Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Martina Johansson.

“Hormonrubbningar blir vanligare på grund av onaturlig mat”

Martina Johansson är civilingenjör, bloggare och författare. Just nu jobbar hon i Shanghai som medicinteknisk ingenjör och skriver böcker på fritiden. Hennes stora intressen är hälsa, träning och att hitta knep för att må bättre och vara friskare.
Hon har skrivit den intressanta boken "Hormonbibeln". Kurera var bara tvungna att ställa några frågor.

Vad vet man om hormonrubbningar och varför blir det allt vanligare?
– Hormonrubbningar blir vanligare för att det är de långtgående effekterna av extremt onaturlig mat med mycket snabba kolhydrater, spannmål och syntetiska tillsatser. Allting som kommer in i kroppen måste metaboliseras, det åker inte bra rakt igenom. Så fort det interagerar med kroppen har det förmågan att störa ut eller påverka många hormoner negativt.

Hur har dieter som LCHF och GI påverkat vår syn på kroppen?
– Tack vare lågkolhydratkost har man sett att kalorihypotesen inte stämmer längre, och att viktminskningen är mer hormonell än vad man tidigare kunnat ana.

 

Kan du berätta lite om insulin?
– Insulin är ett riktigt chefshormon i kroppen som styr och reglerar många andra hormoner. Dess primära uppgift är att reglera blodsockret genom att sänka det efter en måltid.

Hur kommer det sig att man kan gå ner i vikt med dieter som är strikta med kolhydrater?
– Genom att eliminera eller drastiskt minska på kolhydraterna utnyttjar man hormonet glukagon som är aktivt vid ett jämt och stabilt blodsocker. När insulin är aktivt är all fettförbränning blockerad, men när blodsockret är jämt kan fett flöda ut ur kroppens fettceller och användas till energiomsättningen. Dessutom växlar kroppen sitt bränsle från socker till fett, vilket gör att man kan bränna fett dygnet runt och inte bara när man tränar.

Spelar inte kalorierna någon roll?
– Nej, inte alls. Matsammansättningen spelar all roll, det är så stor skillnad på 500 kilokalorier smör och 500 kilokalorier lösgodis att det inte ens går att jämföra, de metabola effekterna är helt motstående.

Varför ser man allt fler kvinnor som lagrar fettet på magen?
– Troligtvis på grund av högt insulin långa stunder varje dag, det är väldigt fetmande och lagrar särskilt inte fettet på magen. Högt kortisol kan också bidra till mer bukfett, det är stresshormonet som aktiveras när vi utsätts för psykisk press, inte mår bra eller sover dåligt.

 

Hur ska man tänka när det gäller viktnedgång och fettinlagring, finns det några snabba tips som gör att viktnedgången underlättas?
– Strunta i kalorierna och ät naturlig och ren mat. Välj mat som inte har någon innehållsförteckning det vill säga grönsaker, nötter, bär, kött, fisk, kyckling och ägg. Var inte rädd för naturligt fett som smör och kokosolja, det är otroligt fettförbrännande. Skippa frukten för fruktos är ett snabbt socker som höjer upp insulinet och gör det svårare att gå ned i vikt, och skippa alkoholen.

Hur fungerar hormonerna för mättnad och hunger och hur kan de påverka vår vikt?
– Leptin och Ghrelin är våra mättnads- och hungerhormon. Man har sett att smala personer har mer hungerhormon och mindre mättnadshormon, paradoxalt nog. Smala personer är alltså mer hungriga, fler stunder varje dag och överviktiga personer kan ha svårare att uppleva riktig hunger. När man får insulinet under kontroll följer dock leptin och ghrelin med och det blir lättare att vara hungrig istället för sugen, och lagom mätt.

Varför är sömnen viktig för våra hormoner – vad händer när vi sover?
– Under sömnen så återställer sig kroppen och man har sett att personer som sover bra och tillräckligt länge har en bättre fettfördelning. Det beror troligtvis på att de får tillräckligt med hormonutsöndringar under natten och har lägre kortisol. Med dålig sömn går kroppen på högvarv under dagen för att kompensera för sömnbristen, och då är inte viktminskning en prioritet.

Kan stress göra att vi inte går ner i vikt?
– Ja definitivt, det är mycket som kan gå snett i kroppen när den är ur balans. Stress är ett tecken på att något inte är som det ska.

 

Hur kan man med hjälp av hormoner maximera sin muskelvolym?
– Tung styrketräning ger ökade testosteronimpulser under träning. De klassiskt tunga lyften som marklyft, knäböj och bänkpress ger ett direkt ökat testo som bidrar till bättre muskelutveckling. Snabba sprinter och explosiv träning ger mer tillväxthormon.

Vad är tillväxthormon och hur fungerar det?
– Tillväxthormon bidrar till en bra förbränning och utvecklingen av muskler på kroppen, det bidrar även till hår, hud och naglar.

Du tränar själv styrketräning, har tävlat i Bikini Fitness – hur äter du och hur skiljer det sig mot övriga tävlande i Bikini Fitness?
– Jag går aldrig på diet utan äter bara naturlig och ren mat. Jag har alltså ingen deff eller bulk utan är i ungefär samma form året runt. Därför behöver jag aldrig stressa kroppen med ensidig mat eller långa konditionspass. Dessutom tränar jag bara ett par tillfällen i veckan, och inte varje dag som de flesta andra.
– Att ha en hälsosam och frisk kropp är nummer ett för mig, att den ser bra ut kommer på köpet av en sund livsstil.

Av Malin Duvstedt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna badar bastu

Bastubad – en riktig dunderkur för hälsan

Hälsa

Mitt i vintern badar vi extra mycket bastu för att det värmer skönt. Fortsätt med det! Bastubad är inte bara en härlig upplevelse, det kan minska risken för demens, stroke och hjärt-kärlsjukdomar. Regelbundet bastubadande verkar även kunna minska ångest, lindra värk och kan förbättra sömnen.

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

 

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

 

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

 

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

 

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.