Höstvandra i lågland – din guide | Kurera.se

Höstvandra i lågland – din guide

Vandra med barn – 8 tips

1. Dra ned på tempot och ambitionerna. Ta pauser, bada grilla eller lek.
2. Upptäck naturen. Leta insekter, spana på fåglar i kikare och gissa namnet på växter.
3. Gör dagsturer från tält, stuga eller vandrarhem, för att slippa packa ihop varje morgon.
4. Barn kan behöva fler ombyten än vuxna, men ta inte med för mycket.
5. Ull och syntet är skönast närmast kroppen även för de små och barnets skor och strumpor är lika viktiga som vuxnas.
6. Ta med frön och nötter, som ger energi. Glass i en termos blir en kul överraskning.
7. Planera tillsammans med barnen. Lägg upp er tur med en karta, prata om vad ni kommer att passera på vägen och sätt upp delmål.
8. Mindre barn kan följa med i bärstol eller sele. Vi har testat båda.

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

Vandring kan vara äventyr i fjällen med storslagen natur, tung packning, tält som ska resas i kuperad terräng och frystorkad mat. Men det kan lika gärna vara  enkelt och lättillgängligt, för både nybörjare och vana.
Sverige har en hel rad fina låglandsleder och stigar som passar för upptäckter i din egen takt. Variationen är oändlig – täta barrskogar med mossbelupna stenar som en John Bauer-saga, luftiga björkskogar, pelarsalar av bokar med prasslande löv, stränder, havsklippor och ängar.  Allt bara väntar på att bli upptäckt.

 

LÄS OCKSÅ: Experten tipsar: Därför är vandring bra för din hälsa

Ta en dagstur
En dagstur är ett bra sätt för nybörjaren att testa vandring. Du behöver inte speciellt mycket utrustning och det mesta har du antagligen redan hemma i garderoben. En längre tur är nästa steg, kanske en helg med en eller två övernattningar. Då måste du göra en mer noggrann planering i fråga om packning och övernattning.
Ska du tälta, sova i vindskydd eller ta in på pensionat eller vandrarhem? Det är viktigt att du känner dina begränsningar. Om du ska ut på en första helgtur med tältet så testa gärna med en enda tältnatt först, bara tjugo minuter från hemmet.

LÄS OCKSÅ: Varför alla borde fjällvandra 

Låt de allra minsta följa med i bärsele.

Naturreservat och nationalparker
Det finns närmare 5000 naturreservat i Sverige! Flera av dessa kan upptäckas med vandringsskorna på. Det kan vara ett perfekt utflyktsmål för en dagstur. Varje naturreservat är unikt och har därför egna föreskrifter för att bevara naturvärden. Du kan kontakta din kommun eller länsstyrelse för information om vad som är tillåtet.
Det finns också 30 fina nationalparker att upptäcka i Sverige. I både nationalparker och naturreservat gäller särskilda regler. I allmänhet är det inte tillåtet att tälta annat än på särskilt angivna platser. Det kan också vara tältförbud i hela området. Nationalparkerna ska inspirera och göra det enkelt för människor att vistas i naturen, därför är de alltid öppna för besökare.

Sova?
Om du ska ut på en längre tur behöver du planera för var du ska sova. Tältning kräver mer utrustning än exempelvis boende på vandrarhem.
• Om du ska tälta behöver du tält, sovsäck och liggunderlag.
• I skogsterräng kan det vara svårt att hitta stora platta ytor för tält. Är ni många är det därför ofta lättare att ha fler små tält.
• Ett alternativ är att sova i vindskydd, men då måste du läsa in dig på leden och veta var dessa finns. Det finns gott om öppna vindskydd längs med lederna i södra och mellersta Sverige. Ofta har de trägolv, men det behövs ett liggunderlag ändå.
• Om du sover på vandrarhem räcker det oftast med reselakan eller en lätt sovsäck. På en del vandrarhem finns lakan och handdukar att hyra om du vill hålla packningen på ett minimum.

LÄS OCKSÅ: Att vandra 80 mil på El Camino: "Varje dag var ett äventyr"

Maten
Den som rör på sig förbränner mer än vanligt och vandringen ska vara en njutning, inte en utmaning – framför allt inte om du har med dig barn på turen!
• Ta alltid med en extra dagsranson med mat, ifall du inte kommer hem som planerat. Planerar du en vandring på tre dagar? Ta med mat för fyra!
• Laga det du gillar! Friluftsmat kan vara vilken mat som helst. Du måste inte uppfinna nya måltider bara för att du ska ut och vandra.
• Vill du däremot minimera packningen kan du satsa på frystorkade rätter.
• Om du är ute endast en dag och inte vill bära med dig kök kan du förbereda maten hemma och ta med i mat-termos.
• Den som eldar måste vara helt säker på att det inte råder eldningsförbud på platsen. Reglerna vad gäller eldning utomhus skiljer sig mellan kommuner. Kontakta respektive kommuns miljöförvaltning inför din vandring för att höra vad som gäller där du vill elda.

 

LÄS OCKSÅ: friluftsliv | Redaktionen 

Rent vatten
Tillgången till dricksvatten kan vara en utmaning på en låglandsvandring. På flera vandringsleder finns vattenkällor, brunnar och kranar, men det gäller att planera noga samt att bära med sig en del. Grundregeln är att undvika stillastående vatten, som till exempel pölar och andra mindre vattensamlingar. När du planerar hur mycket vatten som du ska bära med dig bör du fundera på:
• Finns det vatten längs leden så att du kan fylla på?
• Hur varmt är det, kommer du behöva mycket vätska?
• Hur mycket vatten behövs till matlagningen?
• Det finns olika sätt att rena vatten. Du kan koka vattnet, men se då till att det kokar ordentligt och minst i ett par minuter. Det minskar risken för bakterier. Kemisk vattenrening är enkelt att använda men garanterar inte att allt skadligt försvinner. Ett annat alternativ är att rena vattnet via en pump med filter. Om du använder klortabletter eller vattenreningsfilter var noga med att kontrollera vad som lovas gällande bakterier, virus och reningsförmåga.

LÄS OCKSÅ: Johan Örlander: "Därför valde jag att flytta ut i skogen" 

Kläder och utrustning
Dina kläder ska vara funktionella. Att bli blöt och kall är något du vill undvika, även på en dagstur. Vid dåligt vädret behöver du vattentäta skalplagg. Klä dig efter ”lager-på-lager”-principen. Det betyder att du har funktionsmaterial underst som transporterar fukt, mellanlager som värmer och ytterlager som skyddar. Merinoull är bra närmast kroppen eftersom det värmer även när det blir blött och svalkar vid värme.
• Skorna är viktiga! Om terrängen inte är alltför stökig kan du vandra i gympaskor eller lågskaftade terrängskor. Välj efter årstid och väder.
• Ryggsäcken ska sitta bekvämt och bra. Välj en packvolym som passar för din tur. På en dagstur kan man behöva mellan 20-35 liter. En stugtur över en helg kan kräva 35-50 liter och för en längre tur med tält krävs en ryggsäck på 60-90 liter.
• Ta alltid med en första hjälpen-låda med plåster och sårsalva.
• Gör en noggrann planering av packningen om du ska ut på en längre tur.

Av Emma V Larsson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Vandra med barn – 8 tips

1. Dra ned på tempot och ambitionerna. Ta pauser, bada grilla eller lek.
2. Upptäck naturen. Leta insekter, spana på fåglar i kikare och gissa namnet på växter.
3. Gör dagsturer från tält, stuga eller vandrarhem, för att slippa packa ihop varje morgon.
4. Barn kan behöva fler ombyten än vuxna, men ta inte med för mycket.
5. Ull och syntet är skönast närmast kroppen även för de små och barnets skor och strumpor är lika viktiga som vuxnas.
6. Ta med frön och nötter, som ger energi. Glass i en termos blir en kul överraskning.
7. Planera tillsammans med barnen. Lägg upp er tur med en karta, prata om vad ni kommer att passera på vägen och sätt upp delmål.
8. Mindre barn kan följa med i bärstol eller sele. Vi har testat båda.

4 fina låglandsleder

Bergslagsleden är perfekt för naturromantikern med sina djupa skogar och vackra sjöar. Leden är 28 mil lång och startar i Kloten, vid gränsen till Dalarna och slutar långt nere i västgötadelen av Tiveden. Etapperna är mellan 7 och 23 kilometer långa, vissa mer krävande än andra, men med normal kondition får du inga problem. På varje etapp finns en rastplats där du kan du övernatta, med vindskydd eldstad och torrtoalett. bergslagsleden.se

Sörmlandsleden är en klassiker med sina hundra vindlande mil, djupa skogar, sjöar, kulturbygder och historiska minnesmärken. De flesta av etapperna är åtkomliga med bil, buss eller tåg. Här kan du göra dagsturer, eller helgutflykter – eller vandra i veckor. Det finns många rastplatser och vindskydd längs med leden där man kan övernatta och vandrarhem vid vissa etapper. sormlandsleden.se

Skåneleden är cirka 100 mil lång. Välj mellan kust och inland, lägerliv och bekvämligheter. Du kan sova i vindskydd eller tält med ved och vatten nära leden och det är sällan långt till bekvämt boende och fina krogar. Ett tips är att planera vandringen så att du passerar genom Söderåsens nationalpark, känd för sin grönska och sina väldiga bokskogar. skaneleden.se

Bohusleden
på västkusten består av 27 etapper, med totalt 37 mil av omväxlande vandring från Lindome i söder till Strömstad i norr. I söder ansluter den till Hallandsleden. I mellersta och norra Bohuslän finns möjligheter att ansluta till Kuststigen som också leder in i Norge. Det är en naturskön vandring eftersom södra och norra Sveriges natur möts och förenas. Här växer arter som vanligen har en sydligare eller nordligare hemvist tillsammans. Barnfamiljeer och djurälskare kan göra en avstickare till Nordens Ark som arbetar för att rädda och bevara utrotningshotade djur. bohusleden.se

Nationalparker
Information och tips på upplevelser finns på www.sverigesnationalparker.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Magsyrahämmande läkemedel ökar risken för allergier

Forskning

Magsyrahämmande läkemedel är bland de vanligaste läkemedlen och säljs receptfritt i Sverige. Nu visar en ny studie att användningen av främst PPI ökar risken för att drabbas av olika allergier. Forskarna varnar nu för att ta dessa läkemedel i onödan och manar istället att komma till rätta med bakomliggande orsaker till magbesvären.

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

 

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.

 

Doktor Gillbros 10 budord för frisk och spänstig hud

Hud

I boken "Hudbibeln" summerar Johanna Gillbro, doktor inom experimentell och klinisk dermatologi sin omfattande kunskap inom hud och hudvård. I boken "Hudbibeln" delar hon med sig av sin kunskap och ger tips om hur man bäst tar hand om huden både utifrån och inifrån för i lokhet med många andra vet Johanna att skönhet även kommer inifrån.

Två klassiska pastarätter på vegovis

Recept

Tvekar du att lägga om till vegansk eller vegetarisk kost av rädsla för att inte längre kunna njuta av dina favoriträtter som spagetti bolognese eller lasagne? Lugn, det råder läkaren Veronica Hedberg och kokboksförfattaren och journalisten Susanne Hovenäs bot på. I nya boken "Smart mat för en frisk kropp och hjärna" finns flera goda recept att botanisera bland och Kurera kan bjuda på två smakprov. 

Växtbaserad mat – smart för kropp och hjärna

Kost

I år minskade köttkonsumtionen i Sverige för andra året i rad och ligger nu på samma nivå som den var 2007. Vi har fortfarande en bit kvar innan vi befinner oss på den nivå vi var innan Svreige gick med i EU och priset på kött sjönk men utvecklingen tycks gå stadigt nedåt. I takt med det ökar intresset för vegansk eller växtbaserad mat och i dagarna släpptes en ny bok med helt växtbaserade recept.

Tävla och vinn albumet “Svart katt”

Tävling

Sångerskan Cecilia Thorngrens album "Svart katt" fick ett varmt mottagande när det kom ut. Nu har du chansen att vinna ett signerat exemplar med låtar ur den svenska visskatten samt nyskrivet material av Staffan Hellstrand och Peter Le Marc.

 

Annelis kolesterolvärden sjönk med lagrad vitlök

Hälsa

Redan för 15 år sedan fick Anneli Bygg, 65 år, reda på att hon hade lite för höga kolesterolvärden. Hon ordinerades statiner av sin läkare, men biverkningarna blev kraftiga så Anneli ville inte fortsätta med medicinen. Med hjälp av lagrad vitlök har hennes kolesterolvärden blivit betydligt bättre.

Micke Gunnarsson: “Jag är inte min kropp”

Krönikan

Handen på hjärtat hur skulle det se ut om du skötte en hund som du sköter om dig själv? Kan insikten att vi inte är våra kroppar göra att vi tar bättre hand om dem? Jo, det menar Micke Gunnarsson, föreläsare och workshopledare, som tack vare det tankesättet tar bättre hand om sig än någonsin tidigare.