grönsaker och johanna bjurström

Hudterapeutens topplista med näringen som skyddar huden

Fakta

Namn: Johanna Bjurström
Ålder: 41 år
Yrke: Hudteraoeut, naturläkare och homeopat
Läs mer om Johanna på hennes hemsida.
Den som vill få tips om naturlig hudvård och produkter som Johanna rekommenderar kan följa henne på Instagram.

Det är inte åren i sig som gör att vi får rynkor, slapp och glåmig hy. Med tiden syns resultatet av vad vi ätit, druckit och på annat sätt exponerat oss för i kroppens yttersta lager. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar i del tre av artikelserien om vår åldrande hud med sig av sina bästa tips på hur vi skyddar huden från att åldras i förtid.

I den tredje och avslutande delen om vår åldrande hud får vi lära oss vilken mat som är bäst för vår hud. Finessen är att det som är bra för huden också är bra för resten av kroppen så genom att vara lite fåfänga och tänka på utseendet när vi äter gynnar vi också vår hälsa i allmänhet. Antioxidanter är A och O för huden men även som nämnts i tidigare artiklar bra protein och hälsosamma fetter.

De bästa källorna till anti-oxidantrik mat
1. Bär
Framförallt röda och mörka bär som blåbär, björnbär, jordgubbar, hallon, tranbär, svarta och röda vinbär, körsbär, mörkröda druvor och granatäpple. Dessa innehåller höga halter antioxidanter och C-vitamin. Blåbär är speciellt bra för att hjälpa till att skydda huden mot åldrande effekter av UVA-strålar som skadar huden.

2. Grönt te
Grönt te har mycket högt polyphenoler inklusive gallsyra och de skyddar även de huden mot UVA strålar vilket medför inflammation och förtidigt åldrande.

 

3. Gurkmeja
Gurkmeja innehåller det aktiva ämnet curcumin och den är mycket antiinflammatorisk och därmed bra för att lugna ner en inflammation som attackeras av fria radikaler. Det gör att huden håller sig mer smidig och fast.

LÄS OCKSÅ: Hudterapeuten Negin har koll på mineralriket

4. Orange, gula och röda frukter och grönsaker
De innehåller mycket betakaroten som är förstadie till A-vitamin. Betakarotener finns i paprika, melon, tomater, morötter, sötpotatis, persikor, aprikoser, squash, nektariner och rödkål. Koncentrerad tomatpuré innehåller höga nivåer av lykopen som kan liksom grönt te, hjälpa till att öka vårt naturliga skydd mot UV-strålar. En matsked per dag i matlagningen är ett utmärkt naturligt tillskott.

5. Mörkgröna bladgrönsaker
De innehåller också mycket antioxidanter och mineraler och vitaminer som E-vitamin och mineralen mangan. Vilket finns i broccoli, grönkål och i spenat. E-vitamin är en mycket bra antiåldrande vitamin.

6. Alger
Är ett bra sätt att få i sig jod och en bra källa till grundnäring då alger har mycket mineraler och vitaminer i sig. Tillsätt chlorella eller sprulina i smoothien, det ger mer näring till  hudcellerna.

LÄS OCKSÅ: Hudterapeuten: Få bukt med eksem på naturlig väg

7. Nötter och fröer
Nötter har en hög andel E-vitamin och mangan. Fröer är en bra källa till zink och de innehåller även antioxidantpolyfenol som kallas för kanelsyra. Nötter och frön är också naturligt höga i de essentiella fettsyrorna som är avgörande för hälsosam hud.

8. Bönor
Bönor är rika på B-vitaminer och kalium. B-vitaminer gör att hår och naglar mår bra och kalium gör huden slät.

 

9. Syrade grönsaker
Innehåller mjölksyrebakterier som är bra för tarmen och immunförsvaret och därmed även huden.

LÄS OCKSÅ: Kollagen – bygger skönheten från insidan

Johanna Bjurström

Näringsämnen som stöttar huden
Förutom att ändra på kosten kan kroppen behöva extra näringsämnen för att stötta upp en slapp och åldrad hud. Följande näringsämnen är viktiga för att bilda kollagen:
• A-vitamin
• C-vitamin
• E-vitamin
• B-komplex.
• Magnesium
• Kalcium
• Zink
• Mangan
• Aminosyrorna glycin
• L-lysin
• Fettsyrorna EPA och DHA.

A-vitamin är särskilt bra för en åldrande hud. Psoriasis kan vara ett tecken på A-vitaminbrist, då det behövs för att celldelningen skall fungera på rätt sätt.

Johanna rekommenderar även följande homeopatiska medel
• Arnica montana
• Ferrum phos
• Calcium flour

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Johanna Bjurström
Ålder: 41 år
Yrke: Hudteraoeut, naturläkare och homeopat
Läs mer om Johanna på hennes hemsida.
Den som vill få tips om naturlig hudvård och produkter som Johanna rekommenderar kan följa henne på Instagram.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Män tränar löpning mer än kvinnor

Hälsa

 I Sverige tycker vi om att träna – drygt 70 procent tränar flera gånger i veckan. Men träningsformer  och skälen till att vi tränar skiljer sig åt mellan män och kvinnor. För män är det mest löpning och styrketräning som gäller, medan kvinnor gärna yogar.

Varför är det så lätt att bli sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

 

Behandla svårläkta sår med manukahonung 

Hälsa

Den speciella manukahonungen som kommer från Nya Zeeland har både antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper. Den lämpar sig inte bara för invärtes bruk utan fungerar utmärkt som behandling vid svårläkta sår. Framförallt kan den vara en hjälp för anhöriga som vill hjälpa äldre personer med besvärliga bensår.

Vad händer när vi inte får kramas?

Forskning

Kerstin Uvnäs Moberg, professor i fysiologi, var först i världen att prata om hur och varför må-bra hormonet oxytocin påverkar vårt välbefinnande. Men nu när vi inte har kunnat kramas på ett tag, och även måste vara försiktiga en stund till – vad händer då med vårt välbefinnande? – Det är förödande för vår hälsa att vara isolerade. Oxytocin frisätts inte bara vid beröring utan även vid möten, det blir inte på samma sätt när vi pratar i telefon, säger Kerstin.

Nu slipper Jacob smärtan i magen

Hälsa

Jacob Löthman var elva år när han fick diagnosen Aspergers syndrom och ADHD. Medicinerna gav biverkningar – och ända sedan tonåren har han levt med magsmärta, gaser och svullnad. För knappt två år sedan hittade han kapslarna med mjölksyrabakterier och effekten kom omedelbart. Idag är i princip alla hans problem borta.

 

 

Jadå, klart du ska testa gado gado!

Recept

Gado gado är en klassisk indonesisk sallad med tempeh. Namnet betyder potpurri på indonesiska, vilket beror på att man ofta använder olika grönsaker beroende på säsong. Gör gärna det du också! En krämig jordnötssås är kronan på  verket.

Sofia har hittat sin hudvård

Hälsa

Sofia Marklund har haft problem med sin hud i många år och aldrig hittat en hudvårdsrutin som funkar – förrän nu. Efter bara några veckor med en svensk serie av veganska produkter både ser och känner hon skillnad.

Camilla kan springa med hundarna igen

Hälsa

När Camilla Hallgren såg hur hennes hundar blev piggare och rörligare i lederna av ett tillskott med musselextrakt så bestämde hon sig för att prova själv. Artrosen i ett knä som hindrat henne att leva ett aktivt liv är nu helt borta. Nu springer hon milen utan problem igen.

 

Går det att träna bort gäddhänget?

Hälsa

Kroppen förändras efter en graviditet, en viktnedgång och samband med klimakteriet. Utebliven fysisk aktivitet och sämre kosthållning sätter också spår på kroppen. En sak som kan uppstå är överskottshud – och något kvinnor ofta pratar om är gäddhänget, som plötsligt blivit påtagligt. Men går det att få bort gäddhänget? Vi frågade vår träningsexpert Monika Björn, som har flera goda råd att ge.

Åsa: ”Jag har fått min kropp tillbaka”

Hälsa

Två graviditeter gjorde huden på Åsa Engströms mage slapp och skrynklig. Och när hon hade gått ner 42 kilo såg magen ut som ett russin. En kräm med ämnen som stramar upp huden, gjorde skillnad. Hård träning förbättrade resultatet – så mycket att Åsa ställde upp i en Bikini Fitness-tävling!

 

Hälsointresse-boom i coronakrisen

Hälsa

Vi har fått ett större hälsointresse under coronapandemin, i alla fall om man får tro statistiken från magasinappen Readly – där läsandet av hälsomagasin har ökat markant jämfört med i fjol. Det här intresserar oss mest just nu.

9-halsopoddar-for-hangmattan

9 hälsopoddar för hängmattan

Hälsa

Oavsett om du sitter på bryggan, cyklar till jobbet eller vilar i hängmattan är det härligt med en inspirerande podd i lurarna. Här ger vi dig tips på sommarens skönaste lyssning med fokus på hälsa och välmående.