Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

grönsaker och johanna bjurström

Hudterapeutens topplista med näringen som skyddar huden

Fakta

Namn: Johanna Bjurström
Ålder: 41 år
Yrke: Hudteraoeut, naturläkare och homeopat
Läs mer om Johanna på hennes hemsida.
Den som vill få tips om naturlig hudvård och produkter som Johanna rekommenderar kan följa henne på Instagram.

Det är inte åren i sig som gör att vi får rynkor, slapp och glåmig hy. Med tiden syns resultatet av vad vi ätit, druckit och på annat sätt exponerat oss för i kroppens yttersta lager. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar i del tre av artikelserien om vår åldrande hud med sig av sina bästa tips på hur vi skyddar huden från att åldras i förtid.

I den tredje och avslutande delen om vår åldrande hud får vi lära oss vilken mat som är bäst för vår hud. Finessen är att det som är bra för huden också är bra för resten av kroppen så genom att vara lite fåfänga och tänka på utseendet när vi äter gynnar vi också vår hälsa i allmänhet. Antioxidanter är A och O för huden men även som nämnts i tidigare artiklar bra protein och hälsosamma fetter.

De bästa källorna till anti-oxidantrik mat
1. Bär
Framförallt röda och mörka bär som blåbär, björnbär, jordgubbar, hallon, tranbär, svarta och röda vinbär, körsbär, mörkröda druvor och granatäpple. Dessa innehåller höga halter antioxidanter och C-vitamin. Blåbär är speciellt bra för att hjälpa till att skydda huden mot åldrande effekter av UVA-strålar som skadar huden.

2. Grönt te
Grönt te har mycket högt polyphenoler inklusive gallsyra och de skyddar även de huden mot UVA strålar vilket medför inflammation och förtidigt åldrande.

 

3. Gurkmeja
Gurkmeja innehåller det aktiva ämnet curcumin och den är mycket antiinflammatorisk och därmed bra för att lugna ner en inflammation som attackeras av fria radikaler. Det gör att huden håller sig mer smidig och fast.

LÄS OCKSÅ: Hudterapeuten Negin har koll på mineralriket

4. Orange, gula och röda frukter och grönsaker
De innehåller mycket betakaroten som är förstadie till A-vitamin. Betakarotener finns i paprika, melon, tomater, morötter, sötpotatis, persikor, aprikoser, squash, nektariner och rödkål. Koncentrerad tomatpuré innehåller höga nivåer av lykopen som kan liksom grönt te, hjälpa till att öka vårt naturliga skydd mot UV-strålar. En matsked per dag i matlagningen är ett utmärkt naturligt tillskott.

5. Mörkgröna bladgrönsaker
De innehåller också mycket antioxidanter och mineraler och vitaminer som E-vitamin och mineralen mangan. Vilket finns i broccoli, grönkål och i spenat. E-vitamin är en mycket bra antiåldrande vitamin.

6. Alger
Är ett bra sätt att få i sig jod och en bra källa till grundnäring då alger har mycket mineraler och vitaminer i sig. Tillsätt chlorella eller sprulina i smoothien, det ger mer näring till  hudcellerna.

LÄS OCKSÅ: Hudterapeuten: Få bukt med eksem på naturlig väg

7. Nötter och fröer
Nötter har en hög andel E-vitamin och mangan. Fröer är en bra källa till zink och de innehåller även antioxidantpolyfenol som kallas för kanelsyra. Nötter och frön är också naturligt höga i de essentiella fettsyrorna som är avgörande för hälsosam hud.

8. Bönor
Bönor är rika på B-vitaminer och kalium. B-vitaminer gör att hår och naglar mår bra och kalium gör huden slät.

 

9. Syrade grönsaker
Innehåller mjölksyrebakterier som är bra för tarmen och immunförsvaret och därmed även huden.

LÄS OCKSÅ: Kollagen – bygger skönheten från insidan

Johanna Bjurström

Näringsämnen som stöttar huden
Förutom att ändra på kosten kan kroppen behöva extra näringsämnen för att stötta upp en slapp och åldrad hud. Följande näringsämnen är viktiga för att bilda kollagen:
• A-vitamin
• C-vitamin
• E-vitamin
• B-komplex.
• Magnesium
• Kalcium
• Zink
• Mangan
• Aminosyrorna glycin
• L-lysin
• Fettsyrorna EPA och DHA.

A-vitamin är särskilt bra för en åldrande hud. Psoriasis kan vara ett tecken på A-vitaminbrist, då det behövs för att celldelningen skall fungera på rätt sätt.

Johanna rekommenderar även följande homeopatiska medel
• Arnica montana
• Ferrum phos
• Calcium flour

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Johanna Bjurström
Ålder: 41 år
Yrke: Hudteraoeut, naturläkare och homeopat
Läs mer om Johanna på hennes hemsida.
Den som vill få tips om naturlig hudvård och produkter som Johanna rekommenderar kan följa henne på Instagram.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

echinacea blommor

Echinacea – örten som kan minska behovet av antibiotika

Forskning

Forskare i Schweiz har kunnat visa att Echinaforce, det traditionella växtbaserade läkemedlet som används vid förkylning och influensa, kan minska behovet av antibiotika hos barn och därmed risken för antibiotikaresistens. Forskarna har även kunnat visa att växten röd solhatt kan inaktivera viruset som orsakar covid-19.

kvinna vid matbord som sätter upp handen mot sämre mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Snart har hela januari passerat och kanske tillhör du dom som vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

hand visar nej till ett glas vin

Det här ligger bakom kvinnors alkoholproblem

Forskning

Kvinnor har de senaste decennierna ökat sin alkoholkonsumtion. En av anledningarna är att samhället är mer jämlikt. Men det ökade drickandet har också gett missbruksproblem. En doktorsavhandling av Fides Schückher beskriver att framförallt trauman i barndomen, men också föräldrars missbruk och personliga egenskaper ligger bakom alkoholmissbruket.

 

Sex olika balsam som Kureras skönhetspanel har testat

Skönhetspanelen testar: Balsam

Kurera testar

Ge ditt torra och spröda hår en dos kärlek i form av ett återfuktande och glansgivande balsam. Men vilket är bäst – och vilket passar för just ditt hår? Kureras skönhetspanel har testat några naturliga balsam och valt ut en favorit.

 

kvinna badar bastu

Bastubad – en riktig dunderkur för hälsan

Hälsa

Mitt i vintern badar vi extra mycket bastu för att det värmer skönt. Fortsätt med det! Bastubad är inte bara en härlig upplevelse, det kan minska risken för demens, stroke och hjärt-kärlsjukdomar. Regelbundet bastubadande verkar även kunna minska ångest, lindra värk och kan förbättra sömnen.

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

 

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".