Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Johanna Bjurström

Foto: Roger Ottosson

Hur mycket socker kommer du att äta i påsk?

Fakta

Johanna Bjurström är mamma till två tonårsbarn och har tidigare spelat fotboll på hög nivå. Hon är också föreläsare och författare inom hälsogenren samt coach, utbildad homeopat, mikronäringsterapeut, funktionsmedicinare, PT, hud- och näringsterapeut. Hon håller också i utbildningar där man kan läsa till holistisk hälso- och livsstilscoach.
Läs mer om henne på hennes hemsida Johannabjurstrom.se

Chokladkaniner, skumgodis och sega dragéägg med sockerskal i påskens klara nyanser grönt, gult och rött. En särskild typ av godis som många uppger att de inte ens tycker överdrivet mycket om.
Trots det fokuseras det i påsktider mycket på just godis och vi tenderar att trycka i oss mer socker vid denna högtid än under någon annan svensk högtid.
Här kommer lite information om hur din kropp påverkas av socker.

Så här på påsktider är det socker som står i fokus för de flesta av oss. Jag kommer ihåg när jag själv var liten och väntade på att få leta efter mitt påskägg. Det var oftast fullt av choklad då min mamma redan då var motståndare till "färgglada kemikaliegodisar", som hon kallade det. Jag tyckte nog det var mer spännande med själva skattjakten än vad som var i ägget.
Så jag tänkte att lite fakta om hur din kropp påverkas av socker sitter ju inte fel en helg som denna!

► Läs också: 8 nyttigare – men lika goda – tips på påskgodis

 

Därför uppstår näringsbrister i kroppen
• Stress
• Socker
• Mediciner och vaccinationer
• Alkohol
• Depression med negativa tankar
• Elektromagnestisk strålning
• Matintoleranser
• Ensidig kost och processad mat
• Uppvärmning i mikro
• Kemikalier, tungmetaller, tillsatser, besprutad mat
• Du tuggar maten för dåligt

► Läs också: Ny forskning: Socker farligare för blodtrycket än salt

Vad händer i kroppen när jag äter socker?
Socker är en stor anledning till att man får näringsbrister. När du stoppar i dig exempelvis godis börjar din kropp till exempel direkt att jobba och bearbeta den höga konsumtion av socker som kommer in i din kropp. Visste du till exempel att ditt immunförsvar sänks under flera timmar efter att du ätit socker?
Här följer lite mer om vad som händer i din kropp vid sockerintag.

1. Dina nivåer av kortisol höjs motverkar fettförbränningen och stimulerar sockerförbränningen. Det blir ett hårt arbete för dina arbetshästar (binjurarna). Du går snabbare upp i vikt när detta sker.
2. Musklerna börjar använda upp sitt socker.
3. Blodsockret börjar falla.
4. Hjärnan beordrar dig att äta mer socker.
5. Mer kortisol utsöndras om du äter ytterligare mer socker för att balansera din sockernivå.
6. Cykeln börjar om på nummer 2.

► Läs också: Kopplingen mellan socker och olika cancerformer

 

Johanna Bjurström

Johanna Bjurström

"Har du ett högt blodtryck har du oftast även ett högt blodsocker"
Efter att du ätit socker känner du dig tillfälligt pigg, men efter någon timme sjunker din energinivå igen och du kan känna dig helt slut.
Du kan vara hur avslappnad och stressfri som helst för övrigt, men äter du mycket socker reagerar kroppen precis på samma sätt som om du stressar mycket. Hjärt- och kärlsjukdomar är direkt kopplade till obalanser med blodsockret. Det hänger oftast samman. Har du ett högt blodtryck har du oftast även ett högt blodsocker. Genom att sänka blodsockret kan du även sänka ditt höga blodtryck.

Det samma händer i kroppen när små barn blir ”försockrade.” Det är kortisolet som utsöndras från binjurarna som gör barnen spralliga. När det sjunker blir de i stället utmattade. Dessa påfrestningar är inte bra för ett litet barn.

► Läs också: 10 anledningar att sluta äta godis

 

Vad kan jag göra för att minska mitt sockersug?
Ät regelbundet minst fem gånger per dag och undvik både blodsockerfall och blodsockertoppar. Ät mindre socker och snabba kolhydrater och ät bättre fetter (avokado, nötter, olivolja, kokosolja samt omega-3) och bra källor till protein (moringa, quinoa, hampa, chia och bovete) som mättar och neutraliserar dina sockernivåer.

Jag brukar rekommendera att du vid högtider fyller din tallrik med 50 procent grönt och sedan fyller upp med de andra godsakerna på resten av tallriken. När du börjar att äta ska du tugga maten minst 30 gånger. Då maxar du din näring ytterligare!

Härlig påsk på dig!

Av Johanna Bjurström, coach och föreläsare

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Johanna Bjurström är mamma till två tonårsbarn och har tidigare spelat fotboll på hög nivå. Hon är också föreläsare och författare inom hälsogenren samt coach, utbildad homeopat, mikronäringsterapeut, funktionsmedicinare, PT, hud- och näringsterapeut. Hon håller också i utbildningar där man kan läsa till holistisk hälso- och livsstilscoach.
Läs mer om henne på hennes hemsida Johannabjurstrom.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Poké bowl

Sväng ihop en exotisk poké bowl!

Recept

Snart är Veganuary slut för i år – den globala kampanjen som inspirerar oss till att äta mer växtbaserat i januari. Passa på att svänga ihop en smarrig och hälsosam poké bowl med bland annat mango, avokado, rotfrukter och belugalinser! 

 

kvinna med tekopp

Ny kost gav Anna-Lena hälsan tillbaka

Naturlig hälsa

Anna-Lena Nordin hade tränat hårt, stressat och fastat och trodde att viktminskningen var ett resultat av det. Men när minnet svek och ena ögat förändrades förstod hon att något var fel. En läkarundersökning gav svaret: Graves sjukdom, överfunktion i sköldkörteln. Anna-Lena la om kosten igen, nu med fokus på autoimmunt protokoll –  och mår nu riktigt bra.

kvinna blåser på snö

Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

många människor

Forskare har funnit gener som skyddar mot svår covid-19 

Forskning

Bakomliggande sjukdomar och hög ålder är det största faktorerna som påverkar risken att bli svårt sjuk i covid-19. Nu har forskare vid bland annat Karolinska sjukhuset lyckats hitta en variant av gener som skyddar mot att bli allvarligt sjuk i covid-19. Hälften av alla i västvärlden bär på denna variant.

Frukt, grönsaker, bär och nötter

Tio antiinflammatoriska livsmedel

Kost

En starkt bidragande orsak till många av våra vanliga folksjukdomar är vår kost. Men du kan också hålla dig frisk med hjälp av kosten. Här listar vi 10 antiinflammatoriska råvaror att äta mer av.

Collage: Kvinna applicerar ansiktsolja och 6 olika ansiktsoljor

Skönhetspanelen testar: Ansiktsoljor

Hud

En ansiktsolja stärker och skyddar huden mot väder och vind, inte minst under kallare årstider. Vi letar efter en olja som återfuktar, gör huden mjuk och minskar synliga tecken på torr och trött hud – utan att irritera. Vilken glider in som vinnare i vårt test?

Två pastabilder: gnocchi och spaghetti med pesto

Två busenkla gröna pastarecept

Recept

Det är Veganuary och vi vill äta extra mycket grönt och köttfritt! Men när tid och ork tryter i vardagen behövs recept som är lika enkla som goda. Dessa två klassiker, gnocchigratäng och pasta al pesto, är precis det!

 

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

 

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.