Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

hur-nara-vagen-kan-vi-plocka-atbara-vaxter-experten-svarar

Hur nära vägen kan vi plocka ätbara växter? Experten svarar

Att plocka ätbara växter direkt vid en trafikerad motorväg är ingen bra idé.
Men funkar det att plocka nässlor i dikeskanten - eller blåbär på innergården?
Experten reder ut.

Samla växter är generellt sett bäst att göra vid varm, torr väderlek – på förmiddagen innan solen står som högst på himlen. Eller på eftermiddagen innan daggen börjar falla, berättar naturfilosofen och örtspecialisten Lisen Sundgren.

LÄS OCKSÅ: Maskros, brännässlor och kirskål – därför ska du äta ditt ogräs

Minst 50 meter från trafikerad väg
Dock bör man tänka till lite var man plockar sina ätbara växter för att undvika att få i sig onödiga gifter. Några rekommendationer är att plocka minst 50 meter från en trafikerad väg och på mark som inte är besprutad - som parker mitt i stan. Man bör även undvika att plocka på industriområden.
– Regeln att inte plocka precis vid vägkanten tillkom när man tillförde bly i bensinen, vilket man inte gör längre. Så det är lite sunt förnuft och upp till var och en hur försiktig man vill vara. Själv brukar jag ibland plocka växter på min systers innergård i stan, då den är skyddad mot vägen. Man kan ha som utgångspunkt att där du skulle plocka en tomat och äta, där kan du också plocka dina nässlor.

 

LÄS OCKSÅ: Fyll på med näringsämnen från nässlan

Påverkas på samma sätt som odlade grönsaker
När vi äter en tomat skär vi ofta bort den gröna lilla toppen, och äter vi en apelsin undviker vi att äta skalet där rester av besprutning främst sitter. Men hur bör vi tänka när vi äter vilda växter? De påverkas på samma sätt som odlade grönsaker av både luft, jord och vatten men generellt är det inte värre att äta vilda växter än köpta grönsaker, enligt Lisen Sundgren.
– Det är i roten som gifterna främst ansamlar sig. Men rötter ska man ändå inte riva upp i allmän mark. Sedan äter vi inte heller sådana stora volymer av vilda växter som av köpta grönsaker, säger hon.

Lisen Sundgren poängterar att vi måste ha tillit till kroppens förmåga att ta hand om vissa gifter, då det inte finns någon plats på jorden som är helt giftfri.
– Därför blir det än viktigare att ta hand om sitt matsmältningssystem och kroppens utsöndringsorgan, som levern, på bästa sätt så att kroppen får hjälp att rena sig själv.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Naturliga sätt att lindra smärta

Hälsa

Smärta kan uppstå av flera anledningar och ofta känns det skönt att få lindring. En del drar sig för att behandla smärta med läkemedel på grund av rädsla för biverkningar. Men det finns flera naturliga sätt att få smärtlindring.

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.