Höstvandra i lågland – din guide

Vandra med barn – 8 tips

1. Dra ned på tempot och ambitionerna. Ta pauser, bada grilla eller lek.
2. Upptäck naturen. Leta insekter, spana på fåglar i kikare och gissa namnet på växter.
3. Gör dagsturer från tält, stuga eller vandrarhem, för att slippa packa ihop varje morgon.
4. Barn kan behöva fler ombyten än vuxna, men ta inte med för mycket.
5. Ull och syntet är skönast närmast kroppen även för de små och barnets skor och strumpor är lika viktiga som vuxnas.
6. Ta med frön och nötter, som ger energi. Glass i en termos blir en kul överraskning.
7. Planera tillsammans med barnen. Lägg upp er tur med en karta, prata om vad ni kommer att passera på vägen och sätt upp delmål.
8. Mindre barn kan följa med i bärstol eller sele. Vi har testat båda.

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

Vandring kan vara äventyr i fjällen med storslagen natur, tung packning, tält som ska resas i kuperad terräng och frystorkad mat. Men det kan lika gärna vara  enkelt och lättillgängligt, för både nybörjare och vana.
Sverige har en hel rad fina låglandsleder och stigar som passar för upptäckter i din egen takt. Variationen är oändlig – täta barrskogar med mossbelupna stenar som en John Bauer-saga, luftiga björkskogar, pelarsalar av bokar med prasslande löv, stränder, havsklippor och ängar.  Allt bara väntar på att bli upptäckt.

LÄS OCKSÅ: Experten tipsar: Därför är vandring bra för din hälsa

 

Ta en dagstur
En dagstur är ett bra sätt för nybörjaren att testa vandring. Du behöver inte speciellt mycket utrustning och det mesta har du antagligen redan hemma i garderoben. En längre tur är nästa steg, kanske en helg med en eller två övernattningar. Då måste du göra en mer noggrann planering i fråga om packning och övernattning.
Ska du tälta, sova i vindskydd eller ta in på pensionat eller vandrarhem? Det är viktigt att du känner dina begränsningar. Om du ska ut på en första helgtur med tältet så testa gärna med en enda tältnatt först, bara tjugo minuter från hemmet.

LÄS OCKSÅ: Varför alla borde fjällvandra 

Låt de allra minsta följa med i bärsele.

Naturreservat och nationalparker
Det finns närmare 5000 naturreservat i Sverige! Flera av dessa kan upptäckas med vandringsskorna på. Det kan vara ett perfekt utflyktsmål för en dagstur. Varje naturreservat är unikt och har därför egna föreskrifter för att bevara naturvärden. Du kan kontakta din kommun eller länsstyrelse för information om vad som är tillåtet.
Det finns också 30 fina nationalparker att upptäcka i Sverige. I både nationalparker och naturreservat gäller särskilda regler. I allmänhet är det inte tillåtet att tälta annat än på särskilt angivna platser. Det kan också vara tältförbud i hela området. Nationalparkerna ska inspirera och göra det enkelt för människor att vistas i naturen, därför är de alltid öppna för besökare.

Sova?
Om du ska ut på en längre tur behöver du planera för var du ska sova. Tältning kräver mer utrustning än exempelvis boende på vandrarhem.
• Om du ska tälta behöver du tält, sovsäck och liggunderlag.
• I skogsterräng kan det vara svårt att hitta stora platta ytor för tält. Är ni många är det därför ofta lättare att ha fler små tält.
• Ett alternativ är att sova i vindskydd, men då måste du läsa in dig på leden och veta var dessa finns. Det finns gott om öppna vindskydd längs med lederna i södra och mellersta Sverige. Ofta har de trägolv, men det behövs ett liggunderlag ändå.
• Om du sover på vandrarhem räcker det oftast med reselakan eller en lätt sovsäck. På en del vandrarhem finns lakan och handdukar att hyra om du vill hålla packningen på ett minimum.

LÄS OCKSÅ: Att vandra 80 mil på El Camino: “Varje dag var ett äventyr”

Maten
Den som rör på sig förbränner mer än vanligt och vandringen ska vara en njutning, inte en utmaning – framför allt inte om du har med dig barn på turen!
• Ta alltid med en extra dagsranson med mat, ifall du inte kommer hem som planerat. Planerar du en vandring på tre dagar? Ta med mat för fyra!
• Laga det du gillar! Friluftsmat kan vara vilken mat som helst. Du måste inte uppfinna nya måltider bara för att du ska ut och vandra.
• Vill du däremot minimera packningen kan du satsa på frystorkade rätter.
• Om du är ute endast en dag och inte vill bära med dig kök kan du förbereda maten hemma och ta med i mat-termos.
• Den som eldar måste vara helt säker på att det inte råder eldningsförbud på platsen. Reglerna vad gäller eldning utomhus skiljer sig mellan kommuner. Kontakta respektive kommuns miljöförvaltning inför din vandring för att höra vad som gäller där du vill elda.

LÄS OCKSÅ: friluftsliv | Redaktionen 

Rent vatten
Tillgången till dricksvatten kan vara en utmaning på en låglandsvandring. På flera vandringsleder finns vattenkällor, brunnar och kranar, men det gäller att planera noga samt att bära med sig en del. Grundregeln är att undvika stillastående vatten, som till exempel pölar och andra mindre vattensamlingar. När du planerar hur mycket vatten som du ska bära med dig bör du fundera på:
• Finns det vatten längs leden så att du kan fylla på?
• Hur varmt är det, kommer du behöva mycket vätska?
• Hur mycket vatten behövs till matlagningen?
• Det finns olika sätt att rena vatten. Du kan koka vattnet, men se då till att det kokar ordentligt och minst i ett par minuter. Det minskar risken för bakterier. Kemisk vattenrening är enkelt att använda men garanterar inte att allt skadligt försvinner. Ett annat alternativ är att rena vattnet via en pump med filter. Om du använder klortabletter eller vattenreningsfilter var noga med att kontrollera vad som lovas gällande bakterier, virus och reningsförmåga.

LÄS OCKSÅ: Johan Örlander: “Därför valde jag att flytta ut i skogen” 

Kläder och utrustning
Dina kläder ska vara funktionella. Att bli blöt och kall är något du vill undvika, även på en dagstur. Vid dåligt vädret behöver du vattentäta skalplagg. Klä dig efter ”lager-på-lager”-principen. Det betyder att du har funktionsmaterial underst som transporterar fukt, mellanlager som värmer och ytterlager som skyddar. Merinoull är bra närmast kroppen eftersom det värmer även när det blir blött och svalkar vid värme.
• Skorna är viktiga! Om terrängen inte är alltför stökig kan du vandra i gympaskor eller lågskaftade terrängskor. Välj efter årstid och väder.
• Ryggsäcken ska sitta bekvämt och bra. Välj en packvolym som passar för din tur. På en dagstur kan man behöva mellan 20-35 liter. En stugtur över en helg kan kräva 35-50 liter och för en längre tur med tält krävs en ryggsäck på 60-90 liter.
• Ta alltid med en första hjälpen-låda med plåster och sårsalva.
• Gör en noggrann planering av packningen om du ska ut på en längre tur.

Av Emma V Larsson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Vandra med barn – 8 tips

1. Dra ned på tempot och ambitionerna. Ta pauser, bada grilla eller lek.
2. Upptäck naturen. Leta insekter, spana på fåglar i kikare och gissa namnet på växter.
3. Gör dagsturer från tält, stuga eller vandrarhem, för att slippa packa ihop varje morgon.
4. Barn kan behöva fler ombyten än vuxna, men ta inte med för mycket.
5. Ull och syntet är skönast närmast kroppen även för de små och barnets skor och strumpor är lika viktiga som vuxnas.
6. Ta med frön och nötter, som ger energi. Glass i en termos blir en kul överraskning.
7. Planera tillsammans med barnen. Lägg upp er tur med en karta, prata om vad ni kommer att passera på vägen och sätt upp delmål.
8. Mindre barn kan följa med i bärstol eller sele. Vi har testat båda.

4 fina låglandsleder

Bergslagsleden är perfekt för naturromantikern med sina djupa skogar och vackra sjöar. Leden är 28 mil lång och startar i Kloten, vid gränsen till Dalarna och slutar långt nere i västgötadelen av Tiveden. Etapperna är mellan 7 och 23 kilometer långa, vissa mer krävande än andra, men med normal kondition får du inga problem. På varje etapp finns en rastplats där du kan du övernatta, med vindskydd eldstad och torrtoalett. bergslagsleden.se

Sörmlandsleden är en klassiker med sina hundra vindlande mil, djupa skogar, sjöar, kulturbygder och historiska minnesmärken. De flesta av etapperna är åtkomliga med bil, buss eller tåg. Här kan du göra dagsturer, eller helgutflykter – eller vandra i veckor. Det finns många rastplatser och vindskydd längs med leden där man kan övernatta och vandrarhem vid vissa etapper. sormlandsleden.se

Skåneleden är cirka 100 mil lång. Välj mellan kust och inland, lägerliv och bekvämligheter. Du kan sova i vindskydd eller tält med ved och vatten nära leden och det är sällan långt till bekvämt boende och fina krogar. Ett tips är att planera vandringen så att du passerar genom Söderåsens nationalpark, känd för sin grönska och sina väldiga bokskogar. skaneleden.se

Bohusleden
på västkusten består av 27 etapper, med totalt 37 mil av omväxlande vandring från Lindome i söder till Strömstad i norr. I söder ansluter den till Hallandsleden. I mellersta och norra Bohuslän finns möjligheter att ansluta till Kuststigen som också leder in i Norge. Det är en naturskön vandring eftersom södra och norra Sveriges natur möts och förenas. Här växer arter som vanligen har en sydligare eller nordligare hemvist tillsammans. Barnfamiljeer och djurälskare kan göra en avstickare till Nordens Ark som arbetar för att rädda och bevara utrotningshotade djur. bohusleden.se

Nationalparker
Information och tips på upplevelser finns på www.sverigesnationalparker.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Märk alkohol med varning för cancer – inte rosa band”

Kurera debatt

Det är oktober och vi köper rosa produkter och rosa band för att visa omtanke och stötta bröstcancerforskningen. Det är lätt att tro att bara forskningen får tillräckligt med pengar så kommer färre kvinnor att dö i cancer. Men hur ser det ut i verkligheten?  Vi behöver få tillgång till forskning som hjälper oss att göra aktiva, informerade val skriver Johnny Mostacero, Förbundsordförande IOGT-NTO i detta debattinlägg.

johanna bjurström

Hallå där Johanna Bjurström – ny hudvårdsexpert hos Kurera

Hud

Kurera välkomnar en ny medlem i vår expertpanel. Johanna Bjurström som många Kureraläsare känner igen från vår serie "Grön omställning" tar över som hudvårdsexpert. Det innebär att du som läsare nu kan vända dig direkt till Johanna med dina frågor om hud och skönhet, något vi är väldigt stolta och glada att kunna erbjuda. 

Allergisk eller “bara” överkänslig?

Kost

Allergisk eller överkänslig? Kroppen är komplicerad och begreppsförvirringen är stor. Det enda du vet är att du inte mår bra. Vad kan du göra för att komma tillrätta ned besvären och må bra igen? Vi reder ut begreppen.

tv-skärm

TV-serie sätter våra vanligaste dieter på prov

Trendspaning

I Svts nya realityserie ”Bästa dieten” som börjar sändas ikväll får fyra par prova olika populära dieter, i fyra veckors tid. Under tiden övervakas de noggrant för att se hur kostomläggningen påverkar hälsan. Programserien är därmed samtidigt en vetenskaplig studie – om än i liten skala.

Lugn och fokuserad med lecitin

Hälsa

Lecitin är fettsyran som föll i glömska när fiskoljan fick sitt stora genombrott i mitten av 1990-talet. Men lecitin förtjänar bättre – det är en av de viktigaste byggstenarna i kroppens cellmembran och våra hjärnor består till 40 procent av den ganska okända fettsyran.

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.