Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Höstvandra i lågland – din guide

Vandra med barn – 8 tips

1. Dra ned på tempot och ambitionerna. Ta pauser, bada grilla eller lek.
2. Upptäck naturen. Leta insekter, spana på fåglar i kikare och gissa namnet på växter.
3. Gör dagsturer från tält, stuga eller vandrarhem, för att slippa packa ihop varje morgon.
4. Barn kan behöva fler ombyten än vuxna, men ta inte med för mycket.
5. Ull och syntet är skönast närmast kroppen även för de små och barnets skor och strumpor är lika viktiga som vuxnas.
6. Ta med frön och nötter, som ger energi. Glass i en termos blir en kul överraskning.
7. Planera tillsammans med barnen. Lägg upp er tur med en karta, prata om vad ni kommer att passera på vägen och sätt upp delmål.
8. Mindre barn kan följa med i bärstol eller sele. Vi har testat båda.

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

Vandring kan vara äventyr i fjällen med storslagen natur, tung packning, tält som ska resas i kuperad terräng och frystorkad mat. Men det kan lika gärna vara  enkelt och lättillgängligt, för både nybörjare och vana.
Sverige har en hel rad fina låglandsleder och stigar som passar för upptäckter i din egen takt. Variationen är oändlig – täta barrskogar med mossbelupna stenar som en John Bauer-saga, luftiga björkskogar, pelarsalar av bokar med prasslande löv, stränder, havsklippor och ängar.  Allt bara väntar på att bli upptäckt.

 

LÄS OCKSÅ: Experten tipsar: Därför är vandring bra för din hälsa

Ta en dagstur
En dagstur är ett bra sätt för nybörjaren att testa vandring. Du behöver inte speciellt mycket utrustning och det mesta har du antagligen redan hemma i garderoben. En längre tur är nästa steg, kanske en helg med en eller två övernattningar. Då måste du göra en mer noggrann planering i fråga om packning och övernattning.
Ska du tälta, sova i vindskydd eller ta in på pensionat eller vandrarhem? Det är viktigt att du känner dina begränsningar. Om du ska ut på en första helgtur med tältet så testa gärna med en enda tältnatt först, bara tjugo minuter från hemmet.

LÄS OCKSÅ: Varför alla borde fjällvandra 

Låt de allra minsta följa med i bärsele.

Naturreservat och nationalparker
Det finns närmare 5000 naturreservat i Sverige! Flera av dessa kan upptäckas med vandringsskorna på. Det kan vara ett perfekt utflyktsmål för en dagstur. Varje naturreservat är unikt och har därför egna föreskrifter för att bevara naturvärden. Du kan kontakta din kommun eller länsstyrelse för information om vad som är tillåtet.
Det finns också 30 fina nationalparker att upptäcka i Sverige. I både nationalparker och naturreservat gäller särskilda regler. I allmänhet är det inte tillåtet att tälta annat än på särskilt angivna platser. Det kan också vara tältförbud i hela området. Nationalparkerna ska inspirera och göra det enkelt för människor att vistas i naturen, därför är de alltid öppna för besökare.

Sova?
Om du ska ut på en längre tur behöver du planera för var du ska sova. Tältning kräver mer utrustning än exempelvis boende på vandrarhem.
• Om du ska tälta behöver du tält, sovsäck och liggunderlag.
• I skogsterräng kan det vara svårt att hitta stora platta ytor för tält. Är ni många är det därför ofta lättare att ha fler små tält.
• Ett alternativ är att sova i vindskydd, men då måste du läsa in dig på leden och veta var dessa finns. Det finns gott om öppna vindskydd längs med lederna i södra och mellersta Sverige. Ofta har de trägolv, men det behövs ett liggunderlag ändå.
• Om du sover på vandrarhem räcker det oftast med reselakan eller en lätt sovsäck. På en del vandrarhem finns lakan och handdukar att hyra om du vill hålla packningen på ett minimum.

LÄS OCKSÅ: Att vandra 80 mil på El Camino: "Varje dag var ett äventyr"

Maten
Den som rör på sig förbränner mer än vanligt och vandringen ska vara en njutning, inte en utmaning – framför allt inte om du har med dig barn på turen!
• Ta alltid med en extra dagsranson med mat, ifall du inte kommer hem som planerat. Planerar du en vandring på tre dagar? Ta med mat för fyra!
• Laga det du gillar! Friluftsmat kan vara vilken mat som helst. Du måste inte uppfinna nya måltider bara för att du ska ut och vandra.
• Vill du däremot minimera packningen kan du satsa på frystorkade rätter.
• Om du är ute endast en dag och inte vill bära med dig kök kan du förbereda maten hemma och ta med i mat-termos.
• Den som eldar måste vara helt säker på att det inte råder eldningsförbud på platsen. Reglerna vad gäller eldning utomhus skiljer sig mellan kommuner. Kontakta respektive kommuns miljöförvaltning inför din vandring för att höra vad som gäller där du vill elda.

 

LÄS OCKSÅ: friluftsliv | Redaktionen 

Rent vatten
Tillgången till dricksvatten kan vara en utmaning på en låglandsvandring. På flera vandringsleder finns vattenkällor, brunnar och kranar, men det gäller att planera noga samt att bära med sig en del. Grundregeln är att undvika stillastående vatten, som till exempel pölar och andra mindre vattensamlingar. När du planerar hur mycket vatten som du ska bära med dig bör du fundera på:
• Finns det vatten längs leden så att du kan fylla på?
• Hur varmt är det, kommer du behöva mycket vätska?
• Hur mycket vatten behövs till matlagningen?
• Det finns olika sätt att rena vatten. Du kan koka vattnet, men se då till att det kokar ordentligt och minst i ett par minuter. Det minskar risken för bakterier. Kemisk vattenrening är enkelt att använda men garanterar inte att allt skadligt försvinner. Ett annat alternativ är att rena vattnet via en pump med filter. Om du använder klortabletter eller vattenreningsfilter var noga med att kontrollera vad som lovas gällande bakterier, virus och reningsförmåga.

LÄS OCKSÅ: Johan Örlander: "Därför valde jag att flytta ut i skogen" 

Kläder och utrustning
Dina kläder ska vara funktionella. Att bli blöt och kall är något du vill undvika, även på en dagstur. Vid dåligt vädret behöver du vattentäta skalplagg. Klä dig efter ”lager-på-lager”-principen. Det betyder att du har funktionsmaterial underst som transporterar fukt, mellanlager som värmer och ytterlager som skyddar. Merinoull är bra närmast kroppen eftersom det värmer även när det blir blött och svalkar vid värme.
• Skorna är viktiga! Om terrängen inte är alltför stökig kan du vandra i gympaskor eller lågskaftade terrängskor. Välj efter årstid och väder.
• Ryggsäcken ska sitta bekvämt och bra. Välj en packvolym som passar för din tur. På en dagstur kan man behöva mellan 20-35 liter. En stugtur över en helg kan kräva 35-50 liter och för en längre tur med tält krävs en ryggsäck på 60-90 liter.
• Ta alltid med en första hjälpen-låda med plåster och sårsalva.
• Gör en noggrann planering av packningen om du ska ut på en längre tur.

Av Emma V Larsson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Vandra med barn – 8 tips

1. Dra ned på tempot och ambitionerna. Ta pauser, bada grilla eller lek.
2. Upptäck naturen. Leta insekter, spana på fåglar i kikare och gissa namnet på växter.
3. Gör dagsturer från tält, stuga eller vandrarhem, för att slippa packa ihop varje morgon.
4. Barn kan behöva fler ombyten än vuxna, men ta inte med för mycket.
5. Ull och syntet är skönast närmast kroppen även för de små och barnets skor och strumpor är lika viktiga som vuxnas.
6. Ta med frön och nötter, som ger energi. Glass i en termos blir en kul överraskning.
7. Planera tillsammans med barnen. Lägg upp er tur med en karta, prata om vad ni kommer att passera på vägen och sätt upp delmål.
8. Mindre barn kan följa med i bärstol eller sele. Vi har testat båda.

4 fina låglandsleder

Bergslagsleden är perfekt för naturromantikern med sina djupa skogar och vackra sjöar. Leden är 28 mil lång och startar i Kloten, vid gränsen till Dalarna och slutar långt nere i västgötadelen av Tiveden. Etapperna är mellan 7 och 23 kilometer långa, vissa mer krävande än andra, men med normal kondition får du inga problem. På varje etapp finns en rastplats där du kan du övernatta, med vindskydd eldstad och torrtoalett. bergslagsleden.se

Sörmlandsleden är en klassiker med sina hundra vindlande mil, djupa skogar, sjöar, kulturbygder och historiska minnesmärken. De flesta av etapperna är åtkomliga med bil, buss eller tåg. Här kan du göra dagsturer, eller helgutflykter – eller vandra i veckor. Det finns många rastplatser och vindskydd längs med leden där man kan övernatta och vandrarhem vid vissa etapper. sormlandsleden.se

Skåneleden är cirka 100 mil lång. Välj mellan kust och inland, lägerliv och bekvämligheter. Du kan sova i vindskydd eller tält med ved och vatten nära leden och det är sällan långt till bekvämt boende och fina krogar. Ett tips är att planera vandringen så att du passerar genom Söderåsens nationalpark, känd för sin grönska och sina väldiga bokskogar. skaneleden.se

Bohusleden
på västkusten består av 27 etapper, med totalt 37 mil av omväxlande vandring från Lindome i söder till Strömstad i norr. I söder ansluter den till Hallandsleden. I mellersta och norra Bohuslän finns möjligheter att ansluta till Kuststigen som också leder in i Norge. Det är en naturskön vandring eftersom södra och norra Sveriges natur möts och förenas. Här växer arter som vanligen har en sydligare eller nordligare hemvist tillsammans. Barnfamiljeer och djurälskare kan göra en avstickare till Nordens Ark som arbetar för att rädda och bevara utrotningshotade djur. bohusleden.se

Nationalparker
Information och tips på upplevelser finns på www.sverigesnationalparker.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Matrester på en köksbänk med en stekpanna och en röd kastrull i bakgrunden

Zero waste – så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

Hela 200 000 ton onödigt matsvinn produceras av de svenska hemmen varje år. Och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver helt enkelt bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i vår matlagning, för att vända trenden, det menar bokaktuella Karin Bohlin - som också bjuder på ett smarrigt "restrecept".

kvinna som håller blommor framför underlivet

Tvättar du underlivet rätt?

Hälsa

Besvär i underlivet är ett problem hos många kvinnor som vi sällan pratar om. Irritation som torrhet, klåda och svamp kan påverka humör som samliv. Hur tvättar du själv ditt underliv? Med vatten, tvål eller en duschgelé? Det ska du inte göra! Rätt intimvård kan återställa balansen i underlivet och du kan bli kvitt dina besvär.  

3 burkar med kosttillskott

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Det lackar mot jul – och vad är då bättre än vakna varje morgon till en julkalender? I år har vi på Kurera laddat kalendern med allt från nyttiga vitaminer och välgörande kosttillskott till hudvård och konsultationer av våra experter. Varje morgon mellan 1 december och ända fram till julafton öppnar vi en ny lucka och ger dig en ny chans att vinna! Luckan öppnas klockan 05.30 och stängs vid midnatt.

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

 

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

 

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.