Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Johanna Bjurström

Foto: Roger Ottosson

Hur mycket socker kommer du att äta i påsk?

Fakta

Johanna Bjurström är mamma till två tonårsbarn och har tidigare spelat fotboll på hög nivå. Hon är också föreläsare och författare inom hälsogenren samt coach, utbildad homeopat, mikronäringsterapeut, funktionsmedicinare, PT, hud- och näringsterapeut. Hon håller också i utbildningar där man kan läsa till holistisk hälso- och livsstilscoach.
Läs mer om henne på hennes hemsida Johannabjurstrom.se

Chokladkaniner, skumgodis och sega dragéägg med sockerskal i påskens klara nyanser grönt, gult och rött. En särskild typ av godis som många uppger att de inte ens tycker överdrivet mycket om.
Trots det fokuseras det i påsktider mycket på just godis och vi tenderar att trycka i oss mer socker vid denna högtid än under någon annan svensk högtid.
Här kommer lite information om hur din kropp påverkas av socker.

Så här på påsktider är det socker som står i fokus för de flesta av oss. Jag kommer ihåg när jag själv var liten och väntade på att få leta efter mitt påskägg. Det var oftast fullt av choklad då min mamma redan då var motståndare till "färgglada kemikaliegodisar", som hon kallade det. Jag tyckte nog det var mer spännande med själva skattjakten än vad som var i ägget.
Så jag tänkte att lite fakta om hur din kropp påverkas av socker sitter ju inte fel en helg som denna!

► Läs också: 8 nyttigare – men lika goda – tips på påskgodis

 

Därför uppstår näringsbrister i kroppen
• Stress
• Socker
• Mediciner och vaccinationer
• Alkohol
• Depression med negativa tankar
• Elektromagnestisk strålning
• Matintoleranser
• Ensidig kost och processad mat
• Uppvärmning i mikro
• Kemikalier, tungmetaller, tillsatser, besprutad mat
• Du tuggar maten för dåligt

► Läs också: Ny forskning: Socker farligare för blodtrycket än salt

Vad händer i kroppen när jag äter socker?
Socker är en stor anledning till att man får näringsbrister. När du stoppar i dig exempelvis godis börjar din kropp till exempel direkt att jobba och bearbeta den höga konsumtion av socker som kommer in i din kropp. Visste du till exempel att ditt immunförsvar sänks under flera timmar efter att du ätit socker?
Här följer lite mer om vad som händer i din kropp vid sockerintag.

1. Dina nivåer av kortisol höjs motverkar fettförbränningen och stimulerar sockerförbränningen. Det blir ett hårt arbete för dina arbetshästar (binjurarna). Du går snabbare upp i vikt när detta sker.
2. Musklerna börjar använda upp sitt socker.
3. Blodsockret börjar falla.
4. Hjärnan beordrar dig att äta mer socker.
5. Mer kortisol utsöndras om du äter ytterligare mer socker för att balansera din sockernivå.
6. Cykeln börjar om på nummer 2.

► Läs också: Kopplingen mellan socker och olika cancerformer

 

Johanna Bjurström

Johanna Bjurström

"Har du ett högt blodtryck har du oftast även ett högt blodsocker"
Efter att du ätit socker känner du dig tillfälligt pigg, men efter någon timme sjunker din energinivå igen och du kan känna dig helt slut.
Du kan vara hur avslappnad och stressfri som helst för övrigt, men äter du mycket socker reagerar kroppen precis på samma sätt som om du stressar mycket. Hjärt- och kärlsjukdomar är direkt kopplade till obalanser med blodsockret. Det hänger oftast samman. Har du ett högt blodtryck har du oftast även ett högt blodsocker. Genom att sänka blodsockret kan du även sänka ditt höga blodtryck.

Det samma händer i kroppen när små barn blir ”försockrade.” Det är kortisolet som utsöndras från binjurarna som gör barnen spralliga. När det sjunker blir de i stället utmattade. Dessa påfrestningar är inte bra för ett litet barn.

► Läs också: 10 anledningar att sluta äta godis

 

Vad kan jag göra för att minska mitt sockersug?
Ät regelbundet minst fem gånger per dag och undvik både blodsockerfall och blodsockertoppar. Ät mindre socker och snabba kolhydrater och ät bättre fetter (avokado, nötter, olivolja, kokosolja samt omega-3) och bra källor till protein (moringa, quinoa, hampa, chia och bovete) som mättar och neutraliserar dina sockernivåer.

Jag brukar rekommendera att du vid högtider fyller din tallrik med 50 procent grönt och sedan fyller upp med de andra godsakerna på resten av tallriken. När du börjar att äta ska du tugga maten minst 30 gånger. Då maxar du din näring ytterligare!

Härlig påsk på dig!

Av Johanna Bjurström, coach och föreläsare

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Johanna Bjurström är mamma till två tonårsbarn och har tidigare spelat fotboll på hög nivå. Hon är också föreläsare och författare inom hälsogenren samt coach, utbildad homeopat, mikronäringsterapeut, funktionsmedicinare, PT, hud- och näringsterapeut. Hon håller också i utbildningar där man kan läsa till holistisk hälso- och livsstilscoach.
Läs mer om henne på hennes hemsida Johannabjurstrom.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

 

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

 

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.