Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Martin Cederblad

Hunger – kroppens eller känslornas behov?

Fakta

Cathrine Schück är samtalsterapeut med fokus på mat, hälsa, kost och motion. Hon är också medlem av Kureras expertpanel där hon svarar på läsarnas frågor. 
Har du en fråga till henne? Ställ den här.

Cathrine Schück har skrivit 37 kokböcker, där många har haft fokus på hälsa i olika former. En del vego, andra med fokus på mindre mängd fett eller kolhydrater.
Så matfrågor är verkligen Cathrines område, och hur man äter för att bli piggare, friskare och kanske till och med gladare!

Numera jobbar Cathrine tillsammans med den engelske läkaren Dr Michael Mosley och har tillsammans med honom tagit fram en egen metod som hon kallar 8/800 och som har fokus på att sänka blodtryck, blodsocker och kolesterol.
På köpet får man även en viktminskning!

På sin mottagning i Stockholm träffar Cathrine klienter med såväl över- som undervikt och problem som IBS, diabetes, anorexi och bulimi.

Hon har också undervisat på Näringsmedicinska skolan och är bra på tillskott och vad vi behöver för olika former av tillskott i olika perioder i livet.

Läs mer om Cathrine och följ hennes blogg här.

Kan du skilja mellan hunger och sug?
Kroppen ger dig hunger – känslor ger dig sug.
Du kan lära dig känna skillnaden.

Känner du sug vid en speciell tidpunkt? Till exempel två̊ timmar efter frukost eller lunch? Kanske vid eftermiddagskaffet eller när du är på̊ väg hem efter jobbet? Då är det nog sannolikt att du faktiskt är hungrig och att du behöver ett mellanmål för att må̊ bra. Din kropp ger dig signaler på̊ att maten du gav den är använt som bränsle och att nu är det dags att fylla på̊ for att orka några timmar tills nästa måltid. Ditt viktigaste verktyg så här långt är att lära dig kanna skillnad på̊ hunger och sug.

När det starka suget kommer
Men ibland kommer suget att stoppa något i munnen over dig och det känns omöjligt att stå emot. Ibland kanske du kan avleda suget genom att distrahera dig med att göra något annat, dricka vatten eller ersatta maten med en cigarett om du är rökare eller en kopp kaffe eller te. Men många gånger känns suget starkare än kraften att stå emot. Då står du där och famlar i kylskåpet igen eller letar reda på̊ barnens lördagsgodis.

 

Kanske du till och med rusar ut till närmsta affär och skamset inhandlar det suget kräver. Har du oturen att vara född med dålig karaktär, en eländig viljestyrka eller omständigheter som olyckligt nog tvingar dig att behöva tröstas med en bit kexchoklad?

LÄS OCKSÅ: 9 olika typer av hunger

Ett inlärt beteende
Nej, troligare har du under åren har lärt din kropp att vissa känslor är lättare att hantera om du ger dig själv något att äta. Precis på̊ samma satt som du ger en hund en bit leverpastej for att förstärka ett bra beteende, eller ett barn en glass när denne behöver distraheras efter ett läskigt blodprov hos doktorn. Din hjärna tror att en obehaglig känsla försvinner eller blir lättare att hantera om kroppen får något att äta.

Har du däremot ätit ordentligt under dagen och fått i dig tillräckligt med fett, protein och grönsaker och trots detta så ropar magen efter mer, då är det istället ett sug. Suget som kommer ur en känsla eller ur ett tillstånd du befinner dig i.

”Ibland när jag har ätit en stor måltid, så är jag fortfarande hungrig och vill ha mer.” Detta är något jag ofta får berättat for mig.

 

LÄS OCKSÅ: Varför man kan äta skräpmat – och ändå inte bli mätt…

Kan bero på vana
Alla känner vi nog igen det, trots att man har ätit upp sin välfyllda tallrik, så vill man ha ännu en portion eller kanske något sött efter maten. Eller så står vi och äter upp resterna ur grytorna medan vi plockar in i diskmaskinen. Är det hunger? Troligen inte. Har du aptit en välfylld tallrik med protein, fett och grönsaker så har kroppen blivit tillfredsställd. Då kan det vara en känsla, ett tillstånd eller en vana hos dig som kräver mer mat.

Ta en stund och fundera över hur det kan vara. Känner du igen dig?

1. Åt jag fort?
När vi äter fort hinner inte hjärnan nås av magsäckens mättnadssignaler leptin och grelin. Det tar mellan 10 och 20 minuter innan vi faktiskt reagerar på̊ att vi är mätta. Tänk på̊ att dra ned takten när du äter, tugga ordentligt och lägg ned gaffeln mellan tuggorna så ger du dig själv en chans att hinna med att känna verklig mättnad.

2. Var åt jag?
Satt du ned vid matbordet och åt? Jag möter ibland kvinnor och män som alltid står upp och äter, därför att de är stressade eller inte unnar sig att låta maten ta tid. Mat är nödvändigt, men också̊ njutbart. Sitt ned och ägna dig åt det du faktiskt gör, så hinner kroppen med och matsmältningen blir mycket lugnare. Samma sak gäller om du äter framför datorn eller teven. Det finns nya forskningsrapporter som pekar mot att kroppen inte registrerar att den får föda om vi koncentrerar oss på̊ något annat under tiden vi äter, då signalerar inte heller kroppen att vi är mätt.

 

LÄS OCKSÅ: Det visste du inte om hunger! 5 knep som kan få kilon att rasa

3. Fick jag matro?
Tusen saker kan distrahera oss när vi äter – telefonen ringer, kollegor frågar om hjälp på̊ lunchen i jobbet, barnen ska matas, hunden utfodras, gästerna ska servas eller du kommer på̊ att du har glömt att svara på̊ det där mejlet. Om andra saker är viktigare än din matro är det du som väljer att låta andra gå̊ före ditt eget välbefinnande. Kanske det är dags att börja prioritera din matro, ditt välbefinnande. Pröva att tänka på̊ vad du gör när du tuggar, känna efter hur det smakar och hur din kropp njuter av det du ger den i lugn och ro. Du förtjänar att må̊ bra och maten är en del av ditt välbefinnande. Gör allt som kräver din tid innan eller efter din matstund.

Så börja med att reflektera över de signaler kroppen ger dig. Är du hungrig eller känner du sug? Är det kroppen eller känslorna som pockar på̊ din uppmärksamhet? Om det är svårt att avgöra, tänk efter när du åt sist och vad du då åt. Testa en vecka och skriv ett så kallat beteendeschema och notera din hunger och ditt sug. Är det verklig hunger eller är det ett sug? Hur tänker jag, hur känner jag och hur handlar jag på den situationen. Finns det något annat sätt att tänka?

LÄS OCKSÅ: Maten som håller dig mätt längre!

Sambandet mellan tankar, känslor och beteende
Så småningom kommer du att kunna hitta samband mellan dina tankar – känslor – och ditt beteende. Du kommer att få en inblick i dig själv och förstå̊ varför du plötsligt känner ett omättligt sug efter något att stoppa i munnen. Oroa dig inte om inte allt faller på̊ plats med en gång, du blir mer och mer medveten för varje litet eller stort steg du tar. Och kunskapen du finner om dig själv kommer att bli ovärderlig för din fortsatta utveckling, inte bara vad det gäller ditt ätbeteende, utan också̊ andra delar av ditt liv.
Vänta så får du se.

Av Cathrine Schück

 


Fakta

Cathrine Schück är samtalsterapeut med fokus på mat, hälsa, kost och motion. Hon är också medlem av Kureras expertpanel där hon svarar på läsarnas frågor. 
Har du en fråga till henne? Ställ den här.

Cathrine Schück har skrivit 37 kokböcker, där många har haft fokus på hälsa i olika former. En del vego, andra med fokus på mindre mängd fett eller kolhydrater.
Så matfrågor är verkligen Cathrines område, och hur man äter för att bli piggare, friskare och kanske till och med gladare!

Numera jobbar Cathrine tillsammans med den engelske läkaren Dr Michael Mosley och har tillsammans med honom tagit fram en egen metod som hon kallar 8/800 och som har fokus på att sänka blodtryck, blodsocker och kolesterol.
På köpet får man även en viktminskning!

På sin mottagning i Stockholm träffar Cathrine klienter med såväl över- som undervikt och problem som IBS, diabetes, anorexi och bulimi.

Hon har också undervisat på Näringsmedicinska skolan och är bra på tillskott och vad vi behöver för olika former av tillskott i olika perioder i livet.

Läs mer om Cathrine och följ hennes blogg här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

 

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Övrigt

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

färgrika grönsaker

Näringsämnen som kan bidra till mindre symtom vid covid-19

Forskning

Kardiologen och överläkaren Urban Alehagen har tillsammans med norska och ryska forskare gjort en studie där de skriver att brist på specifika näringsämnen kan förvärra symtomen för de som fått covid-19. Genom att säkerställa en god näringsstatus, framförallt bland äldre, kan detta ha en immunstärkande effekt.

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

 

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

 

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

 

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.

kosmetika och sminkprodukter mot rosa bakgrund med ett överstruket rött kryss

Tre av fyra skönhetsprodukter är hälsofarliga

Hud

Tre av fyra skönhetsprodukter innehåller ämnen som är misstänkt hormonstörande, allergiframkallande eller skadliga för miljön, visar en ny undersökning. – Folk är tyvärr inte medvetna om vad produkterna som de använder dagligen faktiskt innehåller, säger Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg. 

 

Programledaren Stephan Wilson i ett utegym

”Jag lyckades ta kontroll över min hälsa”

Krönikan

För fem år sedan gjorde programledaren Stephan Wilson en livsstilsförändring - efter en stark upplevelse som på många sätt förändrade hans liv. I sin krönika berättar han att han har sin nyfikenhet och sin upptäckarlust att tacka för att han idag är starkare och piggare vid 40 år fyllda än vid 20.

Gott Nytt År önskar vi på Kurera

Kurera

2020 blev året då alla pratade om hälsa och immunförsvar. För oss som gör tidningen och sajten Kurera har det varit både utvecklande och spännande. Över sex miljoner (!) användare och har klickat in på Kurera.se för att läsa artiklar under 2020. Här nedan berättar vi lite om vilka som varit mest lästa. Stort tack till er, alla våra läsare, för förtroendet!  Vi som gör Kurera är väldigt glada att vi har så engagerade läsare, som ofta tipsar oss om intressanta uppslag. Fortsätt gärna så! Tack för 2020 – och vi ses under 2021.