Foto: Martin Cederblad

Hunger – kroppens eller känslornas behov?

Fakta

Cathrine Schück är samtalsterapeut med fokus på mat, hälsa, kost och motion. Hon är också medlem av Kureras expertpanel där hon svarar på läsarnas frågor. 
Har du en fråga till henne? Ställ den här.

Cathrine Schück har skrivit 37 kokböcker, där många har haft fokus på hälsa i olika former. En del vego, andra med fokus på mindre mängd fett eller kolhydrater.
Så matfrågor är verkligen Cathrines område, och hur man äter för att bli piggare, friskare och kanske till och med gladare!

Numera jobbar Cathrine tillsammans med den engelske läkaren Dr Michael Mosley och har tillsammans med honom tagit fram en egen metod som hon kallar 8/800 och som har fokus på att sänka blodtryck, blodsocker och kolesterol.
På köpet får man även en viktminskning!

På sin mottagning i Stockholm träffar Cathrine klienter med såväl över- som undervikt och problem som IBS, diabetes, anorexi och bulimi.

Hon har också undervisat på Näringsmedicinska skolan och är bra på tillskott och vad vi behöver för olika former av tillskott i olika perioder i livet.

Läs mer om Cathrine och följ hennes blogg här.

Kan du skilja mellan hunger och sug?
Kroppen ger dig hunger – känslor ger dig sug.
Du kan lära dig känna skillnaden.

Känner du sug vid en speciell tidpunkt? Till exempel två̊ timmar efter frukost eller lunch? Kanske vid eftermiddagskaffet eller när du är på̊ väg hem efter jobbet? Då är det nog sannolikt att du faktiskt är hungrig och att du behöver ett mellanmål för att må̊ bra. Din kropp ger dig signaler på̊ att maten du gav den är använt som bränsle och att nu är det dags att fylla på̊ for att orka några timmar tills nästa måltid. Ditt viktigaste verktyg så här långt är att lära dig kanna skillnad på̊ hunger och sug.

När det starka suget kommer
Men ibland kommer suget att stoppa något i munnen over dig och det känns omöjligt att stå emot. Ibland kanske du kan avleda suget genom att distrahera dig med att göra något annat, dricka vatten eller ersatta maten med en cigarett om du är rökare eller en kopp kaffe eller te. Men många gånger känns suget starkare än kraften att stå emot. Då står du där och famlar i kylskåpet igen eller letar reda på̊ barnens lördagsgodis.

 

Kanske du till och med rusar ut till närmsta affär och skamset inhandlar det suget kräver. Har du oturen att vara född med dålig karaktär, en eländig viljestyrka eller omständigheter som olyckligt nog tvingar dig att behöva tröstas med en bit kexchoklad?

LÄS OCKSÅ: 9 olika typer av hunger

Ett inlärt beteende
Nej, troligare har du under åren har lärt din kropp att vissa känslor är lättare att hantera om du ger dig själv något att äta. Precis på̊ samma satt som du ger en hund en bit leverpastej for att förstärka ett bra beteende, eller ett barn en glass när denne behöver distraheras efter ett läskigt blodprov hos doktorn. Din hjärna tror att en obehaglig känsla försvinner eller blir lättare att hantera om kroppen får något att äta.

Har du däremot ätit ordentligt under dagen och fått i dig tillräckligt med fett, protein och grönsaker och trots detta så ropar magen efter mer, då är det istället ett sug. Suget som kommer ur en känsla eller ur ett tillstånd du befinner dig i.

”Ibland när jag har ätit en stor måltid, så är jag fortfarande hungrig och vill ha mer.” Detta är något jag ofta får berättat for mig.

 

LÄS OCKSÅ: Varför man kan äta skräpmat – och ändå inte bli mätt…

Kan bero på vana
Alla känner vi nog igen det, trots att man har ätit upp sin välfyllda tallrik, så vill man ha ännu en portion eller kanske något sött efter maten. Eller så står vi och äter upp resterna ur grytorna medan vi plockar in i diskmaskinen. Är det hunger? Troligen inte. Har du aptit en välfylld tallrik med protein, fett och grönsaker så har kroppen blivit tillfredsställd. Då kan det vara en känsla, ett tillstånd eller en vana hos dig som kräver mer mat.

Ta en stund och fundera över hur det kan vara. Känner du igen dig?

1. Åt jag fort?
När vi äter fort hinner inte hjärnan nås av magsäckens mättnadssignaler leptin och grelin. Det tar mellan 10 och 20 minuter innan vi faktiskt reagerar på̊ att vi är mätta. Tänk på̊ att dra ned takten när du äter, tugga ordentligt och lägg ned gaffeln mellan tuggorna så ger du dig själv en chans att hinna med att känna verklig mättnad.

2. Var åt jag?
Satt du ned vid matbordet och åt? Jag möter ibland kvinnor och män som alltid står upp och äter, därför att de är stressade eller inte unnar sig att låta maten ta tid. Mat är nödvändigt, men också̊ njutbart. Sitt ned och ägna dig åt det du faktiskt gör, så hinner kroppen med och matsmältningen blir mycket lugnare. Samma sak gäller om du äter framför datorn eller teven. Det finns nya forskningsrapporter som pekar mot att kroppen inte registrerar att den får föda om vi koncentrerar oss på̊ något annat under tiden vi äter, då signalerar inte heller kroppen att vi är mätt.

 

LÄS OCKSÅ: Det visste du inte om hunger! 5 knep som kan få kilon att rasa

3. Fick jag matro?
Tusen saker kan distrahera oss när vi äter – telefonen ringer, kollegor frågar om hjälp på̊ lunchen i jobbet, barnen ska matas, hunden utfodras, gästerna ska servas eller du kommer på̊ att du har glömt att svara på̊ det där mejlet. Om andra saker är viktigare än din matro är det du som väljer att låta andra gå̊ före ditt eget välbefinnande. Kanske det är dags att börja prioritera din matro, ditt välbefinnande. Pröva att tänka på̊ vad du gör när du tuggar, känna efter hur det smakar och hur din kropp njuter av det du ger den i lugn och ro. Du förtjänar att må̊ bra och maten är en del av ditt välbefinnande. Gör allt som kräver din tid innan eller efter din matstund.

Så börja med att reflektera över de signaler kroppen ger dig. Är du hungrig eller känner du sug? Är det kroppen eller känslorna som pockar på̊ din uppmärksamhet? Om det är svårt att avgöra, tänk efter när du åt sist och vad du då åt. Testa en vecka och skriv ett så kallat beteendeschema och notera din hunger och ditt sug. Är det verklig hunger eller är det ett sug? Hur tänker jag, hur känner jag och hur handlar jag på den situationen. Finns det något annat sätt att tänka?

LÄS OCKSÅ: Maten som håller dig mätt längre!

Sambandet mellan tankar, känslor och beteende
Så småningom kommer du att kunna hitta samband mellan dina tankar – känslor – och ditt beteende. Du kommer att få en inblick i dig själv och förstå̊ varför du plötsligt känner ett omättligt sug efter något att stoppa i munnen. Oroa dig inte om inte allt faller på̊ plats med en gång, du blir mer och mer medveten för varje litet eller stort steg du tar. Och kunskapen du finner om dig själv kommer att bli ovärderlig för din fortsatta utveckling, inte bara vad det gäller ditt ätbeteende, utan också̊ andra delar av ditt liv.
Vänta så får du se.

Av Cathrine Schück

 


Fakta

Cathrine Schück är samtalsterapeut med fokus på mat, hälsa, kost och motion. Hon är också medlem av Kureras expertpanel där hon svarar på läsarnas frågor. 
Har du en fråga till henne? Ställ den här.

Cathrine Schück har skrivit 37 kokböcker, där många har haft fokus på hälsa i olika former. En del vego, andra med fokus på mindre mängd fett eller kolhydrater.
Så matfrågor är verkligen Cathrines område, och hur man äter för att bli piggare, friskare och kanske till och med gladare!

Numera jobbar Cathrine tillsammans med den engelske läkaren Dr Michael Mosley och har tillsammans med honom tagit fram en egen metod som hon kallar 8/800 och som har fokus på att sänka blodtryck, blodsocker och kolesterol.
På köpet får man även en viktminskning!

På sin mottagning i Stockholm träffar Cathrine klienter med såväl över- som undervikt och problem som IBS, diabetes, anorexi och bulimi.

Hon har också undervisat på Näringsmedicinska skolan och är bra på tillskott och vad vi behöver för olika former av tillskott i olika perioder i livet.

Läs mer om Cathrine och följ hennes blogg här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Träningsexperten Alexandra Pizzoni och livsstilsrådgivaren Anja Forsnor Wärn

Så skaffar du nya vänner

Mental hälsa

Att ha vänner som man litar på är bland det bästa som finns! 13 procent av befolkningen har dock ingen nära vän som de kan prata med. Men det är aldrig försent att skaffa nya kompisar – här är några knep.

 

Psykologen Anna Bennich visar vägen bort från ensamheten

Mental hälsa

Ofrivillig ensamhet blir allt vanligare, det är inte bundet till någon särskild ålder eller samhällsgrupp – även om den äldre delen av befolkningen är överrepresenterad. Ensamhet kan drabba alla och kan komma som en följd av en skilsmässa, flytt eller sjukdom. Ensamhetens roll vid olika ohälsotillstånd och förtida död går heller inte längre att vifta bort. Kurera ställde några frågor till psykologen Anna Bennich som skrivit en bok i ämnet.

Kvinna som äter macka

Vilken ät-typ är du?

Kost

Genuint hungrig eller bara stressad och trött? Ibland äter vi av helt fel orsaker. Identifiera vilken typ av ätare du är och ta första steget till att ändra dina vanor.

Self-care : mat, stress, träning, självkänsla, återhämtning

Chia- och yoghurtswirl

Recept

En vardagslyxig frukost som sätter guldkant på morgonen. Förbered chiapudding, frukt och bär kvällen innan och varva i höga glas tillsammans med yoghurt och granola på morgonen. 

 

K2 kan förebygga hjärt-kärlsjukdomar

Forskning

K2 är mest känt som vitaminen som kan stärka skelett och vävnad, men ny forskning visar att K2 fyller en viktig funktion för blodets koagulation och för stärka kärlens väggar vilket i slutändan håller hjärt-kärlsjukdomar borta. Analyser har visat att det är vanligt med K2-brist på grund av att det är svårt att få i sig vitaminen i kosten. Det behövs nämligen stora mängder yoghurt, nötkött, mjölk, ost och ägg för att täcka behovet.  

Här får du gratis blodsockerkoll på världsdiabetsdagen

Hälsa

Diabetes är en av våra stora folksjukdomar. Sjukdomen ökar över hela världen, och om 20 år kommer antalet sjuka uppgå till uppskattningsvis 640 miljoner. I Sverige är över en halv miljon människor drabbade och de flesta har typ 2-diabetes. I dag är det världsdiabetesdagen och det uppmärksammas i Stockholm genom att du får ett gratis blodsockertest.

Susanne vill hjälpa fler upptäcka fördelarna med naturlig hudvård

Eko/miljö

Journalisten Susanne Hovenäs har i många år – bland annat som skönhetsredaktör på tidningen Hälsa – varit en av de drivande krafterna bakom trenden med naturlig skönhet och hudvård. Nu har hon tagit över ledningen inom NOC Sweden efter grundaren Henrik Olteng som gått vidare till andra uppdrag. Kurera växlade några ord Susanne om hur hon ser på utvecklingen för naturlig hudvård och skönhet.

Överträningssyndrom har nått vanliga motionärer

TRÄNING

Att elitidrottare pressar sig för hårt och kan drabbas av överträningssyndrom, OTS, det är vida känt. Men nu har OTS även nått elitmotionärerna. Symtomen är svårupptäckta eftersom de handlar om humörsvängningar, infektioner, dålig aptit och en oförklarlig trötthet.  Det finns bara ett sätt att komma ur situationen.

 

”Ketogen kost hjälpte mig bli fri från depression”

Mental hälsa

En ketogen diet har många fördelar enligt anhängarna, förutom att den underlättar att hålla vikten sägs den bidra till allmänt bättre välmående och större mental klarhet. Hanna Gillving är funktionsmedicinsk terapeut och kom nyligen ut med boken ”Keto-licious”, och för hennes del bidrog en omläggning till det hon kallar ketogen livsstil till att hon äntligen blev fri från mångåriga besvär med psykisk ohälsa.

Movemberutmaningen – inget barn ska behöva säga ”Hej då pappa”

Krönikan

Jag var sju år när vi fick telefonsamtalet från sjukhuset som sa att pappa hade ramlat ihop i hissen. Hans liv gick inte att rädda. Hjärtat hade gett upp. Att förlora en förälder var givetvis tufft, men idag har jag valt att se det som min största motivation. För jag har en dröm, jag har en vision: Inget barn ska behöva säga ”Hejdå pappa”, det skriver  Pierre Mörck i denna krönika där han vill inspirera till mer rörelse och uppmärksamma ohälsan bland män.

 

Hästar kan läsa av våra känslolägen – och lägger dem på minnet

Husdjur

Det finns fog för uttrycket att ha minne som en häst. Du som ägt eller tillbringat mycket tid med en häst har kanske upplevt att ni har en speciell kontakt. Kanske har du känt något som liknar vänskap eller att hästen är en del av familjen. Nu visar forskning att känslan troligen är ömsesidig. Hästar kan nämligen inte bara läsa av våra känslolägen – de lägger dem även på minnet.

Djagacida – ris och bönor från Kap verde

Recept

Detta recept på en enkel och väldigt god risrätt från Kap Verde kommer från boken vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av den omtyckta matprofilen Zeina Mourtada som driver bloggen Zeinas kitchen..

Doftöverkänslighet – ett dolt handikapp

Allmänt

Trots att tre miljoner svenskar kan besväras av dofter är osäkerheten om behandling och vad omgivningen kan göra stor, det visar en ny undersökning. Missförstånden är många och var tredje person tror att det kan vara ett psykiskt sjukdomstillstånd. Med Parfymfria veckan hoppas initiativtagarna kunna slå hål på myterna kring sjukdomen och öka kunskapsnivån.

Nya rön inom svensk cancerforskning kan ge effektivare behandling

Forskning

Cirka 60 000 svenskar får varje år ett cancerbesked där tumören är av elakartad karaktär. Trots det går dödligheten i cancer ner, men sjukdomen skördar ändå tusentals liv varje år. Det forskas brett och på olika typer av mediciner för att bromsa och bota cancer. Vid Lunds universitet har man tittat på hur tumörceller kommunicerar med andra ställen i kroppen för att förstå hur spridningen går till. Det ger hopp om nya behandlingsformer.

 

Är mjölk hälsosamt eller helt onödigt?

Allmänt

Mat väcker alltid starka känslor. Om mjölk är nyttigt eller inte, det diskuteras ofta. En del går i starkt försvarsläge, medan andra ifrågasätter om mjölk är viktigt att dricka. När Kureras kostrådgivare, Cathrine Schück, gjorde ett inlägg på Facebook om varför hon rekommenderar en mjölkfri månad möttes hon av en storm av kritik, och frågade sig varför mjölk blivit ”en helig ko”.