grönsaker och johanna bjurström

Hudterapeutens topplista med näringen som skyddar huden

Fakta

Namn: Johanna Bjurström
Ålder: 41 år
Yrke: Hudteraoeut, naturläkare och homeopat
Läs mer om Johanna på hennes hemsida.
Den som vill få tips om naturlig hudvård och produkter som Johanna rekommenderar kan följa henne på Instagram.

Det är inte åren i sig som gör att vi får rynkor, slapp och glåmig hy. Med tiden syns resultatet av vad vi ätit, druckit och på annat sätt exponerat oss för i kroppens yttersta lager. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar i del tre av artikelserien om vår åldrande hud med sig av sina bästa tips på hur vi skyddar huden från att åldras i förtid.

I den tredje och avslutande delen om vår åldrande hud får vi lära oss vilken mat som är bäst för vår hud. Finessen är att det som är bra för huden också är bra för resten av kroppen så genom att vara lite fåfänga och tänka på utseendet när vi äter gynnar vi också vår hälsa i allmänhet. Antioxidanter är A och O för huden men även som nämnts i tidigare artiklar bra protein och hälsosamma fetter.

De bästa källorna till anti-oxidantrik mat
1. Bär
Framförallt röda och mörka bär som blåbär, björnbär, jordgubbar, hallon, tranbär, svarta och röda vinbär, körsbär, mörkröda druvor och granatäpple. Dessa innehåller höga halter antioxidanter och C-vitamin. Blåbär är speciellt bra för att hjälpa till att skydda huden mot åldrande effekter av UVA-strålar som skadar huden.

2. Grönt te
Grönt te har mycket högt polyphenoler inklusive gallsyra och de skyddar även de huden mot UVA strålar vilket medför inflammation och förtidigt åldrande.

 

3. Gurkmeja
Gurkmeja innehåller det aktiva ämnet curcumin och den är mycket antiinflammatorisk och därmed bra för att lugna ner en inflammation som attackeras av fria radikaler. Det gör att huden håller sig mer smidig och fast.

LÄS OCKSÅ: Hudterapeuten Negin har koll på mineralriket

4. Orange, gula och röda frukter och grönsaker
De innehåller mycket betakaroten som är förstadie till A-vitamin. Betakarotener finns i paprika, melon, tomater, morötter, sötpotatis, persikor, aprikoser, squash, nektariner och rödkål. Koncentrerad tomatpuré innehåller höga nivåer av lykopen som kan liksom grönt te, hjälpa till att öka vårt naturliga skydd mot UV-strålar. En matsked per dag i matlagningen är ett utmärkt naturligt tillskott.

5. Mörkgröna bladgrönsaker
De innehåller också mycket antioxidanter och mineraler och vitaminer som E-vitamin och mineralen mangan. Vilket finns i broccoli, grönkål och i spenat. E-vitamin är en mycket bra antiåldrande vitamin.

6. Alger
Är ett bra sätt att få i sig jod och en bra källa till grundnäring då alger har mycket mineraler och vitaminer i sig. Tillsätt chlorella eller sprulina i smoothien, det ger mer näring till  hudcellerna.

LÄS OCKSÅ: Hudterapeuten: Få bukt med eksem på naturlig väg

7. Nötter och fröer
Nötter har en hög andel E-vitamin och mangan. Fröer är en bra källa till zink och de innehåller även antioxidantpolyfenol som kallas för kanelsyra. Nötter och frön är också naturligt höga i de essentiella fettsyrorna som är avgörande för hälsosam hud.

8. Bönor
Bönor är rika på B-vitaminer och kalium. B-vitaminer gör att hår och naglar mår bra och kalium gör huden slät.

9. Syrade grönsaker
Innehåller mjölksyrebakterier som är bra för tarmen och immunförsvaret och därmed även huden.

LÄS OCKSÅ: Kollagen – bygger skönheten från insidan

Johanna Bjurström

Näringsämnen som stöttar huden
Förutom att ändra på kosten kan kroppen behöva extra näringsämnen för att stötta upp en slapp och åldrad hud. Följande näringsämnen är viktiga för att bilda kollagen:
• A-vitamin
• C-vitamin
• E-vitamin
• B-komplex.
• Magnesium
• Kalcium
• Zink
• Mangan
• Aminosyrorna glycin
• L-lysin
• Fettsyrorna EPA och DHA.

A-vitamin är särskilt bra för en åldrande hud. Psoriasis kan vara ett tecken på A-vitaminbrist, då det behövs för att celldelningen skall fungera på rätt sätt.

Johanna rekommenderar även följande homeopatiska medel
• Arnica montana
• Ferrum phos
• Calcium flour

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Johanna Bjurström
Ålder: 41 år
Yrke: Hudteraoeut, naturläkare och homeopat
Läs mer om Johanna på hennes hemsida.
Den som vill få tips om naturlig hudvård och produkter som Johanna rekommenderar kan följa henne på Instagram.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Carina Ahlqvist på expedition för klimatet

Äventyr

Från cykeldemonstrationer för en bilfri innerstad till klimatexpeditioner på 8000 meter höga berg, för Carina Ahlqvist från Solna sitter miljöengagemanget djupt. Idag är hon en av ett trettiotal svenska medlemmar i anrika Explorers club i New York och i april bär det iväg på en ny expedition.

“5G medför både hälso- och miljöfaror”

Kurera debatt

5G framställs i enbart positiv dager i svensk media. Ingen har hittills brytt sig om att rapportera om riskerna, menar Mona Nilsson ordförande i Strålskyddsstiftelsen som tycker att det är på tiden att vi får upp ögonen för de faror för hälsa och miljö som en utbyggnad av 5G för med sig.

Skiljas: Hitta tillbaka till dig själv

Mental hälsa

Det första året efter en skilsmässa är det vanligt att människor beter sig ganska konstigt. Det beror på att sidor vi hållit tillbaka hos oss själva får fritt spelrum igen. Det är inget fel, utan hjälper oss att hitta tillbaka till oss själva efter att länge ha varit en del av ett par förklarar stresscoachen Karin Isberg.

Hudexperten: Så undviker du torra läppar

Hud

Vintertid blir läpparna ofta torra och fnasiga, det beror främst på att vi växlar mellan att vara inne i den varma och torra luften och att gå ut i kylan men kan även ha andra orsaker. Då är det bra att ge dem lite extra omvårdnad och kärlek. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips. 

Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Kost

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Träning

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" Delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt. 

Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Hud

Tillsammans med duschkräm är schampo den hygienprodukt de flesta av oss förbrukar mest av. Därför är det viktigt att välja ett som både är snällt mot kroppen och miljön. Kureras skönhetspanel har testat naturliga och ekologiska schampon för att hjälpa dig att hitta din favorit.

Snabb mikroomelett med spenat

Recept

Att tillaga ägg i mikron gör att en omelett bara tar ett par minuter att bli klar och mängden disk blir minimal. Inspirerade av Charlotte Kallas "mugcake", bjuder vi på ett mikrorecept till,  för er som tycker om att laga mat i mikrovågsugnen.

Nanoplast påverkar fiskars beteende

Eko/miljö

Vår konsumtion av plast är ett välkänt miljöproblem och omkring 10 procent av all plast som tillverkas hamnar i haven. Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast som kan påverka fiskars beteende.

charlotte kalla

Charlotte Kallas bästa motivationstips

Intervju

Om någon kan det här med pepp och motivation är det Charlotte Kalla. För idrottare är det viktigt med självdisciplin men belöningar som middag med vännerna eller att bara ge sig själv en klapp på axeln är minst lika viktiga.

Därför ska du unna dig en tupplur

Hälsa

Svårt att hålla ögonen öppna efter lunch? Unna dig en tupplur! Det finns en hel rad goda hälsoskäl att knoppa in på soffan en stund. Och så får du några råd för att få ut det mesta av din lilla extra slummer.