Höstvandra i lågland – din guide

Vandra med barn – 8 tips

1. Dra ned på tempot och ambitionerna. Ta pauser, bada grilla eller lek.
2. Upptäck naturen. Leta insekter, spana på fåglar i kikare och gissa namnet på växter.
3. Gör dagsturer från tält, stuga eller vandrarhem, för att slippa packa ihop varje morgon.
4. Barn kan behöva fler ombyten än vuxna, men ta inte med för mycket.
5. Ull och syntet är skönast närmast kroppen även för de små och barnets skor och strumpor är lika viktiga som vuxnas.
6. Ta med frön och nötter, som ger energi. Glass i en termos blir en kul överraskning.
7. Planera tillsammans med barnen. Lägg upp er tur med en karta, prata om vad ni kommer att passera på vägen och sätt upp delmål.
8. Mindre barn kan följa med i bärstol eller sele. Vi har testat båda.

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

Vandring kan vara äventyr i fjällen med storslagen natur, tung packning, tält som ska resas i kuperad terräng och frystorkad mat. Men det kan lika gärna vara  enkelt och lättillgängligt, för både nybörjare och vana.
Sverige har en hel rad fina låglandsleder och stigar som passar för upptäckter i din egen takt. Variationen är oändlig – täta barrskogar med mossbelupna stenar som en John Bauer-saga, luftiga björkskogar, pelarsalar av bokar med prasslande löv, stränder, havsklippor och ängar.  Allt bara väntar på att bli upptäckt.

LÄS OCKSÅ: Experten tipsar: Därför är vandring bra för din hälsa

 

Ta en dagstur
En dagstur är ett bra sätt för nybörjaren att testa vandring. Du behöver inte speciellt mycket utrustning och det mesta har du antagligen redan hemma i garderoben. En längre tur är nästa steg, kanske en helg med en eller två övernattningar. Då måste du göra en mer noggrann planering i fråga om packning och övernattning.
Ska du tälta, sova i vindskydd eller ta in på pensionat eller vandrarhem? Det är viktigt att du känner dina begränsningar. Om du ska ut på en första helgtur med tältet så testa gärna med en enda tältnatt först, bara tjugo minuter från hemmet.

LÄS OCKSÅ: Varför alla borde fjällvandra 

Låt de allra minsta följa med i bärsele.

Naturreservat och nationalparker
Det finns närmare 5000 naturreservat i Sverige! Flera av dessa kan upptäckas med vandringsskorna på. Det kan vara ett perfekt utflyktsmål för en dagstur. Varje naturreservat är unikt och har därför egna föreskrifter för att bevara naturvärden. Du kan kontakta din kommun eller länsstyrelse för information om vad som är tillåtet.
Det finns också 30 fina nationalparker att upptäcka i Sverige. I både nationalparker och naturreservat gäller särskilda regler. I allmänhet är det inte tillåtet att tälta annat än på särskilt angivna platser. Det kan också vara tältförbud i hela området. Nationalparkerna ska inspirera och göra det enkelt för människor att vistas i naturen, därför är de alltid öppna för besökare.

Sova?
Om du ska ut på en längre tur behöver du planera för var du ska sova. Tältning kräver mer utrustning än exempelvis boende på vandrarhem.
• Om du ska tälta behöver du tält, sovsäck och liggunderlag.
• I skogsterräng kan det vara svårt att hitta stora platta ytor för tält. Är ni många är det därför ofta lättare att ha fler små tält.
• Ett alternativ är att sova i vindskydd, men då måste du läsa in dig på leden och veta var dessa finns. Det finns gott om öppna vindskydd längs med lederna i södra och mellersta Sverige. Ofta har de trägolv, men det behövs ett liggunderlag ändå.
• Om du sover på vandrarhem räcker det oftast med reselakan eller en lätt sovsäck. På en del vandrarhem finns lakan och handdukar att hyra om du vill hålla packningen på ett minimum.

LÄS OCKSÅ: Att vandra 80 mil på El Camino: “Varje dag var ett äventyr”

Maten
Den som rör på sig förbränner mer än vanligt och vandringen ska vara en njutning, inte en utmaning – framför allt inte om du har med dig barn på turen!
• Ta alltid med en extra dagsranson med mat, ifall du inte kommer hem som planerat. Planerar du en vandring på tre dagar? Ta med mat för fyra!
• Laga det du gillar! Friluftsmat kan vara vilken mat som helst. Du måste inte uppfinna nya måltider bara för att du ska ut och vandra.
• Vill du däremot minimera packningen kan du satsa på frystorkade rätter.
• Om du är ute endast en dag och inte vill bära med dig kök kan du förbereda maten hemma och ta med i mat-termos.
• Den som eldar måste vara helt säker på att det inte råder eldningsförbud på platsen. Reglerna vad gäller eldning utomhus skiljer sig mellan kommuner. Kontakta respektive kommuns miljöförvaltning inför din vandring för att höra vad som gäller där du vill elda.

LÄS OCKSÅ: friluftsliv | Redaktionen 

Rent vatten
Tillgången till dricksvatten kan vara en utmaning på en låglandsvandring. På flera vandringsleder finns vattenkällor, brunnar och kranar, men det gäller att planera noga samt att bära med sig en del. Grundregeln är att undvika stillastående vatten, som till exempel pölar och andra mindre vattensamlingar. När du planerar hur mycket vatten som du ska bära med dig bör du fundera på:
• Finns det vatten längs leden så att du kan fylla på?
• Hur varmt är det, kommer du behöva mycket vätska?
• Hur mycket vatten behövs till matlagningen?
• Det finns olika sätt att rena vatten. Du kan koka vattnet, men se då till att det kokar ordentligt och minst i ett par minuter. Det minskar risken för bakterier. Kemisk vattenrening är enkelt att använda men garanterar inte att allt skadligt försvinner. Ett annat alternativ är att rena vattnet via en pump med filter. Om du använder klortabletter eller vattenreningsfilter var noga med att kontrollera vad som lovas gällande bakterier, virus och reningsförmåga.

LÄS OCKSÅ: Johan Örlander: “Därför valde jag att flytta ut i skogen” 

Kläder och utrustning
Dina kläder ska vara funktionella. Att bli blöt och kall är något du vill undvika, även på en dagstur. Vid dåligt vädret behöver du vattentäta skalplagg. Klä dig efter ”lager-på-lager”-principen. Det betyder att du har funktionsmaterial underst som transporterar fukt, mellanlager som värmer och ytterlager som skyddar. Merinoull är bra närmast kroppen eftersom det värmer även när det blir blött och svalkar vid värme.
• Skorna är viktiga! Om terrängen inte är alltför stökig kan du vandra i gympaskor eller lågskaftade terrängskor. Välj efter årstid och väder.
• Ryggsäcken ska sitta bekvämt och bra. Välj en packvolym som passar för din tur. På en dagstur kan man behöva mellan 20-35 liter. En stugtur över en helg kan kräva 35-50 liter och för en längre tur med tält krävs en ryggsäck på 60-90 liter.
• Ta alltid med en första hjälpen-låda med plåster och sårsalva.
• Gör en noggrann planering av packningen om du ska ut på en längre tur.

Av Emma V Larsson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Vandra med barn – 8 tips

1. Dra ned på tempot och ambitionerna. Ta pauser, bada grilla eller lek.
2. Upptäck naturen. Leta insekter, spana på fåglar i kikare och gissa namnet på växter.
3. Gör dagsturer från tält, stuga eller vandrarhem, för att slippa packa ihop varje morgon.
4. Barn kan behöva fler ombyten än vuxna, men ta inte med för mycket.
5. Ull och syntet är skönast närmast kroppen även för de små och barnets skor och strumpor är lika viktiga som vuxnas.
6. Ta med frön och nötter, som ger energi. Glass i en termos blir en kul överraskning.
7. Planera tillsammans med barnen. Lägg upp er tur med en karta, prata om vad ni kommer att passera på vägen och sätt upp delmål.
8. Mindre barn kan följa med i bärstol eller sele. Vi har testat båda.

4 fina låglandsleder

Bergslagsleden är perfekt för naturromantikern med sina djupa skogar och vackra sjöar. Leden är 28 mil lång och startar i Kloten, vid gränsen till Dalarna och slutar långt nere i västgötadelen av Tiveden. Etapperna är mellan 7 och 23 kilometer långa, vissa mer krävande än andra, men med normal kondition får du inga problem. På varje etapp finns en rastplats där du kan du övernatta, med vindskydd eldstad och torrtoalett. bergslagsleden.se

Sörmlandsleden är en klassiker med sina hundra vindlande mil, djupa skogar, sjöar, kulturbygder och historiska minnesmärken. De flesta av etapperna är åtkomliga med bil, buss eller tåg. Här kan du göra dagsturer, eller helgutflykter – eller vandra i veckor. Det finns många rastplatser och vindskydd längs med leden där man kan övernatta och vandrarhem vid vissa etapper. sormlandsleden.se

Skåneleden är cirka 100 mil lång. Välj mellan kust och inland, lägerliv och bekvämligheter. Du kan sova i vindskydd eller tält med ved och vatten nära leden och det är sällan långt till bekvämt boende och fina krogar. Ett tips är att planera vandringen så att du passerar genom Söderåsens nationalpark, känd för sin grönska och sina väldiga bokskogar. skaneleden.se

Bohusleden
på västkusten består av 27 etapper, med totalt 37 mil av omväxlande vandring från Lindome i söder till Strömstad i norr. I söder ansluter den till Hallandsleden. I mellersta och norra Bohuslän finns möjligheter att ansluta till Kuststigen som också leder in i Norge. Det är en naturskön vandring eftersom södra och norra Sveriges natur möts och förenas. Här växer arter som vanligen har en sydligare eller nordligare hemvist tillsammans. Barnfamiljeer och djurälskare kan göra en avstickare till Nordens Ark som arbetar för att rädda och bevara utrotningshotade djur. bohusleden.se

Nationalparker
Information och tips på upplevelser finns på www.sverigesnationalparker.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Tove har skrivit en handbok för “psykon”

Mental hälsa

Innan Tove Lundin fick sina diagnoser trodde hon att de som drabbats av psykisk ohälsa fick hjälp av vården att förstå vad som hände med dem och hjälp att komma på fötter igen men riktigt så såg inte verkligheten ut fick hon erfara. Med boken ”Handbok för psykon” försöker Tove bidra till att råda bot på utsattheten.

Att dansa och lära nytt kan motverka demens

Forskning

Det är inte ovanligt att både den fysiska och mentala formen försämras när vi kommer upp i åren, något som kan förvärras ytterligare av demensjukdomar. En ny studie visar att regelbunden träning kan göra att tecken på åldrande i hjärnan går tillbaka och absolut bäst är det att dansa.

Julgodiset är inte så oskyldigt som du tror – vägra palmolja!

Kurera debatt

Hur kan choklad skövla regnskog? Kakor utrota orangutanger? Snacks bidra till klimatkatastrof? Den gemensamma nämnaren heter palmolja. Enorma arealer av världens mest artrika regnskog har huggits ned för att ersättas av oljepalmsodlingar. Utöva din konsumentmakt och säg ifrån till företagen uppmanar grundarna av palmoljekalendern i detta debattinlägg. 

Vad alla borde veta om psykisk ohälsa

Mental hälsa

Psykisk ohälsa blir allt vanligare och drabbas allt yngre personer. Cirka en femtedel av alla människor i västvärlden kommer någon gång i livet att drabbas av en depression. Men du kan göra mycket själv för att bryta en nedåtgående spiral.

Rök från stearinljus kan ha positiv effekt på hjärtat

Forskning

Tidigare har man kunnat konstatera kopplingar mellan luftburna partiklar och hjärt- och kärlproblem. Men nu visar en ny avhandling från Lunds tekniska högskola att partiklarna från ett brinnande stearinljus istället kan vara välgörande för hälsan. Men det gäller bara om ljuset brinner stilla och inte innehåller färg- eller doftämnen.

Vanligt att unga slarvar med lunchmaten

Kost

Åtta av tio svenskar uppger att de äter en nyttig och hälsosam lunch. De som inte väljer nyttig mat till lunch uppger två huvudanledningar, dels uppskattar de inte smaken och dels är de ointresserade av hälsosam kost.

palmolja_biodiesel

Palmolja i biodiesel är skadlig för miljön – nu stoppas skattelättnaden

Eko/miljö

Ett led i att minska koldioxidutsläppen är att gå över till drivmedel från förnyelsebara källor, något som gjort att det blivit populärt med biodiesel. Men biodiesel är inte fullt så miljövänligt som det framställs och i november beslutade regeringen stoppa skattelättnaden till PFAD – den restprodukt från palmolja som återfinns i mycket av den biodiesel som finns på marknaden.

läkare undersöker kvinnas hjärta

Selen och Q10 samverkar för bättre hjärthälsa

Forskning

Selen och Q10 samverkar och kan förbättra vår hjärthälsa, ge bättre livskvalitet och förlänga våra liv. Men de flesta svenskar har låga selenvärden. Här berättar professorn och forskaren Mikael Björnstedt om den senaste forskningen kring hur spårämnet selen samverkar med antioxidanten Q10.

Borrelia kan bli en utdragen historia

Naturlig hälsa

Den som blev biten av en fästing i somras och fick antibiotika tror kanske att faran är över och för många är den det. Den som har starkt immunförsvar klarar sig oftast bra och slipper fortsatta besvär men en borreliainfektion kan bli en långdragen och plågsam historia.

spiral

Läkemedelsverket JO-anmält efter larm om kopparspiral

Allmänt

Antalet anmälningar om biverkningar kopplade till det hormonfria preventivmedlet kopparspiral har ökat avsevärt på senare år. Läkemedelsverket får nu kritik av kvinnor som menar att man inte tagit deras misstankar på allvar och flera har nu anmält Läkemedelsverket till Justitieombudsmannen.

Hudexperten: Så vårdar du din vinterhud

Hud

Olika årstider innebär olika påfrestning och olika behov för såväl huden som resten av kroppen, det kan därför vara en fördel  att anpassa både hudvård och kost efter säsong. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström ger tips om hur vi bäst vårdar huden under årets kalla månader.

Så slapp Lotta sin krånglande mage

Mage

Lottas mage har krånglat så länge hon kan minnas. Och efter en rad undersökningar hade hon resignerat inför att hon var ett "magbarn", en som ständigt hade kramper, förstoppningar, diarréer och magknip. Det var den ena hundens magonda som blev väckarklockan, för när Lotta vårdat sin hund tillbaka till en frisk mage tog hon även itu med sin egen. Att stötta matsmältningen löste ett livslångt problem.

frallor

Glutenfria småfrallor

Recept

Vad passar bättre till grytor och soppor än gott nybakat bröd? Dessa små frallor är helt glutenfria och passar lika väl som tillbehör till maten som på frukostbordet. Frallorna är enkla att göra men kräver lite jästid för att de ska bli som allra bäst.

Havtorn – det lilla bäret med de stora egenskaperna

Naturlig hälsa

Det orangea lilla havtornsbäret ser inte mycket ut för världen men har i årtusenden använts för sina helande egenskaper, inte minst för torra slemhinnor. På en av de renaste platserna i världen, den tibetanska platån, växer havtornsbär i ett ekosystem helt utan kemisk påverkan. Växtförhållandena gör bären extra näringstäta. Tina Yuen är läkare och driver världens största ekologiska havtornsodling i Tibet, här berättar hon mer om bärets egenskaper.

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

En femtedel av alla människor i västvärlden kommer någon gång i livet att drabbas av depression och ännu fler av nedstämdhet och oro. Naturen har mycket att erbjuda, både i förebyggande av psykisk ohälsa och när nedstämdheten är ett faktum. Här är fem tips.

Henrik Ennarts tips för lyckliga magar

Mage

I sina böcker om mag- och tarmfloran berättar vetenskapsjournalisten Henrik Ennart om de mikrober som befolkar vårt inre och hur de påverkar vårt mående på många plan. Här följer några av de tips som Henrik nämner i sina böcker som bidrar till en balanserad tarmflora

fyra goda och nyttiga godisbitar

Fira första advent med nyttiga godsaker

Recept

Inget adventsfirande ska behöva vara tråkigt bara för att man väljer att äta hälsosamt och dra ned på raffinerat socker – tvärtom. Det finns många goda alternativ för den som vill prova lite nyttigare varianter. Dessa favoriter i repris är signerade Karin Haglund.