Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Hudexperten: Så stöttar du huden vid viktnedgång

Många är rädda för att få slapp hud när de går ner i vikt. Problemet med många dieter är att de inte tar hänsyn till hudens behov menar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som tipsar om vad man kan göra för att stötta huden i processen och minska risken att få hängande hud.

Många får problem med lös hud efter en viktminskning, men så behöver det inte bli förklarar Johanna Bjurström som menar att det finns flera åtgärder att ta till för att minska risken att huden inte följer med tillbaka.

Stärk upp huden med rätt näring
Det finns en del att göra, både för att stötta upp utsöndringsorganen och vitaliteten i huden. Det gör man enligt Johanna genom att förse kroppen med extra näring. Då huden är den del av kroppen som får näring sist innebär näringsbrister att risken är stor att huden får mindre näring, vilket påverkar den negativt.
– Går man dessutom ned i vikt fort hinner inte huden med att dra sig tillbaka, då den kanske har varit uttändd ett tag. 

 

Stötta levern och tarmen
Johanna brukar främst stötta levern och tarmen inifrån genom att ge en näringsrik kost rik på grönsaker och bär med mycket antioxidanter, då främst polefenoler, C- och E-vitamin samt bra fetter som avokado, olivolja, hampaolja, camelinaolja och kokosolja.
– Dessa skyddar huden mot att åldras snabbare och hjälper till att bygga upp huden igen. Fungerar tunntarmen bra så kan du ta upp näringen på ett bra sätt, vilket gör att du även ökar vitaliteten i huden.
Den som har problem med en tarm som inte fungerar så bra behöver även  stötta levern förklarar Johanna, då det kan leda till ökad belastning av levern.

LÄS OCKSÅ: Kroppens egen badrumsvåg styr hur mycket vi äter

Ät tillräckligt med bra protein
Huden behöver även fullvärdiga proteiner som hjälper till att bygga upp den.
– Bra fullvärdiga proteiner hittar du in hampa, quinoa, bovete och chia bland annat, säger Johanna som är noga med att påpeka att det även är viktigt att tugga maten noga.
– Se till att tugga maten minst 30 gånger så tar du även upp näringsämnena bättre. Tillsätt även goda bakterier för tarmen och se till att dricka minst en grön juice varje dag gjord på selleri, ingefära, gurkmeja eller rödbeta toppad med några droppar citron. En dunderkur för levern enligt Johanna.

Glöm inte bort att träna
Även träning hjälper då det syresätter huden:
– Träna minst 30 minuter varje dag, då huden får sin näring genom blodcirkulationen, säger Johanna som även påpekar hur viktigt det är att fylla på med vätska:
– Drick minst tio glas vatten under dagen, helst mellan måltiderna så detta inte stör matsmältningen.

LÄS OCKSÅ: Hudterapeutens recept för att åldras vackert

Hudvårdssexperten Johanna Bjurström

Ta tillskott av kisel
När kroppen får rätt näring speglas det i huden menar Johanna.
Man kan också skynda på att huden blir fastare genom att tillsätta kisel – ett mineral som är bra för all form av elasticitet – samt cellsaltet Calcium flour D6, tipsar Johanna.
– Men det bästa är att reda på vilka näringsämnen just du behöver, för att få bästa effekt.

Jobba med stressen
All slags stress motverkar att huden får den näring den behöver. Se till att få egentid och meditera helst varje dag. Se till att dra ner på sådant som stressar dig och ta hjälp av en terapeut inom området för att få verktyg och väglerdning.

 

Johannas tips för att slippa slapp hud – steg för steg
1. Tillsätt minst 50 procent grönsaker på tallriken till varje måltid och dra ner på det andra (helst ta bort all inflammationsbildande kost som vete, kött, hårt uppstekt mat, socker mm).
2. Tillsätt bra fettsyror
3. Tillsätt extra fullvärdiga vegetabiliska proteiner
4. Drick minst 10 glas med vatten om dagen
5. Motionera minst 30 minuter dagligen och se till att du får någon pulshöjande motion. Blanda med styrketräning som bygger muskler.
6. Djupandning ger näring och syre till alla celler och när du tränar djupandning stärker detta även upp de övriga utsöndringsorganen som lever, njurar och huden. Villket gör att dina celler får större vitalitet.
7. Tillsätta extra näringsämnen som hjälper till att bygga upp kollagenet, som C och E vitamin samt stödja med kisel och cellsaltet Calcium flour D6. Andra näringsämnen som kan vara bra är brännässla, selen och zink.

LÄS OCKSÅ: Låt kilona rinna ut med badvattnet

Smörj in och gå på behandling
Huden behöver även näring utifrån.
– Jag brukar rekommendera att smörja med avokadoolja, då det är den olja som går djupast ner i huden och vårdar.
Johanna rekommenderar slutligen att besöka en hudvårdssalong och unna sig att få behandling.
– Om inte huden blivit för slapp kan man ta en kur med LPG-behandlingar. De hjälper till att ge näring till huden då cirkulationen kommer igång vilket har en stimulerande effekt på kollagenet. För den med lite slappare hud kan vanlig massage göra stor nytta om man går regelbundet.

Huden är ett levande organ
Hudens elasticitet påverkas även av åldern och minskad kollagenproduktion, påpekar Johanna.
– Tänk på att det kan ta tid och har du gått ner snabbt i vikt kan det medföra att huden inte hinner med. Men huden är ett levande organ och anpassar sig med tiden.

Av Nina Törmark


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

 

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

 

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

 

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

 

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

 

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.