Hudterapeutens topplista med näringen som skyddar huden | Kurera.se
grönsaker och johanna bjurström

Hudterapeutens topplista med näringen som skyddar huden

Fakta

Namn: Johanna Bjurström
Ålder: 41 år
Yrke: Hudteraoeut, naturläkare och homeopat
Läs mer om Johanna på hennes hemsida.
Den som vill få tips om naturlig hudvård och produkter som Johanna rekommenderar kan följa henne på Instagram.

Det är inte åren i sig som gör att vi får rynkor, slapp och glåmig hy. Med tiden syns resultatet av vad vi ätit, druckit och på annat sätt exponerat oss för i kroppens yttersta lager. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar i del tre av artikelserien om vår åldrande hud med sig av sina bästa tips på hur vi skyddar huden från att åldras i förtid.

I den tredje och avslutande delen om vår åldrande hud får vi lära oss vilken mat som är bäst för vår hud. Finessen är att det som är bra för huden också är bra för resten av kroppen så genom att vara lite fåfänga och tänka på utseendet när vi äter gynnar vi också vår hälsa i allmänhet. Antioxidanter är A och O för huden men även som nämnts i tidigare artiklar bra protein och hälsosamma fetter.

De bästa källorna till anti-oxidantrik mat
1. Bär
Framförallt röda och mörka bär som blåbär, björnbär, jordgubbar, hallon, tranbär, svarta och röda vinbär, körsbär, mörkröda druvor och granatäpple. Dessa innehåller höga halter antioxidanter och C-vitamin. Blåbär är speciellt bra för att hjälpa till att skydda huden mot åldrande effekter av UVA-strålar som skadar huden.

2. Grönt te
Grönt te har mycket högt polyphenoler inklusive gallsyra och de skyddar även de huden mot UVA strålar vilket medför inflammation och förtidigt åldrande.

 

3. Gurkmeja
Gurkmeja innehåller det aktiva ämnet curcumin och den är mycket antiinflammatorisk och därmed bra för att lugna ner en inflammation som attackeras av fria radikaler. Det gör att huden håller sig mer smidig och fast.

LÄS OCKSÅ: Hudterapeuten Negin har koll på mineralriket

4. Orange, gula och röda frukter och grönsaker
De innehåller mycket betakaroten som är förstadie till A-vitamin. Betakarotener finns i paprika, melon, tomater, morötter, sötpotatis, persikor, aprikoser, squash, nektariner och rödkål. Koncentrerad tomatpuré innehåller höga nivåer av lykopen som kan liksom grönt te, hjälpa till att öka vårt naturliga skydd mot UV-strålar. En matsked per dag i matlagningen är ett utmärkt naturligt tillskott.

5. Mörkgröna bladgrönsaker
De innehåller också mycket antioxidanter och mineraler och vitaminer som E-vitamin och mineralen mangan. Vilket finns i broccoli, grönkål och i spenat. E-vitamin är en mycket bra antiåldrande vitamin.

6. Alger
Är ett bra sätt att få i sig jod och en bra källa till grundnäring då alger har mycket mineraler och vitaminer i sig. Tillsätt chlorella eller sprulina i smoothien, det ger mer näring till  hudcellerna.

LÄS OCKSÅ: Hudterapeuten: Få bukt med eksem på naturlig väg

7. Nötter och fröer
Nötter har en hög andel E-vitamin och mangan. Fröer är en bra källa till zink och de innehåller även antioxidantpolyfenol som kallas för kanelsyra. Nötter och frön är också naturligt höga i de essentiella fettsyrorna som är avgörande för hälsosam hud.

8. Bönor
Bönor är rika på B-vitaminer och kalium. B-vitaminer gör att hår och naglar mår bra och kalium gör huden slät.

 

9. Syrade grönsaker
Innehåller mjölksyrebakterier som är bra för tarmen och immunförsvaret och därmed även huden.

LÄS OCKSÅ: Kollagen – bygger skönheten från insidan

Johanna Bjurström

Näringsämnen som stöttar huden
Förutom att ändra på kosten kan kroppen behöva extra näringsämnen för att stötta upp en slapp och åldrad hud. Följande näringsämnen är viktiga för att bilda kollagen:
• A-vitamin
• C-vitamin
• E-vitamin
• B-komplex.
• Magnesium
• Kalcium
• Zink
• Mangan
• Aminosyrorna glycin
• L-lysin
• Fettsyrorna EPA och DHA.

A-vitamin är särskilt bra för en åldrande hud. Psoriasis kan vara ett tecken på A-vitaminbrist, då det behövs för att celldelningen skall fungera på rätt sätt.

Johanna rekommenderar även följande homeopatiska medel
• Arnica montana
• Ferrum phos
• Calcium flour

Av Nina Törmark

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Johanna Bjurström
Ålder: 41 år
Yrke: Hudteraoeut, naturläkare och homeopat
Läs mer om Johanna på hennes hemsida.
Den som vill få tips om naturlig hudvård och produkter som Johanna rekommenderar kan följa henne på Instagram.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

 

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

 

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.

 

Vi äter allt mer halloumi – från Europas största användare av antibiotika till djur

Kost

Antibiotikaanvändningen till djur skiljer sig stort åt i Europa – och i en tid då antibiotikaresistens bedöms vara ett stort hot mot folkhälsan kan det vara av vikt att ta reda på vilket land livsmedlen du handlar kommer från. Inte minst vad gäller halloumiost, något vi i Sverige äter allt mer av – där ett av Sveriges i särklass största importländer också är Europas största användare av antibiotika vid djuruppfödning.