johanna bjurström

Foto: Amanda Asp

Hur kan jag minska på stressen?

Fakta

Johanna Bjurström är mamma till två tonårsbarn och har tidigare spelat fotboll på hög nivå. Hon är också föreläsare och författare inom hälsogenren samt coach, utbildad homeopat, mikronäringsterapeut, funktionsmedicinare, PT, hud- och näringsterapeut. Hon håller också i utbildningar där man kan läsa till holistisk hälso- och livsstilscoach.
Läs mer om henne på hennes hemsida Johannabjurstrom.se

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet.
Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket.
Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

Idag är det så många som går och är stressade och springer i ett ekorrhjul, runt runt och hittar inte ut. Stress påverkar våra kroppar enormt negativt, och så väl fysiskt som psykiskt. Tro mig, jag vet. Att få till lugna stunder med återhämtning är min svaghet och det jag personligen behöver arbeta mest med.
Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket.

Ett exempel på stödsystem är att jag skriver ner vad jag är tacksam för. Samtliga medlemmar av familjen säger dessutom till varandra högt varje dag vid middagen vad vi är tacksamma för. Det är något som är oerhört viktigt i mitt liv. Det hjälper oss att leva mer i nuet och vara närvarande.

 

LÄS OCKSÅ: 10 vägar till medveten närvaro

Rörelse och återhämtning
Andra stödsystem är att ha familjen som supportar en och finns där när jag behöver som jag är oerhört tacksam för. En annan är min dagliga träning och avslappning.
Jag har dessutom infört när jag sitter still och jobbar är att jag var 90:e minut reser mig upp och rör mig under fem minuter. Eller så väljer jag att bara blunda och återhämta mig. Det gör mig lugn.

Stress kan vara bra på många olika sätt, till exempel om du blir utsatt för fara och behöver fly snabbt. Det är när vi drar stressen längre och den blir konstant påslagen, den blir farlig. Vi frisätter stora mängder kortisol och adrenalin från binjurarna. Som i sin tur påverkar våra signalsubstanser, hjärnan, vårt nervsystem, hjärta och hela kroppens aktivitet. När sedan binjurarna blir utmattade sjunker nivåerna. Då har kroppen förstört sin egen förmåga att stå emot stressen och att öka stresshormonerna. Stora livshändelser som flytt, ekonomiska problem, skilsmässa eller att någon i sin omgivning dör kan orsaka negativa stress påslag och problem.

LÄS OCKSÅ: Allt fler får sköldkörtel- och binjureutmattning

Sätt att minska stress
Du kan påverka din ungdomlighet – det vill säga bevara den längre – om du minskar din stress. Men hur minskar man sin stress? Ja, till exempel med hjälp av vänskap som ger dig energi, träning, meditation och grupptillhörighet. De två största knepen mot stress är skratt och meditation. Skratt minskar ångest, spänningar och stress. Ett gott skratt kan göra dig upp till åtta år yngre.

LÄS OCKSÅ: Skratta mer och förläng livet!

Även meditation och avslappning underhåller hjärncellerna och vårdar minnesrelationerna och motarbetar stress, vilket leder till att du förhindrar tillstånd som depression och ångest.
Här är två enkla anti-stressövningar jag tycker är bra:

1. Enkel meditation
Sätt dig i ett rum för dig själv. Slut dina ögon och ha fokus på andningen. Upprepa ett ord eller en mening (mantra) om och om igen. Att upprepa samma ord ger ett rent och avspänt sinne och är positiv för hela dig.

2. Lär dig utnyttja tankens kraft
Tankens kraft är oerhört viktig och du kan tänka dig frisk och få en mer avslappnad kropp. Ta fram ett minne som du har varit med om som gjort dig lycklig. Tänk dig att du är där igen, låt dig omringas av den känslan. Det kommer att förbättra bland annat din hjärnfunktion. Låt fantasin flöda, precis som barns hjärnor gör.

Av Johanna Bjurström, coach och föreläsare

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Johanna Bjurström är mamma till två tonårsbarn och har tidigare spelat fotboll på hög nivå. Hon är också föreläsare och författare inom hälsogenren samt coach, utbildad homeopat, mikronäringsterapeut, funktionsmedicinare, PT, hud- och näringsterapeut. Hon håller också i utbildningar där man kan läsa till holistisk hälso- och livsstilscoach.
Läs mer om henne på hennes hemsida Johannabjurstrom.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

pizza

Pizza med sötpotatis och chèvre

Recept

Pizza kan varieras i det oändliga, detta recept har topping med bland annat sötpotatis, rödlök och chèvre. Botten bakas på näringsrikt dinkelmjöl och durumvete, kan bytas ut mot glutenfritt recept för den som önskar det.

mage skylt med ehec

Nationell spridning av ehec utreds

Kost

Sedan början av juli har antalet fall av ehec-infektion ökat i Sverige. Analyser visar att majoriteten är av samma typ och fall har rapporterats in från flera håll i landet. Myndigheter arbetar nu för att spåra källan.

Berith sitter i soffan med hundarna och stickar

Fri från värk och inte längre begränsad av artrosen

Värk

Berith Larsson har haft problem med artros i höfter och händer i flera år. Av en slump fick hon höra talas om grönläppad mussla – och bara efter en månad kände hon förbättringen.  – Jag har verkligen fått tillbaka mitt gamla aktiva liv. Kanske börjar jag dansa igen, säger hon.

Karl Dyall: Ryggskadan blev ett mentalt trauma

Intervju

Karl Dyall har alltid dansat, hans kropp är hans arbetsredskap. När ryggen inte längre fungerade som vanligt och smärtan tog över så tog det på psyket. Många år efter sitt första diskbråck opererade han ryggen och sedan ett år tillbaka är han helt smärtfri.

Snygga ben – slipp celluliter och brustna blodkärl

Hud

Våra ben är ett känsligt område, problem som celluliter och åderbråck ses ofta som skönhetsfel. Vanligtvis är de tecken på nedsatt cirkulation men det finns hjäp att få. Johanna Bjurström hudterapeut och homeopat tipsar om åtgärder från både in och utsidan.