Martina Johansson.

”Hormonrubbningar blir vanligare på grund av onaturlig mat”

Martina Johansson är civilingenjör, bloggare och författare. Just nu jobbar hon i Shanghai som medicinteknisk ingenjör och skriver böcker på fritiden. Hennes stora intressen är hälsa, träning och att hitta knep för att må bättre och vara friskare.
Hon har skrivit den intressanta boken ”Hormonbibeln”. Kurera var bara tvungna att ställa några frågor.

Vad vet man om hormonrubbningar och varför blir det allt vanligare?
– Hormonrubbningar blir vanligare för att det är de långtgående effekterna av extremt onaturlig mat med mycket snabba kolhydrater, spannmål och syntetiska tillsatser. Allting som kommer in i kroppen måste metaboliseras, det åker inte bra rakt igenom. Så fort det interagerar med kroppen har det förmågan att störa ut eller påverka många hormoner negativt.

Hur har dieter som LCHF och GI påverkat vår syn på kroppen?
– Tack vare lågkolhydratkost har man sett att kalorihypotesen inte stämmer längre, och att viktminskningen är mer hormonell än vad man tidigare kunnat ana.

 

Kan du berätta lite om insulin?
– Insulin är ett riktigt chefshormon i kroppen som styr och reglerar många andra hormoner. Dess primära uppgift är att reglera blodsockret genom att sänka det efter en måltid.

Hur kommer det sig att man kan gå ner i vikt med dieter som är strikta med kolhydrater?
– Genom att eliminera eller drastiskt minska på kolhydraterna utnyttjar man hormonet glukagon som är aktivt vid ett jämt och stabilt blodsocker. När insulin är aktivt är all fettförbränning blockerad, men när blodsockret är jämt kan fett flöda ut ur kroppens fettceller och användas till energiomsättningen. Dessutom växlar kroppen sitt bränsle från socker till fett, vilket gör att man kan bränna fett dygnet runt och inte bara när man tränar.

Spelar inte kalorierna någon roll?
– Nej, inte alls. Matsammansättningen spelar all roll, det är så stor skillnad på 500 kilokalorier smör och 500 kilokalorier lösgodis att det inte ens går att jämföra, de metabola effekterna är helt motstående.

Varför ser man allt fler kvinnor som lagrar fettet på magen?
– Troligtvis på grund av högt insulin långa stunder varje dag, det är väldigt fetmande och lagrar särskilt inte fettet på magen. Högt kortisol kan också bidra till mer bukfett, det är stresshormonet som aktiveras när vi utsätts för psykisk press, inte mår bra eller sover dåligt.

Hur ska man tänka när det gäller viktnedgång och fettinlagring, finns det några snabba tips som gör att viktnedgången underlättas?
– Strunta i kalorierna och ät naturlig och ren mat. Välj mat som inte har någon innehållsförteckning det vill säga grönsaker, nötter, bär, kött, fisk, kyckling och ägg. Var inte rädd för naturligt fett som smör och kokosolja, det är otroligt fettförbrännande. Skippa frukten för fruktos är ett snabbt socker som höjer upp insulinet och gör det svårare att gå ned i vikt, och skippa alkoholen.

Hur fungerar hormonerna för mättnad och hunger och hur kan de påverka vår vikt?
– Leptin och Ghrelin är våra mättnads- och hungerhormon. Man har sett att smala personer har mer hungerhormon och mindre mättnadshormon, paradoxalt nog. Smala personer är alltså mer hungriga, fler stunder varje dag och överviktiga personer kan ha svårare att uppleva riktig hunger. När man får insulinet under kontroll följer dock leptin och ghrelin med och det blir lättare att vara hungrig istället för sugen, och lagom mätt.

Varför är sömnen viktig för våra hormoner – vad händer när vi sover?
– Under sömnen så återställer sig kroppen och man har sett att personer som sover bra och tillräckligt länge har en bättre fettfördelning. Det beror troligtvis på att de får tillräckligt med hormonutsöndringar under natten och har lägre kortisol. Med dålig sömn går kroppen på högvarv under dagen för att kompensera för sömnbristen, och då är inte viktminskning en prioritet.

Kan stress göra att vi inte går ner i vikt?
– Ja definitivt, det är mycket som kan gå snett i kroppen när den är ur balans. Stress är ett tecken på att något inte är som det ska.

Hur kan man med hjälp av hormoner maximera sin muskelvolym?
– Tung styrketräning ger ökade testosteronimpulser under träning. De klassiskt tunga lyften som marklyft, knäböj och bänkpress ger ett direkt ökat testo som bidrar till bättre muskelutveckling. Snabba sprinter och explosiv träning ger mer tillväxthormon.

Vad är tillväxthormon och hur fungerar det?
– Tillväxthormon bidrar till en bra förbränning och utvecklingen av muskler på kroppen, det bidrar även till hår, hud och naglar.

Du tränar själv styrketräning, har tävlat i Bikini Fitness – hur äter du och hur skiljer det sig mot övriga tävlande i Bikini Fitness?
– Jag går aldrig på diet utan äter bara naturlig och ren mat. Jag har alltså ingen deff eller bulk utan är i ungefär samma form året runt. Därför behöver jag aldrig stressa kroppen med ensidig mat eller långa konditionspass. Dessutom tränar jag bara ett par tillfällen i veckan, och inte varje dag som de flesta andra.
– Att ha en hälsosam och frisk kropp är nummer ett för mig, att den ser bra ut kommer på köpet av en sund livsstil.

Av Malin Duvstedt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Anette holm wallin på sten vid vatten

”Vi måste våga prata torra slemhinnor”

Naturlig hälsa

Anette höll tyst om problemet som påverkade hela hennes vardag. Hon beskriver det som ett känsligt ämne som nästan är tabu. Med facit i hand känner hon nu att det är självklart att man ska prata om problem med klåda i underlivet, svullna ögon och blödande näsa på grund av torra slemhinnor. Hon hittade själv lösningen i det näringsrika havtornsbäret.

sara ström visar övning sittande

Övning: Yoga mot huvudvärk

Träning

Har du ont i huvudet? Det är lätt att bli spänd när vi sitter mycket och dessutom omedvetet ofta drar upp axlarna mot öronen. Här guidar yogainstruktören Sara Ström dig genom en snäll sekvens som hjälper dig bli av med huvudvärken.

Sabine Rosén

Sabine Rosén: ”Blåbär är effektivt vid allergi och fettsyror vid barnönskan”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den (med till exempel läkemedel). Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Andra personen ut: Näringsterapeuten, kinesiologen och akupunktören Sabine Rosén.

närbild mygga på hud

Naturliga – barnvänliga – knep mot mygg

Gravid/barn

Sommaren och värmen är här och bor man i Sverige innebär det också myggtider. Älskar du mygg och att bli myggbiten? Sluta då läs. Ogillar du däremot myggbett och även kemikalier – ja, då bör du fortsätta läsa. Här är nämligen några effektiva naturliga sätt att bli slippa de irriterande små rackarna.

Sandra springer i skogen

Bytte antidepressiva mot ett naturligt alternativ

Mental hälsa

Efter sitt andra barn fick Sandra diagnosen PMDS – en svår form av PMS som kan leda till nedstämdhet och personlighetsförändringar. Efter ett år med antidepressiva medel ville hon hitta en naturlig lösning. Idag har känslostormarna lagt sig och Sandra har en trygg bas i livet som består av träning, balans och en liten tablett som innehåller saffran.

peter Wilhelmsson

Peter Wilhelmsson: Här är kosttillskotten jag äter dagligen

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den (med till exempel läkemedel). Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför startar idag serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag berättar om vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Först ut: Näringsmedicinaren och författaren Peter Wilhelmsson.

Ulrika Davidsson

Kostvanor under semestern

Krönikan

Många fasar över hur man ska hålla vikten eller hålla en hälsosam livsstil under sin semester. Det blir lätt för mycket glass, godis, chips och andra onyttigheter under sommarens varma dagar. Känslan att komma tillbaka efter semestern och ställa sig på vågen som visar många kilon plus är inte en önskvärd tanke. Det går dock att ändra sitt tankesätt och boka ett styrelsemöte med sig själv innan du går på semester. Då kan du fundera igenom vad du skulle kunna förbättra denna sommar med din kosthållning och dina sommaraktiviteter.

kvinna håller sig om armen

6 naturliga och effektiva tips för skelett, leder och muskler

Naturlig hälsa

Börjar du känna dig gammal och svag - med mer ledvärk, minskad muskelmassa och så kanske lite benskörhet på det? Eller är du inte där än men vill gärna vara ute i tid för att förebygga och förhoppningsvis förhindra? Här är några stärkande tips för dig som vill hålla dig frisk, stark och värkfri längre - med hjälp av naturliga egenvårdsprodukter.

Birgitta kempe på en stubbe på en sommaräng

Enzymer och örter mot livslånga magproblem

Mage

Birgitta Kempe, 71 år, har haft bekymmer med magen så länge hon kan minnas. Redan i tonåren började den att krångla. Hon fick alla möjliga mediciner, men inget hjälpte. Till slut tvingades hon lära sig leva med illamående, svullnad och magknip. Men förra året kom en oväntad vändning. Hon började med ett kosttillskott som innehåller naturliga matsmältningsenzymer och örter. Och nu, efter mer än 50 år, mår magen bra igen.

sara ström visar yoga mot ryggont

Yoga mot ryggont

Träning

Stillasittande vardag? Många lyft? När vi får ont i ryggen vill vi gärna vara stilla, men det bästa är att istället röra sig mjukt för att motverka stelhet och för att bibehålla styrka. Denna övning, som bara tar 3,5 minut i anspråk, bjuder på snälla, sittande övningar som ger dig just detta.

tre kvinnor med solhatt solar vid strandkanten

12 tips för en skön semester (utan sommarplågor)

Allmänt

Ska du ut och resa i sommar eller njuta av en ”hemester”? Oavsett vilket kan det vara bra med några matnyttiga tips på vägen om hur du på bästa sätt står rustad mot sommarens olika prövningar. Vi hjälper dig med naturliga tips mot oönskad solbränna, turistmage, sommarförkylning, flygrädsla - och mycket mer.

Vitt MSM-pulver på träslev

Därför ska du äta MSM

Naturlig hälsa

MSN? Nej, MSM. Alltså organiskt svavel. MSM är ”mirakelmedlet” som tillför kroppen detta svavel och är bra för alltifrån ledvärk till hudproblem, sköra naglar och håravfall. Och mycket mer än så. Här får du veta mer om det svavelrika tillskottet och varför det har så god effekt på kroppens bindväv.

Ivan Valencia

Ekologiska skönhetsexperten tipsar: Knepen som håller dig snygg längre!

Hud

Hans titel är eco beauty consultant, han är en av medgrundarna till ansedda Organic Beauty Awards och en av de främsta experterna inom ekologisk skönhet i Sverige idag. Kurera frågade Iván Valencia om vad som är trendigt inom hudvård och skönhet just nu – och vilka knep som är hetast att ta till för att främja skönhet inifrån. "De företag som ligger i framkant tar fram lösningar som tas oralt som komplement till krämer", avslöjar Iván bland annat för Kurera. Dessutom avslöjar han knepet för naturlig botox.

Citron- och kokostårta

Nyttigare citron- och kokostårta

Recept

Fira in sommaren med ett härligt tårtkalas. Sommaren är här med sol, färska bär och firande av student, bröllop, dop och midsommar. Här kommer en tårta utan gluten och vanligt socker - som passar till sommarens alla festligheter.

tomater

Lykopen minskar risken för stroke

Hälsa

Stroke är ett samlingsnamn för hjärninfarkt, blodpropp i hjärnan, och hjärnblödning. Det är också en av våra stora folksjukdomar och antalet strokedrabbade unga ökar. Men det finns sätt att skydda sig. Ett av dem är ämnet lykopen, som finns i tomater, vilket i forskning har visat sig minska risken att drabbas.

Marie Erlandsson Tordsjänta

”Adaptogener gav mig energin och livsglädjen tillbaka”

Naturlig hälsa

Marie Erlandsson Tordsjänta, 41 år, har varit sjukskriven på heltid för utbrändhet två gånger. Hon blev riktigt sjuk båda gångerna och gick tillbaka till jobbet alldeles för tidigt med stressymtom kvar i kroppen. Men ett nytt kosttillskott gav Marie en välkommen energi. "Jag mådde bättre med en gång. Kroppen orkade börja läka, tröttheten blev mindre och jag kände att livsglädjen återvände. För mig tog livet en positiv vändning", säger hon till Kurera.

man i jeans står vid pissoar

7 tips för god prostatahälsa

Hälsa

Är du man? Då är risken stor att du vid något tillfälle i livet kommer att oroa dig för din prostata. Här är tipsen som gör dig lugnare när – eller innan – den oron sätter in.