Foto: Martin Cederblad

Hunger – kroppens eller känslornas behov?

Fakta

Cathrine Schück är samtalsterapeut med fokus på mat, hälsa, kost och motion. Hon är också medlem av Kureras expertpanel där hon svarar på läsarnas frågor. 
Har du en fråga till henne? Ställ den här.

Cathrine Schück har skrivit 37 kokböcker, där många har haft fokus på hälsa i olika former. En del vego, andra med fokus på mindre mängd fett eller kolhydrater.
Så matfrågor är verkligen Cathrines område, och hur man äter för att bli piggare, friskare och kanske till och med gladare!

Numera jobbar Cathrine tillsammans med den engelske läkaren Dr Michael Mosley och har tillsammans med honom tagit fram en egen metod som hon kallar 8/800 och som har fokus på att sänka blodtryck, blodsocker och kolesterol.
På köpet får man även en viktminskning!

På sin mottagning i Stockholm träffar Cathrine klienter med såväl över- som undervikt och problem som IBS, diabetes, anorexi och bulimi.

Hon har också undervisat på Näringsmedicinska skolan och är bra på tillskott och vad vi behöver för olika former av tillskott i olika perioder i livet.

Läs mer om Cathrine och följ hennes blogg här.

Kan du skilja mellan hunger och sug?
Kroppen ger dig hunger – känslor ger dig sug.
Du kan lära dig känna skillnaden.

Känner du sug vid en speciell tidpunkt? Till exempel två̊ timmar efter frukost eller lunch? Kanske vid eftermiddagskaffet eller när du är på̊ väg hem efter jobbet? Då är det nog sannolikt att du faktiskt är hungrig och att du behöver ett mellanmål för att må̊ bra. Din kropp ger dig signaler på̊ att maten du gav den är använt som bränsle och att nu är det dags att fylla på̊ for att orka några timmar tills nästa måltid. Ditt viktigaste verktyg så här långt är att lära dig kanna skillnad på̊ hunger och sug.

När det starka suget kommer
Men ibland kommer suget att stoppa något i munnen over dig och det känns omöjligt att stå emot. Ibland kanske du kan avleda suget genom att distrahera dig med att göra något annat, dricka vatten eller ersatta maten med en cigarett om du är rökare eller en kopp kaffe eller te. Men många gånger känns suget starkare än kraften att stå emot. Då står du där och famlar i kylskåpet igen eller letar reda på̊ barnens lördagsgodis.

 

Kanske du till och med rusar ut till närmsta affär och skamset inhandlar det suget kräver. Har du oturen att vara född med dålig karaktär, en eländig viljestyrka eller omständigheter som olyckligt nog tvingar dig att behöva tröstas med en bit kexchoklad?

LÄS OCKSÅ: 9 olika typer av hunger

Ett inlärt beteende
Nej, troligare har du under åren har lärt din kropp att vissa känslor är lättare att hantera om du ger dig själv något att äta. Precis på̊ samma satt som du ger en hund en bit leverpastej for att förstärka ett bra beteende, eller ett barn en glass när denne behöver distraheras efter ett läskigt blodprov hos doktorn. Din hjärna tror att en obehaglig känsla försvinner eller blir lättare att hantera om kroppen får något att äta.

Har du däremot ätit ordentligt under dagen och fått i dig tillräckligt med fett, protein och grönsaker och trots detta så ropar magen efter mer, då är det istället ett sug. Suget som kommer ur en känsla eller ur ett tillstånd du befinner dig i.

”Ibland när jag har ätit en stor måltid, så är jag fortfarande hungrig och vill ha mer.” Detta är något jag ofta får berättat for mig.

 

LÄS OCKSÅ: Varför man kan äta skräpmat – och ändå inte bli mätt…

Kan bero på vana
Alla känner vi nog igen det, trots att man har ätit upp sin välfyllda tallrik, så vill man ha ännu en portion eller kanske något sött efter maten. Eller så står vi och äter upp resterna ur grytorna medan vi plockar in i diskmaskinen. Är det hunger? Troligen inte. Har du aptit en välfylld tallrik med protein, fett och grönsaker så har kroppen blivit tillfredsställd. Då kan det vara en känsla, ett tillstånd eller en vana hos dig som kräver mer mat.

Ta en stund och fundera över hur det kan vara. Känner du igen dig?

1. Åt jag fort?
När vi äter fort hinner inte hjärnan nås av magsäckens mättnadssignaler leptin och grelin. Det tar mellan 10 och 20 minuter innan vi faktiskt reagerar på̊ att vi är mätta. Tänk på̊ att dra ned takten när du äter, tugga ordentligt och lägg ned gaffeln mellan tuggorna så ger du dig själv en chans att hinna med att känna verklig mättnad.

2. Var åt jag?
Satt du ned vid matbordet och åt? Jag möter ibland kvinnor och män som alltid står upp och äter, därför att de är stressade eller inte unnar sig att låta maten ta tid. Mat är nödvändigt, men också̊ njutbart. Sitt ned och ägna dig åt det du faktiskt gör, så hinner kroppen med och matsmältningen blir mycket lugnare. Samma sak gäller om du äter framför datorn eller teven. Det finns nya forskningsrapporter som pekar mot att kroppen inte registrerar att den får föda om vi koncentrerar oss på̊ något annat under tiden vi äter, då signalerar inte heller kroppen att vi är mätt.

 

LÄS OCKSÅ: Det visste du inte om hunger! 5 knep som kan få kilon att rasa

3. Fick jag matro?
Tusen saker kan distrahera oss när vi äter – telefonen ringer, kollegor frågar om hjälp på̊ lunchen i jobbet, barnen ska matas, hunden utfodras, gästerna ska servas eller du kommer på̊ att du har glömt att svara på̊ det där mejlet. Om andra saker är viktigare än din matro är det du som väljer att låta andra gå̊ före ditt eget välbefinnande. Kanske det är dags att börja prioritera din matro, ditt välbefinnande. Pröva att tänka på̊ vad du gör när du tuggar, känna efter hur det smakar och hur din kropp njuter av det du ger den i lugn och ro. Du förtjänar att må̊ bra och maten är en del av ditt välbefinnande. Gör allt som kräver din tid innan eller efter din matstund.

Så börja med att reflektera över de signaler kroppen ger dig. Är du hungrig eller känner du sug? Är det kroppen eller känslorna som pockar på̊ din uppmärksamhet? Om det är svårt att avgöra, tänk efter när du åt sist och vad du då åt. Testa en vecka och skriv ett så kallat beteendeschema och notera din hunger och ditt sug. Är det verklig hunger eller är det ett sug? Hur tänker jag, hur känner jag och hur handlar jag på den situationen. Finns det något annat sätt att tänka?

LÄS OCKSÅ: Maten som håller dig mätt längre!

Sambandet mellan tankar, känslor och beteende
Så småningom kommer du att kunna hitta samband mellan dina tankar – känslor – och ditt beteende. Du kommer att få en inblick i dig själv och förstå̊ varför du plötsligt känner ett omättligt sug efter något att stoppa i munnen. Oroa dig inte om inte allt faller på̊ plats med en gång, du blir mer och mer medveten för varje litet eller stort steg du tar. Och kunskapen du finner om dig själv kommer att bli ovärderlig för din fortsatta utveckling, inte bara vad det gäller ditt ätbeteende, utan också̊ andra delar av ditt liv.
Vänta så får du se.

Av Cathrine Schück

 


Fakta

Cathrine Schück är samtalsterapeut med fokus på mat, hälsa, kost och motion. Hon är också medlem av Kureras expertpanel där hon svarar på läsarnas frågor. 
Har du en fråga till henne? Ställ den här.

Cathrine Schück har skrivit 37 kokböcker, där många har haft fokus på hälsa i olika former. En del vego, andra med fokus på mindre mängd fett eller kolhydrater.
Så matfrågor är verkligen Cathrines område, och hur man äter för att bli piggare, friskare och kanske till och med gladare!

Numera jobbar Cathrine tillsammans med den engelske läkaren Dr Michael Mosley och har tillsammans med honom tagit fram en egen metod som hon kallar 8/800 och som har fokus på att sänka blodtryck, blodsocker och kolesterol.
På köpet får man även en viktminskning!

På sin mottagning i Stockholm träffar Cathrine klienter med såväl över- som undervikt och problem som IBS, diabetes, anorexi och bulimi.

Hon har också undervisat på Näringsmedicinska skolan och är bra på tillskott och vad vi behöver för olika former av tillskott i olika perioder i livet.

Läs mer om Cathrine och följ hennes blogg här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

 

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

 

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

 

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

 

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.