Hudexperten: Så stöttar du huden vid viktnedgång

Många är rädda för att få slapp hud när de går ner i vikt. Problemet med många dieter är att de inte tar hänsyn till hudens behov menar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som tipsar om vad man kan göra för att stötta huden i processen och minska risken att få hängande hud.

Många får problem med lös hud efter en viktminskning, men så behöver det inte bli förklarar Johanna Bjurström som menar att det finns flera åtgärder att ta till för att minska risken att huden inte följer med tillbaka.

Stärk upp huden med rätt näring
Det finns en del att göra, både för att stötta upp utsöndringsorganen och vitaliteten i huden. Det gör man enligt Johanna genom att förse kroppen med extra näring. Då huden är den del av kroppen som får näring sist innebär näringsbrister att risken är stor att huden får mindre näring, vilket påverkar den negativt.
– Går man dessutom ned i vikt fort hinner inte huden med att dra sig tillbaka, då den kanske har varit uttändd ett tag. 

 

Stötta levern och tarmen
Johanna brukar främst stötta levern och tarmen inifrån genom att ge en näringsrik kost rik på grönsaker och bär med mycket antioxidanter, då främst polefenoler, C- och E-vitamin samt bra fetter som avokado, olivolja, hampaolja, camelinaolja och kokosolja.
– Dessa skyddar huden mot att åldras snabbare och hjälper till att bygga upp huden igen. Fungerar tunntarmen bra så kan du ta upp näringen på ett bra sätt, vilket gör att du även ökar vitaliteten i huden.
Den som har problem med en tarm som inte fungerar så bra behöver även  stötta levern förklarar Johanna, då det kan leda till ökad belastning av levern.

LÄS OCKSÅ: Kroppens egen badrumsvåg styr hur mycket vi äter

Ät tillräckligt med bra protein
Huden behöver även fullvärdiga proteiner som hjälper till att bygga upp den.
– Bra fullvärdiga proteiner hittar du in hampa, quinoa, bovete och chia bland annat, säger Johanna som är noga med att påpeka att det även är viktigt att tugga maten noga.
– Se till att tugga maten minst 30 gånger så tar du även upp näringsämnena bättre. Tillsätt även goda bakterier för tarmen och se till att dricka minst en grön juice varje dag gjord på selleri, ingefära, gurkmeja eller rödbeta toppad med några droppar citron. En dunderkur för levern enligt Johanna.

Glöm inte bort att träna
Även träning hjälper då det syresätter huden:
– Träna minst 30 minuter varje dag, då huden får sin näring genom blodcirkulationen, säger Johanna som även påpekar hur viktigt det är att fylla på med vätska:
– Drick minst tio glas vatten under dagen, helst mellan måltiderna så detta inte stör matsmältningen.

LÄS OCKSÅ: Hudterapeutens recept för att åldras vackert

Hudvårdssexperten Johanna Bjurström

Ta tillskott av kisel
När kroppen får rätt näring speglas det i huden menar Johanna.
Man kan också skynda på att huden blir fastare genom att tillsätta kisel – ett mineral som är bra för all form av elasticitet – samt cellsaltet Calcium flour D6, tipsar Johanna.
– Men det bästa är att reda på vilka näringsämnen just du behöver, för att få bästa effekt.

Jobba med stressen
All slags stress motverkar att huden får den näring den behöver. Se till att få egentid och meditera helst varje dag. Se till att dra ner på sådant som stressar dig och ta hjälp av en terapeut inom området för att få verktyg och väglerdning.

 

Johannas tips för att slippa slapp hud – steg för steg
1. Tillsätt minst 50 procent grönsaker på tallriken till varje måltid och dra ner på det andra (helst ta bort all inflammationsbildande kost som vete, kött, hårt uppstekt mat, socker mm).
2. Tillsätt bra fettsyror
3. Tillsätt extra fullvärdiga vegetabiliska proteiner
4. Drick minst 10 glas med vatten om dagen
5. Motionera minst 30 minuter dagligen och se till att du får någon pulshöjande motion. Blanda med styrketräning som bygger muskler.
6. Djupandning ger näring och syre till alla celler och när du tränar djupandning stärker detta även upp de övriga utsöndringsorganen som lever, njurar och huden. Villket gör att dina celler får större vitalitet.
7. Tillsätta extra näringsämnen som hjälper till att bygga upp kollagenet, som C och E vitamin samt stödja med kisel och cellsaltet Calcium flour D6. Andra näringsämnen som kan vara bra är brännässla, selen och zink.

LÄS OCKSÅ: Låt kilona rinna ut med badvattnet

Smörj in och gå på behandling
Huden behöver även näring utifrån.
– Jag brukar rekommendera att smörja med avokadoolja, då det är den olja som går djupast ner i huden och vårdar.
Johanna rekommenderar slutligen att besöka en hudvårdssalong och unna sig att få behandling.
– Om inte huden blivit för slapp kan man ta en kur med LPG-behandlingar. De hjälper till att ge näring till huden då cirkulationen kommer igång vilket har en stimulerande effekt på kollagenet. För den med lite slappare hud kan vanlig massage göra stor nytta om man går regelbundet.

Huden är ett levande organ
Hudens elasticitet påverkas även av åldern och minskad kollagenproduktion, påpekar Johanna.
– Tänk på att det kan ta tid och har du gått ner snabbt i vikt kan det medföra att huden inte hinner med. Men huden är ett levande organ och anpassar sig med tiden.

Av Nina Törmark


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

 

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

 

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.