Martina Johansson.

“Hormonrubbningar blir vanligare på grund av onaturlig mat”

Martina Johansson är civilingenjör, bloggare och författare. Just nu jobbar hon i Shanghai som medicinteknisk ingenjör och skriver böcker på fritiden. Hennes stora intressen är hälsa, träning och att hitta knep för att må bättre och vara friskare.
Hon har skrivit den intressanta boken “Hormonbibeln”. Kurera var bara tvungna att ställa några frågor.

Vad vet man om hormonrubbningar och varför blir det allt vanligare?
– Hormonrubbningar blir vanligare för att det är de långtgående effekterna av extremt onaturlig mat med mycket snabba kolhydrater, spannmål och syntetiska tillsatser. Allting som kommer in i kroppen måste metaboliseras, det åker inte bra rakt igenom. Så fort det interagerar med kroppen har det förmågan att störa ut eller påverka många hormoner negativt.

Hur har dieter som LCHF och GI påverkat vår syn på kroppen?
– Tack vare lågkolhydratkost har man sett att kalorihypotesen inte stämmer längre, och att viktminskningen är mer hormonell än vad man tidigare kunnat ana.

 

Kan du berätta lite om insulin?
– Insulin är ett riktigt chefshormon i kroppen som styr och reglerar många andra hormoner. Dess primära uppgift är att reglera blodsockret genom att sänka det efter en måltid.

Hur kommer det sig att man kan gå ner i vikt med dieter som är strikta med kolhydrater?
– Genom att eliminera eller drastiskt minska på kolhydraterna utnyttjar man hormonet glukagon som är aktivt vid ett jämt och stabilt blodsocker. När insulin är aktivt är all fettförbränning blockerad, men när blodsockret är jämt kan fett flöda ut ur kroppens fettceller och användas till energiomsättningen. Dessutom växlar kroppen sitt bränsle från socker till fett, vilket gör att man kan bränna fett dygnet runt och inte bara när man tränar.

Spelar inte kalorierna någon roll?
– Nej, inte alls. Matsammansättningen spelar all roll, det är så stor skillnad på 500 kilokalorier smör och 500 kilokalorier lösgodis att det inte ens går att jämföra, de metabola effekterna är helt motstående.

Varför ser man allt fler kvinnor som lagrar fettet på magen?
– Troligtvis på grund av högt insulin långa stunder varje dag, det är väldigt fetmande och lagrar särskilt inte fettet på magen. Högt kortisol kan också bidra till mer bukfett, det är stresshormonet som aktiveras när vi utsätts för psykisk press, inte mår bra eller sover dåligt.

Hur ska man tänka när det gäller viktnedgång och fettinlagring, finns det några snabba tips som gör att viktnedgången underlättas?
– Strunta i kalorierna och ät naturlig och ren mat. Välj mat som inte har någon innehållsförteckning det vill säga grönsaker, nötter, bär, kött, fisk, kyckling och ägg. Var inte rädd för naturligt fett som smör och kokosolja, det är otroligt fettförbrännande. Skippa frukten för fruktos är ett snabbt socker som höjer upp insulinet och gör det svårare att gå ned i vikt, och skippa alkoholen.

Hur fungerar hormonerna för mättnad och hunger och hur kan de påverka vår vikt?
– Leptin och Ghrelin är våra mättnads- och hungerhormon. Man har sett att smala personer har mer hungerhormon och mindre mättnadshormon, paradoxalt nog. Smala personer är alltså mer hungriga, fler stunder varje dag och överviktiga personer kan ha svårare att uppleva riktig hunger. När man får insulinet under kontroll följer dock leptin och ghrelin med och det blir lättare att vara hungrig istället för sugen, och lagom mätt.

Varför är sömnen viktig för våra hormoner – vad händer när vi sover?
– Under sömnen så återställer sig kroppen och man har sett att personer som sover bra och tillräckligt länge har en bättre fettfördelning. Det beror troligtvis på att de får tillräckligt med hormonutsöndringar under natten och har lägre kortisol. Med dålig sömn går kroppen på högvarv under dagen för att kompensera för sömnbristen, och då är inte viktminskning en prioritet.

Kan stress göra att vi inte går ner i vikt?
– Ja definitivt, det är mycket som kan gå snett i kroppen när den är ur balans. Stress är ett tecken på att något inte är som det ska.

Hur kan man med hjälp av hormoner maximera sin muskelvolym?
– Tung styrketräning ger ökade testosteronimpulser under träning. De klassiskt tunga lyften som marklyft, knäböj och bänkpress ger ett direkt ökat testo som bidrar till bättre muskelutveckling. Snabba sprinter och explosiv träning ger mer tillväxthormon.

Vad är tillväxthormon och hur fungerar det?
– Tillväxthormon bidrar till en bra förbränning och utvecklingen av muskler på kroppen, det bidrar även till hår, hud och naglar.

Du tränar själv styrketräning, har tävlat i Bikini Fitness – hur äter du och hur skiljer det sig mot övriga tävlande i Bikini Fitness?
– Jag går aldrig på diet utan äter bara naturlig och ren mat. Jag har alltså ingen deff eller bulk utan är i ungefär samma form året runt. Därför behöver jag aldrig stressa kroppen med ensidig mat eller långa konditionspass. Dessutom tränar jag bara ett par tillfällen i veckan, och inte varje dag som de flesta andra.
– Att ha en hälsosam och frisk kropp är nummer ett för mig, att den ser bra ut kommer på köpet av en sund livsstil.

Av Malin Duvstedt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Att dansa och lära nytt kan motverka demens

Forskning

Det är inte ovanligt att både den fysiska och mentala formen försämras när vi kommer upp i åren, något som kan förvärras ytterligare av demensjukdomar. En ny studie visar att regelbunden träning kan göra att tecken på åldrande i hjärnan går tillbaka och absolut bäst är det att dansa.

Julgodiset är inte så oskyldigt som du tror – vägra palmolja!

Kurera debatt

Hur kan choklad skövla regnskog? Kakor utrota orangutanger? Snacks bidra till klimatkatastrof? Den gemensamma nämnaren heter palmolja. Enorma arealer av världens mest artrika regnskog har huggits ned för att ersättas av oljepalmsodlingar. Utöva din konsumentmakt och säg ifrån till företagen uppmanar grundarna av palmoljekalendern i detta debattinlägg. 

Vad alla borde veta om psykisk ohälsa

Mental hälsa

Psykisk ohälsa blir allt vanligare och drabbas allt yngre personer. Cirka en femtedel av alla människor i västvärlden kommer någon gång i livet att drabbas av en depression. Men du kan göra mycket själv för att bryta en nedåtgående spiral.

Rök från stearinljus kan ha positiv effekt på hjärtat

Forskning

Tidigare har man kunnat konstatera kopplingar mellan luftburna partiklar och hjärt- och kärlproblem. Men nu visar en ny avhandling från Lunds tekniska högskola att partiklarna från ett brinnande stearinljus istället kan vara välgörande för hälsan. Men det gäller bara om ljuset brinner stilla och inte innehåller färg- eller doftämnen.

Vanligt att unga slarvar med lunchmaten

Kost

Åtta av tio svenskar uppger att de äter en nyttig och hälsosam lunch. De som inte väljer nyttig mat till lunch uppger två huvudanledningar, dels uppskattar de inte smaken och dels är de ointresserade av hälsosam kost.

palmolja_biodiesel

Palmolja i biodiesel är skadlig för miljön – nu stoppas skattelättnaden

Eko/miljö

Ett led i att minska koldioxidutsläppen är att gå över till drivmedel från förnyelsebara källor, något som gjort att det blivit populärt med biodiesel. Men biodiesel är inte fullt så miljövänligt som det framställs och i november beslutade regeringen stoppa skattelättnaden till PFAD – den restprodukt från palmolja som återfinns i mycket av den biodiesel som finns på marknaden.

läkare undersöker kvinnas hjärta

Selen och Q10 samverkar för bättre hjärthälsa

Forskning

Selen och Q10 samverkar och kan förbättra vår hjärthälsa, ge bättre livskvalitet och förlänga våra liv. Men de flesta svenskar har låga selenvärden. Här berättar professorn och forskaren Mikael Björnstedt om den senaste forskningen kring hur spårämnet selen samverkar med antioxidanten Q10.

Borrelia kan bli en utdragen historia

Naturlig hälsa

Den som blev biten av en fästing i somras och fick antibiotika tror kanske att faran är över och för många är den det. Den som har starkt immunförsvar klarar sig oftast bra och slipper fortsatta besvär men en borreliainfektion kan bli en långdragen och plågsam historia.

spiral

Läkemedelsverket JO-anmält efter larm om kopparspiral

Allmänt

Antalet anmälningar om biverkningar kopplade till det hormonfria preventivmedlet kopparspiral har ökat avsevärt på senare år. Läkemedelsverket får nu kritik av kvinnor som menar att man inte tagit deras misstankar på allvar och flera har nu anmält Läkemedelsverket till Justitieombudsmannen.

Hudexperten: Så vårdar du din vinterhud

Hud

Olika årstider innebär olika påfrestning och olika behov för såväl huden som resten av kroppen, det kan därför vara en fördel  att anpassa både hudvård och kost efter säsong. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström ger tips om hur vi bäst vårdar huden under årets kalla månader.

Så slapp Lotta sin krånglande mage

Mage

Lottas mage har krånglat så länge hon kan minnas. Och efter en rad undersökningar hade hon resignerat inför att hon var ett "magbarn", en som ständigt hade kramper, förstoppningar, diarréer och magknip. Det var den ena hundens magonda som blev väckarklockan, för när Lotta vårdat sin hund tillbaka till en frisk mage tog hon även itu med sin egen. Att stötta matsmältningen löste ett livslångt problem.

frallor

Glutenfria småfrallor

Recept

Vad passar bättre till grytor och soppor än gott nybakat bröd? Dessa små frallor är helt glutenfria och passar lika väl som tillbehör till maten som på frukostbordet. Frallorna är enkla att göra men kräver lite jästid för att de ska bli som allra bäst.

Havtorn – det lilla bäret med de stora egenskaperna

Naturlig hälsa

Det orangea lilla havtornsbäret ser inte mycket ut för världen men har i årtusenden använts för sina helande egenskaper, inte minst för torra slemhinnor. På en av de renaste platserna i världen, den tibetanska platån, växer havtornsbär i ett ekosystem helt utan kemisk påverkan. Växtförhållandena gör bären extra näringstäta. Tina Yuen är läkare och driver världens största ekologiska havtornsodling i Tibet, här berättar hon mer om bärets egenskaper.

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

En femtedel av alla människor i västvärlden kommer någon gång i livet att drabbas av depression och ännu fler av nedstämdhet och oro. Naturen har mycket att erbjuda, både i förebyggande av psykisk ohälsa och när nedstämdheten är ett faktum. Här är fem tips.

Henrik Ennarts tips för lyckliga magar

Mage

I sina böcker om mag- och tarmfloran berättar vetenskapsjournalisten Henrik Ennart om de mikrober som befolkar vårt inre och hur de påverkar vårt mående på många plan. Här följer några av de tips som Henrik nämner i sina böcker som bidrar till en balanserad tarmflora

fyra goda och nyttiga godisbitar

Fira första advent med nyttiga godsaker

Recept

Inget adventsfirande ska behöva vara tråkigt bara för att man väljer att äta hälsosamt och dra ned på raffinerat socker – tvärtom. Det finns många goda alternativ för den som vill prova lite nyttigare varianter. Dessa favoriter i repris är signerade Karin Haglund.