhålla sig till är avsedda för att mäta värden i spannmål och inte i färdiga livsmedel, vilket gjorde att alla stickprover låg väl under gränsen, skriver ATL.
I livsmedelsgruppen cerealier, bröd, flingor med mera, som undersökts uppmättes ett medelvärde om ungefär 25 mikrogram.
– Jag såg att det fanns en rekommendation om högst åtta brödskivor av de brödsorter som visade högst kadmiumhalt, men jag tror inte det är så många som äter åtta skivor om dagen av exakt samma sorts bröd, från samma bageri, varje dag år efter år, säger Emma Halldin Ankarberg, till ATL.

"Vi behöver sänka kadmiumhalten i livsmedel generellt"
Tar man dessutom med i beräkningen att bageriets mjöl med allra största sannolikhet kommer från olika spannmålsodlare och olika områden så är risken förhållandevis liten för att man ska få i sig konstanta höga värden, menar hon.
– Vi behöver sänka kadmiumhalten i livsmedel generellt. På SLU forskar man mycket kring vetesorter som tar upp mindre kadmium, och det är just denna typ av lösningar som gör skillnad, säger Emma Halldin Ankarberg.

► Läs också: Stor risk för tungmetaller och skadliga ingredienser i kosttillskott sålda över nätet

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

De allra flesta svenskar får i sig mindre kadmium via maten än det hälsobaserade riktvärdet som den europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten EFSA satt upp. Men en liten andel av befolkningen hamnar troligen över riktvärdet. Därför är det viktigt att minska mängden kadmium där man kan.

Känn till: 
Cigaretter innehåller mycket kadmium och rökare kan få i sig mycket därifrån.
Personer med järnbrist kan få i sig mer kadmium eftersom järnbrist kan öka upptaget av kadmium.
Att äta vegetarisk kost kan innebära ökad risk att utsättas. Men fördelarna anses fler än nackdelarna.
- Generellt löper vegetarianer mindre risk att drabbas av en rad olika sjukdomar, som högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdom och vissa cancerformer.Men det är alltid så att den som äter mer ensidigt riskerar att få i sig mer av ett speciellt ämne. Därför är det viktigt att variera vad man äter även när man äter vegetarisk kost. Att äta mycket grönsaker och frukt är bra för alla. Det minskar risken för bland annat fetma, hjärt- och kärlsjukdom och vissa typer av cancer.
• Den största källan till kadmium för icke-rökare är den mat vi äter mycket av och som är basen för många, som potatis och produkter gjorda av säd.
• Median- eller medelintaget av kadmium via kosten för vuxna i Sverige uppskattas till 1-2 mikrogram per kilo kroppsvikt och vecka (beroende på dataunderlag). Intaget varierar eftersom olika människor äter olika slags mat och olika mycket.
• Höga halter av kadmium kan finnas i lever och njure från vuxna djur. Höga halter har även påträffas i kungschampinjon. Det bruna köttet från krabba kan också hålla höga halter (det vita muskelköttet håller dock inte höga nivåer). Personer som ofta konsumerar den maten kan få ett tydligt tillskott av kadmium.
• Upptaget av kadmium från tarmen och till blodet är cirka 1-10 procent för vuxna.

 Läs mer om kadmium i Näringsguiden

Råd för att få i sig så lite kadmium som möjligt:
• Äta varierad kost.
Inte röka.
Se till att kroppen får tillräckligt med järn. Vid järnbrist i form av låga järndepåer, som är vanligt hos kvinnor i barnafödande ålder, kan upptaget av kadmium bli högre.
Minska på eller undvik mat som kan innehålla mycket kadmium, som lever och njure, det bruna köttet från krabba och vildväxande snöbolls- och kungschampinjoner.
Inte använda keramikkärl av okänt ursprung för att förvara mat. När man lagar mat eller förvarar mat i keramikkärl och emaljerade kärl kan kadmium lösas ut från glasyren och färgen. Sura livsmedel som sura frukter, ättika och juice ökar risken för att kadmium ska lösas ut.
Sopsortera batterier och annat som kan innehålla kadmium.
Källa: Livsmedelsverket

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

 

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

 

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.

händer tar på ett knä

Inflammation – en fiende som kan bli din vän

Leder

Inflammation förknippas oftast med något negativt, men vi behöver inflammation för att läka skador och infektioner. Att däremot gå med en låggradig inflammation under en längre tid ökar risken för sjukdom, menar överläkaren Stefan Branth. Gurkmeja och boswellia är två örter som kan hjälpa kroppen att nå balans och läka inflammation.

 

äldre par promenerar

Fler hjärtinfarkter kopplas till låg inkomst

Hälsa

Det forskas mycket på hjärt-kärlsjukdomar eftersom det är ett stort problem i samhället. Nu visar en ny svensk avhandling, som omfattar runt 30 000 personer, att det finns en tydlig koppling mellan risken att få fler hjärtinfarkter och låg inkomst.